Ja absolut, hade jag velat bo tillsammans med någon så hade det såklart underlättat om vi låg ungefär lika i ekonomin, så det ifrågasätter jag inte alls!
Ja, dels så är jag väldigt introvert och efter flera år med djup depression så blir jag väldigt hjärntrött i perioder. Har svårt att koncentrera mig, och vill ha tyst och lugnt. Kan sitta i soffan med väldigt dämpad belysning och läsa en bok och ha det knäpptyst. Jag blir helt enkelt helt slut av att umgås med andra människor, att lyssna på dom, höra ljud från dom, och ”behöva” vara social.
Sen bor jag i hus som jag äger helt själv, det är MITT, och det kommer ingen kunna ändra på. Jag vill aldrig någonsin att någon annan ska skriva in sig i mitt hus, för det är min säkerhet. Då jag även har ett barn från tidigare förhållande så kommer han i dag ärva allt den dagen jag går bort, och då vill jag inte att någon annan ska vara inblandad. Alternativet är ju att någon bara ”flyttar in” och enbart står på adressen, men då måste jag ju dela med mig av mitt hus, jag kan ju inte styra och ställa när det bor en till vuxen människa här som också har rätt till åsikter. Om jag tex vill tapetsera om och han tycker den nya tapeten är skutful, vad gör jag då? Ska jag behöva strunta i min fina tapet bara för att han också bor här?
Jag ser liksom inget positivt med det alls helt enkelt!
![Woman shrugging: light skin tone :woman_shrugging_tone1: 🤷🏻♀️](https://cdn.jsdelivr.net/joypixels/assets/8.0/png/unicode/64/1f937-1f3fb-2640.png)
Har vi ett varsitt boende så kan vi ”hälsa på” hos varandra hur mycket vi vill. Han får bestämma över sitt, och jag får bestämma över mitt. Blir jag trött så kan jag åka hem, eller be han åka hem. Det finns noll risk att jag stör mig på att han kanske inte plockar in disken direkt i maskinen, eller att han lägger kläderna på golvet, sånt som irriterar mig och tar en massa energi slipper jag helt.
Sen har jag ju varit sambo, gift mig, och fått barn, och någonstans så känns det som om det var min familj då, och det kommer aldrig kunna bli samma sak igen. Jag har haft mitt fina familjeliv, och den känslan kommer jag inte kunna få med någon annan. Då blir det bonusbarn, låtsassyskon, plastpappa, och hit och dit, det känns liksom inte....Rätt? Som om vi oavsett vad aldrig skulle kunna bli en familj endå? Jättesvårt att förklara...
Kanske tänker jag annorlunda den dagen sonen är vuxen och flyttat hemifrån, eller om min hjärna återhämtar sig mer. Jag vet inte!
Men just nu så känner jag verkligen nej, nej, nej! Jag skulle få panik om jag hade en annan människa hemma här dagligen. Att aldrig få vara ifred, att behöva diskutera vad man ska äta, att behöva anpassa sig till någon annan. Det vill jag inte! Det lockar mig inte alls.