Det är du som drog upp ämnet, inte jag. vad jag vet är det ingen här som ens antytt att det är okej att mobba så din fråga var direkt udda.
Ungefär som din liknelse med röda byxor?
Vad är det då som egentligen gör det legalt att via sina åsikter propagera för att inskränka på andras rättigheter? Det är en större sak än mobbning.
Ja det är skillnad, en skillnad du kom på precis nu tydligen, i inlägget jag svarade på så så skrev du uttryckligen åsikter och inget annat. Det är också den skillnaden som jag trycker på. Att ha åsiter, att uttrycka åsikter och att bedriva hets mot folkgrupp är tre skilda men ibland närbesläktade saker.
Nej jag kom inte på alldeles nyligen, du förstod vad jag menade alldeles nyligen. När jag förtydligade.
Om majoriteten vill det och under tillräckligt lång tid så är det möjligt. Genom att inte begå kardinalfel såsom att förhindra åsiktsfrihet och att uttrycka åsikter så har jag gott hopp om att det inte ska ske. Nazityskland, kommuniststater och andra totalitära stater som bedriver exempelvis folkmord utvecklas med hjälp av att förbjuda åsikter och beskära yttrandefriheten och inte genom demokratiska sammhällen med åsiktsfrihet. Jag vill inte att detta ska upprepas i Sverige alltså är jag emot inskränkningar i åsikts och yttrandefrihet.
Ingen har förespråkat att folk sak få utöva åsikter - med viss reservation för vad du egentligen menar med att utöva åsikter, det är du som drar upp det. Vi har åsiktsfrihet i landet och rätt att utrycka åsikten så länge det inte sker i former som hets mot folkgrupp, lögner, förtal, trakaserier etc. Det är inte åsikten i sig som är begränsande utan hur man uttrycker den.
För en tid sedan fanns en helt annan diskussion angående chokladklubbor som fått ögon och mun. Jag tyckte inte det var hela världen, då det inte var menat som en rasistisk handling. Många tyckte annorlunda, särskilt då de mörkhyade. Att öppet propagera på gator och torg, eller annonsera i tidningarna som bygger på att ge sig på andra människor pga folkslag tycker jag inte är en ok utövning. Att bara emot delar av invandringen pga kostnader är en sak, att vara emot den för att invandrarna är "dumma i huvudet " är en helt annan. Skillnaden är sak och person.
Som sagt vad menar du egentligen med att utöva åsikter. Åsikter är tankar som amn uttrycker exempelvis i tal eller skrift och inte handlingar. Så vad du menar med att utöva åsikter är oklart.