Den där svåra frågan?

anonymys22

Trådstartare
Hur tog ni upp frågan om barn? Frågan vill du ha barn? När vill du ha barn? Ska vi skaffa barn osv?

Speciellt riktar jag frågan till er som har varit ihop länge, länge nog för att denna fråga inte automatiskt ska komma upp vid en diskussion om framtiden eller diskussion om värderingar när ni just träffades.

Sv: Den där svåra frågan?

Vi hade varit tillsammans i 5-6 år och bott ihop större delen av tiden. Vi fick reda på att hans brorsa skulle bli pappa och då frågade jag när han tyckte det var dags för oss. Inte mer dramatiskt än så.

Från början ville han inte ha barn alls. Men jag ville så jag sa när vi hade en paus att skulle vi försöka igen skulle barn finnas på kartan. Då hade han haft tid att klura på det och bestämt sej att det nog skulle finnas plats för det i hans/vårt liv. Men bara en och jag ville ha två.
Sen när vårt förhållande va som bäst sa jag att det va dags. Året efter kom lilleman. Efter nåt år frågade han när vi skulle testa igen:D

Min sambo sade på första dejten att han ville ha barn i framtiden.
Jag ville vänta och eg inte ha några alls.
Efter 1,5 år drygt med jag oplanerat gravid när jag åt minipiller en period. Nu har jag spiral istället.

Vi var så unga när vi blev tillsammans (15, nästan 16, och 19 år) att vi inte pratade om barn när vi träffades. Jag har inget minne av att vi tog upp det som en svår eller het fråga utan vi har nog båda gjort uttalanden angående eventuell barnanskaffning under många års tid i vår relation. Vi har velat fram och tillbaka mellan att vilja ha barn och inte - jag har väl alltid varit mer för än han.

Nu väntar vi vårt första barn och jag kommer faktiskt inte ihåg hur vi bestämde att vi skulle försöka! :D Det var ju ett tämligen aktivt beslut eftersom jag plockade ut en spiral, men jag minns faktiskt inte när eller hur vi bestämde att jag skulle göra det...

Varför tycker du att det är en svår fråga?

Ju äldre man blir ju naturligare blir det och jag tänker att inte vilja ha barn är väl det man pratar om i första hand och inte det motsatta? Är ju norm att vilja ha barn nån gång iaf som kvinna förväntas man ju vilja ha det.

Vårt första barn är välplanerad och kom till efter två missfall. Första missfallet var "oplanerat" eller "händer det så händer det". Efter det hade vi bestämt oss för att vi ville aktivt försöka. Från första plusset till att första barnet föddes tog det ca två år.

Lillebror kom till av bara farten. :o Vi var överens om en tvåa, men inte när. Helt plötsligt var jag gravid igen. O_o

Vi har alltid varit tydliga med att vi vill ha barn. Sen när huset var fixat så var det bara barn kvar. ;) Sambon ville inte bli för gammal heller och eftersom han är nio år äldre än jag så blev det när det blev. :)

Varför tycker du att det är en svår fråga?

Vi blev ihop när vi var unga och pratade bara lite löst om det men han ville det då i alla fall (långt fram i tiden). De senaste åren har varit svåra för oss båda av olika skäl och förhållandet har lidit av det och egentligen är tiden timingen dålig. Jag har velat ha barn i några år men väntat med att ta upp frågan för att grej efter grej dyker upp som gör det mindre lämpligt. Just nu är jag av olika medicinska skäl oroad att om jag väntar kommer det inte att bli av.

jag har sagt att jag aldrig vill ha barn. Min sambo o jag har varit tillsammans i 12 år och jag har sagt det i alla år också. Vet inte riktigt vad som hände, tror det blev ett väldigt spontant beslut. Och nu är jag gravid och JO, jag jobbar på det med att ändra åsikt från att inte vilja ha till att vilja ha. Sambon har alltid velat ha så jag känner mig nästan lite egoistisk av att säga nej tror jag. Han har lovat att ställa upp och passa barnet mycket, vilket är ett måste från min sida. Jag tror mest att jag varit anti då stallet och hästarna är oerhört viktigt för mig och jag vill kunna ha den tiden även sen och inte bli en av dom där som "gör uppehåll för barnet tar all tid". Nu, ju mer tiden går, så vill jag såklart inget ska hända och att man får ett friskt barn.

Senast ändrad:

Han har lovat att ställa upp och passa barnet mycket

Vilken snäll sambo du har! Vems är barnet om inte sambons? :)

För oss (varit tillsammans 2,5 år) så har det väl aldrig direkt känts som ett svårt ämne, men när vi har letat hus blev väl frågan extra på tapeten (typ "hur många rum skulle vi vilja ha?") och nu när vi håller på att renovera vårt nyköpta hus så inser jag att vi ganska outtalat bestämt oss för att skaffa barn, dock inte än på ett tag. :p

Sen har det väl även kommit upp väldigt naturligt vid tex försenad mens, när jag varit skitnojjig över att vara gravid. Då får man ju verklige klart för sig vart man står i frågan.

Hur tog ni upp frågan om barn? Frågan vill du ha barn? När vill du ha barn? Ska vi skaffa barn osv?
.

När vi träffades var han blixtsnabb med att fråga om jag ville ha, han själv ville.

Jag svarade "kanske en men det beror helt på partnern i fråga", fair enough var hans svar på det.

Sedan beslöt jag mig för att "kanske" = "nej".
För att göra den långa historien kort har han ändrat sig i barnfrågan och tycker vi har det bra bara vi två.

Jag frågade tämligen omgående, men inte i anknytning till nån allmän diskussion, utan helt enkelt vill du ha barn? Ja, sa mannen, och sen visste jag det. Sen tog det tre-fyra år innan vi tyckte det var läge, men då visste vi att vi ville ha barn båda två.

Jag ville veta på en gång, eftersom jag visste att jag ville ha barn, och då ville jag inte upptäcka efter några år att maken inte ville.

Vi har diskuterat barn flera gånger i förhållandet, mest för att kolla av att vi fortfarande tänkte samma, ibland har vi båda tyckt nej aldrig och ibland tycker den ena nu och den andra sen och fram och tillbaka. För drygt 2 år sedan tyckte vi båda nu och lille sonen sover säkert snällt nån timme till innan natt-cirkusen drar igång.

Förstår att det känns nervöst om ni haft det skakigt en tid, men det kanske också gör det viktigt att ni pratar, och lyssnar, om ert förhållande och barn kan ju lite grand starta en sån konversation.

"Har du funderat på barn?" är väl en öppning så god som någon.

Nu vet jag ju inte vad som gör det mindre lämpligt och dålig tajmning i ert fall, men floskeln att det aldrig är lämpligt stämmer nog faktiskt ganska så bra. :) För oss är det olämpligt pga flera orsaker, bland annat att vi fortfarande inte bor ihop (tre månader kvar till BF), barnet kommer att komma mitt i min näst sista termin på universitetet, vi har ett halvrenoverat hus utan centraluppvärmning med värmekälla bara i sovrum och vardagsrum, med mera med mera. Men det får gå ändå på något sätt.

Ni har ju tydligen pratat om det tidigare och om det nu finns medicinska incitament till att ni bör försöka inom en snar framtid kan det väl vara läge att utgå från det? "Jag vet att tajmningen är dålig just nu, men i och med min sjukdomsbild så börjar det ju bli hög tid att fundera på barnfrågan. Hur ställer du dig till det?", typ.

Vi hade varit tillsammans i drygt 10 år, och en dag sa jag: du, mina p piller är slut... Ska jag strunta i att skaffa nya?
Han svarade: ok!
2 mån senare vart jag gravid! :)

Vi hade väl snuddat ämnet tidigare men ingen av oss kände oss redo.
Nu har vi dock bestämt att det ej blir fler, vi trivs med vår lilla familj! :-D

Vi har bara varit ihop i 3 år, jag och sambon, men redan från början (innan vi träffades IRL, vi möttes via nätdejting) så var han bestämd med att han vill ha barn i framtiden. Jag kände då att, ja jo, det kunde jag nog också tänka mig. Och när vi hade varit ihop i ett år började vi prata mer om det. Plugg och sjukdomar har gjort att det inte är dags än, men om nåt år så ska det påbörjas :d

Haha. det lät fel. Mena inte så.
Jag menar att jag kan fortsätta som förut dva åka o tävla o kanske va borta ofta och länge och även på vardagarna känna att jag inte måste ha bråttom hem. Lite det får ta den tid det tar.

Eftersom jag var ganska säker på att jag någon gång ville ha barn frågade jag ganska snabbt efter att vi träffats hur han såg på det. Han var klart positiv :)

Drygt ett år efter att vi träffats blev jag oplanerat gravid och nu har vi vår lilla Ellie :) Vi hade nog tänkt vänta lite längre med barn men nu är vi jätteglada att det blev som det blev :)

Nu har jag o min kille inte varit ihop så länge, och det är just nu inte ens i närheten av lämpligt med barn.
Men vi har flera gånger pratat om det. Redan när vi var i dejting-stadiet så sa jag till honom att han inte borde satsa på mig om han inte ville ha en familj i framtiden med barn. Han blev nog snarare sporrad än avskräckt över att jag hade så långtgående framtidsplaner för oss.

När det väl är dags (när vi läst klart i skolan o har jobb) så lär vi nog börja tillverkningen ganska omgående då han är 12 år äldre än mig, så dumt att vänta.
blir inget problem för mig att ta upp det med honom då, snack om barn är inget "knepigt" ämne för oss. Vi pratar dessutom regelbundet med varandra att det ju trpts preventivmedel kan hända, och då ärvi överens om att vi ska lösa det oxå, trots att det kan vara olägligt.

Liknande trådar

Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 283
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 950
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 349
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 826
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar