Delad vårdnad (dagis)

Status
Stängd för vidare inlägg.

cambello

Trådstartare
Hjälp!! Är det någon här som vet hur det fungerar när man har delad vårdnad om ett barn och man inte bor på samma ort, hur löser man dagis? Jag och min fd sambo har en dotter på fyra år. Vi bor inte på samma ort nu men vi har henne ändå hos samma dagmamma. Nu ska jag flytta iväg och vill ha henne på dagiset i samma by som jag bor i den veckan hon är hos mej. Men kan man ha två platser?? Tycker att i dagens samhälle är det rätt vanligt att föräldrarna har dela på sig men det känns som bara jag har detta problemet. Förstår att det inte går sen när hon börjar skolan men det är ju ett litet tag tills dess. Har ju precis köpt hus och vill inte "förlora" min dotter pga detta..
 
Sv: Delad vårdnad (dagis)

Vi fick besked om att barnet bara kan ha en plats. Så han fick bo där han är skriven och vi hinner med honom bäst. Möjligen resonerar kommuner olika.

Nu har vi iofs 25 mil emellan...

Men för BARNETS skull ska man inte krångla till det med två olika dagis.

Du kan ju ändå inte ha henne på olika skolor om något år.
 
Sv: Delad vårdnad (dagis)

Vet att det förekommer med två dagis men det är ingenting att rekommendera alls. Den dag barnet börjar skolan kan man i vilket fall inte ha två skolor och då är det väl bättre om barnet kan känna sig trygg i den barngrupp som den ska gå i skolan med.
 
Sv: Delad vårdnad (dagis)

pigleton skrev:
bättre om barnet kan känna sig trygg i den barngrupp som den ska gå i skolan med.

Helt OT men skulle du kunna tala om det för min kommun, när Elin ska börja i förskoleklass så måste hon flytta till en helt nytt område och skola och enbart barn som hon inte känner... Alternativet är att jag skjutsar varje dag och hämtar, då får hon gå kvar där hon går på dagis nu. Det finns nämligen inget dagis till den skolan hon "ska" gå i...
 
Sv: Delad vårdnad (dagis)

Tycker synd om barnet om hon ska gå på två dagis!
Hur tänker du då?
Är det verkligen det bästa för henne:confused:
Jag är visserligen helt emot detta snurrande hit och dit med barnen, men två dagis måste väl ändå vara att ta i:confused:
Varför måste du flytta? är det inte bättre att hon får gå kvar hos sin dagmamma?
 
Sv: Delad vårdnad (dagis)

Man kan gå på dagis på två platser men jag tycker inte att det är bra för barnet som får en splittrad tillvaro. Genom att ha barnet på två dagis sätter föräldrarna sin egen bekvämlighet i första rummet och inte vad som är bäst för barnet.

När barnet börjar skolan är detta inte möjligt utan det måste gå i EN skola.
 
Sv: Delad vårdnad (dagis)

Vi har vecka-vecka boende och bor inte i samma by. Vi har förstås samma dagis hela tiden och kör barnet mellan. Nu är det relativt nära avstånd men pappan, som är den som flyttat bort, skall varje gång passera "sitt" dagis på vägen till/från sonens dagis.

Det är säkert olika från barn till barn, men med vår son skulle det inte vara bra att ha två olika dagis tror vi som dock inte är utbildade på området utan det är vad vi tror och tycker.
 
Sv: Delad vårdnad (dagis)

Men hur tänker man då, seriöst som förälder?
Hur ska barnet få en stabil grund att stå på, om det dels ska flacka fram och tillbaka mellan föräldrarna som kan vara nog så jobbigt för barnen, ska de sedan varannan vecka tvingas byta vänner, risken är ju tyvärr att de aldrig riktigt kommer in i barngrupperna... inte kul för barnen.

Och (jag är på dåligt humör för övrigt idag så jag kanske bara gnäller för det...) men när du ändå visste vart ditt barns dagis var, varför skaffade du hus så långt ifrån?
Hon kommer ju att börja skolan senare och då kommer hon ju vara tvingad att gå på ett och samma ställe, hur skulle ni göra då?
 
Sv: Delad vårdnad (dagis)

Snurrfian skrev:
Helt OT men skulle du kunna tala om det för min kommun, när Elin ska börja i förskoleklass så måste hon flytta till en helt nytt område och skola och enbart barn som hon inte känner... Alternativet är att jag skjutsar varje dag och hämtar, då får hon gå kvar där hon går på dagis nu. Det finns nämligen inget dagis till den skolan hon "ska" gå i...


Jag förstår inte. :confused: Elin ska börja förskoleklass till hösten dvs i en skola varför skulle ett alternativ vara att vara kvar på dagis/förskola? Om man går i förskoleklass har man lämnat förskolans verksamhet bakom sig och behöver man då omsorg på eftermiddagen går barnen på fritids...

Var hamnar de barn som går på hennes förskola? Varför kan hon inte gå med dem?

Javan
 
Sv: Delad vårdnad (dagis)

Javan skrev:
Jag förstår inte. :confused: Elin ska börja förskoleklass till hösten dvs i en skola varför skulle ett alternativ vara att vara kvar på dagis/förskola? Om man går i förskoleklass har man lämnat förskolans verksamhet bakom sig och behöver man då omsorg på eftermiddagen går barnen på fritids...

Var hamnar de barn som går på hennes förskola? Varför kan hon inte gå med dem?

Javan

jag antar att det är som hos oss... det finns inget dagis eller dagmamma "kopplat" till vår skola som vi tillhör... det betyder att barnen får gå på dagis/dagmamma någon annanstans där det finns plats (i vårt fall för vi helt enkelt åka 1,7 mil 4 ggr per dag när dottern börjar på dagis) och det betyder att dom kan hamna i en grupp på ett dagis där inga andra barn ska till samma skola senare... om man vill att baren ska gå på en annan skola än den man tillhör så har komunen inget ansvar att ordna skolskjuts och då får man skjutsa själv... och bor man på landet kan det bli löjliga sträckor varje dag... (jag och Snurrfia bor i byarna brevid varandra så jag gissa på att det är lite lika)
 
Sv: Delad vårdnad (dagis)

Javan skrev:
Jag förstår inte. :confused: Elin ska börja förskoleklass till hösten dvs i en skola varför skulle ett alternativ vara att vara kvar på dagis/förskola? Om man går i förskoleklass har man lämnat förskolans verksamhet bakom sig och behöver man då omsorg på eftermiddagen går barnen på fritids...

Var hamnar de barn som går på hennes förskola? Varför kan hon inte gå med dem?

Javan

Det är så som Emma74 skriver, de övriga i Elins ålder på dagiset där hon går, bor i den "byn" som dagiset ligger, där finns även en skola. Men vi bor en liten bit bort och hör till en annan skola där det inte finns något dagis eller dagmamma alls. Så när jag frågade var de barn som Elin kommer att gå med i förskoleklassen fanns på ett ungefär så fick jag veta att de var utspridda på dels ett annat dagis som ligger en bit ifrån, dels dagis inne i stan och dels dagamammor i stan. Jag hade från början satt det andra dagiset som 1;a alternativ när jag sökte dagis plats men de hade fullt och eftersom det är samma sträcka att köra fast åt olika håll tyckte jag inte att det spelade så stor roll.
Idags läget kan jag dock tycka att det är väldigt synd att hon inte känner en enda i sin blivande förskole klass, då hon är väldigt blyg och har svårt att ta för sig. Och tyvärr känner jag inte någon av föräldrarna till hennes blivande klasskompisar heller trotsr att jag luskar så gott det går med att hitta jämnåriga...
Säkert kommer det att lösa sig så småningom men för ett mammahjärta känns det lite hårt...
 
Sv: Delad vårdnad (dagis)

ah då förstår jag! Det var lite förvirrat, jag trodde du menade att hon skulle gå förskola ett år till.

Tröst - det brukar gå bra för alla våra sex-åringar, eftersom det alltid är nya barn i våra grupper så brukar "dagis-konstellationerna" ganska snabbt försvinna och bytas ut mot nya när barnen blandas med nya barn. Efter en månad är det inte lätt att gissa på vilka som gått förskola ihop.

Det går bra ska du se! Se till att du får en vettig inskolning och en plan för detta. Har inte ni fått vara i förskoleklass och vara med nu under våren?

javan
 
Sv: Delad vårdnad (dagis)

Det är ett tag kvar, hon är bara en 02a så i höst går hon upp på "stora barn avdelningen" vilket hon ser framemot... ;)
Tyvärr så hade vi hoppats på att de skulle bli bara 01 och 02 men nu går även 03 upp... Jag hoppas att personalen hinner se våra ungarn ialla fall för det sista året har de fått klara sig själva och fått stå tillbaka för det har varit så många små...

Men jag hoppas att det blir bra ändå när hon ska börja förskoleklassen så småingom, alla barnen blir ju i princip nya så det är bara att hoppas på att hon hittar någon. Hon är ju en liten blygis och tar lite tid på sig att ta kontakt...

Det känns som om jag har kidnappat tråden... ;)
 
Sv: Delad vårdnad (dagis)

Jag startade en egen tråd och hade missat den här! Tänkte höra om vad ni tror. Samt även när jag läst den här tråden, är det verkligen så dåligt med två dagisplatser?


"--------------------------------------------------------------------------------

Hur är det, kan man få dubbla dagisplatser till ett barn?

Sambons son bor hos oss vartannan vecka. Nu jobbar både jag och min sambo. Han har sitt dagis i närheten av mamman, vilket blir fel sida av stan för oss. Min sambo har inget körkort och åker hemifrån kl 6 på morgonen, till en tredje del av stan. Jag har nyss börjat arbetsträna och har olika scheman osv så jag kan inte ta på mig ansvaret att få honom till dagis. De dagar som jag är ledig så behöver jag vila för att orka med att jobba.

När min sambo hade praktik i våras så fick sonen skolskjuts som ordnade via mammans sockontakt. När min sambo pratade med dem nu så verkade de tveksamma men skulle kolla upp det. Om det inte går, så vet jag inget? Samt att det blir så långa dagar för killen!

Vi har ett dagis 100 meter hemifrån, det vore så perfekt om man kunde få ha honom där och jag tror att det vore bra för sonen att få lära känna barn här i området med.

Ska ringa runt och kolla tänkte jag, men vart ska jag vända mig? Har vi någon chans?"
 
Sv: Delad vårdnad (dagis)

hmm..

Jag tycker ni ska satsa på att få skolskjuts istället - det är väldigt ryckigt att hoppa mellan två förskoleplatser.
Tänk dig att varje vecka höra planer och det här gör vi nästa vecka och veta att varje vecka missar jag något på den andra förskolan.

Kompisrelationer mm blir också hackiga då mycket händer under en vecka i barns liv - man blir som aldrig med någonstans. Jag ser på våra förskoleklassbarn (visserligen 6år) att de som är borta extremt mycket får det svårare med kompiskontakter mm de räknas som bort, de är ju "aldrig" där ändå?

Så jag tycker inte att det är en bra idé, satsa på skolskjuts helt enkelt eller flytta närmare mammans sida av stan?

javan
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 499
Senast: Modest
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 434
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 702
Övr. Barn Jag ska försöka fatta mig kort. Vi är separerade sedan drygt 8 år. Barnen bor 50/50, gemensam vårdnad. Barnen är skrivna hos mig. Vi...
2
Svar
26
· Visningar
5 504
Senast: nyttnick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp