Den misstänkta gomspalten....

Hambo

Trådstartare
Vi misstänkte ju att min häst hade nåt med gommen . Var hos vet för 1 vecka sedan . Han hade ju inte gomspalt men var svullen i gommen . Provsvaren kom i dag och det visade att han var allergisk mot : Insekter, kvalster, mögel samt damm + att han hade dåliga blodvärden ( 109 ) . Nu ska vet ringa försäkringsbolaget för att se om dom står för vidare utredning . Tycker det är konstigt att ingen märkt nåt förut . Han är 5 år och har förvisso gått på lösdrift hela sitt liv fram tills i Mars, då inridningen påbörjades . Vet inte om allt har eskalerat iom att han har börjat ridas . Är det inte konstigt att hans blodvärden är låga ? Vad ska det ligga på ? 120 ?

Han har ju inte visat några eksem tendenser ( klia sig ) så jag antar att insekterna är irriterande för hans andningsorgan ?
Kan han bli " normal" och tävlas etc ?

Stackars min häst:(
Hej från Hambo

Sv: Den misstänkta gomspalten....

Nu är resten av undersökningen i gång, så vi får reda på lite mer exakt vad hans allergi kommer sig av.........

Hej från Hambo

Har inte mkt vettigt o säga, mer än fy vad trist med en häst som är så allergisk!!

Köper jag någonsin en ny häst, så ska jag se till att blodprov tas vid vet besiktningen ! Men det känns skittrist. Det är också väldigt jobbigt för honom ( och mig !) att vänta på att nån medecinering kan sättas in .
Han ser deppig ut !

Hej från Hambo

Han hade en annorlunda hosta+ att i sekretet som kom ur näsan fanns det foder ( Gräs ) . Jag har haft Hosthäst förut, men den här hostan var annorlunda.

Hej från Hambo

Svaren har kommit .

Han är allergisk mot kvalster som finns i :
Spån, torrt hö, helhavre, halm icke värmebehandlad musli samt KACKERLACKOR !
Detta känns som att det var ganska lätthanterligt !

Hej från Hambo

Oj, hur löser man livet för en sådan häst? Lösdrift med torvbottnen? Hösilage att äta?

Svaren har kommit .

Hej från Hambo
Vad bra :) Då kan du ju ha kvar flygfäna då :) Ett eget litet hus till dem är nog en god idé ändå (om de inte har det redan)

Hej

Min är allergisk mot typ alla mögelsporrer som finns så han får inte äta torrt hö eller stå på halm. Han har haft det i ca 7 år nu och har inga som helst problem av det. Står på spån och äter hösilage. Så det kommer säkert att gå bra med din med!

Svaren har kommit .

Hej från Hambo

Hmmm om han är ellergisk mot Kackerlackor ?? Så måste han ju varit utsatt för dessa ? Hur vanligt är detta om de går på lösdrift och var har han uvecklat
allergin :confused:

:idea:http://www.nrm.se/sv/meny/faktaomna...er/kackerlackor/utomhuslevandearter.1087.html

Mia kom på hur kommer det sig att de testar allergi mot kackerlackor ? då torde det vara en vanlig allergi på häst ???

Som jag tolkade inlägget var hästen allergisk mot kvalster som lever på bland annat kackerlackor, inte kackerlackor per se.

Han är "Lagringskvalster allergiker " antar att det syntes i hans blod att han är allergisk även mot kackerlackor . Jag har inte sett några kackisar här . Har slitit som ett djur för att få rent i Lödriften, men jag är inte nöjd ännu . Fördelen är att han inte går in där nu när han har täcke på sig . Ev får han åka till en kompis några dagar tills jag är klar . Hans allergi har legat på lur och brutit ut hemma hos mig . Lösdriften full av spån, antagligen Icke värmebehandlad Musli,Mycket insekter, etc etc ....

Hej från Hambo

Nu har jag även fått bekräftat att mina höns antingen får hålla sig i ett eget boende eller ges bort . Dom har gått fritt och sökt sig till hästarna och legat och gonat i Lösdriften . På Nätterna har jag stängt in dom i sitt hus. Höns är ju fulla av kvalster, så tyvärr måste dom bort... känns trist.

Hej från Hambo

Liknande trådar

Hästvård Vet var här i dag för min häst som om hem i slutet av Maj har varit lite hostig till och från, hon var här för några veckor sedan men...
Svar
16
· Visningar
2 243
Senast: Hambo
·
Ekonomi & Juridik Min nya fina vackra häst är sjuk . Jag köpte honom på auktion i Oktober . Självfallet var han besiktigad, jag har dessutom känt honom 1...
2
Svar
33
· Visningar
3 809
Senast: pulkaskurk
·
Hundhälsa Lååångt! Fy vilken dag.. Har haft veterinärmaraton idag. Började dagen kl 09 på Ultuna, för att kolla upp Viktors kli igen...
2
Svar
35
· Visningar
6 505
Senast: Och_Aye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka