Sv: Den Ekonomiska Hästägaren?
Jag har min häst i ett kollektivstall, där uppstallningskostnaderna är låga. Ser till att vara med när det är dags för höét och halmen att tas in. Arbetsinsatsen betalar stråfodret ett par månader. Beroende på hur mycket jag hjälpt till.
Allt grundfoder samt strö samkörs i stallet.
Jag (vi har nog samma filosofi i stallet gällande det här) är noga med att foder och strö håller bra hygienisk kvalitet samt att jag fodrar utifrån vad analyser (och häst givetvis) har visat att jag behöver.
Vi brukar samköra vetrinär när det är dags för vacination och även hovslagare när det är dags för skoning.
Märkesprylar är inte nödvändigt, men jag köper hellre kvalitet än skräp. Är noga med att ha utrustning (framför allt sadlar) till min häst som passar. Benskydd, lindor, borstar, innetäcken osv handlar jag på billiga ställen. Men sånt som är dyrt och mer krävande saker, typ utetäcken köper jag kvalitetsmärken jag känner till, som jag vet är hållbart med bra passform. Det har visat sig att ett lite dyrare täcke betalar sig ändå i längden. Och som någon skrev... Handla vinterprylar på sommaren och sommar prylar på vintern... Passa på när det rear osv..