Den trevliga Snack och updateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Den trevliga Snack och updateringstråden

Just när det gäller insekter så är det väl ändå så att den tiden på året då det är för kallt för att svampa hästen så är det vanligen även för kallt för insekterna :D

Du rider fint! :)
Och bra arbete i tölten tycker jag, ser mjukt och harmonikskt ut!

(Nu var kanske inte syftet att vi skulle kommentera bilderna, men jag kan inte låta bli när jag ser god ridning) :)

/Anna

*kl*
Jag åker tillbaka till Island på fredag och har passat på att avnjuta mina fina hästar här hemma. I söndags så red min sambo Hörn och jag fotade lite, kunde inte låta bli att sitta upp själv en stund på slutet. Fantastiska häst! Hon har så mycket rörelser att det blir lite obalanserat, men det kommer. Hon är ju knappt tränad det senaste halvåret så kraven är låga, dessutom blev hon inriden sent och är rätt lite riden totalt. Och ändå är hon så totalt cool, ett riktigt superpsyke. Jättevillig men aldrig spänd eller okontrollerbar.

hornjan29.jpg

hornjan33.jpg

hornjan25.jpg

hornjan32.jpg

Jag hoppas min sambo inte har ihjäl mig för att jag lägger upp bilder på honom här :) Tycker att han rider Hörn så fint.

hornjan03-700x490.jpg

hornjan05.jpg

hornjan11.jpg

hornjan14.jpg

Resten av bilderna ligger här.

Så det är inte enligt mig någon god hästhållning att släppa ut en svettande häst framförallt inte en islandshäst, som vi alla vet har ett överhängande risk att utveckla exem.
Så att då utsätta den för onödigt stor risk för att just bitande insekter ska bita sönder den så hästen utvecklar exem är ju bara bra dumt enligt mig.

Använder man bra flugmedel och vid behov flugtäcke så blir inte hästen sönderbiten. Få hästägare accepterar att hästen blir sönderbiten oavsett dusch eller ej.

Jag skulle gärna vilja veta vilken hovslagare du har :) jag försökte skicka pm till dig men det gick inte...

Och det är en STOR skillnad att släppa ut en svettig häst och en nytvättad häst, en som är svettig har salter som när de torkar både kliar, luktar illa(drar till sig bitande insekter) och blir stelt i päls.
Och en nybadad häst luktar gott och är ren vilket inte bitande flygfän gillar¨så dom dras inte direkt dit.

Så det är inte enligt mig någon god hästhållning att släppa ut en svettande häst framförallt inte en islandshäst, som vi alla vet har ett överhängande risk att utveckla exem.
Så att då utsätta den för onödigt stor risk för att just bitande insekter ska bita sönder den så hästen utvecklar exem är ju bara bra dumt enligt mig.

För det första: jag tycker att "häst" luktar godare än "schampo". Men det är en personlig åsikt.
En häst som är väl inrullad i lera klarar sig bra mot insekter.
En eksemhäst sköter man om, oavsett schamponering eller inte.

För det andra, gällande andra stycket jag citerat.

Jag tycker att du är dömande och inskränkt.
Jag känner till ganska många som släpper ut en svettig häst i hagen utan att blöta ner den med vatten också. Inga problem så länge det är "lagom" temperatur ute.
Blöta hästar utomhus är en ganska vanlig företeelse, om inte annat så när det regnar.
Som också framförts i tidigare inlägg: den svettiga hästen som släpps ut rullar sig i lagom bra lera och har sedan ett gott insektsskydd.
Jag tror att de flesta nyschamponerade hästar som släpps ut blöta efter duschen, helst lägger sig i närmaste lerhål eller sandhåla och rullar sig.

Snälla Niela, vad får du alla dina tokigheter ifrån? Börja läs vad fakta säger istället för att gå runt och tro på felaktigheter.

Kl

Va länge sen jag skrev nått här.
Dock inte så mkt att uppdatera på hästfronten då pållarna har viloperiod nu pga extrem mkt jobb, så de fick bli så. Men snart ska de sättas igång igen :)

Förövrigt så har 2013 var de bästa samt de sämsta än så länge.
Bra eftersom jag är galet kär i min pojkvänn :love:

Dåligt för att igår insjukna två av mina hundar.
De har fått glykolförgiftning och är väldigt illa därann.

Lilla Jaffa är riktigt dålig, producerar ingen urin så njurarna har tagit myxket skada. De försöker nu få igång dem men troligen kommer pluttan inte klara detta :(
Love är jätte dålig han med, producerar urin men väldigt lite.

Nu väntar jag på att veterinären ska höra av sig i eftermiddag när de fått svar på de nya proverna de fått.
Och då får jag även veta hur detta ska sluta!

Just nu känns allt skit. :(

Jösses alltså, vilka steg! :eek: :d :love: Vad är det för stam på den där?

*Tilda*: Nä, fy vad trist med hundarna! Håller tummarna att de blir friska! :(

*kl*
Väntar på svar om det finns plats kvar på en kurs där man får testa att träna hästarna på ett liknande sätt som polishästarna tränas. Är sugen på att ta med Filipus på en sån kurs, han skulle verkligen älska det! Kanske man skulle slå på stort och ta med B också, bra miljöträning för henne.

Älskade Filipus hade visst råkat tappa en sko nu i veckan. Hur han nu hade lyckats med det, för det var en baksko och han har skor med sidokappor. Han som inte tappat en sko på 5-6 år.. Så imorgon kommer hovis och slår dit den igen. :)

Finaste hörnan! Går inte annat än att bli kär i den hästen. Å alla andra "våra" hästar såklsrt! Kommer bli lite tömt i stallet nu när brolinskan är på rymmen till Island .

*kl*

Idag fotade vi Alfari lite, han utvecklas mycket hela tiden.

Han är inte töltsatt i regelrätt mening men tölten ligger nära och när allt klickar töltar han. Han måste ha rätt bra sug framåt och våga ta mer stöd än vad han vanligtvis gör. Idag var han dock inte så entusiastisk till tölten (så var han redan lite trött när vi började fota, och då tycker han att det blir jobbigt).

Just nu är han i en period där tölten står rätt stil och traven utvecklas mycket, nyss var han i en period med svagare trav och mer tölt.

Lite bilder då!

538584_543362705688028_601757037_n.jpg

542253_543362682354697_1322662402_n.jpg

307592_543362745688024_807176973_n.jpg

553218_543362765688022_59449740_n.jpg

Orkar han inte eller om han får för dåligt sug blir det både travtakt/trav och rollningar/galopp i tölten, en bild på ett dåligt försök men det bjuder jag på (usch hur sitter jag!?)

400123_543363765687922_1500273237_n.jpg

På söndag blir det tävling med Alfari och Ör!

Säg bara till när du blivit less så tar jag hand om henne!!! ;) :love:

Såg UNDERBARA bilder från Island på din blogg (när du hade kommenterat i min blogg) - och nu ser jag ju att det verkligen inte är synd om dig när du "måste" vara hemma heller!!!

Knapplån!

Här tränar vi trav, och det är ju så roligt!! Trav hit och trav dit, med matte uppe och med matte nere :D
Han tycker det är så jätteskoj när jag springer med honom, många busiga galopphopp blir det från lilla pållen!

Igår hade vi toppenväder och gårdsplan för oss själva så vi travtränade löst, han blir mer o mer stabil i traven!

Ursäkta fula matte ;)
543866_10151202228075222_974270638_n.jpg

Mer ful matte ;) men fin häst :D
74581_10151202228790222_778362964_n.jpg

Vad söt han är!

*kl*

Min fröken var som en studsboll idag. ;)

20130109_1416500_zps9960c9b8.jpg

20130109_141609_zpsb8bd1d78.jpg

20130109_1415360_zpsccf749dd.jpg

20130109_141530_zpscc6d05b7.jpg

Sen blir man ju trött också när man är 3 år och ska skutta runt som en hare..
20130109_1408020_zpsac3cbc31.jpg

20130109_140803_zps5b0aa952.jpg

:D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Atletix
  • Sabotage?