ja det är precis sååå jag tänker. jag menahöver träna på att få fram farten, hastigheten, för det är ju nästan tabu inne på dressyrbanan=)
QUOTE]
Fast jag tycker som Osterang skrivit.
Och visst är det ganska bra fart på ökade traven inne på dressyrbanan! Även om det är ganska korta sträckor jämfört med hur länge hästen ska orka på en islandshästtävling/ovalbana.
Och den ökade galoppen i ett dressyrprogram - om man nu någonsin kommer så långt - är väl ganska lik den galopp man önskar på islandshästtävlingen.
Kanske man kan tänka att man liksom hoppar över de enklare momenten med lägre tempo i islandshästvärlden, och ger sig på större svårighet från början?
Jag kan tycka att många islandshästekipage på lättklassnivå hamnar i "trumpinnegångarter" eftersom man i lätt tävling inte behärskar längning med bibehållen rygg och bakdel men ser att det ska gå undan. Åtminstone utifrån det jag sett på lättare lokaltävlingar. Det går som hejsan i trav och galopp, helt fri form (vilket i och för sig är bättre än att tvinga igenom något) och snabba trumpinnar till ben.
De bättre ekipagen visar att de har mer kontroll och får med sig hästen mer. I öppen klass, det jag sett, är det förstås generellt sett bättre.
Jag kan önska att det vore fler i lätt klass som hade genomarbetade hästar med trevlig form och korrekt jobb från rygg och rumpa och att man helt enkelt nöjde sig med den lägre hastighet som man (förhoppningsvis) behärskar, hellre än att gasa på för fullt och det bara ser flängigt ut.