Den trevliga Snack och updateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Den trevliga Snack och updateringstråden

KL
Har bara en häst hemma, eller ja inhyrd. Lillhäst är borta på visningsträning hela våren sen två veckor och jag har SÅ tråkigt. Känns som jag kommer bli tokig :crazy:

Roligt då syns vi kanske i lilla ridhuset, jag är anlitad dom hästskötare igen :-)

Köp en till ;)

Hur går det med träningen, någon rapport eller är det för tidigt?

Ha ha, tre känns lite mycket. Blir ju så dyrt annars hade en ettåring eller tvååring varit trevligt att ha på tillväxt :p

Ringde i veckan men det var lite tidigt att säga något han hade nog bara hunnit rida henne fyra-fem gånger, om jag räknat rätt. Jag fick höra att han kände av samma saker som jag, lägger sig på i övergångar/nedtagningar. Ett problem som inte jag fått bukt med samt att han jobbar med en rundare (tror jag det var) form i tölten. Jag har bara tutat på med tänket "framåt, roligt" för att inte nöta eller göra fel. Såklart har jag ridit i olika tempon, testat på lite kort tölt osv men jag kände att finliret lämnade jag åt mästaren :D

Men det var inte mycket att säga i övrigt, han höll på att rida in sig på henne samt "installera nya knappar" som han uttryckte det :D Hon hade anpassat sig fint till sitt nya liv som boxhäst och med kompisarna (har en hagkompis, ett sto). DET var jag iofs aldrig orolig för. Hon är en häst som accepterar allt och har tagit flyttar bra förr. (Samt att det kändes urbra att lämna henne i hans vård, vi hade samma tänk och allt var fräsch och välskött.)

Vi ska höras i veckan och då trodde han att han skulle kunna säga lite mer. Men hon ska ju vara där fram till Wången-visningen så jag känner ingen panik, samt att jag beslutat att oavsett vad så får hon stanna tiden ut så får jag hem en välriden häst med snabbspolad utbildning, typ. Men ja, visning och fina resultat vore KUL! Och är såklart målet i första hand :)

Nu har jag lagt ut min -07:a på annons, och det känns bra.

Jag har precis förlorat två personer på mycket kort tid, först i december, när min lärare som var oerhört viktig för min utbildning och som skulle ha varit ett stort stöd under vårterminen när jag genomför mitt "masterarbete" fick en hjärtattack och för två veckor sedan dog min 20-årige kusin helt oväntat.

Jag har ju länge övervägt att sälja Kná, men hade planer på visning dessförinnan om jag lyckades ta mig råd, men jag inser att jag inte har ork att både ha två hästar och klara av skolan nu. Det lär ju ta ett tag att hitta ett nytt hem till henne, men nu är bollen i rullning.

Låter som rätt val för dig just nu. Såg annonsen innan jag såg det här inlägget och funderade på om det inte var din Kná.

Gullan86

vad har ni till era?
Det mesta är ren skit :angel: Men det är för att jag har nästan lika många träns som bett - och de är mååånga :eek: Har dock ett som kostat runt 600 men som jag köpte nytt på Tradera till 01:an. Ett vanligt träns med vitfodrat pannban och dito remontnosgrimma. Eg ville jag bara ha nosgrimman men 01:an som är en känslig Lady, Drottning Saga vill hon nog helst kallas, gillade tränset så jag skar av käkremmen och behöll det. Nu rider vi dock utan nosgrimman ändå, men den passar henne perfekt om jag vill använda den och det görs då och då, bara inte just nu.

Annars är det främst stigbettsremmar från Börjes och deras billigaste lädertyglar. Har en fin nackrem som jag fick med bär jag köpte henne och ett par dyra kantflätade tyglar som jag älskar. Just det, ett rundsytt som var lite dyrare. Var till 01:an men som hon dels hatade, dels passade inte nosgrimman. På 08:an visade det sig att det passade utmärkt! Så det är hennes.

Har gärna billigare eftersom jag slipper känna mig rädd om dem och tex kan spontanbada med hästarna på sommaren. Men några finisar har jag gärna och piffar till grejerna med blingiga pannband och roliga nosgrimmor :D

KL

Wiiii nu åker jag ut en i stallet skall hoppa Jorunn.
Söndag idag och då är det ju hoppning på schemat.

Nej vad tråkigt att du ska sälja hade verkligen hoppats på att fortsätta följa er. Trivsp du inte så bra ihop med henne? Tråkigt med folk som dör, jätte mycket folk som dött denna vintern känner jag. Men gud blev 20åringen plötsligt sjuk?

Nej vad tråkigt att du ska sälja hade verkligen hoppats på att fortsätta följa er. Trivsp du inte så bra ihop med henne? Tråkigt med folk som dör, jätte mycket folk som dött denna vintern känner jag. Men gud blev 20åringen plötsligt sjuk?

Just nu trivs jag bra med Kná, jag har insett att jag inte behöver vara särskilt orolig. Jag klarar av henne bra tycker jag. Hon är väldigt framåt, men snäll. Idag galopperade vi inne på ridbanan PÅ VOLT, det tycker jag är riktigt duktigt för en 5,5årig femgångare. (och modigt av mig :) jag har bara galopperat ute med gott om plats förut på henne). Hon har alltid haft bra balans, redan som fyraåring så visade hon att hon klarar böjda spår i galopp, men då reds hon mest rakt fram. Nu är hon redo att jobba mer på böjda spår. Fast jag brukar hålla mig till mestadels skritt och lite trav och tölt när jag rider henne på volt för att inte "ta i för mycket". Men det är kul att det går att "jobba" med henne och inte bara fräsa på rakt fram.

Men jag känner också att jag vill hålla igång mina hästar ordentligt OCH ha lite annan fritid och ha lite pengar till annat än hästar, och det räcker ganska bra med bara en häst för mig, och Spá är fortfarande nummer ett. :) Kná rids/motioneras oftast varannan dag och Spá 4-5ggr/v. Så det blir väldigt mycket hästande och väldigt lite tid till annat.

Nej han var frisk, men på grund av olyckliga omständigheter kvävdes han i sömnen.

KL

Vera har nu fått inviga sin ELT-gjord och placebo eller inte men det kändes riktigt, riktigt bra! Ska bli så roligt att börja sätta igång henne lite mer nu när underlaget förhoppningsvis bättrar sig...

Har också börjat fundera på betsling till henne. Hon rids idag oftast på tredelat med fasta ringar. Tvådelat ibland. Hon är antingen väldigt lyhörd för bettet och suger inte tag i det utan snarare smiter undan, ihopkrullad. Alternativt när jag rider utan bettkontakt under lång tid så går hon istället emot bettet när jag tar kontakt igen. Hur hittar man en gyllene medelväg? Har jag mer kontakt händer det även att hon kör ut tungan ibland, lägger dock inte över bettet. Vad tror ni om ett smalt bett med tungfrihet? Inbillar mig att hon kanske kör ut tungan för att hon ogillar tryck på tungan.

Kollar också in kommande tävlingar och har siktet på regionala på Himmelstalund 20/4. Vi har aldrig varit med på en officiell tävling innan, men visst kan man väl starta med regional F2? På träningstävling har hon fått 6 i töltklass och 4,5 i femgång (då gick hon inte alls bra mot vad hon brukar..)

Du får väl åka in till Djurtandvårdskliniken och prova ut bett med hästen, du bor ju relativt nära.

KL

i går när vi skulle hoppa så kom Jorunn på en sniulleide och testade att springa förbi hindrena ist..=)
Men tack vare en minst lika ewnvis ryttare så gav Jorunn upp denna nya snilleide och hoppade över ist till slut:D

Och Jorunn var sjukt pigg i går och det var som nått trillade ner i hennes huvud igår när det gällde hoppningen för hon hoppade och tog verkligen i igår. Några språng var hon säkert 40 cm över hindret som låg på 45 cm.
Typiskt att man denna gång inte hade kamera med sig:crazy:

Men måste verkligen börja leta seriöst efter en hoppsadel iallafall allround mot hopp för dressyrsadeln är ju inte optimal med sina monsterstöd.

Just nu sitter jag på motionscyckeln hemma.. liiite lyxigare att sitta här där man har både TV å datan att fippla på=)
Gymmet är sååå tråkigt finns juinge att titta på=(

KL

Vi gjorde det! För allra första gången var jag och Dropi iväg på en tävling, "skoj" tävling förvisso men vi gjorde det! Vi deltog på Fors Gårds Öl/väg tölt igår och det var superkul!

Dropi var oerhört på under uppvärmningen, första gången på en tävlingsplats, första gången ridning i ridhus osv osv så jag valde att stryka mig från öltölten.
Men vägtölten körde vi, av 35 startande kom vi på delad 6e plats, Dropi skötte sig kanonfint, trots att han stod lite halvt på bakbenen vid start;)
Har tyvärr inga ridbilder då min hejjaklack stod alltför långt ifrån men vi har definitivt fått mersmak!:bump:
Dropi_Fors_zps7f3a0cf7.jpg

knapplån!

Just nu går ingenting alls med min pålle!! :D
Är inne i en period av gångarts strul som heter duga!! Det ska passas i alla tempon, varv efter varv ;)
Man ska vara glad för ett par rena steg i vilken gångart som helst faktiskt, men jag vet att det ger med sig så därför är han förlåten det lilla livet!

Vi tränar vidare och hoppas det blir lättare när marken är mindre hal :)
550175_10151260520480222_192917005_n.jpg

150612_10151260523470222_579588699_n.jpg

542547_10151260520870222_1530263045_n.jpg

69282_10151260560270222_440873096_n.jpg

OCH vi letar sadel igen!! Kort rak o rund rygg!! Tips i djungeln? :/

549906_10151230856425222_1553608597_n.jpg

Åh tack:laugh: Ja han är en riktigt rolig pärla, jag är dödskär i honom, han är otroligt positiv men har fått jobba Fort/Fel/Fram i 180 knyck så vi jobbar mycket lydnad och att inte ta bettet. Har haft honom i lite mer än ett halvår och nu börjar vi hitta knapparna:D

knapplån!

Just nu går ingenting alls med min pålle!! :D
Är inne i en period av gångarts strul som heter duga!! Det ska passas i alla tempon, varv efter varv ;)
Man ska vara glad för ett par rena steg i vilken gångart som helst faktiskt, men jag vet att det ger med sig så därför är han förlåten det lilla livet!

Vi tränar vidare och hoppas det blir lättare när marken är mindre hal :)
550175_10151260520480222_192917005_n.jpg

150612_10151260523470222_579588699_n.jpg

542547_10151260520870222_1530263045_n.jpg

69282_10151260560270222_440873096_n.jpg

OCH vi letar sadel igen!! Kort rak o rund rygg!! Tips i djungeln? :/

549906_10151230856425222_1553608597_n.jpg

Åh vad söt! Hur gammal är han? =)

Här går det också undan rätt ofta :D
Vi jobbar också mycket lydnad och inte rusa fram, med bättre o sämre dagar kan nämnas ;)
Har haft min i dryga halvåret också och känner också att vi lär oss varandra mer o mer :)

Sadeltips: sensation ride. passar alltid även sommar/vinterpäls/mage. ;);)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka