Den danska hundlagen ...

Sv: Den danska hundlagen ...

De Svenska lagarna är starkare vad gäller att avliva hundar än vad många vet om.
Det är ganska så sällan som de praktiseras.
Jag skulle tro att Danmark har ett problem att lösa.

Men det har inget med strikt ansvar att göra. Dessutom testar man i Sverige hundar för att avgöra om de är potentiellt farliga innan de avlivas och det är inget som är aktuellt om en hund bara bitit en annan hund vid ett enstaka tillfälle. Vi är långt från Danmark på det området.

Vi har de säkerhetsreglerna här i landet och det är vi ganska överens om.
Man får inte ha farliga saker så att andra kan komma åt dem och skadas även om de inte har där att göra.

Varken du eller jag får skada en inbrottstjuv.

Normalt sett så har man vissa möjligheter att försvara sin egendom. Men man får naturligtvis inte använda mer våld än nöden kräver. Om en inbrottstjuv gör inbrott trots att det står två hundar och skäller så får han nog faktiskt skylla sig själv...

Hästar skadar inte främmande människor på besök i hagen om dessa inte försöker att tjuvrida.
De som skadas av hästar är inblandade i dem på något vis.
Typ rider på dem.
De som blir skadade av hundar ville oftast inte ens ha kontakt med hunden.

Mina hagar kommer man inte in i utan att få hjärtstillestånd av elstaketet.
Under strömavbrott så går aggregaten på batteri som laddas när det finns ström eller av solen.

Jag har ett hack i mitt skallben som jag fick när en häst sparkade mig i huvudet när jag var barn. Jag försökte inte rida på den, jag passerade hagen och när hästarna kom fram så klappade vi dem. Exakt vad som hände vet jag inte, både jag och mamma blev ganska chockade... Sedan har jag blivit trängd, biten, översprungen osv men det har ju varit när jag har haft hand om hästarna (höll på med hästar i ca 15 år). På drygt 13 år med hund har jag fått någon enstaka skråma. Så det är viss skillnad...

Jag antar att det inte heller finns något träd som kan blåsa ner över staketet eller att ett blixtnedslag kan fördärva strömtillförseln?

De Svenska lagarna är starkare vad gäller att avliva hundar än vad många vet om.
Det är ganska så sällan som de praktiseras.

Det är vi många, speciellt hundägare o jurister + poliser som är medvetna om. Det gör det bara ännu löjligare med populistiska politiker som skriker sig hesa om hårdare lagstiftning o rasförbud.

Är det verkligen jämförbart?

Hur ofta händer det att en häst attackerar en människa över huvud taget? Och om man räknar bort de som frivilligt tar kontakt med hästen hur ofta händer det?

Hästar lever inte med människor, man tar sällan hästen till affären och binder den utanför och inte heller tar man med den på campingen, till bekanta, i hissen osv. Möter man hästar när man är ute och rastar/motionerar/tränar hästen så hör det till absoluta undantag att hästarna på något vis söker kontakt ens. Jag har då aldrig hört historier som - "När jag var ute och rastade min Shettis så kom ett monster till halvblod och attackerade" eller "den lilla söta lösa hästen kom fram för att hälsa och så hög den i lillans hand".

Kort sagt, olyckor där hästar är inblandade sker nästan uteslutande där folk medvetet tar kontakt med dem till skillnad mot hundar där det ofta inträffar incidenter av lindrigt slag. En hund som hoppar och nafsar, en hund som kommer lös och attackerar osv.

Kort sagt, olyckor där hästar är inblandade sker nästan uteslutande där folk medvetet tar kontakt med dem till skillnad mot hundar där det ofta inträffar incidenter av lindrigt slag. En hund som hoppar och nafsar, en hund som kommer lös och attackerar osv.

Återigen så skulle jag vilja veta vad man baserar detta på. Jag upplever nämligen att de allra flesta incidenter där hundar biter människor inträffar antingen när människan exempelvis går fram för att klappa eller i andra hundsammanhang(utställning, träning, folk som hälsar på hundägare). Jag tycker rätt sällan man ser händelser här i Sverige där människor blir attackerade av lösspringande hundar.

Återigen, man måste skilja mellan incidenter som är hund-hund och hund-människa.

Exakt. Det är oftast när barn, främmande människor tar kontakt med hundar ( och hästar för den delen), som olyckan är framme mer på allvar i dessa fall. Har själv blivit både sparkad och biten när jag var barn och skulle klappa hästen i hagen.

Kl
En incident som hänt mig med hund och undrar vad ni tycker om det.

Min hund och exsambons hund levde tillsammans. Jag gav dem varsitt märgben i olika rum, just för att undvika slagsmål. Den ene hunden äter upp sitt fortare och jag plockar bort hennes ben. När nästa hund ätit upp sitt, tar jag även bort det. Tyvärr slarvade jag med bortplockningen, så nästa dag hade jag inte sett att den ene hunden fått tag i ett av benen igen. Den andre försöker ta det ( precis som med pinnen i trådstarten). Det blir slagsmål, jag särar på dem och blir rätt ordentligt biten själv ( mitt egna fel som "kom" i mellan). Ena hunden får ett rätt bra tag i käken på den andre hunden, blod stänker, såret blir ganska djupt. INGEN av hundarna har någonsin under hela deras liv vart aggresiva eller bitit varken hund eller människa varken innan eller efter. Båda hundarna är idag borta, den ena av ålderdom 11 år gammal, den andre 5 år pga sjukdom. Borde de avlivats direkt efter denna incident ? Hundarna bet alltså både hund och människa i detta fallet, och jag kan absolut lova att de inte normalt sett var aggresiva, bara instinkt av benet de hade. Alltså helt normala hundar som de är...

Senast ändrad:

Ett annat fall jag kom och tänka på nu med min nuvarande.

När min nuvarande hund var valp ( hon är 1 år nu), så hade hon sylvassa tänder (som alla valpar) och bet/nafsade till syskonbarnet, då 1 år, så han började blöda. Skulle jag tagit bort henne för det?:crazy:

Ägaransvaret gäller förstås, men både mamman till barnet och jag, ägaren till hunden, var en meter ifrån när det hände.

Normalt sett så har man vissa möjligheter att försvara sin egendom. Men man får naturligtvis inte använda mer våld än nöden kräver. Om en inbrottstjuv gör inbrott trots att det står två hundar och skäller så får han nog faktiskt skylla sig själv...

Jag har ett hack i mitt skallben som jag fick när en häst sparkade mig i huvudet när jag var barn. Jag försökte inte rida på den, jag passerade hagen och när hästarna kom fram så klappade vi dem. Exakt vad som hände vet jag inte, både jag och mamma blev ganska chockade... Sedan har jag blivit trängd, biten, översprungen osv men det har ju varit när jag har haft hand om hästarna (höll på med hästar i ca 15 år). På drygt 13 år med hund har jag fått någon enstaka skråma. Så det är viss skillnad...

Jag antar att det inte heller finns något träd som kan blåsa ner över staketet eller att ett blixtnedslag kan fördärva strömtillförseln?
Alla de här händelserna har en grund i att du aktivt uppsökt hästen.

Vilket djur som i teorin är farligast spelar egentligen mindre roll så länge hästen inte flyttar in till sina människor och deltar i mänskliga aktiviteter och finns i bussar, hissar, på stranden i lekparken OSV och dessutom tar åt sig hundars vanor att slåss om leksaker och vilja hälsa på människor.

Det finns så få tillfällen folk som inte aktivt söker sig till hästar som man ens riskerar att träffa på någon. Jag har då aldrig gjort det, bara sett på avstånd, däremot är det hyfsat vanligt att hundar kommer och vill hälsa, tigga mat, ibland även vilt främmande hundar man bara passerar.

Vilket djur som i teorin är farligast spelar egentligen mindre roll så länge hästen inte flyttar in till sina människor och deltar i mänskliga aktiviteter och finns i bussar, hissar, på stranden i lekparken OSV och dessutom tar åt sig hundars vanor att slåss om leksaker och vilja hälsa på människor.

Det finns så få tillfällen folk som inte aktivt söker sig till hästar som man ens riskerar att träffa på någon. Jag har då aldrig gjort det, bara sett på avstånd, däremot är det hyfsat vanligt att hundar kommer och vill hälsa, tigga mat, ibland även vilt främmande hundar man bara passerar. Alltså, JAG har sökt upp hästen och blir skadad ( inga problem?), och den hund som kom in i trädgården har aktivt sökt upp den andre hunden ( straffas den andre hunden med avlivning?). Eller?!

Fast nu handlade det ju återigen om att en hund bitit en annan, inte en människa som vart på stranden eller lekparken.

En annan hund som kom in i hundens revir och försökte stjäla en pinne ur hundens mun och blir straffad med döden för att den försvarar sig. I samma situation så är det JAG som söker upp hästen och blir sparkad i dennes revir( mitt fel eller hästens?) Hunden i samma fråga försvarar sig i samma situation, och blir då straffad med döden när en ANNAN hund aktivt uppsöker den? Det går ju inte riktigt ihop eller?!

Senast ändrad:

Just exemplet när du blev biten är också ett typexempel på hur det kan se ut när löpsedlar skriker om "Människa attackerad av lösspringande hund". Ofta rör det sig då egentligen initialt om en hund som attackerat en annan hund och där ägaren blivit biten när den försökt avbryta attacken. Det är naturligtvis också illa men behöver inte betyda att den attackerande hunden är mer aggressiv mot människor än en häst som sparkar mot en annan häst och råkar träffa en människa som står illa till.

Jag har då aldrig gjort det, bara sett på avstånd, däremot är det hyfsat vanligt att hundar kommer och vill hälsa, tigga mat, ibland även vilt främmande hundar man bara passerar.

Du upplever det alltså som att du inte kan påverka att bli uppsökt av hundar på detta sätt?

Fast nu handlade det ju återigen om att en hund bitit en annan, inte en människa som vart på stranden eller lekparken.

En annan hund som kom in i hundens revir och försökte stjäla en pinne ur hundens mun och blir straffad med döden för att den försvarar sig. I samma situation så är det JAG som söker upp hästen och blir sparkad i dennes revir( mitt fel eller hästens?) Hunden i samma fråga försvarar sig i samma situation, och blir då straffad med döden när en ANNAN hund aktivt uppsöker den? Det går ju inte riktigt ihop eller?!

Nej mitt inlägg är ett svar på skillnaden mellan häst och hund , läs inlägget jag citerar vet ja.

För mig var det bara ett naturligt beteende ( som av MIN klumpighet framkallade både incidenten och gick i mellan på ett dumt sätt) och jag skulle inte ens tänka tanken av att någon av dem var farlig i en annan situation. Det är hundarnas naturliga beteende att försvara "sin egendom" och vet man inte det, så borde det ingå i allmänbildningen att ta reda på hur djur man möter är "funtade".

Nej mitt inlägg är ett svar på skillnaden mellan häst och hund , läs inlägget jag citerar vet ja.

Ok, men du kan väl svara på vad skillnaden är på att JAG blir sparkad av hästen ( mitt fel för att jag aktivt uppsökt den eller?). Eller att exempelvis en hund aktivt söker upp en annan hund och den uppsökta hunden blir avlivad för att den försvarar sig på exakt samma sätt som hästen ( med skillnad på att hunden biter, hästen sparkar, eller bits för den delen också).

Du upplever det alltså som att du inte kan påverka att bli uppsökt av hundar på detta sätt?

Jodå, jag kan försöka locka till mig hundar också men att undvika att hundar spontant springer mot en eller tigger ens innan man noterar hunden är svårt.

Sist var det en Westie med vidhängande koppel, men utan matte/husse som jagade mig när jag red förbi dens tomt (nåja förbi och förbi, tomten var väl en 100 m bort). Hur jag skulle förhindra att hunden smet iväg för att jaga mig är för mig obegripligt.

Jodå, jag kan försöka locka till mig hundar också men att undvika att hundar spontant springer mot en eller tigger ens innan man noterar hunden är svårt.

Sist var det en Westie med vidhängande koppel, men utan matte/husse som jagade mig när jag red förbi dens tomt (nåja förbi och förbi, tomten var väl en 100 m bort). Hur jag skulle förhindra att hunden smet iväg för att jaga mig är för mig obegripligt.

Fast nu kanske jag uppfattar dig fel, men du menar att du försöker locka till dig hundar ibland också? Ehhh, HUR ska hunden någonsin kunna lära sig att bete sig "normalt" om den ena stunden blir lockad av någon och nästa gång blir det en anmälning för att den kommer fram och stör? Förstår du verkligen inte vilken skada det beteendet ger för både hund och ägare som försöker träna detta på sin hund? Kan inte rå för det, men nu blev jag sur på riktigt.

Jag har en hund som gärna vill hälsa på allt och alla. Jag TRÄNAR detta varje dag för att hon inte ska gå fram till varken andra folk eller hundar. EN människa som lockar på min hund, förstör hela min träning. Mitt, hundens eller DITT fel att hunden kommer fram nästa gång du eller någon annan inte vill? Hur tänker du nu?

Senast ändrad:

Det finns så få tillfällen folk som inte aktivt söker sig till hästar som man ens riskerar att träffa på någon. Jag har då aldrig gjort det, bara sett på avstånd, däremot är det hyfsat vanligt att hundar kommer och vill hälsa, tigga mat, ibland även vilt främmande hundar man bara passerar.

Nej jag har inte "aktivt uppsökt hästen". Hästen stod på ett naturreservat där jag promenerat varje sommar och där min mamma promenerat före mig. Det är alltså en slinga som går genom en hage där det oftast går nötkreatur. Just denna sommar var det hästar istället. Men hur i hela friden skulle vi veta att där var folkilskna hästar i hagen?

Men visst, hästar bor normalt sett inte i stan.

Precis!!
Det är ju det som flera här hela tiden försökt påpeka....att det är omöjligt att freda sig OCH sin hund från andra hundar. Ofta, ofta händer det i dessa situationer andra hunden känner sig träng, stressad, går till försvar.....och inte helt ovanligt kan den lösa hunden få sig ett olyckligt bett.

I Danmark avlivar man den hunden som råkar bita fulast. Även om det är i rent försvar och ägaren får skulden ;)

Varför undviker du att svara på mina frågor Lobelia?

Eftersom vi tänker så otroligt olika du och jag. Jag ser dig som en ( inte i mitt fall specifikt, men i teorin i hundvärlden) som faktiskt förstör min/andras träning med min/andras hund för att få dem att fungera bra socialt och INTE behöva avlivas pga misstag som andra människor ger dem genom att locka sig till dem ibland, hata det ibland, bara när det passar. Svara gärna hur du tänker om det om du kan..

Borde mina fd hundar avlivats enligt dig och varför i sådana fall? Ge ditt svar och stå upp för vem som gör fel och rätt. Hunden/hundägaren som tränas, eller personer i allmänhet som inte förstår bättre och förstör träningen? Är det hundens fel, ditt, hundägarens? Vem ger rätt att avliva en hund för att den beter sig som den blir uppfostrad ( med folk som ska komma fram och hälsa, vissa hatar hundar och inte vill detta. Hur ska hunden veta vad som är rätt?). Är det hundens fel eller allmänhetens fel?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 856
Senast: mars
·
Övr. Hund Om en hund har blivit anmäld till länsstyrelsen pga att den har bitit några gånger. Vad gäller då? Vilka rättigheter har ägaren och...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
21 265
Senast: Jadzia
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 498
Senast: Sel
·
Övr. Hund Mor o far fick ta bort sin cavalier i november pga ngn form av hastig blodcancer. Sorgen var stor och sökandet på olika säljsidor pågick...
2
Svar
24
· Visningar
2 964

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tittar in i ditt kök del 27
  • Valet i USA
  • Autistisk bror

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat