Den trevliga Snack och updateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Den trevliga Snack och updateringstråden

Det har jag funderat på, sitsen när man jobbar travtaktig häst? Jag försöker sitta ordentligt för att inte lätta och komma i framvikt, utan få med rumpan ordentligt. Ser på bilder att ett stort problem är att han inte tar låååånga steg med bakbenen utan kortar sig och samlar "på stället" och då blir det travtakt. Därför är det mycket skrölt-arbete.
Men kanske funkar det att lätta som du gör för att hjälpa ryggen komma upp? Hur har du kommit fram till det? :)

Ja han samlar sig själv kan man säga och kör gärna upp huvudet och sänker ryggen för han tycker tölten är ASJOBBIG! Fast han är bra på att trampa under sig och sätter sig ordentligt som han ska vanligtvis men blir då "för hög" fram och det blir mega steg med frambenen och travaktig tölt med sänkt rygg så jag måste få honom att ta det lugnare och bli "lägre" fram. Han har bråttom och blir lite överambitiös så han måste gå igång lugnare och med vaggande, kanske det som syns på bilden?

Det var igår som jag fick tipset att lätta lite för att han lättare ska känna att han kan höja ryggen men att jag måste passa mig så jag inte hamnar i framvikt som du säger, inte helt lätt och hitta balansen där emellan ;) Jag har själv aldrig tänkt på detta utan brukar vara noga med att sitta ner ordentligt och stadigt så detta är nytt för mig.

Kan tillägga att jag inte är van vid travtaktig fyrgångare utan alltid haft passtaktigt femgångare :p

Laukur har ju precis hittat tölten så jag ska jobba så här nu för att få det rätt från början så han inte vänjer sig på vid den höga formen med sänkt rygg och får travtakten som problem sen.

Senast ändrad:

De låter lika! Och jag menade inte att jag såg det på din bild, utan att jag ser det på bilder på Snorri, det här med de korta bakbensstegen :)
När jag red för Hinni fick vi skrölta MASSOR, just för att få övergången luuuuuuuuugn så han inte blir överambitiös och bara far iväg i travtakt där jag inte har kontroll :) Det gav resultat, men nu får jag nog gå tillbaks till skrölt igen- när det känns "tvingat" och som att jag måste "rida i varje steg", då är det helt klart för mycket åt travhållet :(

KL

Idag har jag shoppat loss på en Tindur-jacka!! :love:

Det var rea och jag fyller snart år så jag fick en lite för tidig födelsedagspresent. :D
Jag har tidigare haft en liknande fast av ett annat märke som hängde med sen jag var 15. Den började läcka vid armvecken för typ två år sen. Sen dess har jag haft en liknande tröja från gekås som i och för sig är helt ok, men ingen sån där som man vill bo i.

Så nu hoppas jag att denna kommer att fylla sin föregångares skor så att jag kommer ha den under vinterjackan när det är kallt och som enda jacka vår och höst. Finns ju inga bättre jackor än vind/vatten/andas jackor som sitter riktigt bra. :bow:

Min hovis skor med o tar in hästarna o släpper ut om jag vill men jag vill vara med i stallet han är då trevlig att prataed o jag vill kunna lägga mig i o vara en medveten hästägare o år så allt ser bra ut direkt.

Nu har jag haft samma hovis i 4 år så behovet av att kolla så allt blir bra har avtagit. Självklart var man ju med i början å förklarade hur å hur man ville å inte ville ha skott.; ). Min hovis skor superbra, hon är fullbokad, de som ser jorunns hovar brukar alltid fråga vilken hovis jag ha för hovarna är så bra:) slippa passa tider å vänta timmar på en hovslagare är inte min grej. Utan här kan hovis komma när hon vill, blir hon sen för att hästen innan bråkat osv slipper hon känna stress över att jag sitter å väntar:) fakturan ligger i stället hur smidigt som helst............tycker jag:). Dessutom när man jobbar knasiga skifttider är denna lösning verkligen superduper. Sedan är jag en medvetetn hästägare ja med, man blir ju inte omedveten bara för att hovslagare skor utan hästägaren*blink* då skulle jag å sånnafall vara tvungen att va med å släppa in å ut min egna häst åxå för att man vill va en medveten hästägare. Å då skulle vi inte ha allt för långa medvetna hästägare där ute:)

Jorunn var travtaktig förr å jag fick bukt med problemet genom att köra mkt, flytta ut baken i tölten, tempoväxlingar. Men mkt travarbete för traven va svag även om den var ren så var den svag vilket speglade sig i tölten. Så mkt samling i trav, flytta in å ut baken, öppna å slutor , massor av halt- rygga- trav. Jag gjorde tvärtemot vad folk säger, att man ska lägga bort traven en period på travtaktiga tölthästar. Ja la bort tölten å jobbade upp skritt, trav å galoppen å började träna högre samlingar i dressyren som faktiskt är snarlik den samling som krävs för en bra tölt. Jag har haft extremt mkt nytta av all passageträning i utvecklingen av tölten tex.
Nu när hon lärt sig å orkar samla sig väldigt mkt har tölten verkligen blommar ut. Trots minimalt med tölt de senaste året. Det är typ nu som jag börjar töltat igen regelbundet för nu är tölten ren å fin å travtakten är helt borta. Detta upplägg funkade för oss å inte säkert de funkar för andra.. men ville delge min resa å hur jag gjort för att ösa travtaktsproblem i tölt.:

Jorunn var travtaktig förr å jag fick bukt med problemet genom att köra mkt, flytta ut baken i tölten, tempoväxlingar. Men mkt travarbete för traven va svag även om den var ren så var den svag vilket speglade sig i tölten. Så mkt samling i trav, flytta in å ut baken, öppna å slutor , massor av halt- rygga- trav. Jag gjorde tvärtemot vad folk säger, att man ska lägga bort traven en period på travtaktiga tölthästar. Ja la bort tölten å jobbade upp skritt, trav å galoppen å började träna högre samlingar i dressyren som faktiskt är snarlik den samling som krävs för en bra tölt. Jag har haft extremt mkt nytta av all passageträning i utvecklingen av tölten tex.
Nu när hon lärt sig å orkar samla sig väldigt mkt har tölten verkligen blommar ut. Trots minimalt med tölt de senaste året. Det är typ nu som jag börjar töltat igen regelbundet för nu är tölten ren å fin å travtakten är helt borta. Detta upplägg funkade för oss å inte säkert de funkar för andra.. men ville delge min resa å hur jag gjort för att ösa travtaktsproblem i tölt.:

Trevligaste och mest välavvägda inlägg jag läst av dig på länge, jättekul!
Som du säger, det funkar nog på vissa, och på vissa inte alls. Min är mest hjälpt av att lära sig länga stegen, (och lära sig fartkontroll!) eftersom han när han samlar sig sänker rumpan och börjar trampa mot piaff- vilket ger en travtaktig rörelse där han vinklar mycket bak men inte skjuter in bakbenen under sig och får långa steg, vilket han behöver för tölten :)

Haha ja då är jag med :)

Ja isåfall låter de väldigt lika! Laukur sätter sig på röven och sprattlar jättemycket med frambenen och då blir det travaktigt, så nu har vi att jobba på!

Tack för tipset!:)

Men eftersom Laukur inte haft tölt ALLS innan så är det nog klokt för oss att lägga bort traven en period (trava ibland måste han ju få men inte jobba i traven som vi gjort innan) för han har VÄLDIGT stark trav och knappt nån tölt alls, den har han ju precis hittat :) Så för vår del skulle det inte funka att lägga bort tölten nu som han precis "lärt" sig, för den har suttit väldigt långt in på honom.

Vi ska prova detta nu så får vi se om det funkar:)

Nu när jag har tid ska jag svara dig ang tvätten av hästar.

Jag ser ingen skillnad på att ställa en nyduschad och blöt häst med täcke på i ett kallstall jämfört med att släppa ut en svettig häst med täcke på i en hage.

Sedan ang att frysa pga avsaknad av naturligt fett i huden, om du smörjer in dig i olja och badar i kallt vatten så fryser du inte lika mycket som om du badar i kallt vatten utan olja på huden.

Men det är självklart i mina ögon att du trots att vi har olika syn på hästhållning inte gör något som skadar din häst så fortsätt du att tvätta henne precis som du gjort hittills.

Nu fnns det ju vetenskapliga undersökningar att de som har låg fett% på kroppen faktiskt fryser mer än de som är feta.. vare sig du smörjer in dig i olja eller inte.
Därför är tävlingshästar mer frysna av sig än skogsmullehästen , eftersom det oftast är överrepresenterat överviktiga hästar inom kategorin skogsmullehäst än vad det är inom kategorin tävlinghäst.

Och det är en STOR skillnad att släppa ut en svettig häst och en nytvättad häst, en som är svettig har salter som när de torkar både kliar, luktar illa(drar till sig bitande insekter) och blir stelt i päls.
Och en nybadad häst luktar gott och är ren vilket inte bitande flygfän gillar¨så dom dras inte direkt dit.
Du vet väl själv om man har svettats i hårbotten och inte tvättar håret direkt hur vansinnigt de kan börja klia efter någon dag.

Hästar är inge undantag svett kliar på alla,

Så det är inte enligt mig någon god hästhållning att släppa ut en svettande häst framförallt inte en islandshäst, som vi alla vet har ett överhängande risk att utveckla exem.
Så att då utsätta den för onödigt stor risk för att just bitande insekter ska bita sönder den så hästen utvecklar exem är ju bara bra dumt enligt mig.

Men jag har faktiskt inte mött någon som bara släpper ut en svettig häst i hagen, utan de har antingen duschat av snabbt med vattenslangen eller tagit en svamp å dragit av de värsta svetten.

Ja o ja, alla får ju göra som de vill de finns dom som har samma häst i 30 år och hästen har aldrig sett en vattenslang och har klarat sig.
Och det finns de hästar som badar 1 gång i veckan under 30 år och klarar sig lika väl.

Men nu var det inte de vi från början pratade om utan att Jorunn skulle frysa bara för att hon tvättas regelbundet vilket inte är fallet.
Utan det är för att hon är vältränad och är i mkt god tävlingskondis idag och har lite kroppsfett.

Och som jag skriver men som inte tycks läsas av någon så använder man ju givetvis schampoo som ÅTERFETTAR och bibehåller hästens naturliga fetter;)

Låter precis som jorunn.. för er som följt oss sedan start vet ju hur extremt stark trav Jorunn hade i början vid töltsättningen och hur svårt vi hade att få fram tölten på henne i början.

Hon väljer alltid traven när vi rider så Jorunn tillhör väl också kategorin mkt stark trav på häst:D

Så jag tror inte alls att du behöver lägga bort traven för att lyckas..Men självklart finns det ju olika sätt att nå målen
.De sätt du nu kommer testa funkar likabra... det finns många vägar till Rom=)

Jag håller med dig i vissa punkter men inte på alla ;-)

Sedan är det väl inga bitande insekter ute och flyger nu ;-)

Om man släpper ut en svettig häst utan täcke så löser hästen det alldeles själv med hjälp av naturen. Den gör som alla andra vilda djur, rullar sig i lera/jord som svetten sen torkar in i. Leran kliar inte utan blir en helt naturlig "schamponering".
Detta funkar ju såklart bara när det är plusgrader, om marken är frusen så har hästen ingen möjlighet att rulla sig i lera. Om det däremot är snö så funkar det alldeles utmärkt att torka sig i snön precis som vi människor kan göra om vi badar på vintern. Klassiskt överlevnadstips om man skulle råka gå genom isen och få sig ett ofrivilligt dopp, av med kläderna och torka dig i snön. :idea:

Att släppa ut en svettig häst med täcke sätter ju däremot väldigt höga krav på täckets förmåga att leda bort svetten så att den inte torkar in i huden.

Ja så är det ju, det funkar olika på olika hästar så man får prova sig fram :) Vi provar detta nu så får vi utvärdera sen och se om vi ska fortsätta eller om vi ska välja en ny väg :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka