Den danska hundlagen ...

Sv: Den danska hundlagen ...

Nej någon sådan rättighet har du inte när det gäller hundar.
Du har bara skyldigheter.
Skyldigheter att skydda omgivningen mot din hund.

Någon sådan skyldighet har inte föräldrar.
Barn är andra människor om än små.
Och din interaktion med dem är ditt ansvar.

Jo, jag har rättighet att vara ute med min hund och följa de regler som finns. Gör jag det, finns det liksom inget att anklaga mig för.

Föräldrar har en skyldighet och ett ansvar att ta hand om sina barn. Gör de inte det kanske socialtjänsten ska kopplas in?

Fakta på att hundar alltid är poentiellt farliga?
De har tänder och käkar avpassade till att bita sönder bytesdjur.

Hundar har ett sätt att försvara sig på, eller ska de aldrig ens få göra det? De är inga robotar, det är inget djur. Människor är betydligt farligare.

Nej hundar får inte försvara sig på samma sätt som människor.
De skall inte skada andra varelser.
Människor är jättefarliga och därför så har vi massor av lagar för hur vi får uppföra oss och om vi gör fel så spärras vi in för att skydda samhället.

Det samma gäller hundar.
Om de gör fel så måste omgivningen skyddas från dem.

Nej, det är inte acceptabelt med olyckor, det blir fel i tänkandet om man säger att vi måste acceptera att det sker. Målet ska alltid vara att det inte sker olyckor över huvudtaget, det kommer att ske ändå. Jag skulle vilja se den skola som efter att ett barn kommit till skada kommer undan med att säga "Skolan är en farlig miljö vi måste acceptera att det sker en del olyckor".

Jodå, det finns skolor som kommer undan, där barn mobbats och tagit sitt liv.

Barn ramlar och slår sig= skadas. Tror det händer dagligen på våra skolor i landet faktiskt. Det är farligt att leva.

Det har jag också, och faktiskt väldigt många levande djur. Att de sliter sin mat i stycken i det vilda, har inte så mycket med våra tamhundar att göra.

Nej hundar får inte försvara sig på samma sätt som människor.
De skall inte skada andra varelser.
Människor är jättefarliga och därför så har vi massor av lagar för hur vi får uppföra oss och om vi gör fel så spärras vi in för att skydda samhället.

Det samma gäller hundar.
Om de gör fel så måste omgivningen skyddas från dem.

Vad är fel d? NÄR får en hund försvara sig?

Jag lägger ner här.
Du verkar mest vara på tvären med samhället.
Och ha hamnat i en verklighet där hundar sätts med högre eller samma värde som människor (barn) och det blir alltid fel.
Samhället bygger på människor och därför är barn en del av det på ett helt annat sätt än vad hundar är.

Jag anser att betydligt fler hästar borde avlivas.
Därför att de är farliga och människor gör sig illa på dem.
Eller för att de strimlar sina hagkompisar.

De flesta hästar kan man skada sig på, de flesta borde då alltså avlivas, även om det är ett naturligt beteende?

Med just bil så finns det trafikregler som säger att man inte får skrämma andra trafikanter.
Så om du sitter i bil och kör den så måste du ha den utbildningen.
Då så får du inte skrämma hästar.

Det står inget i trafikreglerna om att du inte FÅR använda din tuta i bilen. Du BÖR inte använda den mot en häst, men det är ingen lag.Inte heller är det lag på att du måste sakta ner, men du BÖR.

I övrigt så gäller samma sak med hästar som med hundar.
Om du inte vet hur det fungerar - håll dig undan.

Precis, håll er undan från hundarna, ingen har att göra i en trädgård med en hund i, gå inte fram till främmande hundar och håll era ungar borta och allmänbilda dem. Precis det jag sagt, så är problemet löst.

Det har jag också, och faktiskt väldigt många levande djur. Att de sliter sin mat i stycken i det vilda, har inte så mycket med våra tamhundar att göra.

Nej det har du inte.
Människan är allätare och har inte alls samma förmåga att slita bytesdjur i stycken.
Dessutom så har vi massor av lagar att följa så du får inte bita andra.
Precis som att hundar inte får det.

Nu så är du inne på direkta faktafel så det är dags.

Jag går nu.

Jag lägger ner här.
Du verkar mest vara på tvären med samhället.
Och ha hamnat i en verklighet där hundar sätts med högre eller samma värde som människor (barn) och det blir alltid fel.
Samhället bygger på människor och därför är barn en del av det på ett helt annat sätt än vad hundar är.

JAG är människa och ingår i samhället lika mycket som du och andra. Att jag lägger mitt intresse på hundar istället för barn, har jag rätt till. Även husdjur ingår i samhället så vitt jag vet?

Nej det har du inte.
Människan är allätare och har inte alls samma förmåga att slita bytesdjur i stycken.
Dessutom så har vi massor av lagar att följa så du får inte bita andra.
Precis som att hundar inte får det.

Nu så är du inne på direkta faktafel så det är dags.

Jag går nu.

Om jag hade velat så är det nog inga problem att varken bita eller slita ett köttstycke i mindre bitar. Ja, vi har lagar som skyddar oss och hundar ska inte bita oprovocerat. Jag frågade när du tyckte att en hund får försvara sig? Aldrig?

Och föräldrar är ansvariga för sina ungar och kan inte kräva att samhället ska ta hand om deras uppfostran om de inte lyder. Precis som vem som helst har jag rätt att gå ute, med eller utan hund, utan att bli antastad av dessa små monster till barn.

Ja och även om föräldrarna misslyckas så är du ansvarig för vad din ängel gör.

Nej det är det inte.
Alla elstaket stannar hjärtat på människor (och djur) om individen fastnar i staketet i mer än 15 minuter.
Och nej, allemansrätten är inte hotad då det går att gå runt alla hagarna i stället för igenom.
Man får tänka till litet där så att hagarna inte stoppar upp tillgången till naturen.
Fel, du har ingen rätt att hindra andra från att passera eller vistas i dina hagar så länge de inte stör hästarna. Man har rätt att plocka både bär och svamp i hagar och vandra som man behagar, allt annat är inskränkningar i allemansrätten. Om en grupp människor väljer att plocka svamp och fika i din hage har de rätt att göra det, om dina hästar kommer och är nyfikna och en person blir skadad, anser du då att din häst ska avlivas?

Om en person fastnar och dör pga din eltråd så är det enligt samma resonemang som hundarna du som skulle avlivas även om det är en olycka? Jag hoppas verkligen att ni inte skaffar någon hund om ni inte redan gjort det, låter som det kommer bli väldigt synd om den hunden och ett mycket kort liv. Valpar bits = avlivning. :eek:

Sen är det ingen nyhet att barn dödar även andra barn och inte bara andra djur. Det mest uppmärksammade hände i England 1993, men även här i Sverige har barn dödat andra barn och barn driver andra barn till att ta självmord.

Senast ändrad:

En snabb googling ger förljande axplock:
Mellan 1990 och 2011 har barn förekommit som gärningspersoner i fem ärenden, Ljungbyfallet inräknat. (I Sverige)
Totalt handlar det om sex personer som varit under 15 år gamla – två 14-åringar, en 12-åring, en 10-åring, en 5-åring och en 7-åring.
De sistnämnda två pojkarna dödade fyraårige Kevin i Arvika i augusti 1998. De sparkade på Kevin och tryckte en pinne mot hans hals, vilket var det som dödade honom.
Rolf Sandberg, polisen som höll i utredningen av mordet på fyraårige Kevin i Arvika, är övertygad om att även unga förövare är medvetna om att de tar livet av en annan människa.
- De förstår sin handling. Ofta handlar det om banala motiv, men de vet att om de gör på ett visst sätt kan det leda till att en person dör, säger han.
England och Wales har en straffbarhetsålder på 12 år, i delar av USA kan barn i sjuårsåldern ställas ansvariga för sina brott och i Frankrike är åldersgränsen för att dömas till fängelse 13 år.
Samtidigt larmar Unicef i en rapport att över en miljon barn i världen har frihetsberövats.
Antalet fängslade barn ökar i nuläget framför allt i Öst- och Centraleuropa. Men även många brittiska barn är inlåsta.
Enligt organisationen Prison Reform Trust satt 93 barn i april i år bakom lås och bom i England och Wales. (2011)

Jag behöver inte ens vara nära. Det räcker att hästen blir skrämd av något och börjar skena i hagen och springer ner mig. Det finns också ganska sura hästar som rent generellt gillar att både jaga och bita människor. Föl är dessutom oftast inte uppfostrade från början och både leker, springer och bockar ute i hagen om den är normal fungerande.

Och går du in i hagen så gör du det på egen risk, man får passera hagar men bara om man inte stör, det handlar om intrång på annans mark. Man passerar hagar på egen risk, du är lika mycket i hästens hem som någon som går in på din tomt är i din hunds hem.

Och går du in i hagen så gör du det på egen risk, man får passera hagar men bara om man inte stör, det handlar om intrång på annans mark. Man passerar hagar på egen risk, du är lika mycket i hästens hem som någon som går in på din tomt är i din hunds hem.

Fel. Du FÅR gå in i en hage om du inte stör. Du får INTE gå in i någons trädgård. Ser du skillnaden. Du får gå bland hästarna, du får inte gå in till hunden i trädgården. Hemfridsbrott heter det, och det står i allemansrätten som du kanske borde titta igenom och känna till?

Det enda man behöver veta är att man inte går fram till kopplade hundar?

Att lösa hundar inte ska dra fram/efter/jagar andra människor eller kanske hundar är helt till hundägarens intresse och skyldighet att veta hur man ska bete sig för att kunna ha sin hund lös.
Kan man inte se till att hunden inte rusar ifrån en fram till andra så ska det vara koppel.

Ja precis!

Vinklingen har inget med hur vanligt förekommande det är, det är ett exempel på att barn kan orsaka skada och död, vilket Inte Ung påstod att de inte kunde.

Så barn orsakar skada och död i samhället genom att springa ut framför bilar?...du har aldrig tänkt tanken att i de flesta fall så kör bilisten för fort eller kanske är onykter?

Om man vet med sig att hunden kan försvara sig mot främmande hundar som kommer fram ha munkorg på.
.

Nej tack? Inte en chans att jag utsätter min hund för att hamna i ett läge där den inte kan försvara sig. Kommer det fram främmande (och otrevliga) hundar så får de hjälp att komma på andra tankar... Här kommer ju också frågan om vållande in, särskilt om den bitande hunden är kopplad.

Fel. Du FÅR gå in i en hage om du inte stör. Du får INTE gå in i någons trädgård. Ser du skillnaden. Du får gå bland hästarna, du får inte gå in till hunden i trädgården. Hemfridsbrott heter det, och det står i allemansrätten som du kanske borde titta igenom och känna till?

Det är klart att man får gå in i/genom någons trädgård om man vill knacka på och prata med den boende, knappast hemfridsbrott om knallen kommer och vill sälja strumpor. Men du åker dit om din hund biter den där knallen vars tanke bara var att sälja strumpa.

Kl.

Jösses.
Den här diskussionen börjar kännas helt absurd.
Hunden har blivit upprörd på en annan hund som stegade fram och försökte ta en pinne ur munnen. Den har inte attackerat någon cyklist på gatan, den har inte slitit någon i stycken med sina otäcka rovdjurständer, den har inte oprovocerat bitit ett stackars barn som bara skulle hämta sin boll och den har inte heller dödat ett barn bara för att den kan.

Hunden har försvarat en resurs. Mot en annan hund.

När är det egentligen OK för hundar att säga ifrån? Aldrig?

Eftersom 2 hundar av mindre modell kommit in och tänkt ta pinnen så verkar det som tomten inte varit inhägnad tillräckligt bra för att ha en sådan ras lös utan uppsikt -är nu lagen sådan i Danmark- och jag säger inte att det är rätt i detta fallet- så borde man väl som hundägare vara x noga när den är lös, bra staket eller nära uppsikt- faktiskt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 856
Senast: mars
·
Övr. Hund Om en hund har blivit anmäld till länsstyrelsen pga att den har bitit några gånger. Vad gäller då? Vilka rättigheter har ägaren och...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
21 265
Senast: Jadzia
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 498
Senast: Sel
·
Övr. Hund Mor o far fick ta bort sin cavalier i november pga ngn form av hastig blodcancer. Sorgen var stor och sökandet på olika säljsidor pågick...
2
Svar
24
· Visningar
2 964

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka