Ja du uppfattar mig fel, var i meningen här skriver jag att jag lockar på hundar? "Jodå, jag kan försöka locka till mig hundar också men att undvika att hundar spontant springer mot en eller tigger ens innan man noterar hunden är svårt. "
Men visst lockar jag på hundar ibland, alla hundar jag stöter på är inte främlingar, jag hälsar på både människor och djur jag känner.
Och du förstår fortfarande inte att alla (även de du känner) vill detta??
Det är i mina ögon hundägarens problem, inte mitt. Vistas man med sin hund i närheten av andra så får man räkna med att inte alla vet hur man ska bete sig med hundar och antingen vakta hunden som en hök och utföra folkbildning på området (alla hundägare tycker dessutom inte lika) eller så får man hålla hunden borta från folk, i synnerhet barn.
Så det är hundägarens PROBLEM att du gör fel och förstör andras träning genom att gå fram till folk?? Ok, nästa gång ska jag tuta och skvätta grus på varenda häst jag åker förbi, för det är ju hästägarens ansvar om hästen blir rädd och beter sig dumt??? Det var nog bland det mest korkade jag läst på länge faktiskt!!
Hur jag tänker om att locka på främmande hundar när jag inte gör det? Hur förväntar du dig att någon ska kunna svara på den frågan?
Du skrev att du gjorde det ibland. Hur ska jag tolka det du skriver om du inte menar det?
Jag antar att folk helt enkelt inte vet och det finns heller ingen skyldighet i Sverige att lära sig om hundar beteende och hur alla enskilda hundägare vill ha det. Det är något man måste räkna med och lösa som hundägare, att hantera de problem som uppstår om man väljer att ha hund och vistas ute bland folk. Hunden är ditt ansvar.