Definiera Mellantrav o Ökad trav

axel

Trådstartare
Vari ligger skillnaden tycker ni?
Hur gör ni för att uppnå respektive ökningar?

Här kan det bli spännande, eller vad säger NI?:idea:

Sv: Definiera Mellantrav o Ökad trav

Okej, nu ska jag försöka mig på att svara på invecklade frågor, hua. :crazy:

För mig, som jag har lärt mig, ligger skillnaden i steglängden.

Mellantrav är när hästen länger steget mer än i den hästens arbetstrav, detta är juh individuellt från häst till häst. En del hästar kan ha en kort arbetstrav och mellantraven är då något mittimellan den "fullt-ös-wow-ökade-traven".

Ökade traven däremot är när steglängden ökas maximalt hos hästen. Och när bakbensaktiviten utnyttjas maximalt.

Nej, det här vart för invecklat. Jag är en ryttare som rider på känsla, inte på teori.

Så här har jag lärt mig:cool:
Mellantrav är en taktmässig längning av traven, där man vill se att den kan bibehålla balansen o skjuta på/trampa under ordentligt.

Ökad trav sker under samling, och ska öka med fram o bak paralella skenben.
Gärna med "häng" i vart steg.

Jag har lärt mig som dig.

Mellantraven är lite mer skjutkraft och den ökade är samling+ skjutkraft.

Ökad trav går inte att rida förrens man har koll på den samlade traven.

Jag har lärt mig

Ökad trav:

Den ökade traven är en trav där hästen länger sina steg så mycket som möjligt i en längre ram. Fartökningen ska vara väldigt liten och då ska det bero på att hästens steg täcker mer mark än annars och därför kommer längre på ett steg. Hästens bakben sträcker sig långt upp och in efter tyngdpunkten, bland andra saker, vilket visar att att hästen är smidig, välbalanserad och att han inte blivit tvingad på sin framdel. Om hästen hade varit på framdelen hade hoven som är i marken varit bakom sadelgjordsläget.

Mellantraven är som axel säger en längning från arbetstraven med bibehållen balans och takt. Hästen ska trava mer frammåt jämfört med arbetstraven

axel skrev:
Så här har jag lärt mig:cool:
Mellantrav är en taktmässig längning av traven, där man vill se att den kan bibehålla balansen o skjuta på/trampa under ordentligt.

Ökad trav sker under samling, och ska öka med fram o bak paralella skenben.
Gärna med "häng" i vart steg.

Så har jag med lärt mig.
En korrekt utförd ökad trav kräver samling och bakben.

I en mellantrav, anser jag att hästen bör få kunna sträcka ut halsen/huvudet något för att få bibehålla sin naturliga balans.

Herregud vilka avancerade svar ni ger :D

Ökad trav kräver mer samling. Det är enklaste sättet att förklara, annars kan man ju skriva i en evighet :rofl:

ökade gångarter kräver samling,hästan ska länga steget för att täcka mer mark

Mellangångarterna ska dom oxå öka steglängden men sanare med ngt sänkt form...

usel på att förklara

suisyola skrev:
ökade gångarter kräver samling,hästan ska länga steget för att täcka mer mark

Mellangångarterna ska dom oxå öka steglängden men sanare med ngt sänkt form...

usel på att förklara
Väldigt bra förklaring tycker jag!!

Gillar din definition. :D

Hade en ponny med ett smalt register tidigare. Älskade när man inte behövde visa skillnad mellan och ökad trav på den, utan bara mellantraven.
Red då mellantraven som en ökad trav och fick mycket bättre poäng, man kan ju alltid låtsas att det finns en växel till att lägga i... :angel:

GP-hästar gör ingen mellantrav, fast det finns med i programmet

bara en parantes, (jag rider ju av förklarliga skäl ingen ökad trav..)

Hästen kan inte sätta i frambenen längre fram än dess näsa.
En del hästar sträcker frambenen framåt fint men beroende av för ihopdragen hals så måste de dra benet bakåt innan de sätter i det i backen.:smirk:

Detta beror på att många muskler sitter ihop i en kedja via bindväv och rygg- och nackligamnetet.

Detta fenomen då hästens ryggmuskler blockeras av - för ihopdrgaen nacke - kan också ses på hästar som får en knyck i frambenen, när dessa sträcks framåt i den ökade traven - det tar stopp i i muskulaturen

Bara en parentes som sagt, jag tänker på det även i min egen ridning - ibaldn glömmer jag att 'give' tillräckligt därfram, även om jag bara rider mellantrav...

Senast ändrad:

Jag tycker att det är mer att man inte släpper fram hästen, så att den kan ta för sig med bak.
Man är rädd för att den antingen ska tappa takten eller ska ramla framåt.
Man kan understödja den med en med- motgående hand i rörelsen.

Brink rider så i alla andra moment, men i ökningen släpper han inte fram alls.

Kan du utveckla medan jag mockar....
Hur blockerar man bakbenen menar du?

hru udnerstödjer man med en motgående hand?

Jag menar att han inte tillåter ngn fartökning.
Då kan inte bakbenen ta längre kliv, utan då åker bara frambenen högt upp i luften.

Han rider med en hand som är med i rörelsen, så han behöver inte göra några direkta halvhalter.
I varje moment där hästen är på väg att sätta ner foten har han ett segt motstånd och när den är på väg framåt/uppåt lättar han.

det blir en naturlig gunga som hjälper hästarna att ej trilla framåt o tappa balansen.
Han rider sina så från de att de är riktigt unga se videos.
Det är svårt om man inte tänker på det hela tiden, men det funkar:idea: a

axel skrev:
Jag menar att han inte tillåter ngn fartökning.
Då kan inte bakbenen ta längre kliv, utan då åker bara frambenen högt upp i luften.

Han rider med en hand som är med i rörelsen, så han behöver inte göra några direkta halvhalter.
I varje moment där hästen är på väg att sätta ner foten har han ett segt motstånd och när den är på väg framåt/uppåt lättar han.

det blir en naturlig gunga som hjälper hästarna att ej trilla framåt o tappa balansen.
Han rider sina så från de att de är riktigt unga se videos.
Det är svårt om man inte tänker på det hela tiden, men det funkar:idea: a
Vilken tygel lättar han ur på, är det innan öningen han lättar ur?

Titta noga när han rider.
Handen går med fram o tillbaka med rörelsen, som när vi skrittar.

Är det positivt eller negativigt? Funderade bara så jag vet hur jag ska rida ökad trav på bästa sätt när vi kommer dit :D

Att bibehålla takten är bra, men hästen måste tillåtas öka farten ngt om bakbenen ska kunna skjuta på.
Iom att det ska vara samling med, så är det optimalt att bakdelen är lite lägre.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
Dressyr Hej! jag har efter mycket om och men börjat leta efter en ny kompis att tävla och träna dressyr med. Jag har kollat runt på diverse...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 734
Senast: Kristall10
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 627
Skola & Jobb hej. funderar lite jobbrelaterat o vill kolla med er bukare fall ni har några kloka inputs ☺️. är situationen jag varit sjukskriven...
Svar
6
· Visningar
1 854
Senast: vtok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Gps tracker för Android?
  • Värma spenat?

Hund, Katt, Andra Djur