Den trevliga Snack och updateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Den trevliga Snack och updateringstråden

Knapplån.

Tack för fint beröm av Kná! :)

Red ut idag igen, skam den som ger sig. Jag fick leda en bit nu med, men jag fick fart på henne innan vi ens vänt hemåt den här gången. Så det finns hopp!

Nu får hon jullov, så det var ett bra avslut!

+klockmalva

Tack skall ni ha, han är nog ett riktigt charmtroll!
Då jag började rida honom i juli tyckte jag han var dötråkig och t.o.m irriterande, men nu klickar vi perfekt och jag har alltid roligt på hans rygg. Litar dessutom till 100% på honom, finns nog inget ( förutom hoppning än så länge, med hans usla balans skulle det sluta med brutna ben hos båda :p ) som jag inte skulle göra med Bródir.

Att han är vacker som bara den är ju också ett bonus. ;)

Ja, det där med pengar...

jag har en jättefin liten connemaraponny som är så fin att han är i ca 100000kr klassen. Och visst kan det vara frestande att få in så pass med pengar och kanske köpa en ny hästtransport eller byta tak på stugan eller allt annat man kan göra.

Men jag har faktiskt hellre kvar min fina rödluva än att få pengarna. Vilket är en väldigt skön känsla.
Jag har å andra sidan förmånen att ha ett välbetalt jobb som gör att jag har möjligheter att ha råd med egentligen det jag vill.

Visst, allt är att ta i. Det vore kul med en riktigt fräsig häst (förutom connemaran, då).
Men det är faktiskt inte pengarna som hindrar mest.
Det är för mig tiden och utrymmet som gör att jag faktiskt dreglat över en fin häst eller två som är till salu, men inte ens bryr mig om att ringa och prata med säljaren.

Var ute och red Isa igår, hon var helt OK till en början men blev knasig sista biten. Suck. Men det kommer att gå över och bli bättre igen. Det är något med vintern, och jag tror att det är ljudet av mina kläder, och möjligen reflextäcket runt svans och bakben. Så jag får andas djupt och strunta i hennes spändhet.

Tog en kort tur med Snorri igen. Han är pigg och glad och kul.
Och nu har han jobbat klart för tillfället och ska vila igen tills slutet på januari när jag har en semestervecka inplanerad och då kan det vara lämpligt att han får bli påmind om ridning igen. Sedan vila tills det är vår och då bli inriden på riktigt.

*kl*

Fick hem ett fint rundsytt träns till B idag. Köpte det igår morse, det skickades på förmiddagen och anlände idag. Jättefin kvalité för ett kanonbra pris! Ska ut och testa det på henne nu i jul! :D

Rotade genom mailen nyss och hittade denna bild:
CIMG6891.jpg

Älskade Filipus! Nästa år ska jag försöka få tid att rida honom mer, medryttarna tar hand om honom i jul. Usch, känns inte bra att inte ha tid för hästen men förhoppningsvis kan jag gå ner i tid nästa år. Åh vad jag älskar denna häst! :love: :love:

*KL*

Jag och sambon tog en mysig ridtur i skogen igår :) Vi får passa på innan Garpur flyttar för sen kommer det dröja några år innan vi har två ridbara hästar igen!

Provade det smala tredelade bettet i förrgår och Laukur började tugga nöjt direkt jag hade tränsat honom och han gick fint hela ridturer och var mjuk i munnen :)

Provade det vanliga tredelade igår och han fint på det också, så det kommer jag rida på ett tag nu eftersom det smala inte är mitt. Men ska nog köpa ett smalt tredelat med fasta ringar, såg att dom hade det på Granngården.

KL
Idag har vi typ snöstorm här hemma! De båda 1-åringarna bara springer runt o leker sen de kom ut :banana: har även några galna border collies som också gillar vädret :confused: Tur att hästen har en planerad vilodag idag, för min plan är att stanna inne så mycket det bara går idag :laugh: så det blir väl att förbereda lite julmat idag :) laxen är gravad, senapsgravade strömmingen är klar, skinkan är klar, så det är bara resten kvar :eek: ett måste på julen är ju Ris à la Malta!! Så gröten förbereds också idag :)
Så en innedag passar nog rätt fint idag:angel:

*kl*
Igår var jag och Brolinskan på en helt fantastisk ridtur i ett underbart vinterlandskap. Hästarna har fått vila några veckor och var grymt taggade på att komma ut. Riktigt roligt var det. Verkligen livskvalitet! Nu är det jul, nu ska det ridas för att det är roligt!

Kl

Idag har jag ridit Kveikja i paddocken för första gången på säkert 3-4veckor. Det gick sådär, jag kände jag hade dålig koll. Men det var roligt ändå! Vi spände oss mycket i galoppen, underlaget är hårt så jag blir lite spänd eftersom K är en riktig flummaja med sina ben! Traven kändes bra stundtals och tölten var väldigt travtaktig eller hoppigaloppig. Men som tur var blev alla töltbilder suddiga ;) saved by the bell...

lilatrav.jpg

lilagalopp.jpg

O så dagens Fail-bild!
lilakrangel.jpg

Vad tycker ni om min nya islandströja? Special-stickad av min inackordering. Jag är helt kär i den!!!

Hihi, den tröjan är inte så svår att matcha för mig! Jag har typ 15 olika rosa och lila schabrak ;)

Vilka väldigt smarta öronlappar du har!
Är de köpta så eller har du varit kreativ :)

Öronlapparna kommer från qvisturi, ett danskt företag. Pröva googla på det annars får du pma mig för återförsäljare. De är jättebra!

GOD-JUL på er alla önskar Niela och Jorunn..:laugh:
Hade en underbar uteritt i går, och för första gången i Jorunns liv taggade hon till och rejsade med kompisens Lusitano.. och vann:D:rofl:

Hon hade dessutom en skritt som inte ens Lussebullen hann med..
Hahaha ja jag säger de ju.. isisen kan om hon vill:D

Idag blir det en skön uteritt, det är traddis på Julafton för mig sedan typ 10 år tillbaks=)

man kan vända på de att man bara der föredelarna och glömmer bort att det finns slillnader.
Att man inte alls har tränat på just skillnaderna att när man kommer ut på tävlingsbanan får skitdåliga poäng för de man visar upp inte alls är vad de vill se inom just denna sport.

Så jag gjort i alla år;)

Nu vill jag lägga ner tid och energi i att kunna rida i bägge stilarna, grundträningen är detsamma.. har jag aldrig sagt nått annat,
Målena med bägge är ju samma.. man vill ha en bärig häst som går i form och som fördelat vikten bra=)

Men en häst kan gå i form på olika sätt:laugh: låg form, mellanform, hög form

Klart man inte sitter och hoppar 160 banor varje dag bara för man hoppar!.. samma för en dressyrhäst man sitter inte och rider i galoppiruetter och piaff 1 timme om dagen bara för att man tävlar i de sedan.
Eller som isisryttarna man sitter ju inte och rider runt med viktbots och kräver höga benlyft varje dag..

Skulle man göra de skulle hästen inte hålla tyvärr.

Jag tränar med på smidighet och på svagheter till vardags och att man ska få baken aktiverad.
Och det är inte alltisd det ser så snyggt ut när man tränar, men ibland måste man våga se lite "ful" ut för att nå målet.:)

Det jag måste träna på nu är att få vanlig trav den trav man vill ha på isistävlinganra, där vill man inte se passagetrav helt enkelt.

Det är ju nått jag bara tränar hemma då och då för jag tycker det är kul att lära dom skolorna.

Och idag är dessa knappar så sjukt nära att jag har svårt att kunna sitta ett helt ridpass utan att jag lyckas få till passagen av misstag.
Jag sitter idag och "leker" och kollar hur mkt kan kan ta och hur mkt swung man kan reglera.
Denna knapp är väldigt reglerbar har jag märkt:D
Men skulel jag inte sitta och rida på dessa skillnader skulle jag den dag vi ska tävla isistävlingen inte ha en aning hur jag rider min häst och det skulle förmodligen bara bli piaff/passage av allt.:crazy:

I går när jag red ut var det inge problem med att få vanlig isistrav som jag valt att döpa denna trav till=)
Hon gick i en bärig fin form och hade en fin ökad trav och mkt luft mellan stegena.
Sedan var tölten super:love:

Så jag börjar hitta knapparna nu, men jag behöver ha betydligt mer träning för att kunna veta till 100% vart jag har knapparna och känna att jag kan sitta och tävla och ha full kontroll på vart alla olika gångarterna infinner sig.:)

Man kan ju säga att Jorunn numera är en 6 gångare
skritt, trav, galopp, tölt, piaff, passage:D

Förstår er som har 5 gångare,,,, det gäller att ha tungen rätt i munnen:D

Edit: Hittade å beställde en fin hatt till mig själv nu, som julklapp :D Och snart kommer min barbackapad också, tjoho!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka