Den danska hundlagen ...

Sv: Den danska hundlagen ...

KL Hade ett fall nyligen där en hund stuckit in nosen in i hundgården till en främmande hund (blev ganska fult). Tycker de okunniga hundhatarna här att det vore skäl till avlivning?
PL

Absolut.. ( ironi)... Hunden får ju inte försvara sig i sitt "hem". det är vad en del påstått i tråden, oavsett om hunden försvarar eller är normal i sitt beteende mot "inkräktare". Det är tydligen mer acceptabelt att ha sin hund lös så den får göra skador, än att ha sin egna hund lös på egna tomten.

Det märkliga är att flera av de som skriver i tråden ett flertal gånger poängterat för andra att koppel gäller om man inte har kontroll. ÄNDÅ är det inte den som har sin hund lös och stör på en tomt som har gjort fel i denna tråd? Dubbelmoral och vända kappan efter vinden? Japp, helt lätt är det så i tråden, då INGEN vill förklara hur de tänker och menar mer än att hundägaren till Cato har brustit i sitt ägarskap.

Och enligt dig. Har hunden gjort fel som är på hemmaplan och försvarat sin egendom, eller inbrottstjuven som ska gå in och stjäla? Är det bara svart och vitt?
ja jag tycker det är fel om en hund försvara hemmet mot en menniska oavsett om det handlar om inbrott eller ambulans personal om man har en ras avlad för att vakta egendom har man oxå ett större ansvar som ägare

Undrar fortfarande över förra frågan. Vad har JAG brist som hundägare om min hund blir attakerad av annan hund om min hund försvarar sig?

.....................

KL

Nyss fanns ett intresse att berätta både erfarenheter och tycken om det inträffade. Var är ni nu, och hur motiverar ni frågorna som ställs i tråden, då en del inte vill svara?

Att gå från intresserad till tysthet? Har ni kommit fram till att andra svar är rätta, än de ni utgett från början utan att vilja delge, eller har ni tänkt efter lite?

Det är ganska tyst nu med tanke på innan....

.....................

Så ditt svar är att att om rasen i sig ( vakthund) försvarar dig, så är det fel?

Hunden kan inte göra skillnad det HOPPAS jag du vet om du är hundägare, annars bör du lära dig ett och annat?

Du tycker alltså det ok att någon gör inbrott hos dig, bara du har en snäll hund ( eller ingen alls) som försvarar din egendom? Skriv din adress, säg när du inte är hemma, så kan vi ordna ett inbrott. Ja, dumt skrivet, precis lika dumt som att hunden ( familjemedlemmen) inte får försvara hemmet i samma situation.

(inlägget försvann)

Jag brast i att skydda min hund, ja jag har kastat mej över fram rusande hundar som sista åtgärd för att skydda mina hundar.

Återigen, om det hade inträffat i en trädgård. Du brast, en annan hund avlivas för din bristande tillsyn av din av dina hundar?

Väntar återigen på svar på min fråga till dig...

Du skrev ju att det var fel att en hund försvarar mot inbrott?. Jomen,tror inte de flesta människor hålle med...

Så ditt svar är att att om rasen i sig ( vakthund) försvarar dig, så är det fel?

Hunden kan inte göra skillnad det HOPPAS jag du vet om du är hundägare, annars bör du lära dig ett och annat?

Du tycker alltså det ok att någon gör inbrott hos dig, bara du har en snäll hund ( eller ingen alls) som försvarar din egendom? Skriv din adress, säg när du inte är hemma, så kan vi ordna ett inbrott. Ja, dumt skrivet, precis lika dumt som att hunden ( familjemedlemmen) inte får försvara hemmet i samma situation.

Hundar oberoende ras får inte enligt svensk lag inte skydda hemmet genom att bita, vad jag tycker är en helt annan sak.

Hundar oberoende ras får inte enligt svensk lag inte skydda hemmet genom att bita, vad jag tycker är en helt annan sak.

Vad DU tycker och en lag är helt skilda saker. Jag undrar vad du tycker, inte vad som är " rätt"" enligt lag. Vågar du stå för det och ge ditt svar på frågorna jag gav dig ?

Att ge ett svar utifrån lagen är ett "säkert" svar som alltid är rätt. Jag frågar om din åsikt, och vill ha svar på de frågor jag ställde till dig hur du resonerar angående det? Att "gömma" sig bakom en lag kan alla göra, men då bör man inte heller ifrågasätta andras tänkande utan att ha ett svar på deras frågor.

Har inte haft några åsikter om vilket straff som jag tycker skall få hårdaste på följd.

Jag frågade dig, vad är ditt svar var? Går du på lagen, eller kan du tänka själv?

Vad är ditt svar på min fråga?

Att svara: Jag har inte tänkt så långt, då kanske du inte ens bör svara och motsätta dig det som skrivs? Kanske borde du tänka efter, före dina uttalande, om du inget har att säga om det som skrivs?

Senast ändrad:

Absolut kan jag det.
Skillnaden är att du insinuerar.....gör någon annan det, tex macaronitanten....nitar du dit dom och kallar det för påståenden. Står skillnad att hävda att någon påstår något och ana att de insinuerar något.

Men nu är vi så OT som det bara går här.
Jag lämnar tråden för den handlar inte alls om ämnet längre så jag finner den inte längre intressant. Som sagt...nu verkar det vara mer intressant att trycka dit och kritisera varandras inlägg och ordval än att ämnet i sig är intressant.

KL

Trist TS.....Ämnet var intressant. Synd att det snabbt försvann :crazy:

Var insinuerar jag något över huvudtaget? Annars beskriver du macaronitanten väldigt väl förutom att hon inte insinuerar utan mest bara tilldelar mig åsikter helt vilt mest hela tiden. Debatten med henne handlar mest om att påpeka att jag visst inte skrivit så.

Har inte haft några åsikter om vilket straff som jag tycker skall få hårdaste på följd.

Inte om straff. Jag frågade om inbrottstjuven har mer rätt till att stjäla i ditt hem, än vad din (vakt) hund har rätt att försvara dig och din egendom i samma fall från oinbjudna gäster?

Har du stake nog att förklara dig och säga din åsikt i saken?

Jag har fortfarande ställt frågor till dig som du valt att inte besvara, Varför? Står du för dig själv, eller måste du hålla med folk och få stöd för det? Jag frågar efter DIN åsikt, varken andras eller lagens..

Återigen, om det hade inträffat i en trädgård. Du brast, en annan hund avlivas för din bristande tillsyn av din av dina hundar?

om jag har mina hundar lösa på gräsmattan håller jag tillräcklig uppsikt över mina hundar så jag kan kalla in dom innan annan hund hinner fram hur mycket frihet beror på hur lågt jag kommit i lydnaden

Väntar återigen på svar på min fråga till dig...

Vilken fråga tycker du du inte fått svar på.
Skall natta djuren nu så du får vänta med svar tills i morgon.

Var insinuerar jag något över huvudtaget? Annars beskriver du macaronitanten väldigt väl förutom att hon inte insinuerar utan mest bara tilldelar mig åsikter helt vilt mest hela tiden. Debatten med henne handlar mest om att påpeka att jag visst inte skrivit så.

Och eftersom det handlar om mig... Jag har frågat för att förstå dina svar, DU ger påståenden som jag inte skrivet och tolkar och påstår som du vill. Hallå, ge lite sanning i det hela så det blir en klar bild istället.

Vilken fråga tycker du du inte fått svar på.
Skall natta djuren nu så du får vänta med svar tills i morgon.

Att du tycker det är fel att en hund försvarar sin egendom ( du skrev att det var fel),

Jag undrade hur DU tänkte, då du svarar att lagen gäller. Ja, men hur tänker du?

Hur tänker du angående den avlivade hunden, har den gjort rätt eller fel? Är det den eller lösspringande hunden som kommit in på tomten, eller hunden som bor där som har rätt att försvara sig? Är det hundägaren som har sin hund på tomten som gör fel, eller är det den som har sina hundar lösa och springer in på andras tomter som bär ansvaret? Jag frågar efter din åsikt, inte lagens. Om din åsikt är samma som lagen, som avlivar en hund som försvarar sitt hem, undrar jag hur du tänker och varför.

Undrar också, som jag skrev, om hur du tänker angående försvar om inbrott..

Senast ändrad:

Lobelia ...att du orkar :D
jag brukar lämna trådar när det blir såhär så folk får lugna ner sig lite ;)

Men jag förstår precis hur du menar ...man behöver inte vara nån Einstein direkt för att förstå...om man vill förstås :p

Hehe, det är rätt roande, man får ta på sig skyddsutrustning om man ska våga röra om i den här gröten. Tänka sig att det ska vara så kontorversiellt att folk måste ta ansvar för sin hund både vad den gör och att skydda den. Det är väl mest det jag vill ha sagt. Nej nu lämnar jag vargflocken åt sitt öde.

Kram på dig.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 856
Senast: mars
·
Övr. Hund Om en hund har blivit anmäld till länsstyrelsen pga att den har bitit några gånger. Vad gäller då? Vilka rättigheter har ägaren och...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
21 265
Senast: Jadzia
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 498
Senast: Sel
·
Övr. Hund Mor o far fick ta bort sin cavalier i november pga ngn form av hastig blodcancer. Sorgen var stor och sökandet på olika säljsidor pågick...
2
Svar
24
· Visningar
2 963

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka