Dela kostnad foder i lösdrift

L

lilltrolle

Hur gör man med foderkostnaden om man har olika hästar/ponnys på lösdrift tillsammans? T.ex shettis, fjordingar och nordsvenskar. Det känns orimligt att alla ägare ska betala samma summa för fodret, nordsvenskarna äter antagligen mer än shettisarna osv. Hur delar man lättast upp kostnaderna utan bråk?

Sv: Dela kostnad foder i lösdrift

Antingen så bestämmer ni att ponnisar upp till den här storleken betalar så här mycket och över den storleken betalar så här. Sen att inte en d-ponny äter lika mycket som en nordsvensk det "får man ta" i så fall.

Annars så ska man ju höfta upp vad var och en kan tros äta och dela det på alla som är i lösdriften, den varianten är väll mäst rättvis men klart krångligare.

Gör ett genomsnitt på ponny resp. stor häst och har två olika hyror där gränsen går vid 148 cm mankhöjd.

Skriv in detta i kontraktet och gör klart för alla vad som gäller, passar det inte kan man ju välja en annan lösdrift.

Att hålla på att räkna och hålla reda på vad varje häst äter varje dag (det kan ju skilja med väderlek mm) verkar helt absurt, och som upplagt för bråk och tjafs.

jag och min vännina har gjort så här, hon har 1 halvblod och 1 D-ponny. jag har 1 halvblod och 2 shettisar. betalar en del var för halvbloden och mina 2 shettisar äter ca. samma som hennes D-ponny så helt enkelt halva var.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 798
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 350
Senast: QueenLilith
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 371
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar