Dela och gillar, gillar och delar, delar och delar, gillar och gillar och gillar

kolblakkur

Trådstartare
Jag är ingen direkt Facebooknörd, men jag tycker ändå det är kul och smidigt att kunna ha kontakt med folk trots långt avstånd. Att man sedan hittar likasinnade med samma "nördighet" gällande ditten och datten är toppen.

Men nu börjar jag blir riktigt less på dessa "gillar och delar"-tävlingar! De tar över hela Fejjan och jag känner för att kräkas lite varenda gång jag ser det. Inte verkar man kunna blockera det heller, utan att blockera personen?

Jag har själv delat EN grej, det gällde gratis kattmat från den lilla djuraffären i vår lilla håla. Men vissa av mina kollegor delar ALLT. Är folk så kåta på gratisprylar? Har folk inte råd att köpa något numera? Vissa saker är ju rent skit, några plastpärlarmband och gud vet vad.

JA, jag är gnällig men jag kan väl inte vara ensam om att tycka att "d och g" som en kollega skriver, tar över Facebook?
 
Sv: Dela och gillar, gillar och delar, delar och delar, gillar och gillar och gillar

Jag hatar oxå det, fattar inte att folk delar allt de ser. men folk delar ju även "snyfthistorier" eller "visa ditt stöd genom att gilla" seriöst? Hur faan kan man visa sitt stöd genom att dela/gilla en skittext eller bild?
 
Sv: Dela och gillar, gillar och delar, delar och delar, gillar och gillar och gillar

Jag är också less på alla dom där tävlingarna, och delar inget sådant.

Och såna där textbilder som dyker upp ibland
"Lilla Anna har cancer och överlevde. Om du har ett hjärta så delar du den här historien"

Jo tack, jag har ett hjärta men jag delar inte sånt.
 
Sv: Dela och gillar, gillar och delar, delar och delar, gillar och gillar och gillar

Jag blockar och döljer, blockar och döljer. :angel:
Har du delat upp dina vänner i olika grupper? Vänner/Nära vänner/Bekanta.
Om inte - gjört!
 
Sv: Dela och gillar, gillar och delar, delar och delar, gillar och gillar och gillar

Och du klickar dig till din kompislista så ser du att det finns en liten grå ruta där det står "vänner" efter varje vän.
Håll musen över den rutan och gå bananas. Du kan välja om du vill se vännen i nyhetsflödet eller inte osv.
Jag har egna listor för vänner, familj, affärskontakter och allt möjligt.

Det är ganska mycket manuellt arbete, men definitivt värt det!
 
Sv: Dela och gillar, gillar och delar, delar och delar, gillar och gillar och gillar

Ahh! Jag klickade där, såg att jobb jag skrivit att jag jobbat på fanns i listan också? :o

Kan man göra olika inställningar för olika grupper sen då?

Tack :p
 
Sv: Dela och gillar, gillar och delar, delar och delar, gillar och gillar och gillar

Ja, det får liksom lite olika rangordning i flödet.
Bekantas uppdateringar och delningar syns inte så ofta som vänners och nära vänners :)
 
Sv: Dela och gillar, gillar och delar, delar och delar, gillar och gillar och gillar

Jag har slutat med sånt. Lika så alla statusuppdateringar om att det är så synd om personen, kryptiska uppdateringar och liknande.

Däremot om någon lägger upp något som är positivt och extra glada över då lägger jag gärna lite extra krut på att läsa, gilla eller kommentera.
 
Sv: Dela och gillar, gillar och delar, delar och delar, gillar och gillar och gillar

Går helt i din linje där, tar dessutom bort folk från vänlistan som aldrig delar med sig av något utan endast lägger ut såna saker..


Extra roligt är det när folk gillar och delar utan att ha koll på VAR saken man vunnit faktiskt finns. Vad sägs om att hämta ett kilo lösgodis 146 mil bort?
 
Sv: Dela och gillar, gillar och delar, delar och delar, gillar och gillar och gillar

Folk förutsätter nog att det skickas..

Ärligt talat är jag rätt trött på Facebook överhuvudtaget. Det är mest riktad reklam och skit tycker jag. Är bara inne max en gång i veckan, för att hålla lite koll på om ridklubben har uppdaterat något. Det är faktiskt enda anledningen till att jag har facebook alls, hålla kontakt med (eller kanske snarare koll på) andra westernintresserade runt om i landet.
 
Sv: Dela och gillar, gillar och delar, delar och delar, gillar och gillar och gillar

Håller med, det svämmar över av tävlingar dagligen.
Men man ser aldrig att någon faktiskt har vunnit något.
 
Sv: Dela och gillar, gillar och delar, delar och delar, gillar och gillar och gillar

Jag, som är en nerdy nerd när det kommer till sociala medier i allmänhet och facebook i synnerhet, vet dessutom att det är även emot facebooks regler att ha tävlingar som går ut på att gilla och dela. Om ett företag ska ha en officiell tävling går det att ha en tävlingsapplikation (tex hööks är duktiga på att ha såna), och det är tillåtet att länka till en tävling som ligger på en annan plattform (typ "Gå in på vår hemisda och tävla!")
 
Senast ändrad:
Sv: Dela och gillar, gillar och delar, delar och delar, gillar och gillar och gillar

Inte att förglömma ...

Lotteri eller tävling på Facebook/sociala medier
Tillstånd till lotterier kan inte ges till privatpersoner eller företag
På sociala medier är det allt vanligare att företag och privatpersoner uppmanar besökare att delta i olika aktiviteter, t.ex. att ”gilla” något eller ”dela” något med sina vänner. Genom att göra detta deltar man sedan i någon form av utlottning där man kan vinna biljetter, pengar eller varor. Ett arrangemang som avgörs med slumpens hjälp, är ingen tävling utan räknas som ett lotteri och kräver tillstånd. Tillstånd kan inte ges till privatpersoner eller företag.

Tävling i sociala medier
Om utgången i arrangemanget avgörs av någons prestation till exempel en bedömning av någons förslag till en slogan eller att deltagaren kan svaret på fler kunskapsfrågor än andra som deltar, är det normalt sett inte fråga om ett lotteri. Prestationsmomentet får dock inte vara för enkelt för då kan det fortfarande anses vara ett lotteri, en helhetsbedömning av arrangemanget måste alltid göras.

Källa
 
Sv: Dela och gillar, gillar och delar, delar och delar, gillar och gillar och gillar

Jag är också sjukt less på tävlingar som mina vänner ställer upp i där det gäller att bara gilla och dela så är man med i utlottningen av 100 datorer/mobiltelefoner osv...

Jag är själv med och tävlar i "mer seriösa" saker (tycker inte dessa "stora" t'vlingar är det minsta seriöst, där det ställer upp 3000pers)
som t.ex våran icabutik i byn, de brukar ha tävlingar lite titt som tätt där man ska lämna ett bidrag för att ha chansen att vinna. t.ex hur många tekakor de sålde under en viss vecka(där jag vann ;))

Men de andra, de känns bara som en tävling om hur många gillare de får......
 
Sv: Dela och gillar, gillar och delar, delar och delar, gillar och gillar och gillar

Eller ännu värre, en bild på ett blåslaget barn och texten "Gilla om du är emot våld mot barn".. Eeeh va?
 
Sv: Dela och gillar, gillar och delar, delar och delar, gillar och gillar och gillar

Är folk så kåta på gratisprylar? Har folk inte råd att köpa något numera? Vissa saker är ju rent skit, några plastpärlarmband och gud vet vad.

Hahaha! :D
Det kanske handlar om lockelsen att delta till priset av minimal ansträngning?
Jag brukar tänka samma sak när det gäller pet och klet i något sådant där som ska vara känslomässigt engagerande. Delandet av sådant känns lustigt nog både extra osmakligt och distansierat, som att man vill uppmana andra att göra så lite som möjligt för bara man delar och gillar så har man gjort tillräckligt dvs inte ett skit.
Gör något, eller låt bli.
 
Sv: Dela och gillar, gillar och delar, delar och delar, gillar och gillar och gillar

som t.ex våran icabutik i byn, de brukar ha tävlingar lite titt som tätt där man ska lämna ett bidrag för att ha chansen att vinna. t.ex hur många tekakor de sålde under en viss vecka(där jag vann ;))

Vad vann du? :p
Tack vare facebook har jag vunnit biljetter till Gbg horse show... men där ska man vare sig dela eller gilla utan bara skicka mail med svar på frågor :p
 
Sv: Dela och gillar, gillar och delar, delar och delar, gillar och gillar och gillar

Istället för att blockera - anmäl dom!

Folk måste börja fatta att dessa tävlingarna är olagliga.
 

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ Återupptar snacket om det lilla fula viruset och sjukdomen det orsakar... Här är min sammanfattning. Det finns en hel del åsikter om hur...
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
122 276
Senast: Mineur
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 021
Senast: alazzi
·
Äldre Är det någon där, som också ogillar de nya kedjebreven? De man ser på facebook, det står en intressant, bra text och så avslutas den med...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 522
Senast: honung
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Humöret landade någonstans vid fotknölarna idag trots att solen sken. Jag red ut med P då vi nött en del på ridbanan på sistone. Nu hade...
Svar
0
· Visningar
309
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp