Gårdagen var verkligen kaotisk för både hund och matte... grannhuset började brinna! Satt på altanen med en vän och hunden när hon började boffa och sniffa väldigt. Jag kände brandlukt, började titta mig omkring och ser lågor slå upp från balkongen på villan bredvid. Vrålar till min vän att springa dit och få ut eventuella boende, medan jag ringer 112. Brandkåren kom på 7 minuter och under tiden blev balkongen helt övertänd, det brann friskt under tegelpannorna och bolmade rök från alla fönster på våningen.
Daisy har haft väldigt mycket vakttendenser på tomten och krävt extrem timing och avledning för att inte skälla hysteriskt om någon går förbi. Vi tränar på det varje dag. Nu stod hon längst ut i kopplet och skällde hysteriskt medan jag pratade med räddningstjänsten och det samlades mängder med människor både på gatan och inne på tomten. Såg i ögonvrån att en annan granne försökte lugna henne vilket bara gjorde henne mer upprörd. Jag hade ju fullt upp med räddningstjänsten och var halvt om halvt skräckslagen att det skulle sprida sig till vår tomt. Det är knustorrt i marken här, men som tur är var det också helt vindstilla för första gången på flera veckor.
Nåväl... 9 enheter från brandkår och ambulans fick stopp på elden och min vän fick ut en sovande man så ingen skadade sig. Daisy å andra sidan står i givakt när vi skall ut och skäller skarpt bara jag sätter handen på handtaget. Vi lär behöva backa många steg i träningen, och jag har så dåligt samvete att jag gav henne en så dålig upplevelse. Jag hade bara inte så mycket annat val, det var verkligen en extrem situation...
Men alltså, shit vad bra jobbat av dig och din vän!! Kanske inte optimalt för din hund, men ibland kan man inte välja och det kommer säkert ordna sig om ni backar lite.,