Den trevliga Snack och updateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Den trevliga Snack och updateringstråden

*kl*

Ohyra har inget att göra med hur ofta man duschar hästen..

Jag badade min häst en gång om året, på sommaren jag med, han hade aldrig någon ohyra. Att hålla på och bada i tid och otid i onödan förstör hästens naturliga skydd och barriär, bara skadligt. Så känn inte att du behöver hålla på och bada henne. Jag vet inte vad man använder mot pälsätare nu för tiden, när jag hade häst var det switch, som ju inte används nu. Klipp en "lusrand" till att börja med. :)

Nä, bada henne är det sista jag vill göra nu när hon står i kallstall och det är minusgrader ute. Lusrand har jag funderat på, ska klippa om min valack nu så lika bra att ta henne på samma gång! :)

Zannahgirl: Men fy vad trist med tränset! :( Hoppas det kommer tillbaka!

Tack! Din är riktigt söt med! :)

Ja ur trist start på nya året :( Men men.. Man får väl se det så att efter regn kommer solsken ;)

Näpp! Har dålig koll på ORS tyvärr men det lär jag få lära in i morgon!
Han är så sjukt full av energi just nu pållen, sen har han fått komma ut alldeles för lite, mest blivit markarbete på banan och lite lugnare ridning både pga kyla, juletid och halkan som slagit till :/

Igår tog jag honom till stora gamla sommarhagen som var full av snö för att köra lite tölt o trav, jo men visst :D
Galopp galopp o galopp o gärna åt fel håll! Höll på att dratta i backen 2 ggr ;)

Ja det hoppas jag med! Inte ens 2 mån hann vi använda det :( 1400.- åt h-vete :( :(

Tack :)

Ja då är det bara att börja om från början, etablera ledarskapet. Efter smekmånaden brukar de gärna börja testa, och det märker du nu. Lydnad, lydnad och åter lydnad. Du måste kanske backa rätt rejält för att få bukt med dessa problem.

Japp!
Det känns såå tydligt att han vill välja både gångart och riktning själv, så det måste vi absolut göra!
Vi har haft en sån här period innan också, å den jobbade vi bort :) Nu hoppas jag denna går lika lätt att få ordning på ;)
Saknar våra mysiga o trygga turer där JAG hade kontrollen!
Ut till stallet och jobba jobba!
Ha en bra hästdag allihop, det ska jag ha :D

Klart det har med hygein och göra. men det är inte alltid man får löss om man är skitig men risken ökar eftersom ohyrona inte gillar torrt och rena ställen lika väl som fuktigt och skitigt.

Det var ju inge slump att fattigt folk förr drabbades mer av löss än rikare folket.

Men de klart att även den mest välrenaste människan/hästen även kan få löss om hästarna i hagen har det.. för de smittas ju trots allt som pesten:crazy:

Att duscha av en häst varje dag med ljummet vatten torkar inte ut hästen, att bada hästen 1 gång i veckan med shampo som ÅTERFETTAR gör inte heller så att hästen tappar sitt naturliga skydd.:)

Men visst om man skulle använda typ människoshampo som är mot fett hår så har du nog snart en häst som kliar hysteriskt för den har en mkt torr hårbotten.

Men det är ju ingen som gör :)

Alla är ju olika men jag skulle inte tycka det är direkt hygenisk och smakligt att bara raka en lusrand eller stå ut till sommaren.:crazy:
Vem vill ha en häst full med löss??.. inte jag iallafall och hästen lider ju och man är ju skyldig som hästägare att se till att sitt djur mår bra.
Skulle du vilja gå med löss i håret till sommaren för att då kommer dom försvinna av sig själv??

Och framförallt är det inte rätt mot andra hästägare som har sina hästar i hagen som kan bli smittade och som kanske ska åka iväg och träna/tävla och måste då stryka sig för deras häst smittas av löss.

Och har man hästen i ett kallstall kan man som sagt åka iväg med hästen och bada den. Man kommer tyvärr inte undan att bada den om man vill få bort luss, för lusshampot måste sköljas bort de med.

Frontline kan man prova med visst men en behandling till häst lär kosta ett par 1000 då bara till hunden kostar det ju närmare 500.

Aja man gör väl som man vill men hon frågade om råd och mitt råd är iaf att ringa vet och kolla vad hon/han säger att du skall göra och lyd dessa råd:grin:

När jag gjorde så fick jag rådet att bada hästen i ett speciellt shampo varje dag under 1 vecka.
Och alla hästar somgått med min skulle genomhå samma behanling trots symptomfria!

Nu har du fel, det har inget med hygien att göra. Gäller även människor.

Niela, snälla sluta säga sånt här, låtsas vara bensäker och veta allt om något där du sprider totalt felaktig information. Om man inte vet behöver man helt enkelt inte svara.. Löss har inget med antalet bad eller hygien att göra, inget alls. Det är enbart nys. När det gäller huvudlöss som vi människor drabbas av trivs lössen till och med bäst i rent hår.

Alla som kommer hem med vägglöss nånstansifrån , är dom också skitiga människor?

Det är gamla fördomar det där med att ohyra trivs bättre där det är smuttsigt, det är något som konstaterats felaktigt och att det är en fördom.

Din häst har enligt dig väldigt liten kontakt med andra däremot och det minskar smittrisken, går de i flock så ökar risken vanligen att någonmblir smittad ochnsprider det vidare.Risken för löss blir också mindra om alla ästar hålls lusfria ( rena eller skitiga spelar ingen roll dock). Lösen dras till värmen och tillgången på mat och mig veterligt så varken värmer skiten eller är ätbar.

Just pälsätare är dock inte så smittsamma, de är ofta att bara ett fåtal i gruppen har dem och de andra klarar sig.

Senast ändrad:

Men visst om man skulle använda typ människoshampo som är mot fett hår så har du nog snart en häst som kliar hysteriskt för den har en mkt torr hårbotten.

Människo schampo bör vara betydligt snällare i Ph värdet är den du köper till häst.

Skulle du vilja gå med löss i håret till sommaren för att då kommer dom försvinna av sig själv??

Att klippa innebär att man tar bort deras mat och bostad, så de försvinner pga det.

Och har man hästen i ett kallstall kan man som sagt åka iväg med hästen och bada den. Man kommer tyvärr inte undan att bada den om man vill få bort luss, för lusshampot måste sköljas bort de med.

Att tvätta funkar inte alltid, och för dagen så finns det egentligen ingen godkänd metod att ta bort lössen med. Och varför måste man åka bort för att duscha hästen? Då bör den ju inte åka bort om den smittar så.;)
Alla som står i kallstall och lösdrift behöver ju inte vara befriade från dusch möjligheter, vi står i kallstall och har tillgång till de flesta bekvämligheter fast det inte används.:idea:

Hästen utvecklar pälslöss för egen maskin utan problem, de lever på hästen precis som mask finns i magen på hästen. Kor kan också bli drabbade av pälslöss, därför klipper man även här.

knapplånar mig själv

Glömde ju! Mitt nya fina Karlslund Biothane träns med mina älskade Fakur tyglar i Biothane blev stulna från vår sadelplats i Dec :(

OM ni ser ett sånt på annons eller så så snälla hojta till åt mig, saknar det sååååå :( :( Och 2013 känns inte som vårt år!

Men fy va tråkigt! Hur ser det ut?(svart?brunt?bling?färg?) Tänk att man tom skall behöva låsa fast ett träns? Har du sadellås på sadelhängaren?

Klart det har med hygein och göra. men det är inte alltid man får löss om man är skitig men risken ökar eftersom ohyrona inte gillar torrt och rena ställen lika väl som fuktigt och skitigt.

Det var ju inge slump att fattigt folk förr drabbades mer av löss än rikare folket.

Och jag har hört att det kan vara precis tvärtom, att lössen trivs i rena och välborstade hårbottnar eftersom det är lättare att ta sig fram där..

/Anna

Man kan också klippa under manen, så brukar det sluta sprida sig och härja runt.

Grönsåpa ska visst också funka.

Dock fungerar inget av dessa tips mot fyrbenta pälsätare.
Som inte gör mig något att de är drabbade av. De är ju så söta när de kliar varandra!

Jag står nog fast vid mitt påstående här ja om du inte har bevis för ditt uttalande i både första och andra stycket.

När de gäller rikt och fattigt folk beror de på hur långt i tiden vi talar.
När det var inne att alla finare människor skulle ha peruk så slog nog fin folket rekord med löss som jag har läst.

Pratar vi senare tider så handlade det fortfarande inte om hygien utan kunskap. Rikare folk hade tillgång till mer kunskap och mer beprövade metoder medan fattiga fick nöja sig med potatismjöl som ända lösning på klådan i bästa fall.

Knapplån!!
Dagens lektion gick skiiiiiitbra :D Fick en del verktyg att jobba med och han lärde sig dem fort!!
Testade att ligga sist och stanna medans de andra töltade iväg och han STANNADE :) :) Han rusade inte en enda gång!! Några försök bara med små galoppsteg men ner snabbt igen :)
Mycket nöjd med dagen!! *duktig häst*
I morgon ska vi ut och klättra med hästarna och köra lite tempoväxlingar i galopp, får se hur det går ;)

KL
Allt bokat och klart inför att 08:an ska vara på visningsträning under våren.
21 januari drar vi upp Lill-häst till norra Sverige. Just nu mest ångest över hela grejen. Men kommer bli kul också, tror jag iaf...

Att duscha av en häst varje dag med ljummet vatten torkar inte ut hästen,

Jo, det försämrar hästens naturliga skydd mot väder och vind. Om man å andra sidan har en häst som är klippt och täckad så spelar det ju mindre roll.
Mina utegångshästar som är otäckade, måste ha en god fettnivå i pälsen för att må bra i vintervädret.
När det regnar och allt ser eländigt ut väljer de att stå ute (oftast). Om man trotsar regnet och går och känner efter, är hästen torr längst inne vid huden och regnet rinner av på hårens yta.

Alla är ju olika men jag skulle inte tycka det är direkt hygenisk och smakligt att bara raka en lusrand eller stå ut till sommaren.:crazy:

Det handlar inte om hygien och smaklighet. Tycker jag.
en häst som blir lite luggsliten i pälsen men som inte är irriterad och där det inte kliar, är inget som jag skulle klippa eller bada mitt i vintern. Jag anser nämligen att klippning och bad på vintern försämrar hästens möjligheter att stå emot väder och vind.
Pälsätare är som redan påpekats inte särskilt smittsamma och hästarna lider just inte av dem.

Visst är det fantastiskt att man kan göra på flera olika sätt beroende på förutsättningarna.
Utifrån dina förutsättningar och önskemål har du hästen duschad, schamponerad, badad, klippt och täckad. Utmärkt så.

Men kritisera inte mig eller andra för våra val med dömande uttryck som att det handlar om att vi inte sköter hästarnas hygien.
Mina hästar duschas i stort sett aldrig. Över huvud taget. Utom när vädret sköter den saken åt mig. Däremot borstas de och sköts i övrigt.
Ingen av mina hästar verkar lida av bristen på duschning.
En av dem hade pälsätare förra vintern. I år har jag bara sett spår av fyrbenta pälsätare (OK, jag menar hästar fast det är ju frukter;)).
Det är ett annat sätt att sköta dem och det verkar fungera, det också, utan att hästarna blir sjuka.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka