Den Ekonomiska Hästägaren?

C

CeciliaW

Att ha häst är dyrt, ruskigt dyrt vilket de flesta av oss här inne är alltför medvetna om :crazy: Dock är jag övertygad om att många av oss har sätt att spara pengar.

Därför vill jag veta - vad har DU för knep för att se till att pengarna inte trillar iväg alltför mycket?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Den Ekonomiska Hästägaren?

Jag köper korn från bonde istället för hos lantmännen eftersom det blir billigare. Samköper dessutom så vi får mängdrabatt.

Sedan är jag inte så mycket för att matcha osv utan utrustningen ska vara funktionell bara. Jag behöver inte ha tex de svindyra märkes schabracket utan klarar mig utmärkt på H***s billiga voljockar.

Annars är det ganska svårt att hålla ner kostnaderna.

Får ensilage av pappa som jag säljer till dom andra i stallet :laugh: iof. inget som alla kan göra.
Köper 40kg betfor istället för små säckar som är mycket dyrare!
Jämför priser på ev. tillskott som vitlök och B-vitaminer, kan skilja mycket från olika tillverkare.
Köper många saker på rea! vintertäcken på sommaren och tvärt om.
Står i ett stall där vi hjälps åt med hästarna så blir stallhyran inte så hög.
Köper inte så mycket märkesgrejer även om man är sugen:p
Har tur som har en häst som klarar sig med skor fram så blir det billigare.
Passa på att samköra vet besök!

Jag försöker optimera fodret, dvs mycket av det billiga (grovfodret i mitt fall) och lite av det dyra om det går. Jag har en månadskostnad för tre hästar på ca 3000 kr inklusive strö, foder försäkring och hovslagare. Har hästarna hemma. Sommartid försöker jag släppa hästarna på bete så tidigt som möjligt för att dra ner kostnaderna ytterligare. Inget tillskottsfoder på sommaren så länge det finns bete(förutom mineralsten). Tar hästarna från betet ganska sent (brukar bli i september lite beroende på väder) så sparar jag lite till. Dyra saker har jag köpt begagnat (alltså sadel) Täcken ser jag till att de verkligen passar hästen. Mindre risk för att de ska gå sönder då. Bryr mig inte ett skvatt om vad det är för märke på lindor osv. bara de är av hygglig kvalité och fungerar bra. Har ett par lindor som är över tio år gamla och håller samma elastisitet fortfarande :) Dyrt är inte alltid bäst...

oj, svårt..

Det blir ju gärna så att pengarna drar iväg lite för mycket..
Det jag kan komma på som någon annan sagt är att vi samköper hösilage, havre och spån i stallet, vilket ofta innebär mängdrabatt (och att man slipper åka till affären och handla dyrt).

Egentligen ska man väl försöka klara sig på bara hö/hösilage och skippa all krafft, men då är det ju viktigt med att bra grundfoder. Oftast räcker det inte riktigt till. Så att satsa på ett riktigt bra hö är säkert vettigt.

Cykla till stallet är ju bra, sparar bensinpengar och man får dessutom motion!

Se till att ha en bra fösäkring kanske..

Har konstaterat att det är billigare att ha flera djur än enbart 1. MItt ensilage kostade 90 öre medan de i stallet som bara har en häst betalade upp till 3,50 för sitt. Jag köpte in stora balar med de andra köpte in Horshage. (nej de andra ville inte ha annat än sitt HH)

Köper in stora volymer av hö/halm på hösten så jag får det hemkört. Torven går vi ihop och köper in så vi får det fraktfritt. Köper storpack av Tokosel, mineraler, vitaminer och köper mulsi foder på pall.

Framför allt så har jag analys på mitt foder så jag kan räkna ut en bra f0derstatus utan extra dyrbart onödigt foder.

Har hästarna i samma försäkringsbolag och har låg livförsäkring men hög veterinärvård.

Jag köper bra och hållbara täcken (typ horseware Rambo) men köper dem begagnat istället för nya. Satsar överhuvudtaget mer på kvalitetsgrejer (gärna begagnat) istället för nya av sämre kvalité som lätt går sönder.
Jag har hästen på lösdrift och går ihop med andra ang. fodring så bensinkostnaden håller sig på ett minimum då jag oftast kan klara mig med ett stallbesök per dag. Gör foderanalys och räknar så att jag inte ger extrafoder i onödan.

Håller med om att ett av de bästa tipsen för vettig ekonomi OCH en välmående häst är att ge mycket stråfoder. Fri tillgång på hö är KANON!

Har flyttat nyligen till ett stall som ligger liiite närmre än förra. Har nu helinackkordering där allt ingår, in-utsläpp, 4 fodringar/dag, mockning, täckesbyte, foder och strö. + 2 ridbanor på gården! Detta betalar jag samma kostnad för som jag gjorde i förra stallet. Fast där betalade jag kallhyra + strö och foder. Inga ridbanor.

Så nu har jag dragit in på bensinkostnad, ridhusavgift. Sparar ca 1000kr på detta!

Jag köper i princip aldrig nya märkes saker utan köper begagnat.

Jag har min häst i ett kollektivstall, där uppstallningskostnaderna är låga. Ser till att vara med när det är dags för höét och halmen att tas in. Arbetsinsatsen betalar stråfodret ett par månader. Beroende på hur mycket jag hjälpt till.

Allt grundfoder samt strö samkörs i stallet.

Jag (vi har nog samma filosofi i stallet gällande det här) är noga med att foder och strö håller bra hygienisk kvalitet samt att jag fodrar utifrån vad analyser (och häst givetvis) har visat att jag behöver.

Vi brukar samköra vetrinär när det är dags för vacination och även hovslagare när det är dags för skoning.

Märkesprylar är inte nödvändigt, men jag köper hellre kvalitet än skräp. Är noga med att ha utrustning (framför allt sadlar) till min häst som passar. Benskydd, lindor, borstar, innetäcken osv handlar jag på billiga ställen. Men sånt som är dyrt och mer krävande saker, typ utetäcken köper jag kvalitetsmärken jag känner till, som jag vet är hållbart med bra passform. Det har visat sig att ett lite dyrare täcke betalar sig ändå i längden. Och som någon skrev... Handla vinterprylar på sommaren och sommar prylar på vintern... Passa på när det rear osv..

Jag ser till att köpa ett bra grovfoder så jag inte behöver ge så mycket kraftfoder. Det kraftfoder jag ger består av havre, betfor och mineraler. Mycket billigare än diverse musliblaningar eller fullfoder.

I alla inackordenings stall har jag arbetet av en del av stallhyran genom att tagit fodringar och in o utsläpp. Går att få ner kostnaden ganska mycket på det sättet. Om man har tiden till det förståss.

Annars kan man ju skaffa en betalande medryttare, inget jag har provat själv och vill inte göra det heller men allternativet finns ju.

Köper foder på avrop d v s jag räknar ut hur mycket jag kommer att göra av med under året och beställer allt på en gång till ett fastpris. Hämtar sedan efter hand tills det är slut. Foder som det inte kommer att gå så mycket av köper jag allt på en gång och får då mängdrabatt.

Utrustning köps nästan bara på rea och fyndlådor. Bara i undantagsfall köper jag något till fullpris. Då är det ofta något som jag är i akutbehov av och inte hinner vänta ut i fyndlådan.

Annat handlar jag i stor utsträckning direkt från grossisterna, som t ex sjukvårdsprodukter som bomull och lindor. Det blir ett helt annat pris.

Till sist är jag ganska rädd om sakerna så mina täcken brukar brukar hålla väldigt länge även träns och sadlar.

En analys på hösilaget var en AHA-upplevelse, då jag insåg att jag i alla år tidigare lagt pengar på onödiga kraftfoder och tillskott som inte ens behövdes. Så där sparade jag väldigt mycket pengar.

Sen så gäller det att prioitera vad man tycker är nödvändigast och viktigast.

Jag har slutat att köpa en massa småprylar i onödan som jag egentlgien inte behöver, har man redan 15 grimmor behöver man inte fem till osv.

Fast mitt hästliv är värt alla pengar jag lägger ut på det :love:

Jag "pensionerar" mina vanliga kläder och skor till stallskor (ingen vilsam pension dock... :p), köper sällan speciella kläder till stallet fröutom renodlade ridkläder som ridbyxor och ridskor.

Köper mycket begagnat.

Beräknar foderstaten noggrant så att jag vet att jag inte behöver lägga mer pengar än nödvändigt på foder.

Annars är mitt liv sådant att jag tyvärr måste ha hästen dyrt inackorderad för att öht kunna ha häst just nu, så det blir oftast att jag drar ner på inköp åt mig själv istället.

Jag har ju några fördelar men här kommer min familjs sätt att hålla priset nere:

• Hovslagaren har lärt mig att verka hästarna som inte behöver skos
  • Vi har egen mark att ta hö/hösilage ifrån som vi får hjälp av grannarna att bunta ihop
  • Drar ner livförsäkringen på hästarna så mycket vi vågar och satsar i princip bara på veterinärförsäkringen, samt hittar nya försäkringsbolag till de hästar som går att byta bolag till.
  • Köper havre av bönderna häromkring
  • Köper halm av bönderna att strö med.
  • Tar chanser till mängrabatt eller liknande om det handlar om en förbrukningsvara.

Det finns säkert mer saker men jag kommer inte på nåt nu.

Ser till att ha en rätt rejäl buffert (varierar dock självklart beroende på inköp) så att jag kan köpa saker när det är rea. Vet man att man behöver en ny sadel snart är det ju lika bra att köpa när den är på rea... innan den gamla rasar sönder och man måste köpa till fullpris ;)

Kvalitet är viktigt för mig, men dyrast är inte alltid bäst. Har "alltid" haft häst så har provat mig fram, är ingen märkesnörd som måste ha det dyraste och finaste - funkar billigare så är det ju superbra!

Har hästarna hemma och har inackorderingar, så köper STORA mängder av olika fodersorter på samma gång, vet kommer till flera på samma gång och hovis likaså. Åker tillsammans till tävlingar (snällt mot miljön också!) istället för att ha en transport för sig själv även om man bara har med sig en häst...

Jag fodrar bara med kraftfoder när det verkligen behövs. Hästen är ju en grovfoderomvandlare och det är mer ekonomiskt att ge ett bra hö/hösilage i större mängd än att ge litet stråfoder och behöva komplettera med kraftfoder och en massa tillskott.

Jag sköter om mina lädersaker vilket gör att de iregel håller i många år. Jag har tex en ponnysele som jag haft i 15 år ungefär och som köptes begagnad.

När det gäller staket kör vi med klyvda ekstolpar som vi köper på pall ( 50 st på en pall) det blir nästan halva priset mot att köpa dom styckevis. Slanor odlar vi själva i vår fd julgransodling..:D

Jag försöker samköra veternärens rutinbesök tex vaccinationer etc så att alla djur får samtidigt både grisar och hästar.

Jag försöker se till att alla djur har ett bra och naturligt liv vilket gör att de sällan blir sjuka. Det sparar också MASSOR av pengar.

Vissa saker är bra att leta begagnade. Tex så köpte vi senaste gödselskottkärran begagnad för 500:- en ny av samma sort kostar lite över 1000:- ( och den var nästan ny den vi köpte). Timons rockard är köpt begagnad tex och även hästarnas sadlar.

När det gäller sadlar så får man ju mycket högre kvalitet för samma pengar om man köper bättre begagnat. Men det gäller förstås att man vet fallgroparna och kan bedöma skicket.

Förbrukningsmaterial som inte har bäst före datum köper jag i storpack. Tex läderfett och ridbyxetvättmedel.

/KT

Tja..det är egentligen ruskigt svårt att vara hästmänniska och ekonomisk.

Jag försöker dra ner på shoppingen, alla dessa benlindor, schabrak och träns :crazy:

Sen har jag hittat en RIKTIGT bra hösilage och halmleverantör, med kanonvärden (som i stort sätt täcker hela hästens behov) som dessutom är hälften så billigt som där jag köpte förr!!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 058
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 617
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 296
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 496
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar