Sv: Den trevliga Snack och updateringstråden
Till Isa har jag ett billigt från Hööks, tror det var en remontgrimma till men kommer inte riktigt ihåg. Jag använder inte nosgrimma när jag rider, därför svårt med kollen.
Jag har haft Isa i 2½ år och köpte tränset direkt jag hämtat hem henne. Har bytt ut tyglarna eftersom det var sådana där i vävribbtextil som jag inte tycker om: rider med lädertyglar eftersom de är behagligare att hålla i.
Barmi har ett westernträns av obestämt märke, V-format silverdekorerat pannband i mörkt brunt. Ganska snyggt, faktiskt. Det tränset köpte jag för 4-5 år sedan som tävlingsträns till en fjording, har använts till lite olika hästar sedan dess men nästan dagligen.
Karl, som inte är igång för närvarande, har också ett westernträns. Det var dyrare än Barmis, men är i ljusfärgat läder och jag gillar inte läderkvaliteten lika bra. Det tränset hade jag från början som tävlingsträns till en vbl-travare men det fick bli "vardagsträns" för ett par år sedan och används till ytterligare minst en häst. Jag har haft det tränset i 6-7 års tid.
Snorri har, de få gånger han ridits, fått prova Isas träns men passar bäst i Karls träns.
Jag har inte riktigt ett träns per häst (har så varje inriden häst kan få ett eget) och tror inte att jag ska köpa på mig fler. Så länge storleken fungerar, så behöver de inte ha ett eget. Det blir för mycket läder att smörja om jag ska ha sexton träns igång...
Var ute och red Isa igår igen, och hon var nästan lika trevlig som innan hon "flippade ur" i höstas. Undrar om jag kan hoppas att hon är på gång att hitta tillbaka till avslappningen igen? Vore ju underbart!
Igår hade vi inte dragkamp om bettet ens i början av ridturen.
Barmi trevlig som vanligt. Väldigt lättreglerad herre, det där.
Glädjande nog verkar han förstå på riktigt att man kan gå höger galopp också. Byter visserligen lite hit och dit bak, men klarar nu att hålla ren höger galopp i ett par hundra meter bara jag håller honom "sned" så att han nästan går som i skänkelvikning undan vänster skänkel.
Det är förstås inte så jag vill ha honom, men än så länge får det vara på det sättet tills han är riktigt stadig i höger galopp. Bättre att han går lite snett och går rätt, än att vara rak och gå korsgalopp just nu.
Vänster galopp är lättare och där är han rakriktad också.
Han blir också duktigare och allt renare i långsam tölt, inte särskilt passtaktig längre.
Det är roligt med utveckling!