Vad 17 gör jag nu ????

Sv: Vad 17 gör jag nu ????

Jag började mocka ur lösdriften i går, jag har en skadad arm så det går lite trögt.
Tyckte faktiskt att det dammade om spånet .
Mina Höns är vana att gå fria, dessutom behöver nog tuppen flera hönor än vad jag vill ge honom, men jag ska avvakta att ge bort dom tills besked har kommit .

Visst blir det värre med allergier framåt våren+sommaren .
Vi har haft en jäkligt jobbig eksem sommar ( Jag och mina 2 ston )
Känner mig skittrött på smörjning och sprejning, dessutom tycker jag synd om dom !

Hej från Hambo

Spånet ska bort . TROR jag ska använda torv .
Jag vill inte börja med alger eller annat ( ännu ) om han är allergisk mot det också !

Hej från Hambo
Ta inte bort spånet ( eller ju ta bort det som hönsen var i men lägg på nytt spån), torv är mycket värre om han har kvalser allergi, papper är ju bäst med dyrt, eller hampströ. Du få gärna ringa/maila. Vi har själv en kvalster häst. Tväta honom med allergi shampo för hund, det fungera super.

Svaren har kommit ! Känns lätthanterligt:bump:
Han är allergisk mot :
Spån ( det har jag ju ) torrt hö, hel havre ( använder jag inte ) Halm ( synd dom inte kan äta det på vintern) musli som inte är värmebehandlat samt ( ska kolla upp min musli)KACKERLACKOR ! Har dock inte fått svar på om Hönsen är med i undersökningen . Vet vill att jag ska ringa och TROR att vi kan slippa medecinering med rätt åtgärder !

Kollade mitt kontrakt och Säljarna friskriver sig från alla dolda fel !
Men som sagt, detta känns lätthanterligt !

Hej från Hambo

Svaren har kommit ! Känns lätthanterligt:bump:
Han är allergisk mot :
Spån ( det har jag ju ) torrt hö, hel havre ( använder jag inte ) Halm ( synd dom inte kan äta det på vintern) musli som inte är värmebehandlat samt ( ska kolla upp min musli)KACKERLACKOR ! Har dock inte fått svar på om Hönsen är med i undersökningen . Vet vill att jag ska ringa och TROR att vi kan slippa medecinering med rätt åtgärder !

Kollade mitt kontrakt och Säljarna friskriver sig från alla dolda fel !
Men som sagt, detta känns lätthanterligt !

Hej från Hambo

Hej du inga kvalster då eller?
Vi har ju köpt häst på samma auktion och då säljaren har verksamhet så kan han inte friskriva sig mot dolt fel kvitta vad som stå i kontraktet. Ett försäljningskontrakt få inte vara skriven till köprens nackdel och de kontraktet är det.

Kvalstren FINNS alltså i det som jag räknat upp.
Han har alltså kvalster allergi och de kvalstren finns i det jag räknat upp.
Han är inte tex Husdamms kvalsterallergisk .
Är våra hästar släktingar ?
Jag vet ju att min hästs mamma var en eksem häst .
Nämn inga namn här bara !

Hej från Hambo

Kvalstren FINNS alltså i det som jag räknat upp.
Han har alltså kvalster allergi och de kvalstren finns i det jag räknat upp.
Han är inte tex Husdamms kvalsterallergisk .
Är våra hästar släktingar ?
Jag vet ju att min hästs mamma var en eksem häst .
Nämn inga namn här bara !

Hej från Hambo

Nej vår Titus är född på island och inte släkt på nära håll. Vi köpte honom som eksem häst men han tog blodprov och har visa sig vara kvalster och mögel känslig (har en annan som inte klara pollen).

Höns ska bort, de dra mycket med sig. Skrev de verkligen spån. Titus få inte stå på spån som är behandlat men spån är bättre än torv. Men du få inte har bädd. Om du kan köp hampströ finns på grangården. Dyr men super till dam och kvalster hästar. Eller papper.

Vet har skrivit att han är allergisk mot LAGRINGS kvalster . Hon har verkligen specificerat att det finns i Spån. Hon vill att jag ska använda torv, då det är lågt PH värde i det . Det är ju inte säkert att det gäller för alla hästar.........
Nu vet jag vilken häst du menar !

Hej från Hambo

Hur funkar det med torv i lösdrift? Fryser inte det på vintern?

En tjej i stallet har haft mycket exem på en av sina islänningar genom åren,trots med mycket smörjningar och exemtäcken,i år så hade hon börjat ge kiselgur,samt väntade med att släppa på bete tills EFTER midsommar,för hon hade hört att kraftig betestillväxt kunde påverka exem,hon har inte haft det minsta lilla problem med exem alls i år,och då är det många som sagt at den här sommaren har varit HEMSK för exemhästar!

Ägaren till isisen har t.o.m kunnat köra utan exemtäcke nu flera dygn (täckerna sitter inge bra på hästen) dock har den varit insmord då med itchfree,och har inte visat det minsta tecken på exem!

Det är helt otroligt alltså,hästen brukar vara totalt sönderkliad annars på sommrarna!

En näringsidkare kan aldrig friskriva sig från dolda fel. Jag antar att du har köpt hästen som privatperson, och då får inga försämringar utifrån konsumentköplagen avtalas. Inte ens i köplagen är det helt lätt att avtala bort visst skydd, och i det här fallet helt omöjligt (utifrån det vi läst av det du skriver).

Men jag tror fortfarande att det kommer att bli svårt för dig att påvisa att felet skulle vara dolt, jag tror ärligt mer på din linje att detta har uppstått hos dig. Höns och hästar är en vådlig kombination. Det finns mycket att läsa om just sjukdomar hos häst som uppstår p g a höns.

Tack !
Har du vägarna förbi så bor jag också i ett Gult hus !!

Hej från Hambo

Har ingen aning om hur torv funkar på vintern . Hästarna brukar dessutom inte vara där då . Min Allergihäst har inget eksem . Mina 2 gamla damer däremot har det . Men jag tog en sväng förbi Tingsryd, där dom har det medlet som funkar bäst på dom, så nu börjar det redan gå bättre !

Tack för tips ändå !
Hej från Hambo

Nu har jag ju fått bekräftat vad han är allergisk mot, så det ska lösa sig !
Köpekontraktet är ett förtryckt kontrakt där det uttryckligen står att dom friskriver sig . Men jag vill ju inte lämna tillbaka honom.

Hej från Hambo

Hur funkar det med torv i lösdrift? Fryser inte det på vintern?

En tjej i stallet har haft mycket exem på en av sina islänningar genom åren,trots med mycket smörjningar och exemtäcken,i år så hade hon börjat ge kiselgur,samt väntade med att släppa på bete tills EFTER midsommar,för hon hade hört att kraftig betestillväxt kunde påverka exem,hon har inte haft det minsta lilla problem med exem alls i år,och då är det många som sagt at den här sommaren har varit HEMSK för exemhästar!

Ägaren till isisen har t.o.m kunnat köra utan exemtäcke nu flera dygn (täckerna sitter inge bra på hästen) dock har den varit insmord då med itchfree,och har inte visat det minsta tecken på exem!

Det är helt otroligt alltså,hästen brukar vara totalt sönderkliad annars på sommrarna!

Hmm det där låter som min kompis häst, de har i flera år trott att hästen har exem men hästen är gräsallergiker...

Numera får den hästen inte gå på något bete alls och är helt symtomfri...

Kan vara värt att tänka på för din vän..

Liknande trådar

Hästvård Vi misstänkte ju att min häst hade nåt med gommen . Var hos vet för 1 vecka sedan . Han hade ju inte gomspalt men var svullen i gommen ...
Svar
13
· Visningar
1 872
Senast: Hambo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka