Den danska hundlagen ...

Sv: Den danska hundlagen ...

Jag har svarat flera gånger, du har vissa problem med selektivitet när du läser tydligen. Eller har du redan glömt vad vi diskuterat.

Intressant. Eftersom jag inte orkar läsa igenom alla inlägg en gång till så är jag nyfiken på ditt svar. Det är ju fler som undrar samma fråga, så ta det igen eftersom vi andra tydligen missat ditt svar på detta. Frågan var alltså:

När tycker du att en hund har rätt att försvara sig?

makarontanten skrev:
Jodå, det finns skolor som kommer undan, där barn mobbats och tagit sitt liv.

Barn ramlar och slår sig= skadas. Tror det händer dagligen på våra skolor i landet faktiskt. Det är farligt att leva.
Lobelia skrev:
Så du menar att skolan gått ut och sagt att det är acceptabelt att barn mobbas där? Och till den grad att de tar livet av sig?

Menar du på fullt allvar att en skola sagt att det är acceptabelt:eek: att man måste acceptera ett visst svinn?
makarontanten skrev:
Att de gått ut och sagt att det är acceptabelt skrev jag inte. Jag skrev att barn som mobbats och därefter tagit sitt liv kommer ibland undan med det, alltså utan åtgärder. Att komma undan med, innebär i detta fallet att jag menade, att skolan inte skyddat barnen tillräckligt i sin verksamhet, men verksamheten fortsätter som om ingenting har hänt.
Lobelia skrev:
Detta är ett exempel på en ful härskar teknik. Du påstår att jag skrivit något och sedan rättar du mig, att jag inte alls påstått det framgår tydligt av inlägget du citerar.
Ful härskarteknik var det ja ..? O_o

Nej tack? Inte en chans att jag utsätter min hund för att hamna i ett läge där den inte kan försvara sig. Kommer det fram främmande (och otrevliga) hundar så får de hjälp att komma på andra tankar... Här kommer ju också frågan om vållande in, särskilt om den bitande hunden är kopplad.

Mina hundar skall inte behöva försvara sig i dom lägena det gör jag oberoende munkorg eller ej.

Ja jag har gjort det ett antal gånger och behöver troligen göra om det.

Barn som barn, barn dödar andra barn och i ena fallet var det en femåring. Jag har aldrig skrivit småbarn. Jag orkar inte leta efter allt svammel, men jag har för mig att även Lobelia skriver barn och inte småbarn. Räknas bara de som är i förskoleålder som barn i dina ögon?
Så inte ung ska stå till svars för vad jag skriver? Vilken ålder på barn jag åsyftar beror på sammanhanget, men i den här delen av diskussionen har jag inte ens deltagit. Du är givetvis välkommen att fråga mig vad jag syftar på för ålder i sammanhanget.

Om jag vill leta svamp i din hage så har jag rätt att leta svamp i din hage. Du är skyldig att hålla dina hästar inhägnade, men du får inte hindra mig från att plocka svamp eller bär i din hage. Friluftslivet går före ditt intresse att hindra mig från att röra mig fritt. Det handlar inte om att det ev finns andra badplatser som kan göra det tänkbart, det handlar om att jag har rätt att leta svamp och bär i din hage och då har rätt att beträda hagarna.

Du har fel här, friluftslivet går inte alls före. Markägaren får använda marken till vad den vill, givetvis inom lagens råmärke, först därefter kommer rätten att passera hagar, om det är förenligt med friluftslivets behov så har man rätt att passera om man inte stör. Friluftsfolket har ingen som helst rätt att kräva att det inte går ilskna tjurar i hagen, eller för den delen en livlig unghästflock som leker för människor livsfarliga lekar. Det är på egen risk man passerar. Om man få stanna och plocka svamp och bär är en bedömningsfråga - om man kan göra det utan att störa, men i de flesta hagar så är bären uppätna och svampen fåtalig.

Ful härskarteknik var det ja ..? O_o

På vilket vis? Kan du möjligen förklara? Ja förutom att du kopierar in ett inlägg som inte hör hemma i diskussionen då?

Jag vill påstå att macaronitanten inte har koll och därför föll på eget grepp när hon påstod att skolor accepterar mobbing. Ja det är en debatteknik att låta folk falla på eget grepp men så mycket härskar teknik är det inte.

Mina hundar skall inte behöva försvara sig i dom lägena det gör jag oberoende munkorg eller ej.

Ja jag har gjort det ett antal gånger och behöver troligen göra om det.

En eloge till dig som ansvarsfull hundägare, samma tänk som jag har med min häst (eller alla jag ansvarar för, djur som barn). När jag är med ska hon känna sig trygg och inte behöva försvara sig eller mig för den delen. Det gäller ju mest i hagen om någon kompis tycker att de ska bestämma.

Lite skillnad är det om en hund tjänstgör som skyddshund eller om man blir nedslagen, då är det försvarligt att hunden försvarar matte/husse.

På vilket vis? Kan du möjligen förklara? Ja förutom att du kopierar in ett inlägg som inte hör hemma i diskussionen då?

Jag vill påstå att macaronitanten inte har koll och därför föll på eget grepp när hon påstod att skolor accepterar mobbing. Ja det är en debatteknik att låta folk falla på eget grepp men så mycket härskar teknik är det inte.

Va?? Ursäkta?? Inte för att detta heller hör hemma i tråden, men menar du att jag påstod att skolor accepterar mobbing? Nu får du sluta hitta på vad jag skriver. Jag skrev att de undkom att stå till svars för det. Det finns nog hur många artiklar och undersökningar som helst bara på nätet om hur barn dagligen mobbas och skolan inte gör något åt det. Vill du att jag ska ta fram det åt dig?

Jag har aldrig skrivit något om att bryta stängsel, jag har skrivit att du har ingen rätt att hindra folk från att beträda dina hagar, plocka bär och svamp eller att rasta en hel dag där om de vill.

Jag har rätt att sätta upp de stängsel som jag behöver för att hålla mina djur inne i hagen.
Jag har t.o.m. skyldighet att göra det enligt lagen om ägofred.
Detta gäller även om ingen sedan kan komma in i hagen för att t.ex. plocka svamp.

Om det anses viktigt för friluftslivet så kan Länsstyrelsen besluta att jag måste öppna kanske en ingång i hagen.
Men det är BARA om marken anses särskilt viktig för friluftslivet.
Inte bara för att där finns svamp.
Enskilda personer kan inte processa om stängselgenombrott.
Anmälan tas bara till åtgärd om markerna som det gäller är viktiga för friluftslivet i allmänhet.
Första frågan som en anmälare får är "Går det att ta sig förbi".
Och ja, det gör det.

Läs länkarna som jag lade in.
Du är fel ute.

Fan så många faktafel det är i denna tråden, rent ut sagt.

En eloge till dig som ansvarsfull hundägare, samma tänk som jag har med min häst (eller alla jag ansvarar för, djur som barn). När jag är med ska hon känna sig trygg och inte behöva försvara sig eller mig för den delen. Det gäller ju mest i hagen om någon kompis tycker att de ska bestämma.

Lite skillnad är det om en hund tjänstgör som skyddshund eller om man blir nedslagen, då är det försvarligt att hunden försvarar matte/husse.

Tycker du att det är enda gången hunden får försvara sig? Alltså om ägaren blir nedslagen, eller om den är i tjänstgöring? Var det svaret på min fråga, så jag uppfattar korrekt?

Jag vill påstå att macaronitanten inte har koll och därför föll på eget grepp när hon påstod att skolor accepterar mobbing.

Men hur farao kunde du tolka Macaronitantens inlägg så tokigt???
Ingenstans påstår hon något sådant. :banghead:

Ja, jösses:D.. Här blir man anklagad för både det ena och det andra, men det brukar bli så när argumenten tar slut och man inte har så mycket att säga egentligen.

I hela denna tråden har man fått "ägaransvar gäller" och "hundägaren är skyldig" som svar på det mesta. Inga nyanser, bara svart och vitt. Inte en tanke på hundens beteende som sällskapsdjur, inte en tanke om hurvida en situation uppstår och om hunden reagerar normalt eller inte, inte vad man kan göra för att hjälpas åt för att undvika det i framtiden. Inte heller en tanke på en gnutta empati för att hunden eller hundägaren ska ha ett bra liv tillsammans i vårt samhälle. DET tycker jag säger ganska mycket om att man bara vill ha "rätt" för att lagen säger så, men man kan inte se något ur ett annat perspektiv på hur slumpen ibland tar vid eller att människor brister så djuret beter sig på ett visst sätt, eller att värna om andra människor ( där deras hobby ingår) i samhället. Tråkig attityd helt enkelt.

Tycker du att det är enda gången hunden får försvara sig? Alltså om ägaren blir nedslagen, eller om den är i tjänstgöring? Var det svaret på min fråga, så jag uppfattar korrekt?

Du måste väl hålla med om att man har brustit i sitt ansvar som hundägare om hunden känner sig tvungen att försvara sig med att bita. Finns ju sjukt folk lite varstans.

När det gäller sig själv som ägare tycker jag det är upp till sig själv vad man tycker gränsen för att bli biten ligger.

Va?? Ursäkta?? Inte för att detta heller hör hemma i tråden, men menar du att jag påstod att skolor accepterar mobbing? Nu får du sluta hitta på vad jag skriver. Jag skrev att de undkom att stå till svars för det. Det finns nog hur många artiklar och undersökningar som helst bara på nätet om hur barn dagligen mobbas och skolan inte gör något åt det. Vill du att jag ska ta fram det åt dig?

Nej jag tror inte ett dyft på att du anser att man ska acceptera mobbing, men genom att du var så aggresivt inne på att få rätt att du inte riktigt höll reda på vad sa så målade du in dig i det där hörnet du vet, det som du hela tiden tror dig ha lurat in mig i men där du misslyckats gång på gång.

Så här har diskussionen löpt, alla inlägg inkluderade. Du ifrågasätter att det inte är acceptabelt att olyckor sker även med hundar.

Olyckor händer även med hundar, men det är inte acceptabelt?

Jag svarar att det inte är acceptabelt med olyckor över huvudtaget och ger ett exempel ur skolvärden. Målet måste vara att man inte accepterar olyckor, de sker ändå.

Nej, det är inte acceptabelt med olyckor, det blir fel i tänkandet om man säger att vi måste acceptera att det sker. Målet ska alltid vara att det inte sker olyckor över huvudtaget, det kommer att ske ändå. Jag skulle vilja se den skola som efter att ett barn kommit till skada kommer undan med att säga "Skolan är en farlig miljö vi måste acceptera att det sker en del olyckor".

Du kontrar med att skolor kommer undan med det.

Jodå, det finns skolor som kommer undan, där barn mobbats och tagit sitt liv.

Barn ramlar och slår sig= skadas. Tror det händer dagligen på våra skolor i landet faktiskt. Det är farligt att leva.

Jag frågar om det verkligen finns skolor som gått ut med att det är acceptabelt med olyckor.

Så du menar att skolan gått ut och sagt att det är acceptabelt att barn mobbas där? Och till den grad att de tar livet av sig?

Menar du på fullt allvar att en skola sagt att det är acceptabelt:eek: att man måste acceptera ett visst svinn?

Vad hela den här manövern gått ut på är att visa hur orimligt det är att acceptera olyckor i allmänhet och då i synnerhet när det gäller hundar. Du ifrågasatte ju att det inte skulle vara acceptabelt. Det är ett farligt synsätt att acceptera att det sker, det blir ju någon som blir drabbad. Olyckor kommer att ske ändå, men man måste göra sitt bästa för att förhindra dem, det gäller även hundägare.

En sådan ras? Menar du med sådan ras en stående fågelhund som i det här fallet?
Setter?
Pointer?
Weimaraner?
Vorsthe?
Vizsla?
Münsterländer?

Har de så hårda lagar i Danmark att bitande hundar avlivas så får man väl hålla sin hund i trädgård med staket,små hundar är inte särskilt svårt att stängsla ute, värre tvärtom.

Jag har förklarat hela resonemanget i ett annat inlägg, men hon har verkligen påstått det, troligen oavsiktligt. Det är just därför jag frågar henne om hon verkligen menar det.

Om du läste mitt svar var det inte en fråga om varken statistik eller hur det gick till "de flesta" gångerna. Det var ett svar om att barn kan orsaka skador eller död.

Så du tycker det är jämförbart?, fog för att vara barnrädd alltså precis som det faktiskt finns fog för att vara hundrädd?

Jag tror I-U menade att barn inte är potentiellt farliga som rovdjuret hunden i det stora hela.

*KL*

Nu är debatten här bara om potentiellt farliga hundar men glöm inte bort att Danmark avlivar även hundar som bara är av "fel" ras. Dessa hundar behöver inte ha gjort något alls förutom att tillhöra en av de förbjudna raserna.

Denna video t ex talar för sig själv om hur inhumant denna lag slår.

Norge också ..problemet tycker jag är att folk som inte ska ha hund skaffar sig "farliga" raser....dessa människor kommer inte med en västgötaspets eller shit zhu ( eller vad dom heter)
Jag tycker faktiskt att det är otäckt när ett gäng unga killar kommer med en amstaffblandning eller rottis eller nån annan liknande hund..jag gick förbi en sån häromdagen och den låste sig fast vid min hund ända tills vi var ur sikte..om den kommit lös vill jag inte ens tänka på

Borde vara förbud för en del att ha hund helt enkelt.

JAG är människa och ingår i samhället lika mycket som du och andra. Att jag lägger mitt intresse på hundar istället för barn, har jag rätt till. Även husdjur ingår i samhället så vitt jag vet?

Ja husdjur ingår i samhället, som folks ägodelar/hobby inte som medborgare. Vi värderar människor höger, om det är rätt kan man alltid ifrågasätta, men de är ett faktum

Lobelia ...att du orkar :D
jag brukar lämna trådar när det blir såhär så folk får lugna ner sig lite ;)

Men jag förstår precis hur du menar ...man behöver inte vara nån Einstein direkt för att förstå...om man vill förstås :p

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 856
Senast: mars
·
Övr. Hund Om en hund har blivit anmäld till länsstyrelsen pga att den har bitit några gånger. Vad gäller då? Vilka rättigheter har ägaren och...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
21 265
Senast: Jadzia
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 498
Senast: Sel
·
Övr. Hund Mor o far fick ta bort sin cavalier i november pga ngn form av hastig blodcancer. Sorgen var stor och sökandet på olika säljsidor pågick...
2
Svar
24
· Visningar
2 964

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattungen på Ölandsbron
  • Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat