Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vi har de säkerhetsreglerna här i landet och det är vi ganska överens om.
Man får inte ha farliga saker så att andra kan komma åt dem och skadas även om de inte har där att göra.
Varken du eller jag får skada en inbrottstjuv.
Hästar skadar inte främmande människor på besök i hagen om dessa inte försöker att tjuvrida.
De som skadas av hästar är inblandade i dem på något vis.
Typ rider på dem.
De som blir skadade av hundar ville oftast inte ens ha kontakt med hunden.
Mina hagar kommer man inte in i utan att få hjärtstillestånd av elstaketet.
Under strömavbrott så går aggregaten på batteri som laddas när det finns ström eller av solen.
De Svenska lagarna är starkare vad gäller att avliva hundar än vad många vet om.
Det är ganska så sällan som de praktiseras.
Kort sagt, olyckor där hästar är inblandade sker nästan uteslutande där folk medvetet tar kontakt med dem till skillnad mot hundar där det ofta inträffar incidenter av lindrigt slag. En hund som hoppar och nafsar, en hund som kommer lös och attackerar osv.
Alla de här händelserna har en grund i att du aktivt uppsökt hästen.Normalt sett så har man vissa möjligheter att försvara sin egendom. Men man får naturligtvis inte använda mer våld än nöden kräver. Om en inbrottstjuv gör inbrott trots att det står två hundar och skäller så får han nog faktiskt skylla sig själv...
Jag har ett hack i mitt skallben som jag fick när en häst sparkade mig i huvudet när jag var barn. Jag försökte inte rida på den, jag passerade hagen och när hästarna kom fram så klappade vi dem. Exakt vad som hände vet jag inte, både jag och mamma blev ganska chockade... Sedan har jag blivit trängd, biten, översprungen osv men det har ju varit när jag har haft hand om hästarna (höll på med hästar i ca 15 år). På drygt 13 år med hund har jag fått någon enstaka skråma. Så det är viss skillnad...
Jag antar att det inte heller finns något träd som kan blåsa ner över staketet eller att ett blixtnedslag kan fördärva strömtillförseln?
Alla de här händelserna har en grund i att du aktivt uppsökt hästen.
Vilket djur som i teorin är farligast spelar egentligen mindre roll så länge hästen inte flyttar in till sina människor och deltar i mänskliga aktiviteter och finns i bussar, hissar, på stranden i lekparken OSV och dessutom tar åt sig hundars vanor att slåss om leksaker och vilja hälsa på människor.
Det finns så få tillfällen folk som inte aktivt söker sig till hästar som man ens riskerar att träffa på någon. Jag har då aldrig gjort det, bara sett på avstånd, däremot är det hyfsat vanligt att hundar kommer och vill hälsa, tigga mat, ibland även vilt främmande hundar man bara passerar. Alltså, JAG har sökt upp hästen och blir skadad ( inga problem?), och den hund som kom in i trädgården har aktivt sökt upp den andre hunden ( straffas den andre hunden med avlivning?). Eller?!
Jag har då aldrig gjort det, bara sett på avstånd, däremot är det hyfsat vanligt att hundar kommer och vill hälsa, tigga mat, ibland även vilt främmande hundar man bara passerar.
Fast nu handlade det ju återigen om att en hund bitit en annan, inte en människa som vart på stranden eller lekparken.
En annan hund som kom in i hundens revir och försökte stjäla en pinne ur hundens mun och blir straffad med döden för att den försvarar sig. I samma situation så är det JAG som söker upp hästen och blir sparkad i dennes revir( mitt fel eller hästens?) Hunden i samma fråga försvarar sig i samma situation, och blir då straffad med döden när en ANNAN hund aktivt uppsöker den? Det går ju inte riktigt ihop eller?!
Nej mitt inlägg är ett svar på skillnaden mellan häst och hund , läs inlägget jag citerar vet ja.
Du upplever det alltså som att du inte kan påverka att bli uppsökt av hundar på detta sätt?
Jodå, jag kan försöka locka till mig hundar också men att undvika att hundar spontant springer mot en eller tigger ens innan man noterar hunden är svårt.
Sist var det en Westie med vidhängande koppel, men utan matte/husse som jagade mig när jag red förbi dens tomt (nåja förbi och förbi, tomten var väl en 100 m bort). Hur jag skulle förhindra att hunden smet iväg för att jaga mig är för mig obegripligt.
Alla de här händelserna har en grund i att du aktivt uppsökt hästen.
Vilket djur som i teorin är farligast spelar egentligen mindre roll så länge hästen inte flyttar in till sina människor och deltar i mänskliga aktiviteter och finns i bussar, hissar, på stranden i lekparken OSV och dessutom tar åt sig hundars vanor att slåss om leksaker och vilja hälsa på människor.
Det finns så få tillfällen folk som inte aktivt söker sig till hästar som man ens riskerar att träffa på någon. Jag har då aldrig gjort det, bara sett på avstånd, däremot är det hyfsat vanligt att hundar kommer och vill hälsa, tigga mat, ibland även vilt främmande hundar man bara passerar.