Den optimala skötväskan?

Apollo 13

Trådstartare
Jag hittade en gammal tråd ang den optimala skötväskan, men tråden var så gammal att jag antar att det har hänt en hel del på marknaden sedan dess.

Vi får vårt första barn i mars och jag har ingen som helst aning om vad för funktioner/finess man vill ha på skötväskan?
Vad för funktioner klarar man sig inte utan? Vilken väska är drömväskan? Vilken kändes mest rimlig för er när ni köpte, med tanke på funktion och pris?
Vad ska man akta sig för?

Snälla hjälp :)

Sv: Den optimala skötväskan?

Vi hade en skötväska från Emmaljunga som matchade vagnen.
Jag tyckte det var smidigt med många olika fack och det var viktigt att man fick med allt.

Den skötväskan var uppdelad i två avdelningar som jag gillade. Man kunde ha blöjor och sånt på ena halvan och sedan rena kläder på andra och "dela av" väskan med ena halvan ren och andra smutsig (även om man la allt smutsigt i påsar så tyckte jag det kändes bra att inte blanda med det rena).

Sen är det ju svårt att veta innan vad man får för behov om att behöva släpa på nappflaskor och ersättning och dyl. eller om man kommer amma.

Jag hade först en liten sak fran Ikea. Den kostade 10 € och fungerade alldeles utmärkt när bebisen var liten. Plats för blöjor, lite ombyte, vatservietter, flaska och lite ersättningspulver. Liggunderlägg. Extra fack för planbok, mobil, nyckel etc. Eftersom jag mest gav bröstmjölk, men inte ammade, hade jag ända med mig en extra liten kylväska om vi var ute pa längre turer, mer sällan ersättning.

När barnet blev större ändrades behoven. Efter moget övervägande har jag nu köpt en laptopväska fran Samsonite och är toknöjd med den. Har blöjor för en hel dag, skötunderlägg, vatservietter, lite soppasar, mellanmal/dricka, sma leksaker, planbok & mobil och ev lite omyte i den. Om jag ska pa t ex svenska skolan och behöver ha pysselmaterial, mer leksaker etc med sa far jag dock ta en extra väska.

Jag vägrade att ens titta at de snajdiga skötväskorna som kostade 700 kronor och uppat typ... Men det finns säkert väldigt bra modeller där ocksa.

Det är världens mytbildning kring det här med skötväska. Det är innehållet som är intressant, och det kan du lägga i vilken väska som helst som rymmer det du behöver.

Sen kanske Du har behov av en fin accesoar men det äe ju en helt annan grej! ;)

Vår var bra, men tung, minns inte märke (den hette babbeli eller bubbeli eller ngt sådant skumt), har den hemma ngnstans. (tror faktiskt det var "mansmodellen" av en amerikansk skötväska. De hade fler fack än kvinnodito.)

Ett stort fack delat i två där man kunde ha kläder. Fyra små fack längs väggarna på stora facket för rena blöjor. Ett rejält plastat dragkedjefack undertill för smutsiga blöjor och kläder. Ett fack i locket till väskan där vi hade BVC papper och lite annat. Ett stort platt fack på baksidan av väskan där vi hade någon bok. En pytte miniväska hängde på axelremmen för napp eller mobil. Det var något fack för blöjpåsar också, eller så la vi dem mitt i, minns inte (la inte blöjor utan plastpåse i smutsigablöjfacket)

Justja, den hade ett riktigt stort skötunderlägg, tjockt och plastat, vikt, satt med kardborrband.

Vet att det kanske går lika bra med selleri egentligen, men det var många gånger jag tyckte den var så super vår väska. Extremt välorganiserat och dubbelt så stort skötunderlägg som alla andra hade. Det gick väldigt snabbt och enkelt med allt "skötande" och extramat och gud vet vad. Bodde i den väskan. Inte tjusig, mer militäriskt effektiv, lite som en Schweizisk armékniv.

Nu med tvååring har vi bantat hela biten, vi har en mini fjällrävenryggsäck med tre blöjor, blöjpåsar, torkisar och ett ombyte. Samma ryggsäck som barnet får ha om han ska på utflykt med dagis.

Däremellan fungerade också min vanliga gamla, Marimekko handväska bra. Men de är ju lite dyrare.

Senast ändrad:

När vår äldsta var bebis hade vi en väska som hörde till vagnen (emmaljunga)
Den var som en påse snarare än väska, totalt värdelös. Fanns ett fack invändigt och två små på utsidan, fick inte plats med någonting.

Så när yngsta föddes så köpte vi en ny.
Den är stor med ett stort fack invändigt med dragkedja, flera små plastade (perfekta för strumpor, nappar, blöta kläder osv) Flaskfack på sidorna, ett stort baktill utvändigt med dragkedja, två stora framtill utvändigt med dragkedja, sedan två små utan kedja på dem sas. Den är helt perfekt! Går ner hur mycket som helst i den, lätt att hitta det man ska ha tack vare alla fack. Blir inte att allt ligger på samma ställe i en enda röra. (märks att jag gillar den va? :D )
Baby travel country heter den, vi har den röda.

Visst går det att ha vilken väska som helst eg.
Men vi tycker det är grymt smidigt att ha separata fack för allting, att kunna knäppa fast den på handtaget på vagnen och att ha fack för flaskorna så de inte behöver ligga i väskan. Ingen risk för läckage då.

Senast ändrad:

Vi köptevår barnvagn begagnad och då följde det med en svart enkel skötväska som vi varit nöjda med. Den tar inte jättestor plats heller.

Två fack för typ termor eller flaskor eller nåt på "kortsidorna" och inuti är det flera små fack att ha blöjor eller annat i och på utsidan på ena "långsidan" är det två fack med blixtlås stängning där vi haft våtservetterna och nån salva och annat smått.

Den är lätt att knäppa på vagnen också.

Men min bästa kompis brydde sig aldrig om att köpa en skötväska när dom fick barn utan köpte en vanlig axelväska. Jag personligen tycker den ser klumpigare ut när det är packad än vad vår skötväska gör så en sån hade inte jag velat ha. Men det är en smaksak :)

Den såg bra ut, men satan i gatan vad dyra skötväskorna är! Det är ju helt sjukt! Den dyraste jag sett har legat på 1399 kr :o
Men den där baba bing såg vettigt ut! Men det känns som att man skulle behöva kajka runt halva stan för att titta på bara skötväskor för att inte köpa någon svindyr som man ändå inte är nöjd med. Ska man börja leta en vanlig så blir ju alternativen ÄNNU fler :crazy::p

Den kostade ca 600 när vi köpte den :) på Babyland. Nu är väl Babyland uppköpta och heter hmm Barnens hus?

Såg att den låg på runt 55 pund nu på väskans hemsida så priset borde inte ändrats jätteradikalt.

Det var nog motsv daytripper vi hade, inte de luxe.

Vi gjorde verkligen en snabbscanning av skötväskor, inget letande. Vi ratade Emmaljunga (som skulle passat vagnen) eftersom blöjfacken inte hade botten och bara ett stort fack, insåg = röra. Snabbkikade i de flesta på plats, där vi köpte vagn och fastnade för denna. De flesta var ngt slags peppiga clutches med ett stort fack och blommig yta, sämre än en vanlig Marimekkohandväska (som som sagt är dyrare än Bababingskötväskan) för att inte tala om hur min man sett ut med dem på axeln.

Senast ändrad:

Jag googlade och hittade den för 799 kr..

Jag blir helt matt av att det finns så sjukt många alternativ :p

Tar tillbaka att den dyraste jag sett kosta 1300, nu är jag uppe i 2800... kom igen.. FÖR EN SKÖTVÄSKA!?:eek:

Nja...

Jag som gav ersättning tyckte nog att det var smidigt med två fack som behöll kyla/värme faktiskt :).

Ts: Vi hade One Three Hills skötväska som hörde till Urban Jungle.

Det är världens mytbildning kring det här med skötväska. Det är innehållet som är intressant, och det kan du lägga i vilken väska som helst som rymmer det du behöver.
Verkligen! Bara onödigt att köpa en väska som man använder kanske nåt år. Är det någon egenskap man ska satsa på så är det i så fall en väska som går att använda till annat sedan.

Ja tyckte precis som du, att man kunde använda en helt vanlig väska som skötväska. Men jag hittade verkligen ingen som jag tyckte om och som hade tillräckligt många fack lättåtkomligt.

Vi köpte till slut en Ryco och har varit störtnöjda! Den har passat från bb-väska och under hela första året. Nu mer (när han är över året) använder vi den bara om vi ska vara iväg hela dagarna, men fortfarande trivs vi bra med den. Rekomenderas varmt!

Kl
Vi har också en Ryco, den har varit super! Nu används den inte lika flitigt eftersom barnen är lite större, men den har verkligen varit toppen! Prisvärd är den också tycker jag.

Och jag har använt en vanlig ryggsågg ifrån stadium för 99 kr. Allra första månaden hade jag axelremsväskan ifrån samma företag, men eftersom att jag bär min lilla en hel del är en ryggsäck mycket smidigare. Jag har inte haft något behov av tusen fack, och idag, 1 år senare så brukar jag iofs stoppa ner blöja och extratröja i jackfickan och gå, så jag är kanske. Inte rätt person eg att svara... Brukade ofta lämna skötväskan när jag kunde, min lilla är ju född på vintern, och bredvid åkpåsen i liggkorgen brukade blöja och body då bo... Så slapp man väskan helt ;-)

Vi har inte köpt någon "riktig" skötväska. Vi har för det mesta haft en picknickryggsäck. Bra med ett kylfack och plats för några blöjor, tvättlappar osv.

Vi hade två förra gången, en skip-hop som jag verkligen gillade facken på, men som inte hade ett lock man fällde över öppningen utan bara en kardborrs4-kant, inte alls kul om det regnade. Vi fick även med en teutonia när vi köpte vagnen begagnad som hade lock och helt ok fack.

Jag vill också ha flaskfack för såsmåningom vill man iaf ha vatten med sg och allt håller inte alltid tätt, skönt alltså om man kan ha et ståendes.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 191
Senast: Juli0a
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 190
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 456
Senast: miumiu
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 392

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka