Den danska hundlagen ...

Sv: Den danska hundlagen ...

Vem som äger hunden är ointressant, ägaren är ansvarig och kan inte kräva att samhället anpassas efter deras intresse.

Senast ändrad:

Vem som äger hunden är ointressant, ägaren är ansvarig och kan inte kräva att samhället anpassas efter deras intresse.

Har någon påstått att samhället skall anpassas efter diverse intressenter? Möjligtvis barn, förskolor, bilister osv, men hundar?
Citera gärna var du läst detta.

I inlägg 197, precis efter lobelias inlägg om det hela, skrev jag att jag kanske läser in fel och förklarade hur jag tolkade det hon skrev. Lobelia har svarat på det. Så varför lägger du dig i det nu och vill göra en diskussion om det?

Jo, så läste jag också-hon förklarade då du tolkade fel- men ändå så släppte du det inte utan fortsatte älta så det var därför jag undrade.....

Ja det är din skyldighet att se till att din hund inte skadar andra. Om sedan någon provocerar din hund så kan det säkert räknas som förmildrande omständighet om det nu skulle bli rättssak.

Många lär säker ut att man inte får klappa främmande hundar utan lov, men någon skyldighet finns inte och alla känner inte till det. I lagens mening är det likställt med att klappa på någon annans ägodel såsom bil eller cykel, inget att rekommendera, men inte direkt straffbart.

Ja det är min skyldighet säger lagen men jag hoppas att de flesta människor inte vill bli bitna (det gör ganska ont). Så det ligger väl i allmänhetens intresse att veta hur man ska (eller ffa INTE ska) bete sig kring hundar.

Och föräldrar är ansvariga för sina ungar och kan inte kräva att samhället ska ta hand om deras uppfostran om de inte lyder. Precis som vem som helst har jag rätt att gå ute, med eller utan hund, utan att bli antastad av dessa små monster till barn.

Ja det är min skyldighet säger lagen men jag hoppas att de flesta människor inte vill bli bitna (det gör ganska ont). Så det ligger väl i allmänhetens intresse att veta hur man ska (eller ffa INTE ska) bete sig kring hundar.

Precis, men tydligen förstår inte folk att de behöver den kunskapen, för lagen skyddar dem hur de än beter sig. Det där med hyfs och sunt förnuft gäller visst bara när det inte handlar om hundar.

Jo, så läste jag också-hon förklarade då du tolkade fel- men ändå så släppte du det inte utan fortsatte älta så det var därför jag undrade.....

Och du släpper inte att jag redan svarat dig. Hon skrev så jag inte förstod hur hon menade, hon förklarade. Jag förklarade tillbaka att det inte gick att utläsa hennes förklaring i det inlägget och att jag svarade efter hur jag tolkade hennes svar. Vad är problemet för dig i detta?

Det enda man behöver veta är att man inte går fram till kopplade hundar?

Att lösa hundar inte ska dra fram/efter/jagar andra människor eller kanske hundar är helt till hundägarens intresse och skyldighet att veta hur man ska bete sig för att kunna ha sin hund lös.
Kan man inte se till att hunden inte rusar ifrån en fram till andra så ska det vara koppel.

Senast ändrad:

Och du släpper inte att jag redan svarat dig. Hon skrev så jag inte förstod hur hon menade, hon förklarade. Jag förklarade tillbaka att det inte gick att utläsa hennes förklaring i det inlägget och att jag svarade efter hur jag tolkade hennes svar. Vad är problemet för dig i detta?

Att du inte förstod att hon faktiskt vare sig skrev eller menade att hon kallade till sig främmande hundar.
Sedan är det faktiskt du som hundägare som ska ha sådan lydnad på din lösa hund , det kan ju bli så att du möter en annan hund vars ägare kallar in sin hund, så visst måste man få kalla på sin hund hur man än vill även om det finns främmande hundar nära.

Att du inte förstod att hon faktiskt vare sig skrev eller menade att hon kallade till sig främmande hundar.
Sedan är det faktiskt du som hundägare som ska ha sådan lydnad på din lösa hund , det kan ju bli så att du möter en annan hund vars ägare kallar in sin hund, så visst måste man få kalla på sin hund hur man än vill även om det finns främmande hundar nära.

Är ditt problem att jag inte förstod ett inlägg och förklarade det för henne? Ska jag be dig om ursäkt för det eller vad vill du ha fram av det?

1. Jag har ALDRIG min hund lös bland främmande hundar.
2.De får kalla på sina hundar hur mycket de vill, det är andras hundar man inte ska locka till sig utan att ha frågat ägaren först.

Det enda man behöver veta är att man inte går fram till kopplade hundar?

Att lösa hundar inte ska dra fram/efter/jagar andra människor eller kanske hundar är helt till hundägarens intresse och skyldighet att veta hur man ska bete sig för att kunna ha sin hund lös.
Kan man inte se till att hunden inte rusar ifrån en fram till andra så ska det vara koppel.

Det är väl ingen som påstått annorlunda???

Det handlar om en hund som kommit in i en annans hund hem( trädgården) och hunden har försvarat sin egendom ( pinnen). Att hundägaren som hade den lösspringande hunden som far in i trädgården gjorde fel, är det väl inga tvivel om? Men att den andre hunden ska sätta livet till för ett ganska normalt beteende för en hund, är enligt de flesta här en ganska trist inställning.

INGEN oinbjuden har i trädgården att göra, varken med eller utan kunskap om hur hundar fungerar. Det tillhör ren hyfs och allmänbildning att veta att en trädgård är ens egendom, och inte går under allemansrätten.

Precis, och om det inte står främmande hundar så kanske inte du behöver nödvändigtvis tro att det är främmande hundar - vilket L. också vid flertal inlägg efter förklarat.

Jo det är som att köra huvudet i väggen, det är som vissa vill ha någon att bråka med.

Det har handlat om en väldig massa annat också i tråden och oavsett om man har i trädgården att göra eller inte så är hunden ditt ansvar även där.

För övrigt är det olagligt enligt svensk lag att stängsla så: . Framkallande av fara och brott mot allemansrätten. :cautious:

Nej det är det inte.
Alla elstaket stannar hjärtat på människor (och djur) om individen fastnar i staketet i mer än 15 minuter.
Och nej, allemansrätten är inte hotad då det går att gå runt alla hagarna i stället för igenom.
Man får tänka till litet där så att hagarna inte stoppar upp tillgången till naturen.

Det har handlat om en väldig massa annat också i tråden och oavsett om man har i trädgården att göra eller inte så är hunden ditt ansvar även där.

Hunden är mitt ansvar, att du ( eller någon annan) inte beträder min trädgård är din skyldighet enligt lag att veta. Hört talas om hemfridsbrott?

INGEN oinbjuden har i trädgården att göra, varken med eller utan kunskap om hur hundar fungerar. Det tillhör ren hyfs och allmänbildning att veta att en trädgård är ens egendom, och inte går under allemansrätten.

Det är faktiskt fortfarande inte förbjudet för försäljare att knacka dörr ex- inget som har med allemansrätten att göra ö.h.t.

Sedan kan det hända olyckor i närheten, intill där man bor och då tycker jag självklart att man ska få gå och knacka på och hämta hjälp även om du inte tycker så.

Hunden är mitt ansvar, att du ( eller någon annan) inte beträder min trädgård är din skyldighet enligt lag att veta. Hört talas om hemfridsbrott?

Det är inte hemfridsbrott att vilja sälja något eller att behöva hjälp. Tror du Jehovas är olagliga när de knackardörr?:sneaky:

så du menar att om man inte har ett intresse i djur, så kan man bete sig hur som helst och skylla på okunskap?

Då så skall man hålla sig undan från djur.
Och inte bli antastad av andras djur.

Om man tar kontakt med djuren så visar man ju intresse och måste ta reda på hur det som man närmar sig fungerar.
Om man intet vet och inte är intresserad så håller man sig bara undan.
Det skall räcka.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 856
Senast: mars
·
Övr. Hund Om en hund har blivit anmäld till länsstyrelsen pga att den har bitit några gånger. Vad gäller då? Vilka rättigheter har ägaren och...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
21 265
Senast: Jadzia
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 498
Senast: Sel
·
Övr. Hund Mor o far fick ta bort sin cavalier i november pga ngn form av hastig blodcancer. Sorgen var stor och sökandet på olika säljsidor pågick...
2
Svar
24
· Visningar
2 964

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka