Sv: Del V Hur går det för era 06r?
Kan det vara så att din kille är väldigt arbetsvillig? Han vill göra allt så rätt som möjligt, därav blir han spänd o överilad? Det känns så när jag sett film på din fina häst.
När jag haft den typ av häst ( som jag tror han är ) har jag longerat / tömkört o försökt få dem att våga vila i steget. Låga o långa genom min röst och jag slappnar av själv i hela kroppen, jag andas ut o sjunker ihop. Tar en förhållning - hästen söker upp o vill ila iväg - jag släpper efter kvickt o " sjunker ihop ". Jag försöker att inte ge så mkt stöd i ngn tygel utan vill att hästen skall hitta sin egen kropp o lugn takt.
När det det fungerar på marken gör jag lika i sadeln. Spänner magen som broms, men är djup i sadeln, händerna är mjuka o vågar släppa efter...Lång o låg o vila i steget. Just att de vågar hitta sin egen kropp o balans tycker jag är viktigt innan de tar stöd o förlitar sig på ryttarens hand.
Oxå som HannaCecilia skriver; långa tyglar vid uteritt betyder " slappna av ".
rider du med kompisar el ensam? Jag rider med kompisar tills hästen är helt ok med skog o mark o allt vad det innebär med oljud o överaskningar. Sedan tömkör jag samma runda o sedan rider jag den ensam.
Just att gå tillbaka till grunden när det strular tror jag på.
Min pålle som jag ridit ut ensam utan problem ( efter att ha gjort allt det där ), kan jag inte ens gå med på stallvägen längre efter all vila. Han är inte samma trygga pålle längre. Jag kommer få börja om igen ( om vi någonsin kommer tillbaka ). Det är färskvara på de unga hästarna..repetere..repetera..tålamod..tålamod
Hoppas jag förklarade så du förstod? Inte så lätt att skriva ned.. Men det är min tanke iaf
KL
I morgon åker vi på åb. Jag ser de två Vet stå o mottaga oss i dörren o utbrista: - Nu, äntligen, skall vi hitta felet eller ge en förklaring till varför han inte blir bra!
Om jag inte blir klokare i morgon så åker jag till annan Vet. Jag kan åka hur långt som helst med min kuse ( han fick ju åka 150 mil för att komma till mig!
).
Men jag har inte tappat förtroende för dem, men känner att det nu är dags att gå vidare m undersökning. Vi firar 5 mån av skada den 23 e!