Definiera Mellantrav o Ökad trav

Sv: Definiera Mellantrav o Ökad trav

axel skrev:
Titta noga när han rider.
Handen går med fram o tillbaka med rörelsen, som när vi skrittar.
Jag har ingen film på honom eller så, har du någon på datan alltså som jag kan få se:confused:

De ser man när man tittar på hans hästar att alla har lite grann "samma" travökning.........

Är det positivt att han "bromsar", jag får inte riktigt kläm på om du tyckte det var bra eller dåligt? :angel:

Han tillåter ingen fartökning, varav det blir en ökning med bara höga framben.
Vet ej vad han får i poäng, men det tillhör inte de högst bedömda rörelserna som han utför.
Synd!

Han kanske skulle komma tvåa annars, för han skulle även få högre på gångartspoängen.

Skulle man önlsa att han längde stegen ngt mer otog ner frambenen lite? Eller vill man ha kvar frambenen där upp oha längre steg oxå?

Det jag kan tycka, som jag kommer ihåg, är att ökningarna är mycket fram men i övrigt ganska "stumt" i hästen....... Det ser inte helt naturligt ut eller vad man ska säg, jag tycker det ser ansträngt lätt ut! Nån som fattar vad jag menar? :angel:

Jag vet inte om ngn annan av hans konkurrenter som rider så.

Han har ju inget påskjut bak.

De får oftast en mkt bättre ökning med parallella skenor fram o bak.

Mellantraven har en mer rund aktion än ökade traven som sker med paralella skenben. I mellantraven ska hästen vinna något mer mark, i den ökade maximalt med mark genom ett förlängt svävmoment (dvs hästen är i luften längre). Den ökade traven kräver mer påskjut bakifrån än mellantraven.

Jag har tyvärr inte en häst med kanontrav så jag kan inte göra någon större skillnad på detta, det blir lite att jag ökar, ser glad ut & hoppas på det bästa. Men på min tränares häst kan man verkligen se skillnad just i detta med steglängden & aktionen ("rundare" längning respektive den med paralella skenben).

det är just detta som brukar funka på de hästar som inte har jättebra trav.

När de samlas så kan de, hinner med o orkar att göra ökad trav

Jo, det märker jag ju att mina travökningar trots allt har blivit mkt bättre nu än de var då hon var ung & inte lika utbildad. Då var det betyg 5 i LB, nu är det betyg 6 i Msv. Så det tar sig! ;)

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
Dressyr Hej! jag har efter mycket om och men börjat leta efter en ny kompis att tävla och träna dressyr med. Jag har kollat runt på diverse...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 734
Senast: Kristall10
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 627
Skola & Jobb hej. funderar lite jobbrelaterat o vill kolla med er bukare fall ni har några kloka inputs ☺️. är situationen jag varit sjukskriven...
Svar
6
· Visningar
1 854
Senast: vtok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Värma spenat?
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Gps tracker för Android?

Hund, Katt, Andra Djur