Sv: Den trevliga Snack och updateringstråden
för det första
Jag tvättar inte min häst hela tiden 1 gång i veckan med shampo är fullt normalt.
Att duscha av en svettig häst tillhör en god hästskötsel, inte tusan släpper man man ut en svettig häst utan att iallafall svampat av den??
Nu har jag duschspilta och behöver inte svampa av henne utan kan ist duscha av henne lite snabbt där hon är svettig med ljummet vatten.
Om nu vatten är farligt skulle väl de flesta hästarna på bete ha dött denna sommar som var, som bestod av fler regndagar är soldagar
Lössena försvann INNAN jag rakade henne
just när jag började med att tvätta henne med schampo regelbundet.
men hon fick även regnskållor samt fuktexem och då beslutade jag mig för att i fortsättningen helraka min häst för att då slipper jag svettig häst och kan lättare hålla henne ren.
Jag fick också rådet att låta hästen vara för lussena skulle försvinna när sommaren kom.. men ni får ursäkta men jag känner mig som en mkt dålig hästägare om jag ska utsätta min häst för denna ohyggligt lidande klåda i 6 månader bara för att jag är en slö hästägare=(
Och klart att rakning är en orsak till att lössen inte biter sig fast,
En isispäls blir fruktansvärt varm vintertid, och för de som inte vill raka och trots detta ska promt rida sin häst tills att de droppar av svett , förr eller senare löss eller regnskollor eller svampinfektion eller fuktexem.
alt är att man låter hästen stå inne i en box med ett svettäcke tills att den torkat upp helt.. vilket kan ta många många timmar.. men har man egen gård så vill man så kan man!
För man slänger hellre på ett täcke ovanpå den svettiga hästen så man stänger in all fukt och hästen är "torr" på utsidan menlängst in mot huden är det enbart en massa fukt.
Jorunn svettas så kraftigt att de rinner svett längs hennes ben hela hon ståd och rykte och hon andades mkt kraftigt efter ridningen och man såg att hennes allmänna tillstånd var nersatt och hon var dödstrött större delen av dagen.
Jag har inte hjärta att sitta och rida runt på henne när hon är så, och jag har ju köpt häst för att jag vill rida.. träna och tävla och då måste jag ju helt krast faktiskt anpassa hästen efter mig och inte tvärtom.
Så hon måste rakas för att jag ska kunna rida på henne fullt ut... uuuuu hämska hästägare jag är eller hur
Och nej Jorunn fryser inte för hon tvättas regelbundet kommer aldrig vara den orsaken.
Däremot fryser hon mer idag eftersom hon är i tävlingskondis, inte har så mkt fett på kroppen utan är i superfin form med massa muskler.
En fet häst fryser mindre än vad en häst som är i tävlingskondis gör som inte har så mkt fett på sin kropp.
så därför fryser min häst mer idag än för 3 år sedan då hon var smällfet
Samma som människor en fet människa fryser sällan medans den mkt smala människan går runt och fryser hela tiden.. och jag lovar dig att det inte har och göra med att den feta människan inte duschar och den smala duschar