Den trevliga Snack och updateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Den trevliga Snack och updateringstråden

Vilket bra initiativ!

KL

Det nya året har börjat strålande :) Hästen bjöd verkligen på sig själv idag på träningen, sån härlig energi :bow::love::banana: Han bara så villig och fin :love: 2013 ska bli spännande :bump:

Försökte kolla på hemsidan om det kostar nåt att vara åskådare men såg inget?

Har ändå en bit att åka till Strömsholm :)

Hej Gimlan!
Lovade dig i något skede lite bilder mm på Rebbi, men har inte fått det gjort då jag inte vet vilket bildprogram jag ska använda :o
Har använt Pixbox, men det ligger nere sedan länge tillbaka och har inte haft ork/tid/lust att sätta mig in i nå nya program. Men som sagt: jag har inte glömt det ;)

*kl*

Jag är fortfarande liksom så nykär i att vara "ryttare" igen. :D Jag har Gopi måndagar och onsdagar, och idag var vi ut på en ganska kort och lugn runda. Underlaget är bedrövligt nu när allt töat, isigt, hårt, halt. Men vi hade en fin liten tur, och väl hemma hann jag tänka igenom allt.

Jag har skaffat mig en liten reflektionsbok, så jag kan komma ihåg allt jag tänker och känner under ridpasset och efter, så det blir lättare för mig att komma ihåg och plocka upp bollen där jag lämnade den.

Idag handlade min reflektion om varför jag "tappade" honom i tölten och det blev till trav efter en 20-30 steg. Han var taktren i tölten, men föll över till trav på ett sätt jag inte tidigare upplevt. Han HAR lätt att bli travtaktig, och det är ju jag som ska ha bannor när det blir såhär. :p På vilket sätt orsakade jag det idag? Var han inte framme för skänkeln ordentligt och ärligt? Tappade han ryggen? Var bakbenen inte med ordentligt?

Han kändes väldigt pigg och glad, och ville gärna "rinna fram" i tölt. Kanske gjorde jag det för lätt för mig, för han kändes så "töltvillig"? Min analys blev att jag inte förberedde honom ordentligt vilket gjorde att det blev en tölt med dålig bakbensaktivitet och släppt rygg - Korta steg med bakbenen - travtakt - trav. Låter det rimligt? :cool:

Nu ser jag fram emot måndag, då ska jag läsa min reflektion först och sedan se om jag kan göra bättre ifrån mig. :)

KL.
Gott nytt år allihopa!

Bródir min Långben blir roligare för varje ridtur, sån energi och framåtbjudning att det räcker och blir över!

Ett par kompisar och jag tog och "härjade loss" med hästarna en dag, inget seriöst ridande utan bara roligt race och massvis med skratt på nyplogad ridplan.
Så här kul kan det vara att rida.
150634_10151292213202707_1451089490_n.jpg

( mitt nyårslöfte är att kunna skratta åt mig själv och ta saker med humor, den här bilden var en bra början.... :D)

Vilken härlig bild!

*kl*
Min lilla fröken prupp idag!

(En dålig uppställd bild, men vad tycker ni om exteriören? Förutom att hon är rejält överbyggd då..)
20130103_130157.jpg

Och så kan man se söt ut..
20130103_130656.jpg

Lilla trollet!
20130103_130543.jpg

Dessutom har hon fått pälslöss tror jag. Under manen. Hon har en stor kal fläck där. Frågan är, raka eller behandla? Och isåfall, behandla med vad? Switch säljs ju inte längre och jag tror inte vi har något kvar heller.. :(

Vad gäller pälsätare, kan man ju vänta på att hon får sommarpälsen så är problemet borta.

Ett par av mina har fyrbenta pälsätare... :D

Vi behandlade med en blandning med olja och tea tree oil, de försvann!

På den uppställningsbilden tycker jag hon ser lite "stabbig" ut, har fått ett mycket bättre intryck av henne på andra bilder du lagt upp, så därför tänker jag inte säga något om denna ;)

Jag skulle ta och bada hela hästen om den har luss med luschampo. Bada henne varje dag under 1 vecka så ska de nog vara borta sedan.

Tyvärr tycker ju löss och andra ohyror om när det är skitigt så håller man pälsen ren så brukar man kunna hålla borta ohyror ganska väl.

Jag kan bara se till min häst, när jag inte hade möjligheten att duscha henne öht så fick hon både löss och pälsätare under denna period.
Och när jag sedan har haft tillgång till duschspilta och har kunna tvättat henne regelbundet har hon inte haft varken löss eller pälsätare.
Så jag tror helt klart att det har ett samband.

Har man inget eget stall med duschspilta kan man kolla runt om något närliggande stall finns har.Man brukar kunna få åka dit för en billig peng och kunna få låna deras då=)

Det är ju så om man rider hästen svettig så bildas de ju saltrester och hästen rullar sig i lera och de blir en massa skit inpå huden. Som självklart till slut kommer att klia och irritera huden.
Så många hästar som kliar sig gör det nog bara för att dom igentligen bara är genomskitiga och behöver ett bad.

Många hästar man står och kliar man blir alldeles supersvart om fingrarna och kliar man längs manhårbotten så kan man klia av stora fettbollar typ.. manen känns alldeles fet och äcklig och inte undra på att de kliar på hästen alla gånger.
Och om sedan hästen får löss eller pälsätare är ju inte så konstigt då igentligen. Det är nog snarare som så att det är konstigt om den inte får:D

Jag är mkt noga med pälsvården på mitt sto, jag duschar henne regelbundet med bra produkter för häst.
Efter varje pass som hon blir svettig av när jag rider spolar jag av henne med ljummet vatten.

Jag har som sagt sedan jag börjat "daltat" såhär med hennes päls inte haft ett endaste problem med ohyror som jag tidigare hade som sagt!

Det är väl som att ha en exemhäst.. man måste "dalta" för att få bästa resultat=):D

Vad gäller pälsätare, kan man ju vänta på att hon får sommarpälsen så är problemet borta.

Ja, det kan jag ju göra.. Fast det hade varit skönt att få behandla det nu.

Rein:
Tack för tipset, det ska jag prova!

Min hovis tycker att hon är väldigt valpig fortfarande, jag tycker hon ser lite rolig ut nu när hon fortfarande växer.. :)

Niela:
Fast jag vill ju helst slippa duscha henne.. Hon står i kallstall på nätterna, vi har minusgrader på nätterna och jag vill helst inte hålla på och täcka henne. Men annars hade det varit ett bra alternativ. :)

Vi har inte ens spolspilta i stallet, och känns inte så lockande att hyra ett släp för att köra henne en mil (enkel resa) till ridklubben där det finns spolspilta.

Jag brukar duscha mina hästar en gång om året, på sommaren.

*kl*

Ohyra har inget att göra med hur ofta man duschar hästen..

Jag badade min häst en gång om året, på sommaren jag med, han hade aldrig någon ohyra. Att hålla på och bada i tid och otid i onödan förstör hästens naturliga skydd och barriär, bara skadligt. Så känn inte att du behöver hålla på och bada henne. Jag vet inte vad man använder mot pälsätare nu för tiden, när jag hade häst var det switch, som ju inte används nu. Klipp en "lusrand" till att börja med. :)

Och jag har aldrig daltat med mina häst och har inte problem med pälsen eller ohyra, hästen glänser utan att jag behöver göra något alls. På somrarna spolar jag dock av henne om hon är svettig, men det är inget man gör vintertid när hästen står i ett kallstall eller ute.

Så länge man inte använder lusmedel av något slag så lär inte tvätt göra varken till eller från påmden punkten.

Knapplån!

Det nya året börjar verkligen inte bra!!
Pållen har fått mugg IGEN :( Sen har han blivit sjukt svårriden när man rider ut, bara rusar och ska köra race hela tiden, får bara sitta och hålla och försöka att inte röra mig en mm i sadeln för då tolkar han det som galooooooopp ;)
Så i morgon ska vi rida lektion jag och pållen och rida ut! Hoppas på att få lite verktyg att jobba med och någon som ser oss från sidan som kan tala om vad sjutton som går galet!

Det är tur han är söt det lilla livet ;)

77015_10151183309525222_1491927996_n.jpg

Löss har inger med hygien att göra verken på djur eller människor, de kan du nog googla. Har hästar som inte blivit badad i hela sitt liv och de har aldrig haft problem men vet också hästar som duschas ofta och har problem. Men överlag tror jag det inte är så många hästar alls som har problem med löss ellerliknande här så det kanske de har med miljön/området att göra än då.

Säger dock inte att det är något fel med att du duschar din häst, något av det du gör funkar uppenbarligen om hon haft besvär förut.

knapplånar mig själv

Glömde ju! Mitt nya fina Karlslund Biothane träns med mina älskade Fakur tyglar i Biothane blev stulna från vår sadelplats i Dec :(

OM ni ser ett sånt på annons eller så så snälla hojta till åt mig, saknar det sååååå :( :( Och 2013 känns inte som vårt år!

Usch vad trist, men jag både mugg och galoppandet går säkert att få bukt med. Har du koll på hur man gör One rein stop?

Man kan också klippa under manen, så brukar det sluta sprida sig och härja runt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka