Den trevliga Snack och updateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Den trevliga Snack och updateringstråden

Ja det va verkligen jättetråkigt :( Fattar inte hur folk kan!!
Hade inget lås förut, trodde verkligen inte det behövdes men men :(
Nu låser jag fast tränset med hänglås i sadelhängaren och har skaffat lås på mitt skåp!
Det är ett svart Karslund biothane träns med remont nosgrimma, på både nosgrimma o pannband sitter det ett litet rött Karslund märke bara annars helt slätt, rostfria spännen. Tyglarna är Fakur svarta med silverspännen och snabbhakar också Biothane..
Bettet är 3 delat med D ringar, från hööks 11,5 cm

Om nån ser ett sånt till salu så hojta!!

Knapplånar mig själv!
Lillhästen hade fått nytt sparksår igen :(
Hade varit bråk i hagen i natt, han brukar gå undan men nu hade han bestämt sig för att inte ge sig tydligen, sån tur att det alltid går "bra" med dessa sparkar! Livrädd att han ska göra sig rejält illa :(
Dom hade fått ny hölösning i går och det ska väl tjafsas om platserna där ett tag nu..
Så lilla vita benet va blodigt igen :(

Jag kan bara se till min häst, när jag inte hade möjligheten att duscha henne öht så fick hon både löss och pälsätare under denna period.
Och när jag sedan har haft tillgång till duschspilta och har kunna tvättat henne regelbundet har hon inte haft varken löss eller pälsätare.
Så jag tror helt klart att det har ett samband.

Sedan du började tvätta henne regelbundet så har du även börjat raka av henne all päls vilket för att varken löss eller pälsätare vill bosätta sig i hennes päls.

Jag ser mer ett samband mellan rakning och avsaknaden av löss/pälsätare än tvättningen.

Jag anser även att din häst är en fryslort pga att du tvättar henne hela tiden men det hör ju inte hemma i denna diskution så det behöver vi inte prata om ;-)

Nu vill jag bara komma med ett förtydligande utan att det är direkt riktat till dig.

Det finns pälslöss och blodsugande löss, bara så att vi pratar samma språk. Det som våra hästar oftast kan drabbas av är just pälslöss, och när de då har långt tjockt hår.

Den blodsugande lusen kan slå till även på sommarpäls, och är väl också den som kan anses som smittsam till skillnad mot pälslusen som kan utvecklas utan smitta.

Det effektivaste sättet att bli kvitt med pälslusen är att ta bort bostaden/klippa, oftast räcker det med att klippa upp vid halsen då de gärna bosätter sig i huvudet för att sedan fortsätta sin färd på halsen och då främst under manen där det är varmt och skönt. Pälslöss eller andra löss kan inte överleva utan en värd.

Idag har jag ridit massvis med fina hästar.

Avslutade dagen på min fina, fina prins! Jag kunde inte hålla tårarna borta när jag skrittade hemåt. Har inte ridit honom "ordentligt" på år och dag utan det har mest varit promenader och löslongering för att hålla igång när jag varit hemma. Nu skall han igång på riktigt är det bestämt då mina planer för våren tyvärr inte blir av pga flera tråkiga orsaker.

Hnokki är allt en fantastisk liten häst. Givetvis känns det att han inte är i form, oskodd, omusklad och springgalen. Men han är som smör i handen, flyter undan direkt bara man tänker sidvärtes och det räcker med att sitta till en millimeter för att samla och ställa. Han samlar ihop och formar sig perfekt även på lösa tyglar och kommer upp i en klockren tölt och trav direkt. Följer minsta handrörelse perfekt och alla "knappar" jag "installerat" sitter lika bra som förut. Det är helt otroligt så otränad som han är och så jobbig han var när jag fick honom!! Finns inget som gör mig så lycklig som en ridtur på den där lilla hästen och en sådan möjlighet behöver jag verkligen nu! :love:

540978_10151177459211814_168544859_n.jpg

kl.. bläää för att vara förkyld, 2 veckor snart har jag snorat och hostat kan de inte ge sig någon gång????

Försökte rida ett dressyrpass men gav rätt omgående upp efter 5 minuter. Så vi fortsätter våra skritturer bara!

Jorunn känns superfin pigg och glad av att få komma ut i skog och natur.

för det första

Jag tvättar inte min häst hela tiden 1 gång i veckan med shampo är fullt normalt.

Att duscha av en svettig häst tillhör en god hästskötsel, inte tusan släpper man man ut en svettig häst utan att iallafall svampat av den??

Nu har jag duschspilta och behöver inte svampa av henne utan kan ist duscha av henne lite snabbt där hon är svettig med ljummet vatten.
Om nu vatten är farligt skulle väl de flesta hästarna på bete ha dött denna sommar som var, som bestod av fler regndagar är soldagar;)

Lössena försvann INNAN jag rakade henne:p just när jag började med att tvätta henne med schampo regelbundet.
men hon fick även regnskållor samt fuktexem och då beslutade jag mig för att i fortsättningen helraka min häst för att då slipper jag svettig häst och kan lättare hålla henne ren.

Jag fick också rådet att låta hästen vara för lussena skulle försvinna när sommaren kom.. men ni får ursäkta men jag känner mig som en mkt dålig hästägare om jag ska utsätta min häst för denna ohyggligt lidande klåda i 6 månader bara för att jag är en slö hästägare=(

Och klart att rakning är en orsak till att lössen inte biter sig fast,
En isispäls blir fruktansvärt varm vintertid, och för de som inte vill raka och trots detta ska promt rida sin häst tills att de droppar av svett , förr eller senare löss eller regnskollor eller svampinfektion eller fuktexem.
alt är att man låter hästen stå inne i en box med ett svettäcke tills att den torkat upp helt.. vilket kan ta många många timmar.. men har man egen gård så vill man så kan man!

För man slänger hellre på ett täcke ovanpå den svettiga hästen så man stänger in all fukt och hästen är "torr" på utsidan menlängst in mot huden är det enbart en massa fukt.

Jorunn svettas så kraftigt att de rinner svett längs hennes ben hela hon ståd och rykte och hon andades mkt kraftigt efter ridningen och man såg att hennes allmänna tillstånd var nersatt och hon var dödstrött större delen av dagen.

Jag har inte hjärta att sitta och rida runt på henne när hon är så, och jag har ju köpt häst för att jag vill rida.. träna och tävla och då måste jag ju helt krast faktiskt anpassa hästen efter mig och inte tvärtom.

Så hon måste rakas för att jag ska kunna rida på henne fullt ut... uuuuu hämska hästägare jag är eller hur;)

Och nej Jorunn fryser inte för hon tvättas regelbundet kommer aldrig vara den orsaken.

Däremot fryser hon mer idag eftersom hon är i tävlingskondis, inte har så mkt fett på kroppen utan är i superfin form med massa muskler.

En fet häst fryser mindre än vad en häst som är i tävlingskondis gör som inte har så mkt fett på sin kropp.

så därför fryser min häst mer idag än för 3 år sedan då hon var smällfet;)

Samma som människor en fet människa fryser sällan medans den mkt smala människan går runt och fryser hela tiden.. och jag lovar dig att det inte har och göra med att den feta människan inte duschar och den smala duschar:rofl:

snacka om vit ulltuss:love:

Jag som inte hänger med i svängarna men varför har du inte ridit han på år och dar??

Haha ja jag kan tänka mig att det inte var lätt att försöka rida ett träningspass med förkylning, då är det lugna turer som gäller :)

*KL*

Jag tror det har lossnat på riktigt med tölten nu! Har suttit som en sol på min fina häst de senaste tre turerna! Jag har äntligen hittat rätt knappar efter mycket förberedelser eller vad man ska kalla dom!

Jag bara samlar upp honom lite så han börjar trampa under sig och vet att det är tölt på gång och flyttar åt båda håll så jag vet att det funkar sen driver jag försiktigt fram så han ska hinna med och han DANSAR! Steg för steg och ofta ren takt, ibland lite grisepassaktigt (på min fyrgångare ;)) och ibland travtakt men det är TÖLT! Såååå stor skillnad mot innan!

I morgon ska vi rida kurs, två lektioner. Ska bli mycket intressant och se vad vi får för hjälp och hur mycket tölt han orkar i ridhuset :)

603199_4258895477588_733860594_n.jpg

Skulle vi inte hålla en trevlig nivå i den här tråden? Varför då komma med utspel om att man inte väljer att sköta sin häst som du och duscha den inte har god hästskötsel. Skärp dig lite och sluta såga folk som inte tycker och gör som du. Låt alla sköta sina Hästar på sitt vis utan onödiga tjuvnyp.

Det vore annars underbart om vanligt shampo fick bort löss, tyvärr är det ingen annan som lyckats med det. Pälsätare har jag inte sett symptom av i sommarpäls och fler här tycks ha samma erfarenhet så där hör det till vanligheterna att det fungerar.

Jag och Arveig har haft jullov i tre veckor. Jag hyr ju ut henne till ridskoleverksamhet 3 dagar i veckan och då passar jag på att ta uppehåll när den är stängd.
Min plan är att rida lite i paddocken idag för att vi ska få känna lite på varandra. Dessutom är det förmodligen snorhalt i skogen så det väntar vi lite med.
Hur gör ni andra? Har ni uppehåll med era hästar någon gång under året?

Jag har alltid låtit mina hästar vara hellediga ca 1 månad varje vinter, en av de tråkigaste månaderna :p Tycker det har funkat bra!

I år blir det lite annorlunda för Laukur stod nästan helt i ett halvår då jag var gravid och inte vågade rida honom som är unghäst. Nu har vi varit igång i ca 6 månader igen och har utvecklats mycket både fysiskt och psykiskt så han ska få vila de två sista veckorna i januari nu :) Så han får chans att smälta allt lite!

KL

Det nya året har verkligen gett nya friska tag!!

Pratade med veterinären igår och hon tyckte det lät ohållbart att bara skritta en häst som är så pigg att hon taktar, hoppar och studsar. Så vi har nu fått klartecken för att trava fram till nästa återbesök som är om tre veckor.

Därför tog vi igår en skrittrunda som avslutades med ett varv på skogsslingan. Sol blev överlycklig över att få springa så först blev det alla möjliga taktfel och benen sprätte mest åt alla håll samtidigt, det kröp ju så mycket myror i de små benen. :bump:
Sen fick vi i alla fall lite vettig trav, helt ok med tanke på att hon inte travats(förutom vid hältkontrollerna) sen i september.
Jag vågade mig till och med på några steg i galopp, eftersom hon brukar vara mer balanserad i galoppen än i traven när hon är pigg, pigg, pigg!!

Jag förväntade mig att behöva be om en långsammare gångart både en och två och tio gånger eftersom hon som sagt inte har fått springa sen i september. Men vad hon imponerade!! Jag satte mig tungt och förberedde mig för en låååång stoppstränga och vips så hade hon saktat av till skritt hur mjukt och fint som helst. :eek::eek::eek::bow:

Hon är ta mig tusan fantastisk!!! :love::love:

Jag har bara varit hästägare i knappt 1,5 år. Förra vintern fick Djarfur ingen vila alls. I år blir det 6 - 8 veckor from nu och troligen en sommarvila också. Jag tror att vi kommer att ha nytta av det båda två.

Tror ni att man kan vila sig i form?

*kl*

Fick tag på Switch, så jag har hävde det på B i första taget, får se om det hjälper. Får ta fram klippmaskinen annars.

Men måste få skryta lite, jag har verkligen en fin unghäst!! :love: Idag när jag skulle hjälpa hämta henne i hagen så gnäggade hon åt mig tre gånger, kom med spetsade öron och när vi jobbade från marken var hon så duktig att jag släppte henne lös och sen lekte vi "Följa John" i hagen. Hon sprang lös efter mig, stannade så fort jag sa åt henne och backade när jag bad henne. Hur duktig som helst!! :love: :love: :bow:

Jag har bara varit hästägare i knappt 1,5 år. Förra vintern fick Djarfur ingen vila alls. I år blir det 6 - 8 veckor from nu och troligen en sommarvila också. Jag tror att vi kommer att ha nytta av det båda två.

Tror ni att man kan vila sig i form?

Ja det tror jag :). Jag har gjort det flera gånger med min gamle.

KL

Min fina 'hjälmhatt' har kommit! :D

282920_10151204381657616_1794269315_n.jpg

Visst visade jag bild på min fina Bumbibjörn förut?
15907_10151188313967616_782463720_n.jpg

:love: :love: :love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka