Den danska hundlagen ...

Sv: Den danska hundlagen ...

Hon väntar på att färgen ska torka så hon kan lämna hörnet hon målat in sig i...............:meh:

Ja, den var låg.
Men jag är ju korkad så jag förstår inte bättre....

Fast nu kanske jag uppfattar dig fel, men du menar att du försöker locka till dig hundar ibland också?
Ja du uppfattar mig fel, var i meningen här skriver jag att jag lockar på hundar? "Jodå, jag kan försöka locka till mig hundar också men att undvika att hundar spontant springer mot en eller tigger ens innan man noterar hunden är svårt. "

Men visst lockar jag på hundar ibland, alla hundar jag stöter på är inte främlingar, jag hälsar på både människor och djur jag känner.

Ehhh, HUR ska hunden någonsin kunna lära sig att bete sig "normalt" om den ena stunden blir lockad av någon och nästa gång blir det en anmälning för att den kommer fram och stör? Förstår du verkligen inte vilken skada det beteendet ger för både hund och ägare som försöker träna detta på sin hund? Kan inte rå för det, men nu blev jag sur på riktigt.
Det är i mina ögon hundägarens problem, inte mitt. Vistas man med sin hund i närheten av andra så får man räkna med att inte alla vet hur man ska bete sig med hundar och antingen vakta hunden som en hök och utföra folkbildning på området (alla hundägare tycker dessutom inte lika) eller så får man hålla hunden borta från folk, i synnerhet barn.

Jag har en hund som gärna vill hälsa på allt och alla. Jag TRÄNAR detta varje dag för att hon inte ska gå fram till varken andra folk eller hundar. EN människa som lockar på min hund, förstör hela min träning. Mitt, hundens eller DITT fel att hunden kommer fram nästa gång du eller någon annan inte vill? Hur tänker du nu?
Hur jag tänker om att locka på främmande hundar när jag inte gör det? Hur förväntar du dig att någon ska kunna svara på den frågan?

Jag antar att folk helt enkelt inte vet och det finns heller ingen skyldighet i Sverige att lära sig om hundar beteende och hur alla enskilda hundägare vill ha det. Det är något man måste räkna med och lösa som hundägare, att hantera de problem som uppstår om man väljer att ha hund och vistas ute bland folk. Hunden är ditt ansvar.

Jag antar att det inte heller finns något träd som kan blåsa ner över staketet eller att ett blixtnedslag kan fördärva strömtillförseln?

Det finns inga farliga hästar i hagarna.
Utan bara snälla hästar som inte sparkar in huvudet på folk även om staketen skulle gå sönder.
Precis som de i Danmark tycker om hundar.
Det skall inte finnas några farliga hundar i trädgårdarna för det går inte att garantera att det är inhägnat nog för att folk inte skall råka komma in i trädgården.

För Ja, jag skulle avliva en ilsken eller potentiellt farlig häst.
Och Ja, jag vet att andra inte gör så.
Men min åsikt är att det är så man gör.

Det gör det bara ännu löjligare med populistiska politiker som skriker sig hesa om hårdare lagstiftning o rasförbud.

Det håller jag med om.
Jag för min egen del tycker att lagarna som vi har räcker ganska så bra om de används och efterföljs.
Men samtidigt så finns ju ett exempel här på Bukefalos där en hundägare fick sina hundar skadade inne på den egna tomten och lagen var ganska så tandlös.
Så det finns ju de som råkar illa ut just när det gäller hundar som biter andra hundar.

Du upplever det alltså som att du inte kan påverka att bli uppsökt av hundar på detta sätt?

Jag har många sådana upplevelser.
Jag vill inte alls ha kontakt med hundarna men får dem över mig i alla fall.
Om jag just har satt på mig rena kläder, t.ex. uniformen, så uppskattar jag inte att få en lerig hund i famnen även om den är aldrig så snäll.
Jag blir ju ofrivilligt smutsig.

Det har aldrig hänt mig att jag fått ofrivillig kontakt med en främmande häst bara sådär på en trottoar eller i en park.

... så borde det ingå i allmänbildningen att ta reda på hur djur man möter är "funtade".

Det tycker jag är att verkligen gå för långt.
Hundar är hundägarnas intresse och andra skall bara lämnas i fred från hundar om de inte vill ha med dem att göra.
Man skall inte dyvla på andra sina egna nöjen.

Nej jag har inte "aktivt uppsökt hästen". Hästen stod på ett naturreservat där jag promenerat varje sommar och där min mamma promenerat före mig. Det är alltså en slinga som går genom en hage där det oftast går nötkreatur. Just denna sommar var det hästar istället. Men hur i hela friden skulle vi veta att där var folkilskna hästar i hagen?

Men visst, hästar bor normalt sett inte i stan.

Du skrev "Jag försökte inte rida på den, jag passerade hagen och när hästarna kom fram så klappade vi dem."

Ja när du beskriver det som att ni passerade hagen och inte som ursprungligen att "Jag försökte inte rida på den, jag passerade hagen och när hästarna kom fram så klappade vi dem."

Det finns alltid undantag. Det vanliga är att man kan passera genom hela livet utan att stöta på en häst om man inte medvetet går fram till den. Hundar måste man nästan vara eremit frö att inte stöta på på mycket nära håll.

Jag tycker att det visar hur farliga hundar kan vara även när de är som de skall.
Och att det ger anledning till eftertanke om var och hur man kan ha hundar.

Det vill säga en smula mindre farliga än hästar när de är som det ska - men man kan naturligtvis inte hantera dem hur som helst utan risk för att bli skadad. Om två hundar bråkar ska man inte stoppa ner händerna mellan dem - då kan man bli biten trots att ingen av hundarna ens får en skråma av gruffet. Om två hästar tjafsar och kickar mot varandra är det rätt dumt att gå mellan dem också.

Däremot kommer inte vem som helt som står i närheten riskera att bli biten bara för att två hundar kommer i bråk, så jag förstår inte riktigt varför man skulle begränsa VAR man har hundar(mer än det är idag). Hur man kan ha hundar är redan begränsat i viss mån och för hundar som tidigare visat sig aggressiva är det ännu mer begränsat. Skulle man se till att dessa hundars ägare verkligen följer de restriktioner de fått så skulle det göra en hel del nytta.

Det tycker jag är att verkligen gå för långt.
Hundar är hundägarnas intresse och andra skall bara lämnas i fred från hundar om de inte vill ha med dem att göra.
Man skall inte dyvla på andra sina egna nöjen.

Det håller jag faktiskt med om. Det är min uppgift som hundägare att se till att mina hundar inte stör andra. Om man har en hund som är så osäker på människor att den inte klarar att bli klappad får man ha god koll.

Å andra sidan kan man då inte heller som hästägare förvänta sig att bärplockare, skidåkare eller andra människor man stöter på ska veta hur hästar är funtade eller hur man beter sig bland dem.

Jag har många sådana upplevelser.
Jag vill inte alls ha kontakt med hundarna men får dem över mig i alla fall.
Om jag just har satt på mig rena kläder, t.ex. uniformen, så uppskattar jag inte att få en lerig hund i famnen även om den är aldrig så snäll.
Jag blir ju ofrivilligt smutsig.

Det har aldrig hänt mig att jag fått ofrivillig kontakt med en främmande häst bara sådär på en trottoar eller i en park.

Precis...

Och förklaringen till den frågan får du om du läser mitt nästa svar. Jag har också råkat ut för detta och även fått min förra hund grovt attackerad. Hon bet ifrån och hade det varit i Danmark hade hon kunnat blivit avlivad för det. Det är just dessa scenarium som många här i tråden vänder sig emot att hundar i Danmark blir avlivade för.
Man kan inte alltid värja sig mot andras hundar. Inte ens om man står med sin egen hund i koppel så är man säker och man brister inte i sitt ägaransvar för att man utsätts för detta.
Det är just bristen på nyanseringar i Danmarks lag som hela tråden handlar om. Nolltoleransen, att hundarna inte utvärderas om de faktiskt är aggressiva och man tar ingen hänsyn till varför en hund blir biten. Bett är bett.

De flesta här verkar vara överens om att den här Danska slår många gånger mot fel hund och att den blir orimlig för hundägare att skydda emot att drabbas av.

Senast ändrad av en moderator:

Skulle man se till att dessa hundars ägare verkligen följer de restriktioner de fått så skulle det göra en hel del nytta.

Ja regelverket är ju ganska så hårt vad gäller just hundar.
Och det måste det ju vara med tanke på hur farliga de faktiskt är.
personligen så tycker jag att regelverket räcker långt men den som fisk sina hundar skadade på den egna tomten borde vara bättre skyddad.
D.v.s. lösa hundar som ställer till det borde bära den största skulden jämfört med kopplade hundar eller hundar i inhägnad.

Å andra sidan kan man då inte heller som hästägare förvänta sig att bärplockare, skidåkare eller andra människor man stöter på ska veta hur hästar är funtade eller hur man beter sig bland dem.

Nej det kan man ju inte.
Hur skall de veta det?

Bilister däremot skall lära sig det i sin körkortsutbildning.

Om man tittar på bl a en tidigare diskussion om en häst som skrämts av en skidåkare så var det en minoritet som delade din uppfattning. :) Tvärtom så tyckte folk att det var självklart att en skidåkare skulle fatta att man stannade när man såg en häst så att den inte blev skrämd...

Det som jag har läst om vad gäller människor som har dött av skador med hästar har ridit på hästen.
Och de som jag läst om som bitits ihjäl av hundar har inte hört till hundens familj.

Men du får gärna visa på information som visar på annan fakta.

Kan bara instämma, det är väl nästan ingen som inte håller på med hästar som ens har chansen att bli skadade.

Skidåkaren bör ju stanna om man ber den om det.
Men då så är det ju en fråga om att ta hänsyn och bry sig om andra.
Hundägaren bör hålla bort hunden om den blir ombedd om det också.
Och inte händer det alltid heller.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 856
Senast: mars
·
Övr. Hund Om en hund har blivit anmäld till länsstyrelsen pga att den har bitit några gånger. Vad gäller då? Vilka rättigheter har ägaren och...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
21 265
Senast: Jadzia
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 498
Senast: Sel
·
Övr. Hund Mor o far fick ta bort sin cavalier i november pga ngn form av hastig blodcancer. Sorgen var stor och sökandet på olika säljsidor pågick...
2
Svar
24
· Visningar
2 964

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat