Delad sperma?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Bellini
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 441

Bellini

Trådstartare
Har hört att man kan dela sperman och få (nästan) ett garanterat sot eller hingstföl. Är det någon som gjort det? Någon som fåtty "fel sort ändå"? Hur mkt kostar det?

Sv: Delad sperma?

Har det kommit till hästaveln än? Vet att jag läste här på buka att det fanns könssorterad sperma på ko.

jo jag vet att det har använts på häst, hörde någon som hade gjort så förra året.

Vet att jag läst någonstans för typ 1-3 år sedan att det görs i åtminstonde Holland. Har däremot inte hört något om att det skulle gå att göra i SVerige. Men vore ju minst sagt inressant om någon visste? Och vad det kostar....

Jag vill oxå veta om det går att könssortera och vad de kan tänkas kosta!! Bra att ha den möjligheten ifall märren inte skulle få ett sto :D

Kan vara lönsamt för fullblodsavlen. Då det finns hingstar som kostar hur mycket som helst att betäcka med.

Säkert sant, men jag vet inte hur det ska gå till eftersom de endast tillåter naturlig betäckning. Man kanske kan centrifugera hingsten eller något ;)
U

Det finns mycket riktigt känssorterad sperma på tjurar. Vet inte riktigt vad den kostar, men om en vanlig normal dos tjursperma kostar 200, så kanske den könssorterade kostade runt 500 kr.
Har ingen lust att kolla upp det närmare nu, men senare kanske...

Kollade precis på det faktiskt.. :D
En vanlig dos (tjursperma) kostar ca 80 danska kronor, en sorterad kostar 300 dkr, enligt ATL:
http://www.atl.nu/Article.jsp?article=40317&Könssorterad tjursperma till salu i Danmark

Jag undrar om det kommer att finnas en marknad för det? Låter som att det finns en del här på Buke som skulle uppskatta att få styra könet på en viss avkomma. Jag skulle nog vara beredd på det, om kostnaden inte skenar iväg alltför mycket! :angel:

Frågan är bara vad det skulle kosta för hästarna...
Kollade raskt upp att 300 dansk är ca 380 sv kronor och det är ju verkligen inte dyrt med tanke på vad det kostar att betäcka!!!:banana:

Men om man tittar på den %:uella höjningen är den ju väldigt stor...SÅ där beror det ju helt på, men kan lugnt säga att jag efter att bara ha fått hingstar på ett sto som börjar bli till åren lugnt skulle kunna investera någon tusen lapp på att få ett sto...;)

Hejsan.

Det finns sperma sorterings maskin bla i Celle Tyskland.
Där sto och hingst sperma sorteras, i vilken grad av säkerhet att det blir just sto eller hingst vet jag inte.
Denna utveckling och utrustning har jag inte själv sett, men man pratade om det på en föreläsning jag var på i min gamla avelsförening i Tyskland.
Det går inte att sortera alla hingstars sperma utan endast de som har en lång levnads tid för detta kan ta upp till tre dygn att sortera.

Och kostar ju själv klart en hel del pengar.

Liknande trådar

Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
6
· Visningar
323
Senast: Valle
·
Kropp & Själ Jag läste tråden där någon efterfrågade tips på en fotobok och då dök denna tanke upp men jag tänkte att den gjorde sig bättre i en egen... 2
Svar
26
· Visningar
1 153
Senast: Iamia
·
Hundavel & Ras Jag skulle vilja uppmana alla som har bra hanhundar att spara sperma från era hundar för framtiden. Med bra hundar menar jag alltifrån... 2
Svar
30
· Visningar
2 796
Senast: Milosari
·
Samhälle Jag tycker ändå att diskussionen om vapnen, jägarexamen, licenserna och vapentyp är intressant. Få, nästan inga, mord i Sverige utförs... 16 17 18
Svar
347
· Visningar
7 714
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka