Deklarera lantbruk

vippan

Trådstartare
Fick hem ett brev från skattemyndigheten förra veckan att vi ska deklarera lantbruk på vårt nyinköpta hus.
Vad innebär det? Vi har fått bygglov på stallet och då blev vårt ställe helt plötsligt lantbruk :confused: Vad är det för skillnad på lantbruk och jordbruksfastighet?
Var kan man vända sig för att få lite koll på läget? :idea:

*Hjälp! ropar Vippan från skogen...* :o

Sv: Deklarera lantbruk

Är fastigheten taxerad som jorbruksfastighet?

Nej, inte taxerad som jordbruksfastighet utan vanligt hus så att säga. Men efetrsom vi fått bygglov på stall så skulle vi deklarera "lantbruk" och vad är det för skillnad på lantbruk och jordbruksfastighet? Många frågetecken...
Vi ska ta hjälp att reda ut detta men jag tänkte att det kanske fanns någon mer här som hade "lantbruk".

Tack för länkarna!

Jag tror mest det är en fråga om i vilket sammanhang det rör sig.
Men kan ha ett lantbruk utan att ha jordbruk. Det vill säga man kan ha lantbruksfastighet eller rörelse utan att bruka någon jord. Som exempel: smågrisuppfödning eller hönseri. Sedan kan man också ha bara jordbruk på en lantbruksfastighet, alltså inte några djur utan bara odla. Finns nästan hur många kombinationer som helst.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 076
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 411
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 491
Senast: Pyrran
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 510
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama