Den Ekonomiska Hästägaren?

Sv: Den Ekonomiska Hästägaren?

Jag beställer allt hö och halm på en gång, halmen från grannen och hö´t från en annan bonde som kör hem det för en billig peng gav ca 80 öre kilot för hö´t förra hösten, halmen gav jag 500 kr för en överfull balvagn, det har räckt hela vintern.

Jag köper inget färdigfoder utan räknar ut vad hästarna verkligen behöver vilket hitills har varit lite betfor, mineraler och linfröpellets, ena hästen behövde lite lucern också i höstas.
Sen ger jag mina aspbarkspellets vilket endel tycker är onödigt men eftersom jag har fått bra resultat av det så ger jag dem det och slipper avmaskningen.

Jag har hästarna hemma och har alltså ingen extra kostnad eftersom det ingår i huslånet (som sambon betalar hälften på:p) jag har trevliga grannar som lånar ut bete till hästarna gratis:love:

Jag tränar för en kompis så jag betalar inte utan vi byter tjänster istället.

Min hovslagare bor nästgårds så det blir minimal framkörningsavgift.

Vaccinerar hästarna när vet. ändå är här eller åker till henne, då tar hon bara betalt för vaccinet.

Jag köper sadlar begagnade hellre än nya eftersom jag är så petig med att de ska ligga perfekt så slutade jag ganska snabbt med att köpa nya.

Jag använder lädergrimmor så då behöver man bara en till varje häst och frestas inte att köpa nya "för att de är så fina" (jag har investerat i säkerhetsgrimmor om de behöver flyveil i sommar)

Köper saker "jag måste ha" på rea eller i ullared, satsar hellre på bra kvalite än köper skit när det kommer till utrustning, men täcken köper jag hellre på ullared eftersom de har visat sig passa mina hästar:eek::D

Grannen tar hand om gödseln gratis "eftersom det är bra gödning" tycker han att det är ok.

Sen sist men inte minst, jag sparar först och köper sedan, det sparar man mycket pengar på, vare sig det gäller sadlar eller hästar eller annat.

Jag utgår ju alltid från vad jag tycker är bäst för hästen och jag måste säga att jag nog har den billigaste hästen jag känner till. :D

Lösdrift är a och o, det finns inget annat sätt att hålla häst på för mig. Det har dessutom visat sig vara billigare än uppstallning. Hyra är 1000:- plus grovfoder (blir mellan 5-700:-/mån).

Fri tillgång på grovfoder är också viktigt för hästens tarmfuktion och annat och det gör det så enkelt att även jag, heltidsarbetande på kontorstid, kan ha hästen stående kollektivt efter som att utfodring endast behöver ske max 1-2 ggr om dagen och kan göras vilka tider som helst. Därför slipper jag betala för tjänster.

Enkel foderstat har jag för att skona hästens mage. Så lite olika saker som möjligt och jag undviker helfoder och foder som jag vet kan ha negativ effekt på hästen. Havre, mineral och selen samt ett riktigt bra grovfoder är allt jag ger min häst. Med tillskott av b-vitamin 2 ggr om året. Havre är grymt billigt, mineral kostar inte mycket och grovfoder är inte heller dyrt härute. Jag har analyserat foderstaten så att hästen får i sig allt den behöver. Sen kompletterar jag såklart med frukt som vi oftast får gratis från frukthandlare som har fallfrukt över.

Utrustning rider jag utan för att skona hästen och för att han föredrar att ha det så. Däremot äger jag en sadel som jag kan använda vid behov, samt ett antal träns sen många år tillbaka. Lägger pengarna för utrustning ffa på träns efter som att jag ibland rider med sidepull och det är viktigt att det sitter och känns bra för hästen.

Täcken har jag mängder av. Efter som att han går på lösdrift har han täcke hela vintern och de går sönder. På vintern använder jag ett undertäcke och sen ett regntäcke på det så att jag kan anpassa täckets tjocklek och byta ofta om något blir blött. Detta innebär att om jag måste laga/köpa nytt, så är det oftast ett regntäcke vilket är mycket billigare än ett vintertäcke. De få ggr som undertäckena går sönder så är ju också de billigare än vintertäcken. Jag kan också byta ofta vilket gör att de håller längre.

Tandl. Ryggvet. Vaccinering, etc är jag väldigt noga med och det är här jag länner ut de sparade pengarna. Jag anser att dessa tre punkter ska göras en gång om året på alla hästar, kanske vartannat på en del. Vad jag förstår finns det ännu bara en enda hästtandläkare i Sverige som inte utbildat sig på en snabbkurs i USA eller på en ofullständig tandfördjupning i sverige. Detta kan dock vara gamla uppgifter. Men iaf är det bara honom jag tar ut änsålänge. Han är även ryggveterinär och vanlig veterinär i grunden så han kan göra alla dessa tre saker på en gång - ibland har man tur. :D Dessutom är han extremt duktig, väldigt bra med djuren, trevlig och förklarar gärna ingående hur han tänker och vad han gör, och som toppen på moset - billig som bara den. Han var här för några år sen och utförde årlig vaccinering+botulism, kände igenom ryggen utan att behöva åtgärda, kollade tänderna utan att behöva åtgärda, samt kollade hur 2 sadlar och 3 träns satt på hästen. Detta tog han 620 kr för. Året innan åtgärdade han många problem i hästens rygg, gav lugnande och tog ut 4 vargtänder samt kollade en sadel på hästen, detta ville han ha 1600:- för. I år tog vi ut en annan tandläkare som raspade lite och han tog samma pris för bara det. Rätt folk säger jag bara.

Hovslagare är vi extremt noga med också förstås. Vi skaffade en som tycker mycket om våran häst och därför ger oss bra pris och ibland tar litegrann gratis här och där när han själv tycker att han måste fila lite, och ändå är här för att sko andra hästar. :angel:

Egen utrustning köper jag knappt. :p Jag använder alltid jeans i stallet och har man ett par av bra kvalite, lite tjockare tyg, så håller de i evigheter. Dem jag har nu har jag nog haft i 3-4 år. Har ett par rediga hela chasps över som jag haft sen, hm, kanske 9-10 år tillbaka (köp kvalité säger jag bara!) så de skyddar ju en del. Skor tar jag det jag hittat hemma, kängor. Byter mellan olika vilket gör att de håller längre. Och jag köper bara rediga grejer. Tröjor och annat blir ibland CRW-grejer, me dom tycker jag är så fina att de ofta blir vardagströjor istället för stalltröjor. I stallet har jag en ordentlig jacka och använder tröjor och linnen som blivit gamla. Tjocktröjan är gaaaaamal den med. :angel:

I våra hästbudget räknar vi med att hästen kostar ca 2600:-/mån med ALLT förutom egna ridkläder. Dvs ca 1000:- utöver stallplats och grovfoder. Förra året stämde det väldigt bra, la kanske ut ett par tusen till under det året pga att hästen blev tvungen att medicineras och behadlas pga hudproblem.

Det blir alltså 2600x12= 31 200:- per år. Detta alltså med även ryggveterinär, tandläkare, nya täcken, omstoppning av sadeln, snösulor, flugmedel - ALLT inkluderat. Sen delar jag hästen med min syster så per person hamnar ju räkningen bara ca 15-16 000:-/år. :o Kan tillägga att vi har ett hästkonto där vi varje månad lägger in 1300:-/person och sen betalar vi allt utifrån det. Därför känns det ju ännu billigare efter som att vi nästan aldrig behöver använda egna pengar till någonting, alla pengar som vi behöver använda finns redan på kontot så vi behöver aldrig vänta med att ta ut ryggvet eller liknande, till löning.

Usch va det är dyrt att ha häst. :p

GLÖMDE:

Träckprov kostar per prov ungefär som en avmaskning, MEN man behöver bara ta prov 1 gång om året om hästen inte har parasiter. Det blir alltså billigare i längden. Däremot bör man använda träckprov före avmaskning ändå för hästens bästa och för att undvika att parasiterna blir resistenta mot medlen vi använder. Onödigt att trycka i djuren gifter om det inte behövs. Oftast håller sig hästen maskfri i 2-3 år efter avmaskning enligt min erfarenhet.

Jag tycker man får spara in på precis allt för att ha råd - inte bara på det som har med själva hästen att göra: bostad, bil, el, tel, mat, kläder, nöjen - you name it! Det är ju rätt tragiskt egentligen när man börjar tänka på det:crazy:

Men så är det ju det där med hästen::love::love::love:

...jo, så det är väl värt det trots allt!!!!:D

Sen ger jag mina aspbarkspellets vilket endel tycker är onödigt men eftersom jag har fått bra resultat av det så ger jag dem det och slipper avmaskningen.

Tyvärr måste jag säga att det där inte stämmer. En klasskompis till mig på hipp gjorde en studie ang. aspbarkens avmaskningseffekt och fann den vara obefintlig.

Googla och se om du kan hitta det, det skrevs på Wången, 2004.

Till tråden har jag nog inte så mkt att komma med annars. Älskar att köpa saker till pållarna :p
Men har billigt stall. 2500:-/månad för stall och mark, 5 hästar. Men sen tillkommer foder, hagstolp och liknande...
Mina två hästar kostar just nu ca 3000:-/ månad totalt. Men då är den ena högdräktig och äter massor!

KL

Räknade att mina 6 hästar kostar ca 8000,-/månad dvs drygt 1333 kr/häst. Rätt billigt egentligen (inkl mat,stall,foder,strö, avmaskning, hästtandläkare dock exl utrustning och veterinär men med sparande)

Vill veta mer om det? Dödar aspbarkpellets mask? Huh?

Det låter intressant.

/KT

Nja det är ju sånt här man egentligen inte får skriva:angel: men jag började ge aspbark eftersom min dåvarande häst åt på hagstolparna, hon slutade med det när hon fick aspbarkspellets, när jag sedan tog träckprov så var hon helt maskfri:banana:

Nu finns hon inte längre:cry: men jag har fortsatt ge de andra hästarna aspbarkspellets och de har varit nollade de med:banana:

I år trodde jag faktiskt att jag skulle få avmaska eftersom jag haft hemma så många olika hästar, bland annat en som jag verkligen trodde hade mask, men inte en maskspoling;) de har varit nollade ändå!

Jag tror att aspbarken inte dödar masken utan när hästen är avmaskad och man ger aspbark så tycker inte maskarna om miljön i tarmen, jag tror alltså inte att aspbarken själv kan få en häst parasit fri, utan då måste man ta till maskmedel.

Tyvärr måste jag säga att det där inte stämmer. En klasskompis till mig på hipp gjorde en studie ang. aspbarkens avmaskningseffekt och fann den vara obefintlig.

Googla och se om du kan hitta det, det skrevs på Wången, 2004.

Jo jag vet att det gjorts studier på det här, endel säger att det fungerar endel inte, men för min del spelar det ingen roll, jag vet att det fungerar på mina hästar.

Jag beställer pallar med det kraftfoder vi använder, dock kan jag inte själv använda upp allt för egna hästar. Det är flera som delar på dessa pallar, på så sätt får jag ner kostnaden för biten kraftfoder och dessutom gynnar det ju flera vilket jag är glad att jag kan hjälpa till med. Det blir billigare att köpa på det sättet, än att köpa enstaka fodersäckar i butik eller på annat ställe.

Vi är också nog med vilket grovfoder som ska väljas, att få ett bra grovfoder är grunden för en bra ekonomisk kalkyl ur hästhänseende. Att välja ett bra grovfoder spara många kronor för vilken hästägare som helst.

Vi gör alltid samlingsprov vid träckprov, även här kan man spara några kronor.

Det finns säkert mer, som jag inte kommer på nu.:D

Jag har skaffat moppe. Skulle skaffa ny mobiltfn och då råkade det vara så att en av dom större elkedjorna hade kampanj. Om man tecknade sig på 24 mån så fick man en EU-moppe på köpet och en liten förhöjd månadsavgift (150:-). Så nu åker jag moppe till stallet i stället för att åka min bensinslukande Volvo.. tjänar ca 60:-/gång! :banana:
Har fullskötsel så jag åker till stallet ca 4 ggr/vecka, så jag sparar ca 240:-/vecka, dom gångerna som jag ska åka och träna så måste jag ju ta Volvon, men det kanske är 2-3 ggr/månad.. Men 780:- sparar jag som minst i alla fall..

Senast ändrad:

Jag står lite längre bort samåker och får på så ner kostnaden.
Jag tävlar inte så ofta och där är en enorm sparbit=)
Kommer åka EL-moped till å från stallet sommartid där sparar man in en massa:idea:
När jag tränar tränar jag för billiga tränare som är duktiga men kanske inte är utbildade bara.
Kostar 150 per lektion ist för 350-450 som vissa utbildade tar.
Jag har medryttare oftast inte nu när ajg har unghäst men om 2 år kan jag tänka mig att ha en medryttare som får betala en slant för att få rida och utbilda sig på min häst!

Mina bästa tips till alla som vill vara ekonomiska är:

Köp begagnade kvalitetstillbehör istället för nytt i tveksam kvalitet. Täcken i nyskick kan man komma över billigt.

Köp det hästen behöver och som fungerar istället för impulsköp som blir liggande.

Låna av andra!

Undvik hästfoder typ müsli, pellets osv. och använd sädesslag och betfor istället.

Att ha häst är dyrt, ruskigt dyrt vilket de flesta av oss här inne är alltför medvetna om :crazy: Dock är jag övertygad om att många av oss har sätt att spara pengar.

Därför vill jag veta - vad har DU för knep för att se till att pengarna inte trillar iväg alltför mycket?

Egen gård, storbalsensilage, havre/kornkross direkt från bonden, skor själv. Inte en prylfreak alls, ändamålsenligt bara. Det är rätt så stora besparingar skulle jag tro.

Hälsning Maja

Jag har hästen uppstallad på ridskolan där allt ingår.
Kanonbra. Å detta betalar jag 2100 kr i månaden.

För att minska ner stallhyran kan jag jobba lite extra i stallet och då dras min lön på hyran.

Jag har en häst som går barfota så där sparar jag in en del kronor då det är bra mkt biligare att bara verka hovarna. Dessutom så behövs det inte göras lika ofta som om jag skulle sko pållen eftersom han sliter ner fossingarna på ett bra sätt. :)

Är inte mkt för att köpa nya prylar i tio och otid utan jag använder grejjorna jag har tills de går sönder.
Samma gäller ridkläder. Tar ofta avlagda kläder som jag haft i vanliga fall till stallet. Fast det gäller ju inte ridbyxor och ridstövlar ;)

Hej!

hade jag ett val skulle jag analysera höet så jag kunde ta brt allt onödigt kraftfoder som hästen med största sannolikhet inte behöver..

Men annars ger jag blanka f-n i att köpa saker vi egentligen inte behöver (typ femtioelva lindor och täcken och vitaminer och mineraler etc.) Typ så..

/ Lavinia, smål som fan för att ha råd med hutlösa vet.räkningar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 059
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 617
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 296
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 496
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar