Den 22a hunduppdateringstråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag fick ta stelkramp för ca 7 år sedan när jag försökte sära på två hundar som slogs. Den ena tuggade lite väl mycket på min högerhand. Fick åka in och sy fast en fingertopp som hängde och dinglade bland annat. Men fick inte sprutan så mkt pga betten utan mer för att det va både jord, päls och annat skit i såren.

Vallade igår med Nessie och Nano! Så himla kul, Nessie jobbar på så himla bra när inte jag står handfallen. Vi har nu vallat mellan två fållor, i hagen mellan grindar och rundat saker. Hon är superduktig men går lite nära ibland när jag inte är med.
Nano tycker livet är jobbigt, hon rör sig bra runt fåren men tycker att de är lite läskiga fortfarande eller om det är det att hon inte riktigt vet vad hon ska göra. Hon vill vara till lags men är mycket mjukare än Nessie och tycker inte om om det läggs för mycket krav på henne. Känner att det svårt att växla mellan dom två ibland för de är så otroligt olika och jag kanske får för höga förväntningar på Nano som typ vallat halvdussinet gånger medans Nessie vallat sen förra året och dessutom varit en fena på det från start.
Det är himla roligt men svårt.. Dessutom har jag fortfarande inte lyckats lära mig vissla :banghead:.

Nano
IMG_20200402_145508.webp

Ja jo det äter hon som tur är. Men inte sin hundmat :(. Men har fått i henne veterinärens intestinal burkmat :). Men vet inte alls vad vi ska göra om hon inte tål någon smärtstillande? Veterinären vill ju operera hennes armbåge Om nu hennes tass läker :confused::(... Hur gör vi det utan smärtstillande?
Det finns starkare smärtlindring att ge i samband med operation, som inte påverkar mag-tarm kanalen. Däremot kan man få en hög hund istället. Det är dock enbart okej kortare perioder, inte något för långtidsanvändning. Så den biten går att lösa. Det blir värre om hon är i behov av smärtlindring långvarigt sen.

Såret ser fint ut idag tycker jag. Antar att det har med plåstret att göra att huden runt såret är vit med skiftning mot lila?

Ja jo det äter hon som tur är. Men inte sin hundmat :(. Men har fått i henne veterinärens intestinal burkmat :). Men vet inte alls vad vi ska göra om hon inte tål någon smärtstillande? Veterinären vill ju operera hennes armbåge Om nu hennes tass läker :confused::(... Hur gör vi det utan smärtstillande?
Det går att ge andra typer än NSAID preparat. Haft en hund som fick Tradolan istället för Metacam/Rimadyl då hennes mage pajjade av dessa vanligare. Opiater fungerade fint för henne dom dagar hon behövde smärtlindring :)

Det finns starkare smärtlindring att ge i samband med operation, som inte påverkar mag-tarm kanalen. Däremot kan man få en hög hund istället. Det är dock enbart okej kortare perioder, inte något för långtidsanvändning. Så den biten går att lösa. Det blir värre om hon är i behov av smärtlindring långvarigt sen.

Ja vi får helt enkelt ta det som de kommer. Inte säkert hennes sesamfraktur går att fixa och då kvittar det ju :(

Lät Aysu bestämma promenadväg nu på morgonen. Hon bestämde sig för att gå genom en liten skogsdunge i närheten. Det blev en nååågot längre morgonpromenad än vad vi tagit de tidigare dagarna, men hon gick lugnt och var glad så det kändes lugnt. Ebrah gick i flexi och var glad åt att få lite mer frihet.

Det var förövrigt först igår som Aysu började vifta på svansen igen efter operationen och aptiten verkar vara helt återställd nu. Ger dock fortfarande lite mindre portioner än vanligt.

Glada öron och lååånga kliv :)
IMG_20200411_083559_180.webp

Fick ett lustigt meddelande på Messenger idag. Personen i fråga hade sett att vi bodde i samma stad och frågade om jag är villig att låna ut min hund för promenader för den ser så söt och snäll ut.
Kanske inget konstigt med det men tackade nej, då blev det hus i helvete hur otacksam jag är som inte tar emot någon som erbjuder sig att ta hand om min hund gratis, bättre än vad jag själv tar hand om Fenna tydligen och ser personen mig ute med Fenna skulle jag anmälas till LS för djurplågeri. O_o

Nu har jag inget att vara orolig över för Fenna har det otroligt bra, men hur tusan finner konstiga människor mig? :wtf:

Fick ett lustigt meddelande på Messenger idag. Personen i fråga hade sett att vi bodde i samma stad och frågade om jag är villig att låna ut min hund för promenader för den ser så söt och snäll ut.
Kanske inget konstigt med det men tackade nej, då blev det hus i helvete hur otacksam jag är som inte tar emot någon som erbjuder sig att ta hand om min hund gratis, bättre än vad jag själv tar hand om Fenna tydligen och ser personen mig ute med Fenna skulle jag anmälas till LS för djurplågeri. O_o

Nu har jag inget att vara orolig över för Fenna har det otroligt bra, men hur tusan finner konstiga människor mig? :wtf:
Men va? Det där låter ju hur märkligt som helst! O_o

Sitter i soffan. Ebrah kröp precis närmare för att kunna ligga med pannan tryckt mot min ena arm :love:

Funderar på om jag ska bråka lite med symaskinen ikväll. Ska sy ett halsband till hundvaktens hund men när jag höll på med symaskinen tidigare i veckan så hade den och jag olika åsikter om hur stygnen skulle bli... På tisdag ska jag troligen dela post i hundvaktens område och det vore så kul att kunna lägga liten överraskning i hennes postfack utan att hon har någon aning om det :D (nej, hon läser aldrig på buke, så ingen risk att hon ser det här)

Åh vad sugen jag blev på att sy! Kanske borde försöka sy en y-sele till vavvan för längre promenader. Hon har en treponti just nu men har fattat att selar som går tvärs över bogen hämmar rörelserna :arghh:

Hade köpt en y-sele som tyvärr var lite för stor i halsen (den lär nog passa när hon växt på sig lite!) men annars sitter den bra så den får agera mall i så fall.

Helt slut idag, jobbat tre nätter och egentligen inte orkat göra nåt. Jag och maken åkte iallafall och släppte hundarna i en hage, de röjde runt i tre kvart och så kunde jag passa på att träna lite inkallning med Qila, de var riktigt nöjda och lugna sen. Nu på kvällen blev det projekt borsta hundar och Nike har fått en dusch också och nu har vi myst ner oss i sängen. Maken ska ta ut alla vovvarna på kvällspromenad sen men för min del känns det som det sovdags.

Nano, Nike, Qila och Nessie
IMG_20200413_150750.webp

Cyklade med Ebrah igår igen och tar vilodag idag. Är tokigt trött och tja, just nu ser hon ut att vara detsamma. Aysus sår på sidan (där hon hade inflammerat juver) har dock gått upp igen, så jag är inte helt nöjd ändå... Det enda jag kan komma på är att tröjan har skavt på något vis när hon ålat runt i soffan. Den har en knapp på insidan som jag inte riktigt lyckats få bort och den skulle kanske kunna skava om tröjan halkar snett. Just nu är hon utan tröja och jag har gjort rent såret. På fredag ska vi ta stygn, så jag ska be dem kika på juversåret då också.

I övrigt är hon iaf pigg och glad. Igår ville hon jaga fågel och hon kommer glatt nästan varje gång jag frågar om vi ska gå ut. Väldigt skönt!

Ligger och tänker på att min hund faktiskt är fantastiskt rolig. Han är så himla glad så fort han får göra något, och jag måste nog försöka prova fler aktiviteter med honom.

Nu är vi med på en kurs "cirkelträning för hund" och vi tränade själva hemma nu ikväll. När vi kört igenom övningarna är det 5 minuters vila men Frej stod genast vid vår uppochnervända plastback och tittade på mig. "Jag är redo NU matte!" Visst att han får några bitar torrfoder som lön men ändå. Det är så mycket aktivitetsglädje hos honom.

Cirkel-/styrketräning är roligt, träna trick är roligt, rallylydnad är roligt, nosework är roligt. Viltspår skulle säkert vara roligt. Agility skulle säkert vara roligt.

Jag var inte alls motiverad att träna med Frej ikväll, men med den glädjen blev det himla roligt ändå :heart

Vallat idag igen med Nessie och Nano eller ja, iallafall Nessie..
Instruktören säger att Nano saknar driv och att det egentligen är största problemet. Istället för att hålla på på hennes nivå så körde vi lite bana med Nessie, sen fick Nano bara hänga med tillsammans med Nessie och stundvis så visade hon intresse även om det var Nessie som jobbade. Jag har funderat på om jag bara ska släppa vallningen med Nano men vi testar köra såhär ett tag att hon bara är med kravlöst då Nessie inte störs av att ha henne på släptåg.

Åkte iväg till samhället sen och miljötränade Qila, tyvärr varit lite dålig på det men ska försöka ta tag i det ordentligt nu.

Qila
IMG_20200415_140841.webp

Jahopp, såg att set fanns en sista-minuten plats på unghundsagility så det blir ett spontanpass för mig och Qila ikväll.
Ska åka typ nu om bara dottern glider in med bilen :nailbiting: ..

Vi var hos veterinären tidigare idag. Chanel fick sitt årliga vaccin och blev ögonlyst igen (andra gången). Ögonen såg jättefina ut och således blev det återigen ögon u.a. :) Jag bad även veterinären att undersöka hennes öron, vilket han gjorde. Hon hade då ruskat mycket på huvudet sedan imorse och verkat störa sig på sitt ena öra. Jag hade själv tittat i örat och även luktat men inte uppfattat något avvikande. Han tittade och fann ingenting avvikande. Inga småkryp, ingen smuts, ingen rodnad, ingenting. På sin höjd kan det möjligen ha varit något hårstrå eller så som ramlat ner i örat. I alla fall verkar det ha varit tillfälligt eftersom hon inte verkar störa sig på örat längre. :)

93855385_2674788502619314_3881779996036956160_o.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Gnägg Jag är ny här på bukefalos. Detta blir min första tråd (förutom en tråd där jag bara presenterade mig lite kort). Så om jag gör nåt fel...
Svar
12
· Visningar
1 160
Senast: Raderad medlem 149639
·
Hundhälsa Nu är det jag som startar en sådan tråd, en som handlar om hur man vet att det är dags 😔 Man brukar ju säga att när man funderar på det...
Svar
18
· Visningar
1 919
Senast: Tuggben
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 318
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
646
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025