Sv: Den trevliga Snack och updateringstråden
Smart idé med foderbordet. Jag ska revidera min plan för foderhäck.
Hade tänkt köpa pallkragar och slänga pall direkt på marken. Nackdelen med det är under den leriga säsongen, då foderhäck egentligen behövs, att hela lastpallen lär bli förstörd och murkna fort.
Detta med ben var mycket bättre. Dags att köpa lite mer virke - lastpallar har jag så det räcker.
Så här års, med snön, ser jag inga problem i att slänga grovfodret direkt på marken. Inget som trampas ner ändå, smulorna äts upp.
Men när det är lerigt...
Var ute en kortis med Snorri -09 igår kväll igen. Jobbade med att få honom att förstå tyglarna lite mer, och fick en rätt trevlig reaktion även om det förstås behöver arbetas med.
Han är pigg och glad, springer gärna och saktar gärna ner. Tar båda galopperna. Traven OK och ganska luftig när han får ha lite fart, blir väldigt fyrtaktig när han ska trava sakta. Kan göra något slags flytande övergång trån skritt till tölt som blir travtaktig när han plir pigg, till fyrtaktig trav, till ren trav.
Dessutom är jag säker på att jag fick en kort sträcka pass när vi tappade balansen ur galoppen.
Så en liten fyrochenhalvgångare eller förhoppningsvis femgångare är det jag har.
Han är jättetrevlig.
Tänkte rida honom ikväll också, sedan vila två dagar, sedan ridas tre dagar, sedan ställas av igen tills det blir vår.
Ska i mån av tid och vilja istället jobba mer med min korsningsponny -09 som är liten till växten och därför sent tagen under hösten.
Tur jag har att välja på.
Särskilt nu när underlaget växlar från kramsnö till icke kramsnö. Vid kramsnö, rida oskodda unghästar. Vid icke kramsnö, rida skodda "vuxna" hästar.
Optimalt!