Dela barnbidrag

kamomillo

Trådstartare
Frågar för en väns räkning.
Då mannen och kvinnan flyttade ifrån varandra beslöt dom att Mamman skulle ha barnbidraget för båda barnen och barnen skulle vara skrivna hos mamman.
Men barnen skulle bo varannan vecka hos vardera förälder.
Då skulle också mamman köpa alla kläder till barnen, räckte inte pengarna till tex. vinterkläder skulle dom dela lika på den utgiften.
Allt har funkat fram till nu, men nu vägrar mamman skicka några kläder alls med barnen, då dom ska vara sin vecka hos pappan. Inte ens mössa och vantar följer med barnen. Jacka har dom fått ta med, men då bara gamla urvuxna kläder.
Mamman säger att det är för att hon inte får tillbaka några kläder till hennes vecka annars.

Barnen går alltså i urvuxna kläder måndagen som dom byter bostad. Och gympakläder och badkläder till den dagen finns inte med. ( barnen kommer till skolan från den ena föräldern, och åker till den andra efter skolan. Föräldrarna träffas inte...

Pappan köper givetvis kläder som barnen har hos honom, men har ju inte 2 barnbidrag att spendera så det blir inte samma märken, och mängd hos honom.

Vart vänder pappan sig om han vill att dom ska ha varsitt barnbidrag?
Det verkar ju enklast att slippa skicka kläder mellan hemmen, och i stället ha en garderob i varje hem.

* Jenny *
 
By the way, jag som sitter i samma sits som kvinnan (har varannanveckasboende samt hela barnbidragen) Kan konstatera att det är förbaskat ofta barnen kommer från skolan på måndagarna i allsköns kläder, smått/skitigt/ och inte har de med sig jackor etc. när de ska till mig efter en vecka hos honom. Har påtalat detta för barnafadern som hävdar att han inte kan göra så mycket för han åker till jobbet innan barnen går till skolan. Det där är skitsnack. För mina barn har alltid haft extremt gott om kläder och de åker alltid i fräscha ganska nya kläder härifrån, men där mekas det och fixas och donas och kläderna förstörs. Alla finkläder hamnar även de hos barnafader. Jag köper ju även nytt/ser till att de har även om det är på hans vecka de är bortbjudna. Resultatet blir att det inte finns någonting här, då allt ligger där.

Och nu har han börjat knorra över att jag har hela barnbidraget.. Hmm förutom kläder så betalar jag barnförsäkringarna, deras mobiler inkl. abonnemang etc. Nu när 15åringen skulle ta AM-kort så skulle vi dela på utgiften på ca 5500:- men några pengar har jag inte fått och jag var dum nog att lägga ut för allt. så är rätt less på det och drar lärdom över att han får ge mig kontant innan jag ens inhandlar något mer av dyrare kaliber.
Kan tillägga att under alla år vi bodde ihop, så var det inte han som såg till att kläder/skor/stövlar fanns och inte heller den som tog något större ansvar för tvätten (-gud vet hur många bråk det har varit kring detta)
 
Jag förstår att det inte är enkelt... Men som jag ser det skulle det vara enklast att ha varsitt barnbidrag, och köpa de kläder barnen har hos just den föräldern? Då får ju varje förälder (ihop med barnen) välja både prisklass och material. Sedan blir nog båda föräldrarna mer rädda om kläderna om dom köpt dom själv. Annars är det ju lätt att hamna i att det alltid är den andra förälderns fel att kläder går sönder/försvinner/ är skitiga osv.

Just dom här barnen har otroligt mycket kläder hos mamman, så jag betvivlar inte ett ögonblick att hon använt pengarna på kläder. Synd bara att hon skickar barnen till skolan med för små och uttvättade kläder.
Pappan skickar inte barnen i "dåliga" kläder, inte skitiga heller. Men urvalet är litet.

Det kan kännas lite småaktigt när barnen byter hem med bara ett par kalsonger/trosor och ett par sockar i "ryggan" men barnen klagar inte!
Barnen får inte heller ta med leksaker från mamman, men det kanske jag lättare förstår. Det är nog för att hon förstår att barnen skulle glömma dom nästa byte av hem, och då kan det säkert orsaka tårar att leksaken finns många mil bort.

* Jenny *
 
Njae jag är inte snål så utan vill ju att barnen ska ha hela och fräscha kläder alla dagar i månaden typ. Handlar jag på rea eller liknande och det inte är för dyrt så köper jag ibland dubbel uppsättning så pappan får nytt direkt i påse t o m. Så jag skickar inte heller med kläder i ryggan... Räcker med att allt blir utbytt ändå. Barnen lämnar ena föräldern på måndag morgon för att gå till skolan och kommer hem till den andra på em. Jag får snart göra en raid till exet pga att alla våra badlakan är som bortblåsta eftersom 2 ungar av fyra har idrott på måndagar. Kan ju tillägga att de väldigt sällan har gympakläder med sig då de lämnar honom på måndagmorgonen -alltså går vi back. Så är det med det mesta.

Men vet jag att de ska göra något särskilt så skickar jag ibland med kläder, men eftersom de kommer dit i oftast nya kläder och hit i skitigt med fläckar som inte går att få bort så är det inte så kul. Har påpekat det men han skyller bara på att, de gick ut och mekade innan han kom hem /eller upptäckte det osv osv. Så jag ser det som att rotation på kläderna blir det ju i sinom tid... Förutom att jag ibland kan ha ett par byxor i rätt stl till 12åringen och massor till 10åringen eftersom 12 åringen inte bryr sig vad han tar på sig. Jag har att vi väljer kläder tillsammans, pappan låter dom plocka ur tvätthög = 12åringen kommer oftast i 10åringens då något för små kläder..

Leksakerna är barnen, men vi försöker ändå göra så att firas födelsedagen hos pappa så tar vi med hem de presenter barnet fick av oss och vice versa.

Svårt sånt här men försöker bita ihop så gott det går.
 
Jag förstår att det inte är enkelt... Men som jag ser det skulle det vara enklast att ha varsitt barnbidrag, och köpa de kläder barnen har hos just den föräldern? Då får ju varje förälder (ihop med barnen) välja både prisklass och material. Sedan blir nog båda föräldrarna mer rädda om kläderna om dom köpt dom själv. Annars är det ju lätt att hamna i att det alltid är den andra förälderns fel att kläder går sönder/försvinner/ är skitiga osv.

Just dom här barnen har otroligt mycket kläder hos mamman, så jag betvivlar inte ett ögonblick att hon använt pengarna på kläder. Synd bara att hon skickar barnen till skolan med för små och uttvättade kläder.
Pappan skickar inte barnen i "dåliga" kläder, inte skitiga heller. Men urvalet är litet.

Det kan kännas lite småaktigt när barnen byter hem med bara ett par kalsonger/trosor och ett par sockar i "ryggan" men barnen klagar inte!
Barnen får inte heller ta med leksaker från mamman, men det kanske jag lättare förstår. Det är nog för att hon förstår att barnen skulle glömma dom nästa byte av hem, och då kan det säkert orsaka tårar att leksaken finns många mil bort.

* Jenny *

Lite halvt allmänt svar:
Jag att det låter hemskt :(. Det är ju barnens kläder och saker, inte föräldrarnas egendom. Min dotter har samma kläder oavsett vart hon bor, hon får gärna ta med leksaker fram och åter, det är ju hennes kläder/leksaker.
 
Håller helt me! Barnbidrag är just för barnen.... Men det verkar vara en enkel anledning för föräldrarna att slänga skit på varandra:banghead:

* Jenny *
 
Åh vad jag minns detta klädproblem med mitt ex och hans barn. Inga tveksamheter vem som skulle ha barnbidraget, de var varannan helg och ibland vissa veckor hos mitt ex pga avståndet.

Det med kläderna fungerade verkligen inte! Jämt kom de med små kläder eller för kalla för årstiden. Kommer ihåg en gång då hans dotter kom i kort kjol, linne och foppatofflor och hade just inget mer med och det var högst 10 grader ute... De lånade kläder av mig(jag liten och smal, de lite mer storväxta) men lärde mig från första sekund att det inte fick vara något jag ville ha tillbaka. För det fick jag inte... Köpte vi(jag) in kläder till barnen och de råkade ha de på sig när de åkte hem såg man inte röken av de heller förrän nått år senare när de var urväxta. Vet inte vad syftet var, då inget som blev medskickat inte lämnades tillbaka från vår sida. Men det enda som fungerade var att skaffa en liten garderob med lite vettiga kläder och de alltid fick byta om innan de åkte hem. Detta gällde även skor...

Verkar vara ett vanligt problem, jobbigt och onödigt. Barnen är ju de som drabbas också och märker av snikenheten.
 
Åh vad jag minns detta klädproblem med mitt ex och hans barn. Inga tveksamheter vem som skulle ha barnbidraget, de var varannan helg och ibland vissa veckor hos mitt ex pga avståndet.

Det med kläderna fungerade verkligen inte! Jämt kom de med små kläder eller för kalla för årstiden. Kommer ihåg en gång då hans dotter kom i kort kjol, linne och foppatofflor och hade just inget mer med och det var högst 10 grader ute... De lånade kläder av mig(jag liten och smal, de lite mer storväxta) men lärde mig från första sekund att det inte fick vara något jag ville ha tillbaka. För det fick jag inte... Köpte vi(jag) in kläder till barnen och de råkade ha de på sig när de åkte hem såg man inte röken av de heller förrän nått år senare när de var urväxta. Vet inte vad syftet var, då inget som blev medskickat inte lämnades tillbaka från vår sida. Men det enda som fungerade var att skaffa en liten garderob med lite vettiga kläder och de alltid fick byta om innan de åkte hem. Detta gällde även skor...

Verkar vara ett vanligt problem, jobbigt och onödigt. Barnen är ju de som drabbas också och märker av snikenheten.

man skäms för hur andra beter sig, vuxna männikor som använder sina barn för att jäklas med sitt ex. Helt sjukt.


Ungefär som hästmänniskor som skiter i att ge hästar mat, släpper ut klippta hästar utan täcke i underkylt regn bara för man inte gillar ägaren och gör allt detta enbart för man vet att ägaren kommer bli ledsen/arg!

Som sagt man skäm för att va vuxen ibland för vissa beter sig som rena rama 14 isar.
 
Och nu har han börjat knorra över att jag har hela barnbidraget.. Hmm förutom kläder så betalar jag barnförsäkringarna, deras mobiler inkl. abonnemang etc. Nu när 15åringen skulle ta AM-kort så skulle vi dela på utgiften på ca 5500:- men några pengar har jag inte fått och jag var dum nog att lägga ut för allt. så är rätt less på det och drar lärdom över att han får ge mig kontant innan jag ens inhandlar något mer av dyrare kaliber.
Kan tillägga att under alla år vi bodde ihop, så var det inte han som såg till att kläder/skor/stövlar fanns och inte heller den som tog något större ansvar för tvätten (-gud vet hur många bråk det har varit kring detta)

Har jag ett hemligt bukekonto som jag inte själv vet om *chockad*. Sitter i exakt samma sits... Å hatar att tjata om pengar.

Mitt ex har dock fått halva barnbidraget. Kände inte att jag hade nåt att sätta emot när brevet från FK kom.
 
Har jag ett hemligt bukekonto som jag inte själv vet om *chockad*. Sitter i exakt samma sits... Å hatar att tjata om pengar.

Vi är nog många om det hemliga kontot ;) sorgligt att det finns så många snåljåpar till föräldrar därute.

Mitt ex har aldrig köpt ett plagg till något av barnen och det mesta jag köper och skickar med dem försvinner där...det är som ett svart hål :meh:
 
Här kom bonussonen hem utan strumpor idag för de han hade på sig när han åkte dit var borta och några andra fanns tydligen inte...
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 174
Senast: Modest
·
Relationer En fundering så här på fredagen. Jag har 3 barn min sambo 1. Mitt yngsta bor hos sin pappa i hemstaden och mina äldsta har jobb och...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 263
Senast: cetzyboy
·
Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 334
Senast: a1agnlju
·
Övr. Barn Finns så mycket kloka människor här så jag vill fråga, kanske finns något man kan göra som man inte har tänkt på. Min väninna levde...
Svar
14
· Visningar
3 259
Senast: krambanan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avlivning älskade katt
  • Valp 2024
  • Hur hanterar ni åksjuk valp?

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Vi med egen gård/stall
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp