Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vem som äger hunden är ointressant, ägaren är ansvarig och kan inte kräva att samhället anpassas efter deras intresse.
I inlägg 197, precis efter lobelias inlägg om det hela, skrev jag att jag kanske läser in fel och förklarade hur jag tolkade det hon skrev. Lobelia har svarat på det. Så varför lägger du dig i det nu och vill göra en diskussion om det?
Ja det är din skyldighet att se till att din hund inte skadar andra. Om sedan någon provocerar din hund så kan det säkert räknas som förmildrande omständighet om det nu skulle bli rättssak.
Många lär säker ut att man inte får klappa främmande hundar utan lov, men någon skyldighet finns inte och alla känner inte till det. I lagens mening är det likställt med att klappa på någon annans ägodel såsom bil eller cykel, inget att rekommendera, men inte direkt straffbart.
Vem som äger hunden är ointressant, ägaren är ansvarig och kan inte kräva att samhället anpassas efter deras intresse.
Ja det är min skyldighet säger lagen men jag hoppas att de flesta människor inte vill bli bitna (det gör ganska ont). Så det ligger väl i allmänhetens intresse att veta hur man ska (eller ffa INTE ska) bete sig kring hundar.
Jo, så läste jag också-hon förklarade då du tolkade fel- men ändå så släppte du det inte utan fortsatte älta så det var därför jag undrade.....
Ja det är min skyldighet säger lagen men jag hoppas att de flesta människor inte vill bli bitna (det gör ganska ont). Så det ligger väl i allmänhetens intresse att veta hur man ska (eller ffa INTE ska) bete sig kring hundar.
Och du släpper inte att jag redan svarat dig. Hon skrev så jag inte förstod hur hon menade, hon förklarade. Jag förklarade tillbaka att det inte gick att utläsa hennes förklaring i det inlägget och att jag svarade efter hur jag tolkade hennes svar. Vad är problemet för dig i detta?
Att du inte förstod att hon faktiskt vare sig skrev eller menade att hon kallade till sig främmande hundar.
Sedan är det faktiskt du som hundägare som ska ha sådan lydnad på din lösa hund , det kan ju bli så att du möter en annan hund vars ägare kallar in sin hund, så visst måste man få kalla på sin hund hur man än vill även om det finns främmande hundar nära.
Det enda man behöver veta är att man inte går fram till kopplade hundar?
Att lösa hundar inte ska dra fram/efter/jagar andra människor eller kanske hundar är helt till hundägarens intresse och skyldighet att veta hur man ska bete sig för att kunna ha sin hund lös.
Kan man inte se till att hunden inte rusar ifrån en fram till andra så ska det vara koppel.
Precis, och om det inte står främmande hundar så kanske inte du behöver nödvändigtvis tro att det är främmande hundar - vilket L. också vid flertal inlägg efter förklarat.
Jo det är som att köra huvudet i väggen, det är som vissa vill ha någon att bråka med.
För övrigt är det olagligt enligt svensk lag att stängsla så: . Framkallande av fara och brott mot allemansrätten.
Det har handlat om en väldig massa annat också i tråden och oavsett om man har i trädgården att göra eller inte så är hunden ditt ansvar även där.
INGEN oinbjuden har i trädgården att göra, varken med eller utan kunskap om hur hundar fungerar. Det tillhör ren hyfs och allmänbildning att veta att en trädgård är ens egendom, och inte går under allemansrätten.
Hunden är mitt ansvar, att du ( eller någon annan) inte beträder min trädgård är din skyldighet enligt lag att veta. Hört talas om hemfridsbrott?
så du menar att om man inte har ett intresse i djur, så kan man bete sig hur som helst och skylla på okunskap?