Den trevliga Snack och updateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Den trevliga Snack och updateringstråden

Åh så kul att få börja helt från början.

Nån dag i framtiden när jag blivit duktig nog ska jag köpa mig ett föl och träna från grunden. :love:

KL

Har haft ett härligt träningspass på min häst, han är bara så positiv och har sån arbetsmoral, han bara vill göra rätt :laugh: idag hade han sån härlig energi och tölten kändes bara så lätt :bump: Hoppas min tränare tycker att vi gjort framsteg när vi ska få undervisning i morgon:cry: jag är som sagt tidigare helt ny på detta och tölt är inte helt lätt när man inte har fått in känslan helt :confused: men det går bättre o bättre:bow:

Efter träningspasset med hästen var det dags gör ryttaren att förbränna lite fett, alltså hårdkörning på gymmet! Vill gärna tappa de 10-15 kilona jag har kvar:angel:

Idag fick Sol besök av fysioterapeuten som veterinären remitterade oss till. Det kändes bra, hon kändes mjuk och noggrann, ska bli spännande att se om det känns någon skillnad sen. Imorgon ska hon bara promeneras, men på fredag blir det en liten ridtur.

Hon hittade lite spänningar i bäckenet (samma ben som hon haft inflammationen) och i halsen, men i övrigt tyckte hon att hon kändes bra. Så i dagsläget tyckte hon att Sols största problem är magen. Hon har ju haft dålig mage alltid och så bra som den är nu har den faktiskt aldrig varit, men hon tyckte ändå att jag skulle köra på hårdkur för att få ordning på magen. Så imorgon ska jag beställa hem lusernhack och Pro Equo. Så hon ska få äta loppfrön i stort sett året om, vid behov dubbel giva loppfrön och Pro Equo. Lusernhacket för att hon ska få i sig slabbet :p

Känns ju på sätt och vis skönt att hon inte hittade något större fel, men samtidigt hade det varit skönt om hon hade hittat något som kunde varit felet till varför hon blev halt igen. Men men, blir hon halt när hon skrittas igång igen så behöver hon väl helt enkelt bara fler behandlingar. Hon har ju bara sprutats en gång. Men förhoppningsvis går det bättre denna gången, hon känns ju mycket bättre i skritten nu. :)

+ bellabus TACK så mycket! Det är verkligen skönt att ha det gjort.

Kan nog vara så att "alla" tagit det nu eftersom reglerna ändras från och med nästa år. Har själv tre vänner som tagit det i höst! :)

Imorgon ska jag förhoppningsvis rida med Sigtyr här på buke! :D

Åh så kul att få börja helt från början.

Nån dag i framtiden när jag blivit duktig nog ska jag köpa mig ett föl och träna från grunden. :love:

Jag börjar bli sugen på att köpa ett föl att ha på tillväxt, men om fem år är min äldsta bara 17 och den yngsta tio, om man räknar efter årsskiftet och om allt går som man hoppas så blir det ju tre hästar i ridbar ålder och det är för mycket för mig.

Sen får vi se med den yngsta hur det blir. Hon är en underbar häst på alla plan men hon är inte min i hjärtat liksom. Hon åker dock bort på träning from vecka fyra tills Wångenvisningen så efter det kan det ju förändrats.

Ni lär nog inte ångra er om ni köper Viggan, hon är fantastisk!!! :love:

Det tror jag inte man gör, hon är verkligen trevlig! Lite annorlunda för oss att rida, men man blir ju så lätt insnöad på hur man gör med sina egna hästar (speciellt som jag som ju ridit in mina). Så det finns ju massor för oss att lära på henne! Men vi har ju redan 5 hästar...(varav jag betalar för 4... de ÄTER pengar :angel: )

Lite lustigt är att jag inte hade fattat att din Viggan var denna viggan först :D Jag trodde att det fanns två Vigdis här... Men när jag såg henne så tyckte jag att hon var väldigt lik dina bilder. Så kan det gå!

Hehe jaa :p hon är verkligen annorlunda och speciell, men ack så härlig! Älskar hennes stabila personlighet och hon är så jäkla rolig att rida. Var ju på kurs med henne för Anne F och vi fick massor med beröm, iallafall Viggan. Förstår att det är annorlunda. Man blir verkligen insnöad på sitt egna sätt och det blir helt annorlunda när man rider andras hästar :D

Men har jag missat något är det samma häst du hade nyss? Hur kom den till kvandi

Yes det är samma! Jag skulle egentligen haft henne fram till sommaren men tyvärr skulle hon säljas (jag kunde därmed inte ta emot spekulanter till mitt stall) så hon åkte från mig för typ en månad sen. Sen bodde hon hos sin ägare på Strömsholm och där tog våran historia slut ;)

Det är kul att man iallafall får en liten uppdatering att hon har det bra :)
Jag har ju en ny nu, Mists fina fina Lokbrá :love:

Härligt, i denna tråd ska jag försöka skriva mer och inte bara läsa...

I mellansverige har vi ju just nu massor med snö.

.

I den här delen av mellansverige (södra Värmland) har vi nästan ingen snö:( och får nöja oss med det. Fördelen är att man slipper skotta. Nackdelen är att det inte finns någon härlig snö att pulsa i trots att grannarna låter mig rida på åkrarna...

Red Isa igår, hon var lugnare än hon varit det sista. Skönt. Valde dock att inte "riskera" någon galopp utan höll mig till skritt, trav och tölt. Hittade några riktigt vettiga sträckor i långsam tölt, där hon orkade få med sig ryggen genom töltfattningen och under en sträcka tölt som var ganska taktren. Kul!

Hej hopp! Jag är inte så aktiv här inne, men det är riktigt roligt att läsa om andras uppdateringar :)
Min älskling fick skor igår så nu är det dags att sätta igång igen efter två månaders vila :D

Red Jorunn i går första gången sedan jag fick"hem" henne från träningen.
Shit det var ju riiiktigt svårt att hålla balansen när man rider den nya traven, Så nu måste man verkligen träna på detta.Tänkte stå på en balansboll och försöka hitta balansen.

Oc det var ju en hel del nya knappar, töltknappen som var förr funkar inte längre då blir det ren piaff.
Så efter ett tag fick vi in en ny töltknapp som funkar super så vi töltade lite i går och tölten hade verkligen blivit fin=)

Sedan fick jag leka lite och hitta knappen mellan vanlig trav och trav med swung, för den med swung funkar inte ute på islandshästtävlingarna kan jag tänka mig utan där vill man ju ha en annan slags trav.
Och det funkade rätt oki mot slutet man har typ ingenting i munnen hon bär sig helt själv , vilken mäktig känsla.

Men galoppen.. shiiiit alltså tränaren sa att ja jag hann bara lite med galoppen, men den var ju helt galet fin, rund och 3 taktig och som att sitta på en gunghäst:love:

Niela svävade på moln efter ridpasset, men fick i bakläxa att träna på balansen.. kul då har amn nått att träna på:D

Det låter härligt :) men en fråga bara, varför skulle inte en trav med swung fungera på islandshästtävlingar? Vi kanske har lite olika uppfattning vad swung är :laugh: för mig är det nog när hästen använder sina bakben ordentligt och bär sig själv. Jag trodde det var det man också vill se på tävling? Men jag är en novis när det gäller tävling med islandshäst, fast jag vill väldigt gärna lära mig:o

Kom på att jag glömt att tacka för alla fina vinterbilder!

Tack :bow:

Ni får gärna fortsätta bildbomba för mig del! :D

Sedan fick jag leka lite och hitta knappen mellan vanlig trav och trav med swung, för den med swung funkar inte ute på islandshästtävlingarna kan jag tänka mig utan där vill man ju ha en annan slags trav.

Låter härligt :D och swung tycker jag absolut att du ska jobba med, det är ju bl.a det man vill ha på tävling :)

Ja det vill jag också gärna veta vilken trav vi söker efter på våra tävlingar?

Finns det olika typer av trav månne?

=)

Jag tror att schwungtraven fast i hög hastighet är det som ger bäst poäng på islandstävlingar.
Man vill ju verkligen ha stora steg och uttryck, och det får man ju när man verkligen får in schwunget.

Dock kan det kräva en hel del jobb att få fram hastigheten också med bibehållet uttryck. Tycker jag.

Det jag sett på islandshästtävlingar är ju att man vill ha en hög hastighet i både trav och galopp, och i traven ett ordentligt sväv och stora frambenssteg.

Och galoppen ska vara "samlad och snabb samtidigt" det vill säga tydlig uppförsbacke och fort som rackarn ska det gå.
Inte enkelt att träna fram...
men jag inbillar mig att man måste gå ur den samlade gångarten och sedan lyckas gasa utan att tappa bakdel och rygg.

Kommentarer på min fundering, någon av "proffsen"?

Knapplån.

Min femåring som jag fick hem för ett par veckor sedan efter att ha varit utlånad till en vän til mig i över ett år går igenom en trotsperiod. Men det går framåt! Igår vågade jag mig på en galopp för första gången sedan hon kom hem och det var en upplevelse!

Sån galopp har jag nog inte känt sedan jag red "IrpaSnirpa"s Odin för en massa år sedan. Rund, gungande, luftig och vägvinnande kändes den! Inte illa pinkat för en femgångare.

Kná har en halvbror (med samma pappa) som jag ridit in som också hade den här fina "luftiga" galoppen. Annars har jag faktiskt inte ridit så många som kan galoppera på det viset.

Från och med lördag blir det två veckors jullov för båda mina hästar.

kna_galopp_bana_b_juni12_web.jpg

kna_galopp_bana_juni12_web.jpg

Niela: Vad roligt att hon känns så fin! För att få höga travpoäng på islandstävlingar ska man (enligt FIPO) bland annat visa traven med "long strides, on the bit, swinging, energetic yet effortless, harmoniously ridden".

Så träna på schwungen och på att få upp energin och steglängden med bibehållen samling så kommer du att få väldigt fina poäng för trav. Taktur från Örvik och Gabi Holgermann på bilden nedan är ett praktexempel på hur man vill se tävlingstrav på islandshäst. Bilden kommer från www.janpers.se
Taktur-revarv.jpg

Ekipaget har fått 10.0 för sin fina trav på tävling. En sån trav är det sällan man får se på lokalklubbstävlingar, precis som inte "gemene man" på lokala dressyrtävlingar får till superfin ökad trav, men det är vad man eftersträvar.

Jag dristar mig till att svara även fast jag kanske ej är proffs :D
Dina funderingar känns helt korrekta. Det är precis som du säger, svårt att få till snabbheten utan att tappa rygg och bakdel och få en lång häst- och en lång häst kommer ju varken upp eller vilar på steget.
Så innan man har farten tycker jag det är bättre att dra ner på tempot och få schwung, takt och stora steg i uppförsbacke. Som man sedan (förhoppnignsvis!) kan plocka med sig upp när man accelererar.

Att bara gasa ger liksom inget, fastän "vissa" verkar tro det. Däremot ger kombination av allting väldigt mycket poäng. Därför tror jag de som är nya på islandstävling undrar varför det går så fort och varför de som rider fortare än de själva får mer poäng- men de missar kanske att det är allt det andra som också ger poäng. En liten ponny som susar runt banan lång som ett kolasnöre med ben som trumpinnar (och gärna lite tvåtaktig i galoppen...) är inget att sträva efter :)

Nu snurrar jag känner jag. Jag tror iaf Niela ska fortsätta rida schwung-trav, för det är precis lika viktigt på våra tävlingar, bara schwungen kan plockas med upp i högre tempo också :)

Kan visa bilder i helgen. Ser extremt stor skillnad på steget på mina (som ända rör sig BRA) när de går avslappnat och i bra takt, och när de gasar på med ryggen sänkt. Kombinationen av gas och höjd rygg har vi inte hittat än ;)

Tack, du bekräftar i ditt resonemang så som jag tänker.

Isa är ju en medioker dam, som jag ofta skrivit. Men hennes trav, när hon får till den, är riktigt fin.
Synd bara att det inte är så kontrollerat alla gånger, och att jag inte kan få fram det på begäran.
Men någon gång "blixtrar det till" och jag har någon gång lyckats få henne via en trevlig, bärig lugn trav att släppa fram till något som påminner om det man faktiskt vill ha. Ryggen bibehållet lyft, ordentligt tryck bakifrån, sväv och långa distinkta steg. Och sådana korta blixtar leder ju till att man blir lite "hög".

Isa kommer aldrig att bli någon tävlingshäst hur jag än tränar henne, men det är ändå roligt att hitta förbättringar, och att hitta de rörelser som faktiskt är högkvalitativa.

Min plan, egentligen gällande alla hästarna, är att först få till vettig kvalitet i gångarterna i för hästen valfritt tempo, sedan jobba med samling, och när hästen klarar samlad (exempelvis) trav, jobba med att länga ut.
Det är en ganska lång väg, men jag kan inte tänka mig att det blir bättre resultat av att först fuska iväg i trumpinneträsket.
Jag tror att det blir ännu svårare att få till den där riktiga kvaliteten i ökningar, om hästen är van att ökningar inte handlar om längningar utan om trumpinnar.

virrigt? Tja, men jag tror att ni hänger med.

Idag ska jag inte rida islandshäst utan nordistravare och basjkir, tänkte jag.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka