Den danska hundlagen ...

Sv: Den danska hundlagen ...

Delvis kl.

Ser inte riktigt problemet med dansk lag.
Ha hunden under sådan uppsikt att man kan kalla in den om en främmande hund kommer om inkallning inte sitter koppla hunden eller ha den lös där inget främmande kommer in.
Om man vet med sig att hunden kan försvara sig mot främmande hundar som kommer fram ha munkorg på.

Om en i familjen blir biten anmäl det inte samma sak om man har mer än en hund och dom biter varandra, blir ju svårt för rättsväsendet att avliva en hund för att vara aggressiv när ingen anmälan finns om det.

..... utan att bli antastad av dessa små monster till barn.

Olyckor händer och då så måste farliga saker vara säkrade.

Mig veterligen så har ingen blivit dödad av något barn som smitit från sina föräldrar.
Ingen alls.
Små barn är inte farliga över huvud taget.
De är för små och svaga för det.

Större barn är hela samhällets ansvar.

1. Jag har ALDRIG min hund lös bland främmande hundar.
2.De får kalla på sina hundar hur mycket de vill, det är andras hundar man inte ska locka till sig utan att ha frågat ägaren först.

1. Om din hund är lös och det kommer 2 lösa hundar hastigt på som du inte känner då är väl din hund också lös bland främmande hundar?

2. Ingen har påstått att man utan lov ska kalla till sig andras hundar, men det jag menar är att alla hundar vet inte eller har inte lust att förstå skillnaden mellan inkallning från främmande med egen inkallad hund och ägaren.

Olyckor händer och då så måste farliga saker vara säkrade.

Mig veterligen så har ingen blivit dödad av något barn som smitit från sina föräldrar.
Ingen alls.
Små barn är inte farliga över huvud taget.
De är för små och svaga för det.

Större barn är hela samhällets ansvar.

Olyckor händer även med hundar, men det är inte acceptabelt?
Jo, folk har blivit dödade av att barn har sprungit ut i vägen och folk har krockat pga det.
Jo, små barn förstår inte att det de kan orsaka skada när de gör fel, vilket gör det till föräldranas ansvar att ha uppsikt över dem att de tex inte rusar fram mot främmande hundar.

Nej, jag har valt att inte skaffa barn, och inte heller att jobba med barn. De är inte mitt ansvar någonstans att se till att de inte gör olagligheter eller ställer till något.

Hunden är mitt ansvar, att du ( eller någon annan) inte beträder min trädgård är din skyldighet enligt lag att veta. Hört talas om hemfridsbrott?

Du verkar inte förstå att även brottslingar och inkräktare enligt lag skall skyddas från att bli skadade.
Om det så är av hunden, för att de drunknar i poolen eller för att de halkar på isen på gången.

Det skall helt enkelt även vara säkert för en inkräktare.
Så är lagen utformad.

Man får t.ex. inte elektrifiera sin bil inuti med elstängsel mot att få den stulen.

1. Om din hund är lös och det kommer 2 lösa hundar hastigt på som du inte känner då är väl din hund också lös bland främmande hundar?

2. Ingen har påstått att man utan lov ska kalla till sig andras hundar, men det jag menar är att alla hundar vet inte eller har inte lust att förstå skillnaden mellan inkallning från främmande med egen inkallad hund och ägaren.

Jag säger att min hund aldrig är lös bland främmande hundar. Jag släpper henne inte lös om jag inte har full uppsikt en bra bit framför mig. Kommer det lösa hundar springandes mot mig är min hund kopplad långt innan de är framme och den hundägaren har brustit i sitt ägaransvar.

De flesta hundar vet skillnad på sin ägare och andra människor, och lyssnar inte på främmande människors kommandon utan på sin ägare i första hand. Däremot en hund som blir lockad, är en helt annan sak.

Nej, jag har valt att inte skaffa barn, och inte heller att jobba med barn. De är inte mitt ansvar någonstans att se till att de inte gör olagligheter eller ställer till något.

Jo det är de.
Via det samhälle som du är en del av så har du ansvar att skattefinansiera alla barns uppväxt.
I det så ingår skolor, barnomsorg, socialtjänsten o.s.v.
Barnen är samhällets ansvar och du är en del av det samhället.

Det betyder däremot inte att du är ansvarig att rent handgripligen ta hand om det hela-
Precis som att ingen annan är ansvarig rent handgripligen för andras hundar.

Nej därför att hundar är potentiellt farliga - alltid.

Men jag kan undanta de hundar som är så små att de inte kan åsamka skada.
Om dessa inte antastar människor.

Fakta på att hundar alltid är poentiellt farliga? Hundar har ett sätt att försvara sig på, eller ska de aldrig ens få göra det? De är inga robotar, det är inget djur. Människor är betydligt farligare.

De flesta hundar vet skillnad på sin ägare och andra människor, och lyssnar inte på främmande människors kommandon utan på sin ägare i första hand. Däremot en hund som blir lockad, är en helt annan sak.

Nog kan mina kommandon till min hund med säkerhet av andra uppfattas som lockande, det måste man ändå få lov att använda sig av även om andra hundar är i närheten?

Hur kan man se på en sådan händelse med en sådan vinkling....? ja menar det vanligaste scenariot är ju att det är barnet som dör eller skadas svårt.

Vinklingen har inget med hur vanligt förekommande det är, det är ett exempel på att barn kan orsaka skada och död, vilket Inte Ung påstod att de inte kunde.

Nog kan mina kommandon till min hund med säkerhet av andra uppfattas som lockande, det måste man ändå få lov att använda sig av även om andra hundar är i närheten?

Visst får du det, det har jag inte skrivit något om. Lyssnar inte din hund bättre, ska du inte ha den lös.

Ska hästar ( gör jämförelsen bara för att jag vet att du har hästar) avlivas för att de bockar, stegrar sig, biter en annan häst när de ordnar "rang" i hagen, eller flyr i panik för en raket eller påskasmäll som smälls av i närheten.
Jag anser att betydligt fler hästar borde avlivas.
Därför att de är farliga och människor gör sig illa på dem.
Eller för att de strimlar sina hagkompisar.

Är det mitt eller ditt problem om jag skrämmer din häst? Är det rätt om jag är helt ovetande om hur dessa djur reagerar eller hör det till allmänbildning att veta?
Med just bil så finns det trafikregler som säger att man inte får skrämma andra trafikanter.
Så om du sitter i bil och kör den så måste du ha den utbildningen.
Då så får du inte skrämma hästar.

I övrigt så gäller samma sak med hästar som med hundar.
Om du inte vet hur det fungerar - håll dig undan.

Olyckor händer även med hundar, men det är inte acceptabelt?

Nej, det är inte acceptabelt med olyckor, det blir fel i tänkandet om man säger att vi måste acceptera att det sker. Målet ska alltid vara att det inte sker olyckor över huvudtaget, det kommer att ske ändå. Jag skulle vilja se den skola som efter att ett barn kommit till skada kommer undan med att säga "Skolan är en farlig miljö vi måste acceptera att det sker en del olyckor".

Jo det är de.
Via det samhälle som du är en del av så har du ansvar att skattefinansiera alla barns uppväxt.
I det så ingår skolor, barnomsorg, socialtjänsten o.s.v.
Barnen är samhällets ansvar och du är en del av det samhället.

Det betyder däremot inte att du är ansvarig att rent handgripligen ta hand om det hela-
Precis som att ingen annan är ansvarig rent handgripligen för andras hundar.

Som du skrev, handgripligen har jag inget ansvar och vill inte heller ha det. Att jag betalar skatt till detta är inget jag valt, utan måste göra.

Hundar ingår också i samhället vare sig man vill eller inte. Även där betalar du skatt som bla går till både bajstunnor och tömning av dessa, att hundrastgårdar byggs mm. Allt väljer man inte man vill betala för.

Rent handgripligen är bara jag ansvarig för min hund, men lagar kan även skydda mig från att någon ska tränga sig in i mitt hem och störa min egendom ( hund).

Och jag kan garantera att du inte alls kan lova mig att de varken biter eller sparkar mig om jag är i närheten utan att störa mer än så. De är djur med flyktbeteende och ingen kan garantera hur ett djur gör när den blir trängd. Inte ens du.

Om du är så nära så är du för nära för att slippa ha kunskapen om hur hästar fungerar.

I mina ögon är de flesta ungar opålitliga monster som inte jag ska behöva varken uppfostra eller hålla koll på när jag är ute med min hund i koppel och hon går vid min sida. Det är min rättighet att få göra det, faktiskt..

Nej någon sådan rättighet har du inte när det gäller hundar.
Du har bara skyldigheter.
Skyldigheter att skydda omgivningen mot din hund.

Någon sådan skyldighet har inte föräldrar.
Barn är andra människor om än små.
Och din interaktion med dem är ditt ansvar.

Om du är så nära så är du för nära för att slippa ha kunskapen om hur hästar fungerar.

Jag behöver inte ens vara nära. Det räcker att hästen blir skrämd av något och börjar skena i hagen och springer ner mig. Det finns också ganska sura hästar som rent generellt gillar att både jaga och bita människor. Föl är dessutom oftast inte uppfostrade från början och både leker, springer och bockar ute i hagen om den är normal fungerande.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 856
Senast: mars
·
Övr. Hund Om en hund har blivit anmäld till länsstyrelsen pga att den har bitit några gånger. Vad gäller då? Vilka rättigheter har ägaren och...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
21 265
Senast: Jadzia
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 498
Senast: Sel
·
Övr. Hund Mor o far fick ta bort sin cavalier i november pga ngn form av hastig blodcancer. Sorgen var stor och sökandet på olika säljsidor pågick...
2
Svar
24
· Visningar
2 964

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka