Den eviga handen ...

K

Kirr

Jag börjar bli lite less på den där handen. Hög och låg, mellanrum eller ihopa. :grin:

Vad är egentligen det korrekta sättet att hålla händerna, i den klassiska ridningen?

I western vet jag ju att man ska ha lite särade händer, men är detta förbjudet i den klassiska dressyren? Kan man inte ha händerna där man får bäst kontakt med hästens mun?

Ge mig lite åsikter här! :d

Sv: Den eviga handen ...

Man ska ha en buren hand så det blir rak kontakt från din armbåge till bettet.
Tummarna upp och kanske 5-10cm mellanrum.

Någon annan som har hört annat..? :laugh:

Sv: Den eviga handen ...

jag håller med independent :)

för mig är "grundpositionen" en buren hand som är mjukt sluten (utan att bli spänd) om tyglarna, tummen är den översta punkten, och handlederna är "raka", dvs. inte vinklade som t.ex. "handväskehänder".

händerna ska vara ca 1 dm från varandra, och ungefär 1 dm över manke/mankam, och också "framför sig", så att man inte rider med händerna i magen.

det är naturligtvis omöjligt att säga att handen alltid ska ligga 1 dm över hästen, eftersom det beror på vad hästen går i för form: hög/låg etc., men grundregeln för mig är att det ska gå en rak linje från bettet till min armbåge, för att få en så följsam hand som möjligt.
det innebär också att man ska ha en vinkel i armbågen, tycker man ser alltför många som rider runt med helt raka armar (och vinklar handleden istället), med en väldigt stum hand som följd.

och bredden mellan händerna, 1dm är ju inte skrivet i sten. har en gång också fått lära mig att som mål är att man ska kunna ha händerna i samma bred som hästens mun är bred, men har man en häst som är under utbildning och man kanske fortfarande rider mkt med ledande tygeltag etc, så får man ju självklart ta isär händerna vid behov ;)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 107
Senast: QueenLilith
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
886
Senast: igbest
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 316
Senast: Juli0a
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 250
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar