Jo det är just de jag vill göra. Att vänta. Jag är ju intresserad av denna killen. Vi har liksom inga problem när vi väl ses. Då dras vi direkt till varann och har de supertrevligt. Är detta att få till träffar som verkar omständligt trots vi bor 15 min gång ifrån varandra. Han säger det tar tid för honom att få känslor. Att han vill att allt ska kännas rätt. Och han vill heller inte slösa någons tid så känns de inte som han vill fortsätta så har han lovat att säga detta. Men enligt honom dejtar man i 5-6 mån innan man får känslor och vet vad man vill,.
Det hade kunnat vara jag. Nu brukar det förvisso kanske ta 2-4 månader, men principen. Att träffas under den tiden och ständigt ha förväntningar på mig om att "känna något" eller "bestämma mig" kan enbart leda till att jag drar mig ur.
Jag är väldigt öppen med att det är så jag funkar, men det vore ju direkt oärligt att börja lajva förhållande när det inte är så man känner. Det låter som att den här killen har lite liknande erfarenheter? I det läget hamnar ju jag i att jag gärna vill fortsätta ses för att jag känner att det har potential att bli känslor, men jag kommer inte ändra på mig och börja anpassa mitt beteende (tex vilja ses oftare) bara för det. Om den andra parten känner att det inte är vad hen trivs med så är det hen som bör avsluta.
Väldigt ofta hör man just argumentet "men om du vill fortsätta träffas borde du ju..." och det sättet att argumentera säger enbart att man inte kan förstå hur den andra parten fungerar. Om du gillar en person OCH hur den personen agerar mot dig; fortsätt träffas. Om något av det får dig att inte trivas; sluta träffas. Alla sätt att försöka få någon annan att börja bete sig annorlunda är dödsdömda, och kommer få dig (och i många fall även motparten) att inte må bra.
Hur som helst, det klaffar väldigt dåligt (för båda parter) om en är långsam med att utveckla djupare känslor och en är direkt där och vill ha något som jag uppfattar som ett seriöst förhållande.
Det behöver inte betyda något för hur engagerad man sen är i själva relationen (jag har tvärtom upplevt flera personer som varit upp över öronen förälskade och i princip velat flytta ihop med mig inom tre månader, men sedan inte varit speciellt intresserade av att verkligen se och förstå personen Sassy på djupet, medan jag väntar med att uttrycka stora känslor tills jag inte längre "bara" är lite hög på förälskelse).
Sen finns det i sin tur människor som inte blir handlöst förälskade, men är väldigt grundade i sina relationer i längden. Dock kommer man aldrig att bli lycklig med en sådan om man förväntar sig uppvaktning och bekräftelse (säger inte att det är fel att vilja ha det, men det är en dålig matchning).