Den trevliga Snack och updateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Den trevliga Snack och updateringstråden

Vad bra! Roligt när man äntligen hittar rätt köpare!

Jag filmade när jag red barbacka idag. Det gick sisådär, jag insåg nyttan i att ha benstöd från en sadel när man rider på volt. Mina kroppsdelar var lite "all over the place" för att citera Prins Daniel ;). Mycket passtakt blev det, ska göra om manövern med sadel. Jag tänkte att det hade varit roligt att visa upp lite bilder och kanske film på Spá, det var länge sedan sist! Men dessa filmer kommer definitivt inte att visas offentligt, men jag tog ut några skärmdumpar som ni kan få se.

Jag har utsatt mig en del på sista tiden för att rida barbacka. Rakt fram känner jag mig riktigt duktig, jag brukar ha en vojlock på för att minska glidandet, men kände mig modig idag så jag körde utan. I kurvorna är det väldigt spännande! Särskilt när hon tappar takten och skvimpar på i våldsam passtakt, som på sista bilden. Med vojlock har man klart bättre fäste. :)

Tur att hon är snäll och tålmodig.

barbackatolt1_jan13.jpg

barbackatolt2_jan13.jpg

barbackatolt3_jan13.jpg

barbackatolt4_jan13.jpg

Hörde det av din mamma igår när vi sågs på Strömsholm :-) jätteroligt att även du hittade rätt köpare till ditt sto!

KL.
LYSTRING, LYSTRING: Min 01:a, Saga, tycker nu att trav i tvåtakt är en gångart och att den är så bra att hon väljer den själv :D

Hörde det av din mamma igår när vi sågs på Strömsholm :-) jätteroligt att även du hittade rätt köpare till ditt sto!

Ja hon sa att det var du när hon kom till läktaren igen, synd att jag inte visste det innan, då hade jag vart mer social :D

vad roligt!
Det måste gå någon slags epidemi, min häst som bara går i pass i alla tempon har från och med igår bara travat. Nu kan jag inte få till någon vettig tölt istället ;)

Min är lite sämre i tölten nu, känns lite svagare, men det kommer :) Hon har vilat sig i form i tre månader och känns bättre än nånsin så känns bra ändå. Hon är piggare och mer peppad på allt så nu känns det som vi är oövervinneliga.

Men, tyvärr, verkar hon tycka att det är väl varm vid fyra minusgrader. Hon är klippt på hals, bog, halvben och ett par dm under magen. Hon går på lösdrift så att klippa mer känns inte heller ra.

Beklagar verkligen! Stor kram!

*KL*

Nu har jag sålt Viggan! Det känns superbra, hade aldrig kunnat hitta en bättre köpare! De passar så bra ihop! :love:

Det gör dom verkligen!
Jag tar mig friheten att visa en inte för personlig bild
tjejermotjus.jpg

I bakgrunden Vigdis med lycklig ägare på, i förgrunden Kveikja med våran nya lilla stalltjej på! För att se fler bilder på Viggis får ni besöka min blogg! Viggan är alltså min typ inackordering, o köparen är min låtsasyrra.

Då kan jag ju när jag ändå skriver passa på att uppdatera lite.
Jag var ju på kurs för Nils-christian Larsen. Jag fick en hel del att jobba med och det bästa på hela helgen var dels när Nils red -shit vad min lilla häst kan! Och dels avslutningssnacket när han säger att både jag och hästen har potential så nu får vi sluta rida i Comfort Zone! Taggad till tusen så skall vi nu träna järnet! Men samtidigt ha kul som vanligt ibland.

Jag har även fått en liten stalltjej i form av min 13åriga granntös. Hon har precis börjat lära sig rida, ja vi började för en månad sedan med ridlektioner... Nu rider hon som bara den, maken till talang har jag aldrig mött! Hon är bara så självklar i sitt sätt runt hästarna så de lyssnar o gör med glädje! Planen är faktiskt nu att hon skall få tävla o hon hade säkert klarat sig hyfsat i juniorklasserna! Ett juniorSM-kval hade hon nog fixat till sommaren! Men det allra bästa är att hon vet att hästar kräver arbete, hon mockar o pysslar o grejjar. I this day and age är det ju inte helt enkelt att hitta en tonåring som inte är åtminstone "bekväm" (för att inte säga Lat) o hellre sitter framför datorn...

Jag är helt nöjd med livet, har allt jag behöver. O en rolig sak jag kommit till insikt med de senaste veckorna är att jag inte längre vill köpa mig en fantastisk tävlingshäst. Jag har skrotat min dröm om en dyr flashig tävlingshäst.... O insett att Kveikja är perfekt för mig, med lite mer träning så kan vi nog allt komma upp i 6or o det räcker. Hon o jag är ju trots allt gjorda för varann.
vallfin.jpg

Härligt att du är så nöjd. Det var jättekul att få se er live och in action. Ni var jättefina tillsammans och du såg väldigt glad ut när du red, sånt gillar jag! :D

KL

I går hoppades Jorunn och hon fick till några ritkigt fina hopp så hon börjar lära sig nu att trampa av i rätt tid=)
Har en tjej i stallet som hoppar Jorunn nu för hon är inte hopprädd utan jorunn får nu en liiiite mer erfaren hoppryttare så Jorunn får lära sig grunderna rätt och från en ryttare som kan=)

Så roligt att se Jorunn borunn tycka hoppningen blir alltmer roligt=)

Ja hon sa att det var du när hon kom till läktaren igen, synd att jag inte visste det innan, då hade jag vart mer social :D

Äh om jag hade tänkt efter så hade jag ju presenterat mig! Men det var lite mycket just då :)

Jag blev så taggad av att se på Vintermästerskapen ( det lilla jag nu såg eftersom jag mest var i lilla ridhuset ) att jag ska börja rida regelbundet på kompisens häst och om det går bra och känns bra så ska vi ut på tävlingsbanan :crazy:

Jag som aldrig tävlat...

Har varit på clinic med Ylva mattson och suss landin. sits och rakrikting mm.
Det var mycket att tanka in. Man blir påmind om hur känslig hästen är. Alla hästar har i princip en konkav och en konvex sida. Få hästar föds raka.
Många Övningar för att hjälpa till att rakrikta egna kroppen.
Negativ och postitiv förstärkning. De flesta rider med negativ förstärkning dvs vi släpper trycket när hästen gör rätt. För att hästen skall känna den belöningen så måste man sitta i absolut rak balans så att hästen känner av ryttaren så lite som möjligt.
Är man är för yvig/ många signaler i komunikationen så släpper inte trycket tillräckligt fort.
Trampa ned hälen i stigbygeln är mycket obehagligt för hästen och ryttaren kommer ur sin naturliga balans.
Lyssna mer hästens signaler osv.
Mycket intressant. kommer nog repotage i ishästnews.
Sen ska jag försöka ta lektioner med början i febuari för en ny tränare.

KL
Med bara en häst "hemma" (dvs inhyrd) har jag idag haft en helt hästfri dag på jag vet inte hur länge (om jag inte varit sjuk ell. dyl) och det var riktigt trevligt :eek:

Dessutom eftersom jag, för första gången nånsin, haft lite åldernoja var det extra skönt att visa leg på bolaget. 33 i december och still going strong :D

*kl*

Fröken B fick träna på att lyfta tassarna inför hovslagarens besök nästa vecka. Bakbenen går inte lika bra som fram, hon lyckades stampa mig på foten (japp, samma fot) två gånger. Det gjorde ont. :o Damen har humör! Men till sist fick jag även lyfta bak också, mycket nöjd ändå med dagens träning! :D

Hon är bra söt iaf, lilla pärlan!
20130123_141234.jpg

Filipus fick umgås med medryttarens 3-årige lillebror, och åh vad han älskar barn. Han blev så himla glad men han var så försiktig när barnet var i närheten, älskade busen min! :love:
20130123_141050.jpg

*kl*

Har fått förfrågan om att tävla en kompis häst på vintermästerskapen, ska bli sjukt roligt, kan dock inte bestäma mig om jag ska tävla lätt eller öppen klass. Han är ju inte alls tränad för tävling och det kanske blir tufft för han att gå två öppenklassuttagningar plus ev finaler?

Dessutom eftersom jag, för första gången nånsin, haft lite åldernoja var det extra skönt att visa leg på bolaget. 33 i december och still going strong :D

Haha, och jag som alltid tas för att vara yngre än vad jag är blev skitglad när de INTE bad om leg på systemet innan jul, precis innan jag fyllde 23. Året innan när vi var på en gymnasiemässa (syv-span) blev jag och min 25åriga kompis tagna för att vara 9:e klassare (15 år), av gymnasieeleverna själva! Alltså trodde personer som var minst 5 år yngre än oss att vi var 3 år yngre än dem. :crazy:

Kl

Måste bara skryta över min fina lilla häst som var helt jäkla underbar idag! Veterinären kommer på fredag och det känns väldigt bra! Är grymt taggad att få fortsätta träna!!

Senast ändrad:

Nej vad roligt jag var helt säker på att du måste varit 21-23 något sådant. Konstigt hur man uppfattas när man skriver. Synd ingen kan gissa på mig här då hm haha. Hade varit kul att sett vad folk hade trott.
Senast för någon vecka sen irl gissades det att jag såg ut att vara 23 så det tackar jag inte nej till. Jag ser nog inte så gammal ut, märks det att jag med fått ålders noja haha.

För att ändra lite för min egen skull, jag ÄR jt inte gammal hihi.

Senast ändrad:

Haha, ja jag har redan fått gråa (eller ja, vita) hår så det är väl tur att det jämnas ut av ett barnsligt ansikte.

Det har jag haft i typ tio år, men det finns ju hårfärg :D

Gullan86: Jag är en skitunge i själen :D Lever dessutom själv så jag har liksom alla möjligheter att fortsätta med det utan att någon protesterar :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka