Den fria skritten

sweet_knorven

Trådstartare
En fråga som poppade upp när jag skrittade fram pållen var hur man förbättrar den fria skritten. Och hur man gör för att få mer poäng på den fria skritten.

Självklart så måste hästen ha en bra grundskritt men det kan väl inte enbart vara det som bedöms?

Sv: Den fria skritten

Hej!
En rätt och välriden häst får automatiskt en bättre skritt! Men hästens personliga skritt är ju som den är!

Sen att rida rakt ger ju poäng och samma tempo och takt. Övertrampet kommer ju tillsammans med ridningen. När man får ihop dem lite mera.

Mvh Michaela

Den fria skritten är den gångart som är svårast att påverka.
En del hästar har det andra inte, viktigast om man har en häst med sämre skritt är att i varjefall få den att se avspänd ut, om än lite kort.
Försiktig drivning för att succesivt få hästen att länga sig, men det är svårt:crazy:

sweet_knorven skrev:
En fråga som poppade upp när jag skrittade fram pållen var hur man förbättrar den fria skritten. Och hur man gör för att få mer poäng på den fria skritten.

Självklart så måste hästen ha en bra grundskritt men det kan väl inte enbart vara det som bedöms?

Så här står det i dressyr TR angående bedömning av fri skritt:

Skritt skall ha en ren fyrtakt och vara energisk
Fri skritt är en vilande rörelse, där hästen lämnas fullkomlig frihet från tygeln och tillåts att sträcka ut hals och huvud. Tygeln skall hänga fritt. Lösgjordhet i bog- och höftparti samt ryggverksamhet tillsammans med ett tydligt övertramp anger kvalite'n i den fria skritten.

Min kommentar: Det är ganska svårt att förbättra skritten, mycket lätt att förstöra den. Se till att driva växelvis med skänkeln och försök att inte stressa hästen till en bättre skritt utan var nogrann med ett bibehålla det vilande steget. Att träna skritten vid uteridning tycker jag fungerar bäst då hästen har en naturlig bjudning. Klättring är ett mycket bra sätt att få hästen till avslappning under arbete då den får skjuta på ordentligt med bakdelen utan att den för den skull blir spänd.

Jag tränar aldrig skrittarbete på en häst med dålig skritt. På sin höjd kan jag flytta sidvärts i skritt, eftersom det då är svårt för hästen att takta. Självklart rider jag övergångar till och från skritt, men jag sitter inte och "trimmar" skritt så att säga.

Min erfarenhet är att ju mer man utvecklar de övriga gånarterna samt avspändhet och ryggverksamhet så blir även skritten bättre. Många hästar med dålig skritt är ju spända, därför är ju det prioritet ett. När jag började rida El'a till exempel skrittade hon fint i skogen, en ganska ordinär, bra fri skritt. Men så fort det var i samband med övrig träning var den inte ens godkänd. För att inte tala om på de två första tävlingarna, då låg vi på 5-6. Men efter två-tre månader är skritten lika bra vid dressyrträning som vid uteritt. Om jag gör rätt det vill säga. ;)

Det beror så klart på orsaken till den dåliga skritten, men det kan fungera med att på ett nästan överdrivet sätt låta händerna följa med fram och tillbaka i skritten, alltså att göra lite mer än hästen hästen tar för sig.

Som någon tidigare skrev så är uteritter ett bra sätt att förbättra den fria skritten eftersom bjudning och energi är viktig för att få en bra skritt, och detta är lättare att få fram ute än på bana/ridhus.

Jag tycker att min hästs fria skritt har blivit bättre sen jag började aktivt skritta henne under fram- och avskrittning. Förut lät jag henne gå o "såsa" som hon själv ville när jag skrittade på lång tygel, jag ställde inga krav. Självklart trodde hon då att denna skritt var ok även under ett dressyrprogram eftersom det var skritt på lång tygel. Nu ser jag alltid till att hon skrittar på ordentligt, genom hela kroppen och då har skrittpoängen höjts!

Lycka Till!

sweet_knorven skrev:

Hästen ska även i ökad skritt ta längre steg utan att ändra takten. Den ska ha stor frihet att pendla med huvud och hals men man ska fortfarande ha kontakt med tygeln. För att kunna ge hästen den friheten men ändå hålla kontakten så måste man länga ut tygeln lite och framför allt följa med i hästens rörelser med handen och underarmen.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
902
Senast: inverterad
·
Dressyr Fast jag har svårt att tro att man inte kan få tillräckligt flashiga rörelser för att behålla intresset och samtidigt träna och rida...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 788
Senast: Roxy
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 423
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 177

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka