Sv: Den omtalade "könsmognaden".
skall troligen snart bli hundägare igen "jippi"
När jag läser detta tänker jag tillbaka på mina tidigare hundar genom livet..
Mina hundar jag haft som "min egen" när jag var barn lyssnade alltid på vad jag sa, hade dock ofta problem med det där med ligga kvar på komando men jobbade heller inte stenhårt med det då jag inte kände det var viktigt.. Mina små hundar (hade en Kelpie och en Shettland Sheepdog) var med mig i stallet varje dag och oftast följde med dit jag åkte. De gick lösa hela dagarna och koppel användes bara när vi åkte bort där de inte kunde gå lösa.
När jag flyttade hemifrån och ihop med min make skaffade vi oss en gemensam hund och då en större hund, blandras rottis/amstaff.
Hon var hur lydig och snäll som helst. Tills hon var ca 1 år och min pappa började dyka upp allt oftare hemma hos oss med sin schäfer.. Min pappas hund lyssnade inte alltid på inkallning men gjorde våran... Men hon började mer och mer hänga på min pappas hund på små avstickare.. blev nästan som man såg henne tänka " men x får ju godis fast hon inte kommer långt efter mig".. vi jobbade med henne massor men då min pappa inte ville lyssna på oss utan kunde komma knacka på och bara släppa ut våran hund ihop med sin blev det bara värre och värre.. till slut kunde vi inte ha henne lös..
vi misslyckades totalt där med henne.
Flyttade sen till landet och blev mycket bättre men inte bra.. enda som kunde få henne avbryta tex spåra en hare var att ropa "skall vi åka bil?" och öppna bildörren, det var det bästa hon visste att åka bil...
I övrigt var hon toppen hund..
Hund nr 2 vi hade var en Amstaff och hon hade vi aldrig problem med.. men hon var mycket "mattekär". en gång tog jag min joggingrunda utan henne då hon redan fått mycket motion och träning den dagen så tyckte hon kunde få vila då hon sov när jag joggade iväg... När hon vaknade släppte maken ut henne för att kissa och då drog hon snabbt iväg och struntade i min make... han kastade sig över telefon till mig och ut i bilen... efter en stund dök hon upp bakom mig, då hade hon spårat mig i 2,5 km förbi fotbollsplan där match pågick med andra hundar och bollar och barn allt som hon gillade strunta hon i för hon skulle till matte... Hon var helt slut när vi kom hem... efter det gick maken alltid ut med henne i koppel om jag inte var hemma...
Henne saknar hela familjen massor då hon var en underbar familjehund, lyssnade på barnen som gav komandon med inne som ute.
Enda jag märkt vid könsmognad är intresse för det andra könet och att de blev lite mindre "valpspralliga" och då lättare att träna med, både tik och hane..
Nästa hund blir en mindre ras och hoppas vi lyckas med träningen från början och skall nu se till att få henne lyssna lika bra på matte som husse!