Att berätta att man kollat upp adressen och till och med skickar bild känns ju inte allt för normalt, mest creepy. Men för att nyansera det något (och också hänga ut mig själv lite...) Så är det väldigt lätt att kolla upp adresser med hjälp av tex hitta.se och ratsit. Ålder och förnamn kommer man långt på, speciellt med tanke på att ratsit även har uppgifter om civiltillstånd och djur i hushållet och liknande.
Jag har kollat upp killar innan träff ibland, det kan jag villigt erkänna. Och står det typ Pelle, 32 hundägare och kör Volvo i en profil så går det ganska snabbt att förmodligen hitta rätt. Likväl som jag vet att det går att hitta mig om man googlar på namn, ålder, stad och det faktum att jag har en häst (vissa frågar ibland vad den heter och det svarar jag på och då går en googling ännu snabbare). Kan man göra något för att känna sig lite tryggare inför en träff med en helt okänd så gör jag gärna det, men det är ju upp till alla. Sedan skulle jag nog aldrig säga på första träffen att jo jag vet att du ska svänga höger vid Ica för att komma till ditt radhus nu när vi skiljs åt...
Sen kan man såklart diskutera huruvida moraliskt rätt det är, och om det är nödvändigt att göra. Där tänker jag att man får känna efter själv. Vet inte riktigt vad jag har för slutkläm på detta mer än att det inte är så att det krävs ett långdraget detektivarbete för att hitta information om människor online trots att man kanske bara har ledtrådarna namn, ålder och stad. Men det är ju ett intressant diskussionsämne helt klart, och jag återkommer till tråden ikväll efter jobbet och läser mer då