Den danska hundlagen ...

Sv: Den danska hundlagen ...

Jag har rätt att sätta upp de stängsel som jag behöver för att hålla mina djur inne i hagen.
Jag har t.o.m. skyldighet att göra det enligt lagen om ägofred.
Detta gäller även om ingen sedan kan komma in i hagen för att t.ex. plocka svamp.

.
Men det finns numera regler om hur starka aggregat man får ha!!
PL

KL

Tråden bygger ju på bristen på hänsyn och utredande i den Danska lagen. Lagen bygger enbart på svart-vita händelser och det finns inga gråzoner där man väger in hundars naturliga beteende. Det här är ingen lag som fattats av hundexperter utan av politiker och okunskapen lyser starkt igenom. Hunden är vårt äldsta husdjur. Den är vårat vanligaste husdjur. Den fyller en stor funktion både i vårst familjeliv men också i vårat samhälle. Vore de så livsfarliga mördarmaskiner som en del utmålat dom till så hade säker hästar eller något annat djur varit mer poppis. Ingen förnekar att hundägare inte ska ha ansvar. Ingen förnekar att det finns farliga hundar. Ingen säger att det alltid är okej för en hund att bita. Men det måste finnas rimliga situationer, gränser och regler kring ämnet hund. De flesta hundägare tar sitt ansvar. Man måste inte kunna något om hundar för att vistas ute i ett samhälle där hundar finns. Det räcker med sunt förnuft. Men ska man gå in och börja diskutera hundars beteenden tycker iaf jag att man bör veta vad man pratar om. Vill man diskutera hundpsykologi och hundars beteenden så får man vara lite ödmjuk för bristen i sin kunskap.
Jämförelserna och nivån blir annars lika fånig som när icke hästfolk tycker att det är "djurplågeri att rida på en häst och tvinga den hoppa".
Vet jägare som på fullaste allvar tycker att hästar ska inte vara i skogen alls, ever.... det finns ridbanor för sådant och bla, bla. Tråkig syn och väldigt okunnigt.
Bristen på hundkunskap har gjort att vissa lyft den här tråden rätt långt bort ifrån trådens ursprung och börjat diskutera totalt ovidkommande sidospår. Tillslut diskuteras det för diskuterandets skull......

Bra skrivit:)

Och det ska du inte behöva heller. Folk och fä har inte på din tomt att göra oavsett. Det finns en lag om det;)

Har man en mindre hund så kan det vara klokt att på något vis stängsla för omvärden- om man nödvändigtvis ska ha den ute utan uppsikt- vad hjälper det med en lag om hunden blir ihjälbiten?

Nej, jag tycker att om en lös hund attackerar min kopplade hund, så har den rätt att försvara sig med bett tillbaka. Det var ett exempel och undrar var jag som hundägare brister där?

Japp jag skulle känna att jag brist stort som hundägare gentemot min hund.

Om samma regler skulle börja gälla i sverige så skulle en få munkorg om jag skulle misslyckats med att skydda den för att slippa avliva hunden.

Var står det att tomten var inhägnad?

Läste artikeln och du har rätt, det står inget om det i artikeln. Oavsett vilket, anser jag ändå att det är den andre hundägaren, den som har sina hundar lösa utan tillsyn, som brustit, inte den avlivade hunden som var på sin egna tomt och försvarde sin ägodel i munnen.

Har man en mindre hund så kan det vara klokt att på något vis stängsla för omvärden- om man nödvändigtvis ska ha den ute utan uppsikt- vad hjälper det med en lag om hunden blir ihjälbiten?

Fast denne hund ( Cato) var inte liten och inte heller gjorde han mer än att försvara sitt hem när okända hundar som inte har där att göra, försöker ta hans egendom i munnen på honom. Det är nog ganska ovanligt att större hundar blir så illa bitna att de avlider av en mindre hunds bett. Cato fick ta till döden för att en annan hundägare briste i tillsynen. För att återgå till tråden. Tycker ni det är rätt att Cato avlivades för att en annan hund är lös och springer in på gården ( stängslad eller ej)? För mig har till viss del Catos ägare gjort ett LITET fel genom att inte ha tillräcklig uppsikt på SIN tomt, som ingen ska beträda enligt lag. Den andre hundägaren brister betydligt mer genom att ha sina hundar lösa och springa "som de vill" utan kontroll. Ser ni verkligen inte hur snett incidenten tar?

Senast ändrad:

Absolut inte, men vem blir straffad om man BARA ska gå på lagen och inte ta hänsyn till omständigheterna att se det från olika håll?

Då blir båda straffade hen som begått inbrott blir straffad för just inbrott och hundägaren få stå för dom skador hunden har gjort på hen som begått inbrottet.

Då blir båda straffade hen som begått inbrott blir straffad för just inbrott och hundägaren få stå för dom skador hunden har gjort på hen som begått inbrottet.

Och enligt dig. Har hunden gjort fel som är på hemmaplan och försvarat sin egendom, eller inbrottstjuven som ska gå in och stjäla? Är det bara svart och vitt?

Undrar fortfarande över förra frågan. Vad har JAG brist som hundägare om min hund blir attakerad av annan hund om min hund försvarar sig?

En fråga. Vem av de båda ( hunden som försvarar sitt hem) eller tjuven ( som ska begå ett brott) bör straffas hårdast enligt dig?

Det var någon läkare som uttalade sig om det och jag hittar det inte nu.
Däremot så hittar jag att de dödsfall som det gällde har inträffat.
I denna skrift.
http://www.elsakerhetsverket.se/Glo...ringsuppdrag/Rovdjursavvisande elstängsel.pdf

Skall leta vidare.
Det var i debatten angående att man skulle sänka energin i nya aggregat av säkerhetsorsaker.
Det har hänt, ja. Men ditt inlägg var helt åt helvete.
Gå tillbaka o titta på vad du skrev.
PL

KL Hade ett fall nyligen där en hund stuckit in nosen in i hundgården till en främmande hund (blev ganska fult). Tycker de okunniga hundhatarna här att det vore skäl till avlivning?
PL

Danska hundar och hundägare? Var det inte det tråden handlade om i början?

Det var absolut var tråden handlade om, det håller jag med om. Att tråden har fått "ben" och sprungit från det ena och andra hållet i ämnet är ren fakta nu ( som en ganska vanlig tråd på buke).

Jag vill ändå ( av intresse av just hundar) veta hur folk tänker även i Sverige, därav frågor om lagstiftning, hur folk resonerar om lagar, intrång och annat som berör ämnet. De flesta på buke bor i Sverige, så om man ska se det ur det perspektivet, så spelar det inte så stor roll var man bor, utan hur man håller sin hund och hur man resonerar kring lagar och har kunskap om det.

Det har spytts galla på en del användare utan en endaste motivering om vad hundägaren gör för fel. Jag söker svar och kunskap i ämnet.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 856
Senast: mars
·
Övr. Hund Om en hund har blivit anmäld till länsstyrelsen pga att den har bitit några gånger. Vad gäller då? Vilka rättigheter har ägaren och...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
21 265
Senast: Jadzia
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 498
Senast: Sel
·
Övr. Hund Mor o far fick ta bort sin cavalier i november pga ngn form av hastig blodcancer. Sorgen var stor och sökandet på olika säljsidor pågick...
2
Svar
24
· Visningar
2 964

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka