Sv: Den trevliga Snack och updateringstråden
Jag skulle ta och bada hela hästen om den har luss med luschampo. Bada henne varje dag under 1 vecka så ska de nog vara borta sedan.
Tyvärr tycker ju löss och andra ohyror om när det är skitigt så håller man pälsen ren så brukar man kunna hålla borta ohyror ganska väl.
Jag kan bara se till min häst, när jag inte hade möjligheten att duscha henne öht så fick hon både löss och pälsätare under denna period.
Och när jag sedan har haft tillgång till duschspilta och har kunna tvättat henne regelbundet har hon inte haft varken löss eller pälsätare.
Så jag tror helt klart att det har ett samband.
Har man inget eget stall med duschspilta kan man kolla runt om något närliggande stall finns har.Man brukar kunna få åka dit för en billig peng och kunna få låna deras då=)
Det är ju så om man rider hästen svettig så bildas de ju saltrester och hästen rullar sig i lera och de blir en massa skit inpå huden. Som självklart till slut kommer att klia och irritera huden.
Så många hästar som kliar sig gör det nog bara för att dom igentligen bara är genomskitiga och behöver ett bad.
Många hästar man står och kliar man blir alldeles supersvart om fingrarna och kliar man längs manhårbotten så kan man klia av stora fettbollar typ.. manen känns alldeles fet och äcklig och inte undra på att de kliar på hästen alla gånger.
Och om sedan hästen får löss eller pälsätare är ju inte så konstigt då igentligen. Det är nog snarare som så att det är konstigt om den inte får
Jag är mkt noga med pälsvården på mitt sto, jag duschar henne regelbundet med bra produkter för häst.
Efter varje pass som hon blir svettig av när jag rider spolar jag av henne med ljummet vatten.
Jag har som sagt sedan jag börjat "daltat" såhär med hennes päls inte haft ett endaste problem med ohyror som jag tidigare hade som sagt!
Det är väl som att ha en exemhäst.. man måste "dalta" för att få bästa resultat=)