Den trevliga Snack och updateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Den trevliga Snack och updateringstråden

Vänta tills du blir över 30 ;) Förr var jag också som du :D

Själv fick jag visa leg i höstas. Underbart med tankte på att jag var 39 år...

var ute och töltade som busen med Barmi igår, kul kille. Dessutom har han fattat på riktigt att höger galopp också är ett alternativ.

Isa trevligare än på länge: kunde trava och tölta helt lugnt och avslappnat vilket inte har gått sedan i november eller något. Hurra!

Ska nu kasta mig in i bilen och åka till stan, besiktning på gång och jag hoppas att den går igenom,.

KL

Idag har jag varit ute med lilla Mackan i blåsten, och jag börjar tro att det kanske blir en liten sporthäst av honom ändå. Jäklar vad han var på alerten!

I helgen var jag och tittade på Vintermästerskapen på Strömsholm med ett gäng härifrån skogarna, och jag blev så inspirerad och motiverad av alla fina ekipage. Det behövdes verkligen i vintermörkret.
Någon mer som var där? Ni kanske har skrivit om det tidigare i tråden, jag har inte kollat så noga. Jag tyckte särskilt att demonstrationen av töltfimi var kul och intressant :)

/Anna

Åh, ja visst är det roligt med blåst, hästarna blir så.. Peppiga. :D

Jag var ut med Gopi igår och han har nog aldrig gått så bra med mig, lyfte högt och fint på alla tassarna, massor av energi och "lätt på gasen".

Jag hoppas det blåser i morgon också.

Jag är verkligen så glad i denna hästen! Han ger mig en liten guldkant på tillvaron, trots att jag bara har honom två dagar i veckan. Han verkar tycka vi har roligt ihop han också, för sedan några veckor tillbaka kommer han så glatt med spetsade öron när jag kommer till hagen. :love:

Jag har fått ett nytt jobb, och det innebär en lång utbildning på annan ort. Jag kommer vara borta söndag-fredag nästan hela våren, och det gör mig lite ledsen eftersom det inte är säkert att jag kan rida honom på helgen. Men men, utbildningen är inte världens längsta, det är ju en period bara som går över. Jag kommer även missa i princip ALLA vårens ridlektioner, som jag redan betalat för. :p Men men, det är väl en värdslig sak.

Senast ändrad:

Jag var också där men i motsats till dig så tycker jag att den nya grenen var fruktansvärt tråkig och energifattig. Men jag tycker även dressyr är tråkigt att titta på ;)

Men hästarna var lösgjorda och fina :)

I helgen var jag och tittade på Vintermästerskapen på Strömsholm med ett gäng härifrån skogarna, och jag blev så inspirerad och motiverad av alla fina ekipage. Det behövdes verkligen i vintermörkret.
Någon mer som var där? Ni kanske har skrivit om det tidigare i tråden, jag har inte kollat så noga. Jag tyckte särskilt att demonstrationen av töltfimi var kul och intressant :)

/Anna

Jag var sugen - men ville inte åka själv :p

Jag var också där men i motsats till dig så tycker jag att den nya grenen var fruktansvärt tråkig och energifattig. Men jag tycker även dressyr är tråkigt att titta på ;)

Jag såg typ ett halvt varv med Fagur, sen svimmade jag av tristess. Men det känns som en "bra" gren.

Jag såg typ ett halvt varv med Fagur, sen svimmade jag av tristess. Men det känns som en "bra" gren.

Ja det var inte direkt roligt att titta på!

Och sövande, tråkig musik gjorde inte saken bättre! Det var dessutom en av dom få grenarna jag hann se så jag var lite besviken. Jag rände som en tok mellan hästarna och ridhuset, jag fick dock se alla hästar på framridningen istället ;)

Snart dags igen! Hoppas att det går bra för "min" lilla kuse då med! Han kom 2:à i T8 och 3:à i 4 G med sin lilla ungdomsryttare :)

Jag ska banne mig ut på tävlingsbanan till våren! Dock inte med hästen som tävlades i helgen utan en annan av deras hästar.

Senast ändrad:

Hoho, jag kommer aldrig tävla. Inte ens på min 08:a som är på träning hos Gummi. Tom med mig på ryggen borde hon ju kunna ta sig en bit, iaf innan jag rider ner henne :D

Jag har tur! Det är en häst med erfarenhet från tävlingsbanorna som jag rider nu :) har aldrig tävlat men nu har jag möjlighet att göra det och då tänkte jag prova skämma ut mig!

Jag klarar ju av att starta tävlingar i dart på relativt hög nivå ( startar bl.a. SM om några veckor ) så nog fasen ska jag väl ha nerver nog för att starta i typ 4g med?

Kommer nog att dö på kuppen men jag blir en erfarenhet rikare :)

Jag skulle nog kunna få tävla en kompis erfarna häst, men det lockar inte alls. Blir illamående av nervositet bara jag tänker på ordet tävla :D

Haha, jo visst, det är väl ingen publikgren kanske ;) Men jag som har varit i dressyrvärlden ett par år har kanske vant mig vid lugn tyst musik och inte så mycket action.

Var det din häst som reds av en liten tjej (Moa?) då? Jag tyckte de var så fina ihop, och blev alldeles lycklig när hennes hejarklack (ni?) ropade att hon skulle rida ett ärevarv även om vinnaren valde att avstå :)

Gullan: Töltfimi är en ny gren, framtagen på Island och baserad på (den äldre) Adalsteinssons idéer om tidning och utbildning av hästen. Den bygger på hästens utbildningsskala (takt, lösgjordhet m.m och till sist samling). Tanken är att grenen ska vara mer "hästvänlig", och man bedömer alltså i första hand takt och lösgjordhet, men också ryttarens sits och inverkan. Det spelar ingen roll om hästen lyfter flott på benen, om den inte är avslappnad och lösgjord.

I töltfimi rider man rider man i första momentet på en stor åttvolt kan man säga, där hästen ska hålla en jämn takt och ett jämt tempo, samt vara ställd och böjd när den går på böjt spår. I andra momentet rider man två varv på två åtta meters-volter, och där måste hästen kunna följa voltspåret och vara ställd och böjd. I sista momentet rider man på den stora åttvolten igen, och rider en ökning när man kommer ut på diagonalen. När man kommer till X börjar nedtagningen till samlad tölt igen. Du kan läsa mer på Ia och Dennis hemsida, där finns bra förklaring och länkar :)

/Anna

Ja, precis! Fast igår var det nog skräckblandad framåtvilja ;) Det blåste ganska mycket, så det var mycket som var farligt..

Det är lilla älskade Moa som äger Teitur, jag har äran att få rida den lilla gobiten ibland :)

Jag var inte med i hejarklacken jag stod med mammans häst i lilla ridhuset när Moa red, det är viktigare att familjen får se när lilltjejen rider än att jag ser det :)

Mamma red själv finalen som gick före T8:an så hon fick order om att slänga åt mig sin häst och springa in och kolla på dottern.

KL.

Idag har vi vår! helt fantastisk dag med solsken, fågelkvitter och plusgrader. Visserligen ska det väl bli kallare redan imorgon, men det spelar ingen roll.
Underbart att vara ledig en sådan här dag!
Jag har varit ute och ridit fyra hästar redan, trevliga turer.

Isa har nu de senaste två gångerna varit riktigt trevlig. Visserligen tung i hand första biten, men sedan har hon slappnat av och blivit precis så mjuk som jag vill ha henne, och jag har kunnat rida riktigt trevlig trav med lite vila i steget. Eftersom hon varit så spänd och besvärlig under vintern, vill jag inte direkt pressa henne utan nu ska jag njuta av avslappningen en tid och börja jobba sedan.
Hon har dock en så stadig trav att det går att jobba lite, lite med samling och med tempoväxling även när jag är noga med att inte spänna ihop henne.

Idag dessutom lite arbete med övergångar mellan trav och tölt. Övergångarna är inte bra, åtminstone inte från trav till tölt, men det är OK. Jag håller på att undvika att få henne i bettet även i tölten, och är medveten om att hon blir lång och lite framtung men hellre det än att få en häst som kastar sig i bettet och därmed blir väldigt framtung och på bogarna.
Helt OK takt och tempo - inte mycket att skryta om egentligen men en tydlig förbättring jämfört med i höstas.
Jag är i alla fall nöjd med Isa för idag.

Äckligt skrytnöjd är jag med nordistravaren... han börjar bli stark på riktigt och orkar jobba i kort galopp längre sträckor, gör byten som oftast blir helt rena, och dessutom orkar han fortsätta i samlad galopp efter bytet. Lekte idag med serpentiner på vägen med mellanliggande byten - träning inför tävlingar i sommar när han behöver sätta det momentet även med enhandsridning.
Inte så lite off topic, men jag blir så lycklig när allt bara går som på räls.:angel:

Kl

Min häst är för rolig. Idag tänkt jag att Sol skulle få välja vilken runda vi skulle rida. Döm om min förvåning när hon traskade in på vägen till grannens ridhus och ställde sig framför porten. Jaja, det var bara att hoppa av och öppna för damen. Ett härligt ridpass blev det i alla fall. :p

Jag känner inte för att starta en ny tråd för min fråga, det är så litet så. :p Jag kollar här i tråden.

Jag har fått ett litet sug att köpa ett träns till min medryttarhäst, för hans eget träns har mässingspännen och han har silverbett! :eek:

Jag letar efter ett ganska klassiskt islandsträns, med tunna fina platta remmar, jag vill att det ska kännas "nätt". Inga stora klumpinga spännen, ingen ganachrem eller pannband. (Pannband går ju att ta av.)

Någon med tips? :D Gillar inte hööks modeller.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka