För mig känns det lätt som om det blir mer krav på hur man ska umgås osv, mer krav på att försöka anpassa sig efter den andra, kompromissa kring lite allt möjligt m.m. Också det att många har specifika tankar kring hur allt ska vara i framtiden, som om man ska ha ett "mål" med förhållandet (ofta i form av sambo, ungar, gifta sig och allt det där) är något som får mig att totalvägra.
OM jag ska ha något uttalat fast förhållande med någon så måste det vara helt klart att det är för att vi helt enkelt trivs så jäkla bra ihop att vi vill det, inte att någon "behöver" den andra för att hålla ordning på sig, inte för att det ska finnas någon mall där någon ska passa in och tvingas in i... Hittills har jag aldrig träffat någon där allt det funnits, tvärt om så har jag mestadels träffat män som har en tanke om hur det ska vara för dem att ha partner, och så försöker de hitta någon som passar in i den mallen, eller någon som de kan få att passa in i den (vilket blir ännu värre).
Jag vägrar riskera att hamna i något jag inte trivs i, är hellre ensam än i dåligt sällskap, och det är först efter att ha börjat undvika allt för nära relationer med män som jag faktiskt kunnat börja trivas med mitt liv och känna att jag kommer någonstans. I princip alla andra har alltid tyckt "Åh vad kul med någon som är så aktiv och vill hitta på saker hela tiden, som har massor av intressen och tar för sig lite", för att sedan bli "Ähm, sluta med allt det där? Du har ju aldrig tid för mig? Och kan du förresten inte bli lite mer stereotypiskt feminin i ditt uttryck, jag känner mig inte tillräckligt manlig i ditt sällskap!". Hittills med unga klättraren har det dock varit mer "Åh, du vill klättra och vandra? Jag vill också! Hoppas hundarna gillar mig! Förresten, du kanske vill prova att paddla kajak någon gång? Eller testa höghöjdsbana?". Det känns väldigt(!) ovant, men det skulle nog vara fint om det kunde fortsätta så.