Den stora datordöden.

C

CarolaLind

Det som inte får hända hände såklart mig.

Två datorer dog igår. Hel plötsligt drog de sin sista suck. Naturligtvis var en av dem min arbetsdator.

Vi installerade ett trådlöst nätverk för två dagar sedan, vad är riskerna med detta?

Jag lämnade in min dator på service idag och kan ju bara hålla tumme för att de kanske kan rädda något, men vad kan ha hänt?

:(
 
Sv: Den stora datordöden.

Väldigt tråkigt att höra :(

Att det kan vara det trådlösa nätverket låter lite konstigt men man kan inte utesluta det.
 
Sv: Den stora datordöden.

Ja jag vet att det låter skumt, men allt kan ju hända, undrade mest om det fanns några kända "happenings" vad det gäller trådlöst.

Jag har förlorat 7 års arbete, allt kursmaterial, 5000 bilder och lite annat smått o gott.

*Skylla mig själv* jag vet.
 
Sv: Den stora datordöden.

Men om inte det är något mekanisk fel på hårddiskarna eller en massiv virusattack brukar filerna gå att rädda.
Håller tummarna.
 
Sv: Den stora datordöden.

Om inte nån klantskalle kommit över diskarna vill säga :smirk:.

Om bägge maskinerna slåss ut samtidigt låter det ju som överspänning i nätet eller nåt tidsbestämt virus.

Sen med rätt säkerhetsinställningar är trådlöst hittintills oknäckt, med dåliga säkerhetsinställningar är det ju tyvär riskerna ganska stora, som få människor inser.
 
Sv: Den stora datordöden.

HUR dock datorerna?
har ni haft mycket åska neröver i sommar? Många strömavbrott?

Har du TUR så är det bara en en säkring som gått, kan orsakas av för mycket damm i datorn (städar du dem någonsin?). Sommrar med mycket strömavbrott brukar slakta datorer på rak arm, har jag lärt mig.
 
Sv: Den stora datordöden.

Så som ni bor, så tror jag risken för att någon kapat ert trådlösa nätverk är minimal, så jag betvivlar att det har med det att göra, såvida inte ni har stoppat i nya trådlösa kort i maskinerna, då kan det vara så att de inte tålt det, fast två som smäller samtidigt låter osannolikt.

Jag tror snarare att ni har fått en strömspik i elledningen, då är det antagligen nätagreggaten i datorerna som dött. Kostar ca 500 spänn att byta...
 
Sv: Den stora datordöden.

Är det så enkelt så gråter jag av lycka...
 
Sv: Den stora datordöden.

Problemet är att det ofta smitar ner sig lite på övriga komponenter också, vilket ofta leder till instabilitet.. Det första jag hade försökt göra är att rädda datan från diskarna iallafall ;)
 
Sv: Den stora datordöden.

Jag tror att det går en "sjuka" bland datorerna just nu. Min jobb kompis dator har fått spel, och på min dator håller hårdisken på att kracha... Dock så håller den sig nätt och jämt vid liv, förhoppningsvis lever den till helgen då vi ska sätta in en ny hårddisk. Jag har dock turen att den inte bara har dött pang bom. Så jag har hunnit spara ner alla mina bilder och det är jag innerligt glad och tacksam för, då där finns bilder av en häst som vi avlivade bara för några veckor sedan..

Men att man inte lär sig! Man ska lägga in det som är viktig på Cd skiver eller nått i den stillen, men varför gör man inte det??!!!
Och så står man där som ett fån den dagen datorn plötslig beslutar sig för att ställa till med elakheter....

Jag hoppas att de kan rädda så mkt som möjligt från dina datorer!
 
Sv: Den stora datordöden.

Trådlösa nätverk är ungefär det värsta som drabbat datorvärlden på senare år. I mitt hus kan man koppla upp sig mot "någon" som har ett vidöppet sådant t.ex.
Det är säkert jättebra om man vet vad man sysslar med, men för Svensson är det bättre att dra ett par sladdar vill jag påstå.
 
Sv: Den stora datordöden.

Utveckla gärna?

Det kändes säkert då det var satt spärrar o doningar på det för att stoppa intrång.

Och vem är intresserad av att stjäla mina hästböcker... :crazy: :( :crazy:
 
Sv: Den stora datordöden.

Tack för stöd och svar!

Nu sitter jag är överlycklig med min dator igen, det var batteriet som fått något spänningsproblem sa de på servicestället, jag har ingen aning men nu funkar den igen och allt är räddat.

:banana: :bump: :bow: :banana: :bump: :bow: :banana: :bump: :bow:

Nu ska jag vara lite smartare än innan och se till att kopiera allt, eller, finns det något annat sätt att spara allt på? Cd skivor låter lite..jag vet inte...hm..

Idéer? Hur gör ni?
 
Sv: Den stora datordöden.

CD-skivor eller DVD är ju perfekt.. Lägg dem sen helt i ett brandsäkert skåp också :)
 
Sv: Den stora datordöden.

Skönt att höra att det ordnade sig för dig.

Jag har en extern hårddisk i en docka som jag kopplar på i usb-porten. Hårddisken är utbytbar så den byter jag med något års mellanrum. Det känns lite tryggare, den är liksom inte på alltid.
 

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 206
Senast: Gabby_Ossi
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 137
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 590
Senast: TinyWiny
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 928
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp