Den trevliga Snack och updateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Den trevliga Snack och updateringstråden

Ja det kan nog vara bra med lite vila för både hästar och ryttare! :) jag börjar känna mig taggad att komma igång igen!:) hoppas att 2013 blir ett bättre hästår än föregående! Gott nytt år på er!

Jag rider som vanligt så mycket vädret tillåter. Och det finns visst tolkningsutrymme där:devil:

Idag har jag ridit fem hästar, däribland Barmi som jobbar riktigt bra. Ska anstränga mig mer för att hitta traven när det blir bättre underlag, när snön och isen är borta för säsongen så jag kan komma igång i paddocken på ett ordentligt sätt och kan ta fram bommarna.

Nu regnar det och jag är lite blöt, och har därför gett upp för tillfället. Har ett gäng killar inne i stallet i torkan, de får komma ut om ett tag när jag samlat mod att gå ut igen. Blir nog ingen mer ridning idag, de tre återstående får väl jobba imorgon i stället.

Har jobbat piaff i "rätt" form för MSV dressyr (red för dressyrdomare på Lukas i förrgår och fick en del nya tips och idéer) med Lukas. Idag hade vi problemet att han tyckte att allt jag bad om antagligen var samling och piaff, tämligen frustrerande när jag ville ha lite bättre steglängd i skritten och det blev piaff hela tiden. Nåja, man ska inte klaga när hästen väljer något svårare och jobbigare än det man tänkt sig. Problemet kommer att försvinna med tid och träning.

Lester, min lille blivande sexårige fjording, fick också jobba med samling och tog några steg korrekt piaff vilket är jättekul. Men han blir så laddad av det att det inte går att träna galopp efter det; jag måste bli smartare med hur jag planerar ridturen.

Ja jag har också märkt att det finns rätt stort tolkningsutrymme när det gäller ridning och väder ;)

Jag rider oftast oavsett väder om jag planerat att rida, kan bero lite på motivationen också, är jag jätte ridsugen så kvittar det om det är storm nästan :p

*KL*

Red kompisens häst idag en sväng. Laukur lyckades trampa av sig en bak(!?)sko i förrgår så min underbara hovslagare kom och slog på den förut, men han fick stå idag, tog en promenad i regnet och mörkret istället med dottern och hunden :angel:

Ja jag har också märkt att det finns rätt stort tolkningsutrymme när det gäller ridning och väder ;)

Det kan man lugnt säga!!! Och inte vara från vår sida som ryttare... SMHI verkar tillåta stort tolkningsutrymme om vad som egentligen kan accepteras som "vinterväder"...;)

22:a december red jag vid -28 grader (normalt är min köldgräns definitivt passerad vid det laget!) Igår - 8 dagar senare - red jag i +2 grader och snöblandat regn... 30 graders temperaturskillnad alltså på bara en vecka! :eek:

Edit: har inte planerat in någon längre vintervila för min häst. När jag köpte henne för drygt 1 år sedan hade hon vilat i 2,5 år och hon blir 15 år nu, så hon har ju inte samma psykiska behov av vila som en unghäst. Dessutom brukar det ändå bli någon vecka här och där som hon får vila p g a att min kropp sätter sig på tvären... (f f a vintertid). Vi ska dessutom åka utomlands två veckor och då verkar det bli många vilodagar i o m att min medryttare - som annars brukar rida väldigt intensivt när jag är bortrest - kommer att jobba på annan ort.

Senast ändrad:

Åh jag tänkte på dig igår (eller ja förrgår) då en av mina inackorderingar ringde och undrade om det var ridväder (det har hänt några gånger på sistone). Minett rider minsann i alla väder och fören tänkte jag då så det var helt klart ridväder här i förrgår!

Gott nytt år på er allihopa! :D

Nu tar jag nya starka tag och hoppas verkligen på en förändring. Sista tiden har varit riktigt jobbig, samma visa som första igångsättningen fast tio gånger värre. Hon hoppar runt, studsar, blir "rädd" för minsta lilla och exploderar så fort man passerat hagarna. I förrgår fick jag vända så fort jag fick henne att gå tre steg utan att konstra och fortsätta i ridhuset.

Vete sjutton hur jag ska kunna följa planen för igångsättning, hon måste skrittas och hon måste skrittas i form. Just nu är det väldigt långt dit. Vet inte vad som hände, hon gick superbra ett par dagar innan jul och sen blev allt pannkaka. Hon beter sig som ett respektlöst svin, springer rätt på en och far fram som en idiot. Hade en lång diskussion om var man går när man promenerar (inte på mig alltså utan strax bakom). Hoppas bara att det är en övergående stirrighet över killarna som flyttat in i stallet och hagen bredvid. Hon har ju blivit stressad förr när vi bytt hagar osv. så förhoppningsvis går det över på samma sätt nu.

Blir det inte bättre så vet jag inte vad jag ska göra, får väl lämna iväg henne till någon. Frågan är ju bara vem.

En positiv sak däremot är att i år håller hon hullet fint trots vila. Förra året gick hon ju upp en hel del under kort tid när hon vilade.

Senast ändrad:

har ni mycket nyårsraketer i närheten? Min går inte att rida kring nyår, han är jättestressad av allt som låter. Jag fick påminna min kompis om det igår :mad: när hennes var hemsk att rida.

har ni mycket nyårsraketer i närheten? Min går inte att rida kring nyår, han är jättestressad av allt som låter. Jag fick påminna min kompis om det igår :mad: när hennes var hemsk att rida.

Nej inte särskilt. Det smällde lite nån dag innan, men jag är ganska säker på att det smällde när vi var ute och red också och att hon inte reagerade nåt direkt på det. De brukar skjuta en bit ifrån stallet så de är ju vana vid att det smäller. Däremot så red jag inte igår, och ikväll håller jag mig för säkerhets skull till ridhuset. Dumt att riskera något.

Däremot så har hon så länge jag haft henne varit grymt svår när hon haft överenergi. I våras red vi ofta med en stallkompis som inte höll så högt tempo och Sol var grymt jobbig, bråkade hela tiden. Sen fick vi rådet på en kurs att inte låta saker ta så lång tid, utan borsta av och sadla snabbt och sen hålla skrittpauserna korta och aktiva. Hon blev som en helt annan häst, så otroligt lugn och positiv att rida.
Nu har jag ju inte möjlighet att rida på henne eftersom vi bara får skritta och hon har svårt att fokusera så blir allt lite jobbigt. Men jag vet inte varför det vände så plötsligt. Hon var skitstirrig en dag och just den dagen så mötte vi tre rådjur och sen var det kört. En jävla fart fick hon i alla fall och sen dess har hon varit helt fläng.

Men men, förhoppningsvis går det över. Hoppas att det bara är nya grannen, i så fall borde hon (om hon följer samma mönster som förr) bli som vanligt igen inom en vecka.

Oftast vet man ju inte förrän efteråt vad det var som störde :). Jag har ju haft min i 15 år så nu vet jag vad som ska hända , för det mesta, men ibland blir man överraskad. Vafan hände nu då, ingen reaktion alls:eek::cool:. En massa skräp som låg vid vägen och alla andra hästar hade reagerat och studsat och haft sig.
Lycka till !

Åh jag tänkte på dig igår (eller ja förrgår) då en av mina inackorderingar ringde och undrade om det var ridväder (det har hänt några gånger på sistone). Minett rider minsann i alla väder och fören tänkte jag då så det var helt klart ridväder här i förrgår!

:D

Fick nyligen höra hur Gunde Svan peppade sig själv att träna även vid riktigt dåligt väder: genom att tänka "Idag är det nog inte så många av konkurrenterna som tränar, så om jag tränar får jag ett litet försprång!"

har ni mycket nyårsraketer i närheten?

Jag var lite rädd att Braela skulle bli rädd för raketerna, då det sköts väldigt mycket i närheten av stallet - men hon hade tittat lite, sprungit ett varv i hagen och sen var det inget mer med det. Filipus bryr sig inte alls om det smäller utanför stallet - så länge han får sin mat är allting lugnt! ;) :D

Har nu satt igång min 6,5 åring efter vintervilan. Han har inte stått helt utan har skrittat ett par ggr veckan. Inga problem alls att bara skritta med focus på lydnad. Han blir inte ens sprallig, bara lunkar på. I går var det en kort tur med sällskap bla sto som reds med en hingst som handhäst. Han taggade igång direkt och gav mig en raketgalopp, jädra häst vi som tränat så mycket på lydnad. Idag så provade jag galopp i uppförsbacke med valacker, mycket trevligare ridning. Min häst är Dr Jekyll och Mister Hyde.
Finns inget som skrämmer honom, lugnet själv i alla situationer. Men öka tempot och hans starka arbetsvilja har jag än så länge inte riktig koll på. Vill inte sitta och nödbromsa. Det är väl bara att jobba vidare med lydnaden och rida för tränare.

Det var klokt sagt av Gunde tycker jag :D

*KL*

Klippte Laukur idag, det var dags för en andra gång och han är så snäll! Stod lös i stallgången medan jag klippte, underbara häst!

Sen tog vi en liten ridtur med bara fokus på tölten och oj va jobbigt han tycker det är! Men efter ett tag lossna det och till och med några grisepass steg kom fram ur min fyrgångare :P

Vad duktig han är som står stilla:)

Red både Isa och Barmi igår. Isa trevligare än på länge. Det är en bit kvar till den avslappning hon hade i höstas, men helt OK igår. Red mest trav. Vägen var tinad och mjuk vilket i och för sig är trevligt, men Isa som är dålig på tölt hade väl ingen direkt fördel av kombinationen "mjuk grusväg och broddar". Visst töltade hon lite, men det var mest av egen vilja och inte för att jag bad henne.

Barmi "bara" töltar. Kul men det ska bli ännu roligare när han kan trav och galopp ordentligt också.
Han är trevlig för det går att jobba honom lite; i skritt blir det en del korta sektioner av öppna, sluta och skänkelvikning. I tölten klarar vi skänkelvikning och lite öppna, sluta är än så länge för svårt för oss men det kommer, det kommer.Han är ju inte mycket riden, så det är helt OK.
Jobbar en del med att kunna lyfta och sänka formen i skritt, vilket också har lossnat.

Det där med raketer är något som jag börjat inse att många har problem med.
Har själv aldrig haft någon häst som egentligen reagerat.
Hundarna bryr sig inte heller om smällar och liknande.
Skönt, inser jag, fast jag tagit det för givet i många år.

Ja han jätteduktig :) Ändå var det bara andra gången i hans liv han blev klippt och första gången hade jag sambon att hålla i honom, nu gjorde jag det själv och lät honom stå lös för grimskaftet var bara i vägen ;)

*KL*

Någon här som ska vara med på Vintermästerskapen på Strömsholm? Eller dit och kolla :) Flera i Sverige eliten ska vara med så det hade varit lite kul och åka faktiskt.

Ja, det kanske kan bli en buke-träff där?
Jag är en av arrangörerna, så jag ska dit på sista tävlingen, på de två första befinner jag mig på Island.
Kul att det är så många topp-ekipage som anmält sig. Och som ett litet tips för alla som funderar på att betäcka i sommar, så har vi blivit sponsrade med betäckningar från 14 topp-hingstar som vi auktionerar ut för att få ihop ordentligt med prispengar till tävlingen. :)

Och som ett litet tips för alla som funderar på att betäcka i sommar, så har vi blivit sponsrade med betäckningar från 14 topp-hingstar som vi auktionerar ut för att få ihop ordentligt med prispengar till tävlingen. :)

Jag såg det på fb. Fy vad sugen jag är, men min dam ska få vänta minst ett år innan hon får dejta någon och så ska hon eventuellt visas först.. Men det var riktigt läckra hingstar där! :d

Vet du hur länge de betäckningarna kommer att vara "giltiga?"

Vi har sagt för den kommande betäckningssäsongen, dvs, 2013, men om man hör med respektive hingstägare är det inte omöjligt att det går att spara betäckningen til en senare säsong. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka