Den danska hundlagen ...

Sv: Den danska hundlagen ...

Hästar är nästan mer lättåtkomliga än hundar - de går i hagar som man kan traska in i hur som helst. Som barn gick jag gärna in och klappade grannhästarna, jag hade väl inte en tanke på att det kunde vara farligt!

Ja alla bor granne med en hage, eller hur?

Om hästägare generellt är mer utbildade än hundägare, hur kommer det sig att det är så vanligt med olyckor och skador vid ridning? Även dödsolyckor förekommer ju då och då.

Ja ridolyckor sker det en del, förklara gärna närmre vad de har för relation till den danska lagen om avlivning av hundar som skadar folk och fä. Att man kan jämföra skador när djren attackerar kan jg förstå, men ridolyckor?

Jag anser inte att en skidåkare som är ute och åker i ett preparerat skidspår(vilket var fallet) ska behöva anpassa sig till ett hästekipage. Nu tror jag inte ens att ryttaren bad honom sakta ner, hästen blev livrädd och stack så fort skidåkaren dök upp.

Jag har bott i olika närförorter till Stockholm men aldrig längre än 2 km från en hästhage. Det har jag för övrigt aldrig gjort på något ställe jag bott på.

Ja ridolyckor sker det en del, förklara gärna närmre vad de har för relation till den danska lagen om avlivning av hundar som skadar folk och fä. Att man kan jämföra skador när djren attackerar kan jg förstå, men ridolyckor?

Om du kollar så var det enbart ett svar på ett påstående av Inte_Ung om att hundägare generellt är mindre utbildade än hästägare - det var till och med citerat i mitt svar.

Nu gick det tydligen en ridväg precis bredvid(så ser det ut här i krokarna också) men man kan som sagt inte förvänta sig att människor man möter ska veta hur djur fungerar. Oavsett om det är på anlagda spår eller ute i skogen eller om djuret man är ute med är en häst eller hund.

Ja du uppfattar mig fel, var i meningen här skriver jag att jag lockar på hundar? "Jodå, jag kan försöka locka till mig hundar också men att undvika att hundar spontant springer mot en eller tigger ens innan man noterar hunden är svårt. "

Men visst lockar jag på hundar ibland, alla hundar jag stöter på är inte främlingar, jag hälsar på både människor och djur jag känner.

Och du förstår fortfarande inte att alla (även de du känner) vill detta??

Det är i mina ögon hundägarens problem, inte mitt. Vistas man med sin hund i närheten av andra så får man räkna med att inte alla vet hur man ska bete sig med hundar och antingen vakta hunden som en hök och utföra folkbildning på området (alla hundägare tycker dessutom inte lika) eller så får man hålla hunden borta från folk, i synnerhet barn.

Så det är hundägarens PROBLEM att du gör fel och förstör andras träning genom att gå fram till folk?? Ok, nästa gång ska jag tuta och skvätta grus på varenda häst jag åker förbi, för det är ju hästägarens ansvar om hästen blir rädd och beter sig dumt??? Det var nog bland det mest korkade jag läst på länge faktiskt!!

Hur jag tänker om att locka på främmande hundar när jag inte gör det? Hur förväntar du dig att någon ska kunna svara på den frågan?

Du skrev att du gjorde det ibland. Hur ska jag tolka det du skriver om du inte menar det?

Jag antar att folk helt enkelt inte vet och det finns heller ingen skyldighet i Sverige att lära sig om hundar beteende och hur alla enskilda hundägare vill ha det. Det är något man måste räkna med och lösa som hundägare, att hantera de problem som uppstår om man väljer att ha hund och vistas ute bland folk. Hunden är ditt ansvar.

DU och alla andra är skyldiga att kunna lagar och regler om det mesta, även hur DU ska bete dig som människa för att undvika att situationer uppstår som är just olagliga. Till det hela kommer allmänt hyfs om hur man uppträder bland både djur, natur och människor..

Som barn hade jag inte mindre än 4 hästhagar inom 500 m håll, så jag tror inte alls det är så ovanligt om man inte bor "mitt i stan".

Du har ju jämfört hundar och barn i skadorna, varför inte hästars skador på människor som samma sak?

Jag tycker att det visar hur farliga hundar kan vara även när de är som de skall.
Och att det ger anledning till eftertanke om var och hur man kan ha hundar.

Det var inte frågan. Frågan var om jag borde avlivat mina helt normala hundar för att de rök ihop en gång och även jag blev biten?

Det tycker jag är att verkligen gå för långt.
Hundar är hundägarnas intresse och andra skall bara lämnas i fred från hundar om de inte vill ha med dem att göra.
Man skall inte dyvla på andra sina egna nöjen.

Så som helt ovetande om djur, lovar du mig att gå in till dina hästar, mata dem mm och du kan lova och garantera att jag varken blir biten eller sparkad? Ja, jag menar, för jag har ingen skyldighet att förstå att något kan hända om jag gör så? Kanske du tycker att jag inte har där att göra? Nä, det har inte den främmande hunden i trädgården heller!!

Senast ändrad:

Hästar skadar inte främmande människor på besök i hagen om dessa inte försöker att tjuvrida.
De som skadas av hästar är inblandade i dem på något vis.
Typ rider på dem.
De som blir skadade av hundar ville oftast inte ens ha kontakt med hunden.

Ursäkta?? Källa på det? Du menar alltså att de flesta som blir bitna bara gick gatan fram och blev oprovocerat påhoppade av en hund de inte ens tittat åt?

Tror du på tomten också..?

Då så är svaret nej.
Jag skulle inte ta bort en häst som någon gång sparkat eller bitit en annan häst.

Men där så kommer vi till den lagliga skillnaden mellan hästar och hundar.
Med just hundar så gäller strikt ansvar och så är det ju inte med hästar.
Samt att hundar bor i bostadsområden tillsamman med människor.

Så du menar att du egentligen inte bryr dig om skadorna som åsamkas, det är bara det där med lagen om strikt ansvar du bryr sig om?

Jag vet att du ogillar hundar och har propagerat för att hundägare borde ersätta skador av kiss på lyktstolpar etc, men nu blir d ju löjligt. Om du inte kan bevisa dina påstenden då. Som i mitt tycke känns helt uppåt väggarna.

Är det verkligen jämförbart?

Hur ofta händer det att en häst attackerar en människa över huvud taget? Och om man räknar bort de som frivilligt tar kontakt med hästen hur ofta händer det?

Kort sagt, olyckor där hästar är inblandade sker nästan uteslutande där folk medvetet tar kontakt med dem till skillnad mot hundar där det ofta inträffar incidenter av lindrigt slag. En hund som hoppar och nafsar, en hund som kommer lös och attackerar osv.

Fast återigen. Hur ofta hör du om hundar som attackerar någon som inte försökt interagera med hunden alls? Hoppar och nafsar är dessutom en jäkla skillnad på att "attackera" i mina ögon. Hoppa och nafsa kan ouppfostrade ( dvs ÄGARFEL inte rasfel) hundar göra som vill hälsa. Attackera blint oprovocerat om fru Svenssin går gatan fram mot Ica, ja då ska hunden tas bort. Självklart. Men om fru Svensson låter sin ouppfostrade skithund Fiffi försöka bita Karo i hasen och Karo försvarar sig genom att nafsa till och det blir ett litet sår- nej d tycker jag inte att Karo ska avlivas rakt av. Dessutom, i mitt exempel är Karo ordentligt provocerad.

Ni båda menar alltså att majoriteten av hundbett uppstår där människan inte alls interagerar med hunden som kommer farande och hugger bara för att?

Intressant tråd btw, först jämfördes det med barn och sen med hästar.
Som om inte sakfrågan vore nog :banghead:

För övrigt så är jag uppvuxen på landet och antal personer jag vet om dödade av hund, totalt sett= 0.
Antal personer som inte alls hade med hästar att göra dödade av häst = 1. (Lösspringande häst som sprang omkull en man som fick dödliga skador.)

Det var inte frågan. Frågan var om jag borde avlivat mina helt normala hundar för att de rök ihop en gång och även jag blev biten?

Du ska få mitt ärliga svar.
Ja för jag tycker inte att du skall ha hundar då det blir så för dig.
Och inte heller att man omplacerar hundar som bitit tidigare ägare.

Ärligt då.
För att du envisades med att pressa fram ett svar.

Så som helt ovetande om djur, lovar du mig att gå in till dina hästar, mata dem mm och du kan lova och garantera att jag varken blir biten eller sparkad?

Allemansrätten gäller i hagar.
Så det måste jag ju kunna garantera.
Men mata dem får du inte, du får inte störa djuren, det står i lagen.
Så det måste du veta.
De är ganska så buffliga så jag tror att den som försöker att mata dem kommer att springa ut ur hagen illa kvickt.
Men de sparkar inte och bits inte.
De är tränade i att akta människor.

Vi har litet olika syn på attack.
Men:

Fast återigen. Hur ofta hör du om hundar som attackerar någon som inte försökt interagera med hunden alls?
För ofta.
Hundar som jagar och biter i byxbenen på cyklister på allmän väg är allt för vanliga.
Ett av mina ston blev för många år sedan jagat av hund i hagen så att hon kastade sitt väntade föl.
Jag har blivit injagad i min hästhage från min privata väg av ohyfsad lös hund under hundförbudstiden.
Ägarna var utom både syn och hörhåll.
Det var för bara något år sedan.
Så jag har egna erfarenheter.

Och inte ville då vare sig cyklisterna, hätarna eller jag ha med dessa hundar att göra.

Hoppar och nafsar är dessutom en jäkla skillnad på att "attackera" i mina ögon.
Kanske det men den som blir utsatt utan att alls vilja ha med hunden att göra känner nog inte så när den får en främmande hund i famnen och inte kan bli av med den.

Du ska få mitt ärliga svar.
Ja för jag tycker inte att du skall ha hundar då det blir så för dig.
Och inte heller att man omplacerar hundar som bitit tidigare ägare.

Ärligt då.
För att du envisades med att pressa fram ett svar.

Ja, det var ett ärligt svar jag ville ha. Då mina hundar var helt normala och välfungerade förutom denna incident, så borde alltså de flesta hundar avlivas pga ett helt normalt beteende de har? Ska hästar ( gör jämförelsen bara för att jag vet att du har hästar) avlivas för att de bockar, stegrar sig, biter en annan häst när de ordnar "rang" i hagen, eller flyr i panik för en raket eller påskasmäll som smälls av i närheten. Helt normalt beteende för hästar, men de kan ju skada någon som står för nära/den som rider eller min bil.. Som jag skrev i ett annat inlägg. OM jag skulle tuta, göra en rivstart framför en häst, så är det mycket troligt att många hästar blir rädda och kan skada både ägare, bilen och sig själv. Ska de då avlivas för sitt normala beteende för att jag inte visar normalt hyfs och vet om att jag inte ska göra så för att hästen troligtvis reagerar på det? Är det mitt eller ditt problem om jag skrämmer din häst? Är det rätt om jag är helt ovetande om hur dessa djur reagerar eller hör det till allmänbildning att veta?

Allemansrätten gäller i hagar.
Så det måste jag ju kunna garantera.
Men mata dem får du inte, du får inte störa djuren, det står i lagen.
Så det måste du veta.
De är ganska så buffliga så jag tror att den som försöker att mata dem kommer att springa ut ur hagen illa kvickt.
Men de sparkar inte och bits inte.
De är tränade i att akta människor.

Och jag kan garantera att du inte alls kan lova mig att de varken biter eller sparkar mig om jag är i närheten utan att störa mer än så. De är djur med flyktbeteende och ingen kan garantera hur ett djur gör när den blir trängd. Inte ens du.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 856
Senast: mars
·
Övr. Hund Om en hund har blivit anmäld till länsstyrelsen pga att den har bitit några gånger. Vad gäller då? Vilka rättigheter har ägaren och...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
21 265
Senast: Jadzia
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 498
Senast: Sel
·
Övr. Hund Mor o far fick ta bort sin cavalier i november pga ngn form av hastig blodcancer. Sorgen var stor och sökandet på olika säljsidor pågick...
2
Svar
24
· Visningar
2 964

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka