Dela på kostnad för semester?

Blomskan

Trådstartare
Behöver höra vad ni som föräldrar tycker eller hur ni som är skillda gör.

Min sambo har sedan tidigare en son på 11år. Vi har inga gemensama barn.
Sonens mamma och sonen skall åka på en semesterresa nästa år och hon frågade min sambo om han kunde betala hälften av grabbens resa.
Givetvis gick han med på detta, självklart ska ju inte sonen lida för att föräldrarna separerat.
Men sedan började vi prata om hur andra gör i samma situation, delar ni på kostnaden oavsett vilken förälder barnet åker med? Ska man dela på alla kostnader runt resan, tex mat, godis och aktiviteter?

Grejjen i detta fallet är att jag är mkt skepptisk till att modern kommer att betala hälften när vi skall åka i väg och åka skidor eller något liknande. Därför känns det lite surt att sambon skall betala 6000:- för 2 veckor utomlands för dom/ honom. Ingen av oss hade heller räknat med att det kostar 12000:- (inom Europa) för en kille på 11år. Vi hade väl räknat med en vanlig charterresa för max 5000:- för lillkillen.

Usch, kändes själv som att jag var väldigt snål nu men jag kan lova att jag unnar denna underbara grabb allt det bästa.

Ska lägga till att modern är ensamstående och dom separerade så sent som i början på året, ifall det är av någon betydelse.

Så lite förslag på hur ni har lagt upp detta med semestrar mottages tacksamt!

Sv: Dela på kostnad för semester?

Det spelar ingen roll när de separerade. Pappan har ingen skyldighet att betala hälften av pojkens resa, det gör han om han vill (och kan rent ekonomiskt). Det är alltså inget mamman kan kräva. 12000 kr låter väldigt mycket i mina öron. Begär att få se kvitton etc.

Min personliga åsikt är att alla har faktiskt inte råd att åka på semesterresor, oavsett om de är ensamstående, sambo eller gifta med ett eller flera barn. Och om mamman väljer att göra en resa med sonen, så är det hennes val. Likaså om ni väljer att göra en resa och ta med sonen, det är ju upp till er. Det är inget livsnödvändigt. Jag kan förstå om mamman har dålig ekonomi och skulle vilja ha hjälp att köpa en cykel till sonen, men semesterresor är ju lyxkonsumtion. Att hjälpa till och bistå ekonomiskt till klassresor och liknande är en annan sak, men jag tycker inte att pappan ska känna sig tvungen att betala hälften av sonens semesterresa. Speciellt inte om mamman inte kan tänka sig att göra samma åt andra hållet.

Det finns säkert de som tycker precis tvärtom här inne. :D

Själva kostnaden stämmer, som ensam betalande vuxen får man inte rabatt på barnets resa... Det enda som var billigare när jag åkte med sonen var maten vi förbokade, dvs hotellfrukost och flygplansmaten.

Däremot skulle det aldrig falla mig in att be exet om pengar till en resa!!! Sen spelar det ingen roll att jag är ensam och han har sambo, som föregående talare skrev: semesterresor är lyx! Klarar man inte av vardagen kan man be om hjälp med ytterkläder, busskort och liknande men har man inte råd att åka utomlands stannar man hemma!

Jag hade inte ställt upp på den kostnaden, som föregående skrev är resor en lyx inget måste.

Det känns som rena lyxresan inom europa, det var vad vi betalade per vuxen till Brasilien....

Den som åker med barnet betalar, oavsett om det är med bara egna barn, med bonusbarn eller med allihop.

Så har jag gjort/gör, tar jag med mig barnen på något så står jag för vad det kostar om inget annat har avtalats.

Har man inte råd att resa och betala själv så får man stanna hemma.

Möjligtvis att jag skulle kunna tänka mej att betala om mitt/mina barn får följa med för att de hemskt gärna vill och det inte var planerat så från början.

Alltså att barnens pappa och fru har tänkt resa någonstans och barnet får veta det men att barnets pappa inte kan åka om han ska betala fullt för barnen, då kan jag tänka mej att betala endel, men inte så mycket som hälften.

Resan är en All Inclusiv variant på något finare hotell i Sydeuropa..
Pga den tidiga bokningen samt ensamstående med barn blev kostnaden så mkt.

Åker jag med barnen på semester - betalar jag!
Åker barnens pappa med barnen på semester - betalar han!

Vore han min son skulle jag utan tvekan betala.
Klart min pojke ska få resa! Jag betalar ju för sonens skull!
Oavsett om vi är skilda eller inte.
Men de e ju jag de! ;)

*kl*
Det finns nog inga självklara svar i de här frågorna, men vi har gjort så att respektive "delfamilj" stått för alla kostnader när det handlat om familjeresor eller -äventyr. De gånger där barnen åkt iväg på egna saker tillsammans med kompisar eller skola har vi delat på kostnaden mellan föräldrarna.

Men tolvtusen per person för en semestervecka är klart över den kostnadsnivå som jag och min fru normalt ligger på när vi semestrar, allt inräknat... :angel:

Är inte kunnig på området alls egentligen, och har ännu inga barn själv (väntar mitt första om några veckor). Spontant tycker jag dock att det har med de båda föräldrarnas ekonomi att göra. Underhållet är ju lagstadgat, men vad man göri övrigt ekonomiskt för sina barn är det inte. Har man god ekonomi så är det väl en självklarhet att hjälpa barnet ekonomiskt i den mån man kan, men om man bara har så det går runt kanske det inte finns möjlighet att lägga så mycket extra. Hade föräldrarna fortfarande varit sammanboende och haft gemensam ekonomi hade ju troligen inte frågan kommit upp, för det är ju inte ovanligt att man har olika inskomster i en ändå gemensam ekonomi. om man börjar vrida på kronorna efter en separation och kräva millimeterrättvisa så har man ju definitivt satt barnet i kläm.

Är inte kunnig på området alls egentligen, och har ännu inga barn själv (väntar mitt första om några veckor). Spontant tycker jag dock att det har med de båda föräldrarnas ekonomi att göra. Underhållet är ju lagstadgat, men vad man göri övrigt ekonomiskt för sina barn är det inte. Har man god ekonomi så är det väl en självklarhet att hjälpa barnet ekonomiskt i den mån man kan, men om man bara har så det går runt kanske det inte finns möjlighet att lägga så mycket extra. Hade föräldrarna fortfarande varit sammanboende och haft gemensam ekonomi hade ju troligen inte frågan kommit upp, för det är ju inte ovanligt att man har olika inskomster i en ändå gemensam ekonomi. om man börjar vrida på kronorna efter en separation och kräva millimeterrättvisa så har man ju definitivt satt barnet i kläm.

Jag hör att du kommer att bli en vettig förälder! :bow:
Lycka till med bäbben.

Jag skulle mer än gärna ha velat men det funkar inte med min ekonomi.
Barnens pappa tjänar 4 ggr så mycket som jag men ändå skulle jag inte be honom om ekonomisk hjälp till en resa som jag vill göra med barnen.
Gäller det däremot resor som barnen själva ska iväg på, t.ex. skolresor, läger eller likn så är det självklart att vi bidrar båda två.

Jag hör att du kommer att bli en vettig förälder! :bow:

Ja, för alla vet ju att man automatiskt är en bättre förälder om man öser pengar ur båda fickorna samtidigt. Och självklart är man en bättre förälder ju mer pengar man har. ;)

Ja, för alla vet ju att man automatiskt är en bättre förälder om man öser pengar ur båda fickorna samtidigt. Och självklart är man en bättre förälder ju mer pengar man har. ;)

Höhö.. :p Inte börja skena iväg nu... Men jag har tyckt från övriga inlägg att Ako är vettig.. Punkt. ;)

Jag tycker det var en jättefin gest från din sambo... eloge till honom :bow: det är skillnad på att vara ensamstående och vara tillsammans med någon, ekonomin är helt annorlunda. Sedan kanske man kan tycka att mamman kunde valt en billigare resa, 12.000 för en person inom europa får nog ses som en av de dyraste resorna, särskilt om man bokar den tidigt.

*KL*

Förutom just den omtalade resan så sysslar sonen även med diverse sporter.
Min sambo betalar inget regelrätt underhåll utan istället betalar han när det behövs, vilket i sig kan bli (om man slår ut det månadsvis) ett par tusen i månaden. Allt detta för att allting ska fortsätta att vara som när mamma och pappa bodde ihop.

Men just det här med semestern tycker jag är lite tvetydigt.. Det är ju ingenting som lillkillen behöver ha för att må bra eller för att allt ska fortsätta som vanligt.
Om dom har varit utomlands 3 gånger under hans livstid så är det allt, så det är inte precis något han är van vid..

Det är INTE så jag menar, och jag hoppas verkligen inte heller att det var därför jag fick komplimnagen från Kaffikakk! Snälla läs mitt inlägg igen och försök förstå vad jag menade!

Åker jag med barnen på semester - betalar jag!
Åker barnens pappa med barnen på semester - betalar han!

Exakt så gör vi också!
Sen kan det hända att jag kan ge barnen en semesterpeng om dom åker med pappa,och så ger han dom peng när dom åker med mig,inte alltid,men ibland!

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 101
Senast: alazzi
·
Kropp & Själ Jag har hamnat i ett dilemma med mig själv ang trådrubriken. Jag har alltid haft lite svårt för att bli bjuden på saker, ekonomiskt...
2
Svar
34
· Visningar
5 347
Senast: _Taggis_
·
Relationer Vi har en man i vår släkt som blivit totalt genomelak på äldre dar. Han är 91 år. Han blev änkling för 6-7 år sen och därefter har det...
2
Svar
23
· Visningar
4 387
Senast: pimy
·
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 822

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ännu en kvinna
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Motionscykel?

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25