Den trevliga Snack och updateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Den trevliga Snack och updateringstråden

Hilbar elegance är riktigt fint om man gillar smala nätta remmar! O bra kvalisort.

Fákur gör en hel del fina träns oxå!

Jag kan också rekommendera hilbars träns. Finns många fina modeller! Enklast är om du kollar på deras egen hemsida, så kan du beställa därifrån :)

*KL*

Igår satte vi igång efter Laukurs vila! En tur ut på grusvägen i mörkret för att kolla av tölten och den var lika från sist och sen lite skritt på volt för att få honom mjukare i den svåra sidan här hemma. Nöjd matte och pigg och glad häst! :D

Lektion på söndag, ska bli kul!

535635_4395364729234_1546150655_n.jpg

Nu har du hittat vad du sökte men måste bara skriva om mitt Astund träns.
De är kanske inte så roliga men snacka om kvalite.
Har haft mitt i 7år nu till Thengill och han använder det alltid(har annat vid tävling men det är ju inte så ofta) snacka om bra vardagsträns som ser stilrent ut endå¨.
Det är inte ens i närheten av att vara slitet bara sådär underbart mjukt och perfekt ingånget.

hade ett annat med tunna remmar till tävling men använde det kanske 5gånger så gick det sönder, skit.

ska köpa ett rejält träns till Glampi någon gång med som bara blir hans, just nu har Glampi ett vanligt träns med engelsk nosgrimma, pannband och käkrem + rakt bett med fasta ringar, och släta tyglar med hake.(han har tuggat sönder några tyglar för mig bushästen)
När han var som vildast hade jag bygelnosgrimma och samma bett, funkade väldigt bra han behövde bara ha det ett tag och nu kan han ha vad som egentligen.
Thengill har sitt underbara Astund med remont nosgrimma, inget pannband eller käkrem och så tredelat bett med fasta ringar, och släta tyglar med hake.

vad har ni till era?

Senast ändrad:

Knapplån
När klipper ni som senast? Min ena pålle har sådan utväxt sedan november då han spårklipptes. Orkar inget med all päls.

Jag har faktiskt tänkt tanken att klippa igen, för nu börjar hon bli rejält svettig vid ridning och torkar inte så fort längre. Men nu fäller hon ju, så jag hoppas att problemet snart är borta. Får se hur det går med fällningen.

vad har ni till era?

Jag kör ju nästan bara på handsytt, just som du säger om kvalité! Ett bra sslitstarkt läder som ser fint ut oavsett hur många timmar det använts! Har några billiga köpta varianter oxå, en del bra kvalité medan andra nästan luckras upp i lädret! Enda nackdelen med vegetabiliskt garvat läder är att det lätt möglar om det inte sköts o förvaras bra....

Knapplån
När klipper ni som senast? Min ena pålle har sådan utväxt sedan november då han spårklipptes. Orkar inget med all päls.

Jag klipper mina både i mars o april om det behövs... I maj brukar jag dessutom klippa nästan allt på min ena vallack, han fäller så dåligt o går med exemtäcke...

Jag klipper först när det börjar bli varmare, så än får mina gå med sin utväxt sedan oktober. Den helklippta kommer jag dock inte klippa igen vad det känns. Hon verkar väldigt lagom i päls, varken svettas eller har för mycket, hon har utväxt sedan oktober oxå. Hon verkar behöva sin päls som skydd för skav av täckena.

Kl

Idag var veterinären på återbesök och gjorde böjprov och tittade när jag red. Och SOL FICK GODKÄNT!! Hon är helt ren, och den lilla ojämnhet hon har i ena varvet är en helt naturlig effekt av en svagare sida, så det ska vi försöka träna bort så gott det går. Lite oliksidiga är de ju av naturen, men med träning sks vi jämna ut det lite i alla fall.

Så nu har jag bokat in mig på träningskurs nästa helg.

Tack! Känns toppen!!

När hon började travas för fyra veckor sen var hon riktigt spänd och ojämn, så jag var faktiskt mer beredd på att rida fram en hälta och få behandling nummer två. Men det blev bättre och bättre. :)

Jag köper lite olika tränas.
Det jag använder till99% är ett vanligt brunt islandshästtränas dvs remontnosrem=)

Har ett finträns i samma modell fast med flätad pann och nosrem måste bara fixa tyglarna lite längre så kan ajg börja använda de me=)

Annars har jag många med achennosrem(stavas?)

Jag är inte så mkt för att köpa dyra träns jag köper hellre många och rätt billiga(200-600 kr styck) och har haft träns som kostar 159 kr som hållt i 10 år utan att gått sönder så kvalite hänger inte alltid ihop med prislappen eller märket!

Men råkar man nu fastna för nått som dessvärre både är dyrt och märke så klart man ska köpa de. Jag har haft tur att blivit "kär" i billiga saker hittills=)

vad har ni till era?

Till Isa har jag ett billigt från Hööks, tror det var en remontgrimma till men kommer inte riktigt ihåg. Jag använder inte nosgrimma när jag rider, därför svårt med kollen.
Jag har haft Isa i 2½ år och köpte tränset direkt jag hämtat hem henne. Har bytt ut tyglarna eftersom det var sådana där i vävribbtextil som jag inte tycker om: rider med lädertyglar eftersom de är behagligare att hålla i.

Barmi har ett westernträns av obestämt märke, V-format silverdekorerat pannband i mörkt brunt. Ganska snyggt, faktiskt. Det tränset köpte jag för 4-5 år sedan som tävlingsträns till en fjording, har använts till lite olika hästar sedan dess men nästan dagligen.
Karl, som inte är igång för närvarande, har också ett westernträns. Det var dyrare än Barmis, men är i ljusfärgat läder och jag gillar inte läderkvaliteten lika bra. Det tränset hade jag från början som tävlingsträns till en vbl-travare men det fick bli "vardagsträns" för ett par år sedan och används till ytterligare minst en häst. Jag har haft det tränset i 6-7 års tid.
Snorri har, de få gånger han ridits, fått prova Isas träns men passar bäst i Karls träns.

Jag har inte riktigt ett träns per häst (har så varje inriden häst kan få ett eget) och tror inte att jag ska köpa på mig fler. Så länge storleken fungerar, så behöver de inte ha ett eget. Det blir för mycket läder att smörja om jag ska ha sexton träns igång...

Var ute och red Isa igår igen, och hon var nästan lika trevlig som innan hon "flippade ur" i höstas. Undrar om jag kan hoppas att hon är på gång att hitta tillbaka till avslappningen igen? Vore ju underbart!
Igår hade vi inte dragkamp om bettet ens i början av ridturen.

Barmi trevlig som vanligt. Väldigt lättreglerad herre, det där.
Glädjande nog verkar han förstå på riktigt att man kan gå höger galopp också. Byter visserligen lite hit och dit bak, men klarar nu att hålla ren höger galopp i ett par hundra meter bara jag håller honom "sned" så att han nästan går som i skänkelvikning undan vänster skänkel.
Det är förstås inte så jag vill ha honom, men än så länge får det vara på det sättet tills han är riktigt stadig i höger galopp. Bättre att han går lite snett och går rätt, än att vara rak och gå korsgalopp just nu.
Vänster galopp är lättare och där är han rakriktad också.
Han blir också duktigare och allt renare i långsam tölt, inte särskilt passtaktig längre.
Det är roligt med utveckling!

vad har ni till era?

Jag avskyr kasst läder, så jag sparar oftast till lite dyrare träns. Träns måste vara det jag köper absolut mest sällan till hästarna, köper sadlar oftare...

Det jag använder absolut mest är ett Stübben med remontnosgrimma, det har nog mer än 10 år på nacken nu. Fyndade ett Stübben till i somras till min tvååring också, fast den har engelsk nosgrimma. :)

Annars har jag ett från treadstone och ett från Otto Schumacher (vanligt engelskt träns) som används lite nu och då. Har köpt två nosgrimmor av märket fakur nyligen, men inte hunnit använda dem än. Köper hellre nya pannband och nosgrimmor än hela träns, då jag tycker det är svårt att hitta snygga nackremmar. Spännena vid bettet måste vara inåt och spännet i nacken måste vara diskret... Nästan alla islandsträns har stora blaffiga spännen tycker jag.

vad har ni till era?

Jag har tre träns som jag använder mig av mest. Ett från Fákur, ett från Topreiter och ett handsytt från Isafold. Det handsydda tränset är utan tvekan det med bäst kvalitet. Sämst tycker jag Fákur gränsers kvalitet är. Men det används mest på tävling.

Ástunds träns finns det några av i stallet och de är verkligen jättemjuka!

Nu har jag lagt ut min -07:a på annons, och det känns bra.

Jag har precis förlorat två personer på mycket kort tid, först i december, när min lärare som var oerhört viktig för min utbildning och som skulle ha varit ett stort stöd under vårterminen när jag genomför mitt "masterarbete" fick en hjärtattack och för två veckor sedan dog min 20-årige kusin helt oväntat.

Jag har ju länge övervägt att sälja Kná, men hade planer på visning dessförinnan om jag lyckades ta mig råd, men jag inser att jag inte har ork att både ha två hästar och klara av skolan nu. Det lär ju ta ett tag att hitta ett nytt hem till henne, men nu är bollen i rullning.

*kl*

Nu är jag anmäld till vintermästerskapen på två hästar :) Det ska bli riktigt roligt att tävla igen, sist var i maj 2011 och innan dess SM 2010 så nu är det dags!

Den ena är min skolhäst på Strömsholm, han har jättejobbigt med tölten, han håller på att forma om hela sig, från stjärnkikare med noll överlinje till en häst med finare form och bättr överlinje! Som sagt är tölten väldigt svag så har ingen förhoppning för bra poäng men grundgångarterna hoppas jag mer på :)

Den andra är en kompis 20åriga hingst som ska få komma ut och dammas av! Han är klockren i alla gångarter men kan bli taggad så han glömmer bort att han kan trava och galoppera, han tältar hellre ;)

Håll tummarna för mig! :)

Vi håller tummarna hårt här!

Kl

Idag var vi på mini-långtur! 7ekipage och ridtur med fikapaus. Solen har strålat hela dagen o temperaturen runt noll- perfekt!

Vi hade ut småtjejerna i paddocken för lite bus oxå...
wpid-img_20130202_150123.jpg

wpid-dsc_1116.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka