Sv: Den trevliga Snack och updateringstråden
man kan vända på de att man bara der föredelarna och glömmer bort att det finns slillnader.
Att man inte alls har tränat på just skillnaderna att när man kommer ut på tävlingsbanan får skitdåliga poäng för de man visar upp inte alls är vad de vill se inom just denna sport.
Så jag gjort i alla år
Nu vill jag lägga ner tid och energi i att kunna rida i bägge stilarna, grundträningen är detsamma.. har jag aldrig sagt nått annat,
Målena med bägge är ju samma.. man vill ha en bärig häst som går i form och som fördelat vikten bra=)
Men en häst kan gå i form på olika sätt
låg form, mellanform, hög form
Klart man inte sitter och hoppar 160 banor varje dag bara för man hoppar!.. samma för en dressyrhäst man sitter inte och rider i galoppiruetter och piaff 1 timme om dagen bara för att man tävlar i de sedan.
Eller som isisryttarna man sitter ju inte och rider runt med viktbots och kräver höga benlyft varje dag..
Skulle man göra de skulle hästen inte hålla tyvärr.
Jag tränar med på smidighet och på svagheter till vardags och att man ska få baken aktiverad.
Och det är inte alltisd det ser så snyggt ut när man tränar, men ibland måste man våga se lite "ful" ut för att nå målet.
Det jag måste träna på nu är att få vanlig trav den trav man vill ha på isistävlinganra, där vill man inte se passagetrav helt enkelt.
Det är ju nått jag bara tränar hemma då och då för jag tycker det är kul att lära dom skolorna.
Och idag är dessa knappar så sjukt nära att jag har svårt att kunna sitta ett helt ridpass utan att jag lyckas få till passagen av misstag.
Jag sitter idag och "leker" och kollar hur mkt kan kan ta och hur mkt swung man kan reglera.
Denna knapp är väldigt reglerbar har jag märkt
Men skulel jag inte sitta och rida på dessa skillnader skulle jag den dag vi ska tävla isistävlingen inte ha en aning hur jag rider min häst och det skulle förmodligen bara bli piaff/passage av allt.
I går när jag red ut var det inge problem med att få vanlig isistrav som jag valt att döpa denna trav till=)
Hon gick i en bärig fin form och hade en fin ökad trav och mkt luft mellan stegena.
Sedan var tölten super
Så jag börjar hitta knapparna nu, men jag behöver ha betydligt mer träning för att kunna veta till 100% vart jag har knapparna och känna att jag kan sitta och tävla och ha full kontroll på vart alla olika gångarterna infinner sig.
Man kan ju säga att Jorunn numera är en 6 gångare
skritt, trav, galopp, tölt, piaff, passage
Förstår er som har 5 gångare,,,, det gäller att ha tungen rätt i munnen