Den trevliga Snack och updateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Den trevliga Snack och updateringstråden

Åh så kul att få börja helt från början.

Nån dag i framtiden när jag blivit duktig nog ska jag köpa mig ett föl och träna från grunden. :love:

Det är såå kul! Köpte ju Laukur som 1 åring och har gjort allt själv, han är nu 5 år och nu har jag köpt ett föl född i somras som jag ska göra allt själv med också :D

Jag håller med :)
Skulle kunna jämföra både trav och galopp med dressyrhästars ökade och mellantempo ;)

UNDERBAR galopp på din pärla!

Hoppas du behåller henne så jag får följa er utveckling (ego :angel: )

Precis, denna travbild är vad jag menade med att man vill se ute på isis tävlingarna.
Och det är ju inte samma som man vill se inne på dressyrtävlingarna, där vill man ju ha mer kort samlad trav i mer uppåttanke.. eller hur man nu skall förklara den typen av trav:crazy:
Så jag måste träna lite mer på denna trav helt enkelt, men det är ju bara roligt att ha saker att träna på tycker jag.

Så idag behöver man bara tänka halvhalt så slår hon över i passageliknande trav, och är ju som sagt inte riiiiktigt van vid såhär pass känsliga hästar.
Så allt är ju mitt fel jag som inte är van så jag måste typ lära mig rida min häst igen haha.

Lyckades hitta knappel och mellanläget till "vanlig" trav och passageliknande trav... vet inte hur jag ska förklara de så de får helt enkelt heta passageliknande trav haha så hoppas jag folk förstår liiite iaf av vad jag menar=)

ja det är precis sååå jag tänker. jag menahöver träna på att få fram farten, hastigheten, för det är ju nästan tabu inne på dressyrbanan=)

Men nu vill ju jag kunna kombinera dessa 2 olika sporterna så jag får helt enkelt trixa till de och fixa till lite nya knappar så jag kan ha allt=)
Både kort samlad piaffliknande trav och den snabba med swung och ben"flax"

Eller hur är det underbar att få följa sin bebis från början!

Men jag skulle inte rekommendera att göra det när man inte har någon annan häst sidan av att rida.. DET är jobbigt ibland.

Men jag bara föll som en fura, det var inget jag kunde styra över (:angel:)
Samtidigt tror jag inte jag hade haft chansen att köpa honom idag för en sådan häst han vuxit upp och blivit håller man hårt i :love:

Pratade med gårdsägaren där han står nu och han är helt underbar att ha och göra med! Blir ju inte mindre sugen på att ta hem honom nu..

Det är synd att det inte är mer krav på att låta sina unghästar växa upp på stora ytor med lekkompisar i någorlunda samma ålder. Dom blir ju helt underbara!

Märks det att jag är "gammal" halvblodsmänniska som fått en och annan aha-upplevelse? ;)

Måste inflika att jag självklart inte menar att bara för man har islandshäst är vi de enda som låter de växa upp såhär, utan bara att det verkar vara mer vanligt (?)

Senast ändrad:

Kl

Jag har ju glömt att skriva att jag blivit medryttare på en valack :)

Red honom i söndags och han går riktigt fint med lite korrigeringar, i traven vill han gärna slänga ut baken åt vänster och när jag petar in den försöker han galoppera med mig istället.

Han ska jobbas och stärkas upp lite grann. Det var så roligt att få rida en "klar" häst men skit vilken träningsvärk jag haft i mina ben! Har glömt bort att man har muskler på insidan av låren!?!

ja det är precis sååå jag tänker. jag menahöver träna på att få fram farten, hastigheten, för det är ju nästan tabu inne på dressyrbanan=)

QUOTE]

Fast jag tycker som Osterang skrivit.
Och visst är det ganska bra fart på ökade traven inne på dressyrbanan! Även om det är ganska korta sträckor jämfört med hur länge hästen ska orka på en islandshästtävling/ovalbana.

Och den ökade galoppen i ett dressyrprogram - om man nu någonsin kommer så långt - är väl ganska lik den galopp man önskar på islandshästtävlingen.

Kanske man kan tänka att man liksom hoppar över de enklare momenten med lägre tempo i islandshästvärlden, och ger sig på större svårighet från början?

Jag kan tycka att många islandshästekipage på lättklassnivå hamnar i "trumpinnegångarter" eftersom man i lätt tävling inte behärskar längning med bibehållen rygg och bakdel men ser att det ska gå undan. Åtminstone utifrån det jag sett på lättare lokaltävlingar. Det går som hejsan i trav och galopp, helt fri form (vilket i och för sig är bättre än att tvinga igenom något) och snabba trumpinnar till ben.
De bättre ekipagen visar att de har mer kontroll och får med sig hästen mer. I öppen klass, det jag sett, är det förstås generellt sett bättre.

Jag kan önska att det vore fler i lätt klass som hade genomarbetade hästar med trevlig form och korrekt jobb från rygg och rumpa och att man helt enkelt nöjde sig med den lägre hastighet som man (förhoppningsvis) behärskar, hellre än att gasa på för fullt och det bara ser flängigt ut.

Jag kan erkänna att jag i början red mycket på min hästs kapacitet, just för att han har så stora frambensrörelser. Med den erfarenheten som jag har idag så skulle jag ha ridit i rätt form från början (gäller både ökad tölt och trav). Jag liksom släppte iväg honom så han tappade ryggen för att han var så häftig men fick ändå bra poäng på tävling just för att han i grunden har flashiga gångarter. Jag tror att det är många på islandstävlingar som gör just så och därför så kan det uppfattas som att man "ska" göra så. (Red dock långt ifrån jämt på det sättet).

Nu jobbar jag istället myyycket med bärighet. Visst, jag håller ett ganska högt tempo på tävling och ofta så tappar jag honom då eftersom att jag är nervös osv, men vi jobbar massor hemma med att ryggen ska vara med och jag vet att han kan öka på traven utan problem bara jag gör rätt, det har han bevisat på träningar.

Tölten är jag stenhård med även på tävlingar nu, han smiter lätt genom att ta en högre form och då förlorar vi upp till en hel poäng!

Svamlar lite nu, men det jag vill ha sagt är att målet (iallafall för oss) är att få en bra trav med swung, mot dressyrens ökade trav. Sedan om vi klarar av det på tävlingsbanan där det är lite spänt, matte är smått nervös och det är mycket att kolla på är en annan sak.

*KL*

I morgon ska jag prova ett smalt tredelat bett på Laukur. Längesen jag red på annat än det raka nu och ibland när man jobbar honom så kan det kännas lite stumt så jag ska prova både ett smalt tredelat (tycker det ser trevligt ut när det inte tar så stor plats i munnen) och så ska jag prova ett vanligt tredelat som jag har liggandes :)

KL

Weee nu är det bestämt hyfsat säkert att jag kunde komma och hälsa på min lilla pålle helgen efter nyår, typ fredag eller lördagen där, ska bli SÅ kul!!! :D
Har bara sett honom en gång innan IRL så ser verkligen fram emot det!!!

Senast ändrad:

Men har jag missat något är det samma häst du hade nyss? Hur kom den till kvandi

Viggan är ju min häst så kan svara på det! Fick ju hämta Vigdis Hos Molly och efter det så kom hon till mig på Strömsholm och där delade jag och min kompis på henne (kompisen har hästarna hos Kvandi) och nu över jul så frågade jag min kompis om hon ville ha med Viggan hem över jul för de passar så fint ihop :) Och jag har ingen plats hemma för hästarna.. Så på den resan är det och förhoppningen är ju att kompisen ska köpa henne :D Någon som inte förstår? ;) (invand fråga efter alla lektioner här på Strömsholm!)

Ja det är underbart att få följa sin bebis från start :love:

Jag har ju min Fafnir här hemma som kom till mig 8 dagar gammal, så han har jag verkligen varit med sen dag 8 ;)
Och nu räknas han snart som 2 åring, går tokigt fort! :)
Men de är verkligen sååååå skoj att vara med från början, man känner honom utan å innan :love:

Jag har haft Kná sen hon var ett, och nu är hon fem. Det har varit (och ÄR!) väldigt roligt att följa utveckligen, och att blicka tillbaka och se att hon verkligen är sig lik. Den lilla odågan har vuxit, men hennes personlighet lyser igenom. Ingen tvekan om att det är samma häst. :laugh:

På de två barmarksbilderna är hon ett år, och på de andra är hon 2.5, respektive 4år.

kna4.jpg

knatrav2_jan11.jpg

knagalopp.jpg

knagalopp1_feb10.jpg

knagalopp1_jan11.jpg

Jag har verkligen inte hjärta att lägga ut henne på annons. Och jag skulle så fruktansvärt gärna vilja få henne visad, men jag har inte riktigt råd med det nu. Jag är lite sliten mellan att försöka behålla henne åtminstone tills jag har råd med visning och kan genomföra det, och att sälja henne till någon som vill satsa på visning. Jag tror på henne, och jag köpte henne med sikte på att hon skulle visas. Jag är så nyfiken på hur det skulle gå!

KL

Var ut och red med en kompis i stallet idag och herregud vilken tur! Det var superhärligt ute och vi hade tänkt galoppera på en helt orörd väg, skulle tagit med mig kameran. Men när vi kommit halvvägs så ligger det ett omkullblåst träd. Den hoppar vi över, var inte så högt :D annars hade jag dött haha. Lokkis tyckte det var skitkul att hoppa och tog några glädjeskutt efteråt, sötnosan :love:

Sen red vi vilse! Trots att jag bott här ute i snart 6 år så hittar jag inte.. Haha. Och inte nog med det, vi vart jagade av läskiga dagisbarn också. Fast det var mest vi tvåbenta som vart rädda. Hästarna var för fokuserade på att inte gå i närheten av brunnarna (som snön smält bort från) :D Men det är verkligen helt magiskt vackert ute nu! Åhh om man kunde sätta en kamera på hjälmen eller något, det hade varit kul!

Vad fin hon ser ut moli,
hoppas också att du behåller henne och får henne till visning så småningom.

*kl*
Här är det bara fint. Åker hem från island imorgon och har haft en fantastisk sista vecka. Bara fått lyxrida och haft kul.
också väldigt roligt att så många redan anmält sig till Vintermästerskapen, vilken grej det kommer bli i vinter.

Ska bli roligt att komma hem och se hur mina hästar har haft det, även om de varit i tryggt förvar i Linisens vård :)

Kollade igenom lite bilder och lekte lite i photoshop.
Denna var otroligt suddig men med lite effekter vart den rätt cool tycker jag :p

13_50d38a1addf2b3498f00075b.jpg

Kl

Idag har jag ridit fina lånehästen och jisses vad kul det är att rida i ridhuset med den lilla damen!! Man kan ju göra så sjukt mycket!

Så idag har jag för första gången på flera år ridit skänkelvikning i trav, gick väl sådär åt ena hållet, men det andra blev klart godkänt.

Roade oss även med töltträning eftersom jag har lite svårt att få till den på henne. Så vi tog den ur en öppna och fortsatte halva långsidan i öppna i tölten. Funkade riktigt bra, hon behöll bärigheten superfint även när jag gasade på lite. Har haft problem med att huvudet åker upp och ryggen ner så det kändes skönt att hitta ett sätt som funkade.

Tränade även på att rida lätt utan att knipa med knät, dra upp hälen och lyfta en halvmeter ur sadeln :angel:
Tja, lyckades hålla foten där den skulle va i alla fall och reste mig väl bara halvvägs, alltid nåt :p
kan dock ge mig attan på att problemet kommer tillbaka med full kraft när jag börjar trava Sol igen (tur att hon inte får travas på ett tag)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka